Národní divadlo [Nová scéna]

Co se stalo, když Nora opustila manžela

Premiéra: 15.5.2010 | 2:30
Překlad: Jitka Jílková. Dramaturgie: Daria Ullrichová. Scéna: Martin Chocholoušek. Kostýmy: Kateřina Štefková. Hudba: Miloš Orson Štědroň. Režie: Michal Dočekal.
Poslední uvedení: rok 2013 (v Praze), rok 2014 (na zájezdě).
Hra kontroverzní rakouské autorky, jež se sobě vlastní provokativní a nelítostnou kritičností domýšlí další osud slavné Ibsenovy hrdinky, který ve své hře zasadila do doby hospodářské krize ve 30. letech 20. století. Nora se sice zbavila manželství, ale dál jako ta veveřička hopká pro potěšení mužů, aniž cokoli chápe z principů muži diktované civilizace...
14!  

inscenace již byla stažena z repertoáru

Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
60 %
Uživatelé
56 %
56191000
Volby

Hodnocení (27)

HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula  60 %
8.5.2011 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
Nemálo dobrých nápadů, jež však jako celek působí poněkud rozpačitě, stále váhám, zda se myšlenky z jeviště do hlediště přenášely navzdory formě nebo díky ní...
Michal Novák  60 %
12.1.2011 | 1156 hodnocení
Kateřina Jírová  70 %
10.11.2010 | 344 hodnocení
+ souhlasím
Na Jelinekovou až příliš srozumitelné pro běžného diváka :-)
Anežka Kotoučová  60 %
6.11.2010 | 230 hodnocení
+ souhlasím
Několik dobrých nápadů, kvalitní výkon K. Winterové, ale také určitá kostrbatost inscenace a neinvenční feminismus. Poněkud nevzrušený potlesk této hře bohužel patří.
Lukáš Brychta  50 %
12.10.2010 | 186 hodnocení
Pavel Širmer  60 %
2013 hodnocení
+ souhlasím
Hra má hodnotný myšlenkový potenciál a sdělení. Text je však (možná do jisté míry záměrně) postaven zbytečně kostrbatě, se zvolenou formou dialogů může mít leckdo problém. Dynamicky zrežírovaná inscenace je důstojnou interpretací. Výkon hlavní představitelky K. Winterové dobrý, ale jisté rezervy by se našly. Více zaujali V. Beneš a J. Mílová, kteří své role ve specifickém žánru a ve zvolené koncepci skvěle rozehráli.
Jiří Landa  60 %
3027 hodnocení
Helena Grégrová  60 %
1667 hodnocení
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Vladimír10  30 %
6.10.2013 | 624 hodnocení
+ souhlasím
Slušným způsobem řečeno se jedná o přefeminizovanou slátaninu, jakýsi nevydařený odvar z původní Ibsenovy Nory, který je ovšem, jak bývá zvykem u nových her, navíc obdařen některými morálně nízkými scénami. Délka představení se během uvádění dosti změnila. Nyní se totiž téměř dvouhodinová inscenace hraje bez přestávky, což je poměrně neúnosné. Kladl bych si pouze otázku, proč k této nepříjemné změně inscenační tým sáhl? Jako jediný podal nadprůměrný výkon Vladislav Beneš. Ostatní buď nemají co hrát a na scéně se pouze mihnou, nebo své postavy příliš nadsadili.
Derryl  100 %
26.4.2013 | 62 hodnocení
+ souhlasím
Geniální a bravurně napsaná hra, která mě nepřestává fascinovat. Kateřina Winterová v roli Nory podává fascinující a dech beroucí výkon, který je mnohovrstevnatý a životný v každé chvíli inscenace.
Hojojicek  100 %
16.11.2011 | 94 hodnocení
+ souhlasím
Geniální ve všech ohledech. Smysluplná míra "alternativnosti" a experimentu hře velmi svědčí (Na rozdíl od laciných aktualizací např. Shakespeara od stejného souboru). Je to dynamické, vizuálně bohaté, občas vtipné, občas z toho člověka trošku zamrazí, zajímavě hudebně zpracované, nápaditě odehrané a odzpívané. Není to hra, co sedne úplně každému (spousta diváků odešla o přestávce), mě ale sedla po všech stránkách a tak dávám plný počet.
Jirkan  60 %
12.10.2010 | 564 hodnocení
+ souhlasím
12.10. 2010: Možná jen 65%. Text je místy docela vtipný či zajímavý. Inscenace ale místy dost vázne. U Dočekala, jako divák, většinou očekávám dráždivější a akčnější režie. Výprava odhaluje celé zákulisí Nové scény a tím se stává jeviště obřím a některé momenty se v něm "topí". Zajimavý je sbor žen a některé nápady davových scén. Celkově si myslím, že koho neosloví téma, není připraven nebo nezná práci E. Jelinek, tak se musí strašně nudit. Pár takových "svátečních" diváků se v hledišti našlo i dnes.
Vorisek  60 %
12.10.2010 | 75 hodnocení
+ souhlasím
Samotná hra není žádnou hlubokou sondou do dnešní společnosti. Servíruje banální principy, které již byly tisíckrát, a většinou mnohem lépe, popsány a dramatizovány. Divák si musí navíc sám často některé věci násilně domýšlet, místo toho aby ho hra plynule vedla. Představení ND textu ani nic nepřidalo, ani neubralo. Kateřina Winterová byla přesná, bohužel samotná hra ji pro různé ankety trochu diskriminuje.
Foook  10 %
42 hodnocení
+ souhlasím
Ohromná feministická nuda. Hezká scéna.
Timwen  50 %
21.3.2011 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Na hru jsem se dostala náhodou - byla pro nás náhrodou za zrušenou Věc Makropulos, což možná vysvětluje, že jsem měla pro ten večer větší očekávání. Hra sice měla vtip, přidávám se i k pochvale originálního a přitom nerušivého využití prostoru a rovněž smekám lobouk před výkony Igora Bareše a Vladislava Beneše, celkově si ale ze hry (až na bolení hlavy z některých písní) nebylo co odnést. Téma zůstalo na úrovni klišé, tempo hry často vázlo a některé scény působily vysloveně rozpačitě.
Veronikaw  50 %
12.1.2018 | 68 hodnocení
Pan Kolpert  50 %
18.9.2013 | 124 hodnocení
Blomma  70 %
24.1.2013 | 18 hodnocení
SakuL  80 %
29.11.2012 | 69 hodnocení
Národosolsobě  40 %
5.4.2012 | 330 hodnocení
Roro  50 %
28.12.2011 | 36 hodnocení
Tompospi  80 %
12.11.2011 | 73 hodnocení
Cimr  30 %
8.11.2011 | 107 hodnocení
Lumca  50 %
9.10.2011 | 364 hodnocení
V.morava  60 %
4.10.2011 | 577 hodnocení
Maxim de Winter  50 %
6.1.2011 | 91 hodnocení
Antioch  40 %
149 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.