Švandovo divadlo [velký sál]
Henrik Ibsen
Heda Gablerová
Premiéra: 27.2.2010 | 2:20
Překlad: František Fröhlich. Úprava: Martina Kinská. Dramaturgie: Martina Kinská, Daniel Špinar. Scéna: Iva Němcová. Kostýmy: Linda Boráros. Hudba: Jiří Hájek, The Velvet Underground. Režie: Daniel Špinar.
Poslední uvedení: listopad 2012.
Poslední uvedení: listopad 2012.
Jana Stryková, David Punčochář, Eva Leimbergerová / Týna Průchová, Luboš Veselý, Martin Pechlát, Apolena Veldová, Kristýna Frejová
Tzv. poslední velká ženská hra Henrika Ibsena přináší řadu témat, která ani po sto dvaceti letech neztrácejí na své síle - ať už jde o podivně sebedestruktivní souboj s malostí a nudou, neschopnost přistoupit na kompromisy či totální deziluzi z vlastních činů.
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
71 %
Uživatelé
66 %
Hodnocení redakce
Kateřina Jírová 60 %
Michal Novák 70 %
Lukáš Dubský 80 %
Pavla Haflantová 70 %
Šárka Schmarczová 70 %
Jiří Koula 80 %
Anežka Kotoučová 80 %
Jan Pařízek 60 %
Jiří Landa 70 %
Pavel Širmer 70 %
Helena Grégrová 70 %
Kateřina Jírová 60 %
Michal Novák 70 %
Lukáš Dubský 80 %
Pavla Haflantová 70 %
Šárka Schmarczová 70 %
Jiří Koula 80 %
Anežka Kotoučová 80 %
Jan Pařízek 60 %
Jiří Landa 70 %
Pavel Širmer 70 %
Helena Grégrová 70 %
Volby
Hodnocení (41)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 70 %
23.3.2012 | 1159 hodnocení
+ souhlasím
Jemná režijní kresba víc než literární femme fatale modeluje znuděnou intrikánku chycenou do zlaté klece. Dan Špinar mírně upravenou podobou známého dramatu a minimalistickým pohledem na tragičnost postav výrazně přiblížil Ibsena dnešku.
Lukáš Dubský 80 %
25.11.2011 | 1176 hodnocení
+ souhlasím
Opět se mi zdálo, že je dnes Ibsenovo drama aktuálnější, než bylo v době svého vzniku. Úžasný výkon podává v hlavní roli Jana Stryková, díky které je cynická a sebestředná Heda pochopitelnou postavou. Špinarova režie jde po smyslu textu, netlačí na pilu, přesto dokáže být naléhavý.
Pavla Haflantová 70 %
16.11.2011 | 356 hodnocení
+ souhlasím
Myslím, že mě Ibsen prostě moc nebaví. Také myslím, že mě úplně moc nebaví zmučený výraz Jany Strykové. Ale světlé okamžiky to také mělo ? entrée Martina Pechláta (mé první setkání s ním, připadal mi v tu chvíli velice impozantní), postava JUDr. Bracka v podání Luboše Veselého...váhám mezi 60-70%, ale stojí za to to vidět a 70% je přesvědčivějších.
Anežka Kotoučová 80 %
230 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace osvěžující jako pohled na norskou krajinu na kulisách její scény, jíž prospívá i netěžkopádný moderní Frohlichův překlad. Hudba se kromě tématického singlu (jsem potěšena, že Ibsena jsem si zde nemusela spojovat s Rammsteiny) omezuje na strohé tóny, vyznačující důležitost okamžiku. Líbila se mi narážka ("a další novinka:Nora se vrátila k manželovi"). Heda je podle mého suverénní Janou Strykovou až osobnostně prožitá. Text je rozumně zkrácen, ale nijak postmodernisticky pozměňován.
Jan Pařízek 60 %
917 hodnocení
+ souhlasím
Hra jako taková mě bohužel příliš neoslovila. Nicméně určitě oceňuji velmi dobrý výkon hlavní představitelky Jany Strykové. Z dalších herců bych ještě rád vyzdvihl Martina Pechláta. Ostatní pro mě spíše průměr.
Krom toho si pochvalu zaslouží i kulisy a dobře zvolená doprovodná hudba.
Krom toho si pochvalu zaslouží i kulisy a dobře zvolená doprovodná hudba.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
AliV 60 %
18.1.2018 | 117 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé herecké výkony ústřední trojice (Stryková, Punčochář, Pechlát) v nápadité režii Dana Špinara se skvělou scénou i hudbou, ovšem druhá polovina působí velice zdlouhavě.
(Viděno v listopadu 2011)
(Viděno v listopadu 2011)
Zdeněk Malinský 60 %
4.12.2013 | 59 hodnocení
+ souhlasím
65%
Stryková a Pechlát dobří až výborní, Veldová a Frejová se mi zdály skoro až tragické, jako by hrály role z jiné hry, ostatní trošku nemastní neslaní. Nejasné je umístění do doby = digitální regulace topení z konce 20.století, hudba Velvet Underground (70.léta 20.st.) vs. pošta poslem, perkusní pistole, nepřítomnost TV, rozhlasu nebo telefonů (18.-19.století). Výborná scéna i kostýmy (boty), při nečekaně hlasitých výstřelech jsem se dost lekl (dobrý fór). Žel ke konci hra negradovala, ale naopak ztrácela dech. Od Ibsena i Špinara jsem čekal jsem mnohem víc.
Stryková a Pechlát dobří až výborní, Veldová a Frejová se mi zdály skoro až tragické, jako by hrály role z jiné hry, ostatní trošku nemastní neslaní. Nejasné je umístění do doby = digitální regulace topení z konce 20.století, hudba Velvet Underground (70.léta 20.st.) vs. pošta poslem, perkusní pistole, nepřítomnost TV, rozhlasu nebo telefonů (18.-19.století). Výborná scéna i kostýmy (boty), při nečekaně hlasitých výstřelech jsem se dost lekl (dobrý fór). Žel ke konci hra negradovala, ale naopak ztrácela dech. Od Ibsena i Špinara jsem čekal jsem mnohem víc.
Vladimír10 70 %
9.11.2012 | 646 hodnocení
+ souhlasím
Jedna z klasičtějších režií Daniela Špinara, který se v této inscenaci zaměřoval především na obsah textu a ne na jeho prudkou modernizaci. Scéna tvořená třemi stěnami, na kterých byla vyfocena příroda norských zemí, dobře charakterizovala místo děje. Kostýmy byly zajímavě zpracovány a k typu inscenace se hodily. Jen kostým A. Veldové byl trochu přitažený za vlasy. Hudba, která byla tvořena jednotlivými tóny, vystihovala probíhající cítění postav. Z herců u mě jednoznačně zvítězila Jana Stryková, která roli Hedy dotáhla do skvělého závěru. Mimořádné výkony předváději i L. Veselý a M. Pechlát.
Guildenstern 50 %
18.2.2012 | 456 hodnocení
+ souhlasím
Myslím, že spojení Špinar + Švandovo divadlo + Ibsen pro mě není úplně šťastné, největší slabinou ovšem pro mě bude samotná hra plus děsivý výkon A. Veldové a nevýrazný Punčochář a Pechlát (výběr dle výšky? kdo má nad kým navíc?), jinak co se týče koncepce (scéna, ústřední píseň, charakteristika Hedy pomocí bot), tam nemám problém a to si budu z představení pamatovat. Taky je vidět, že Špinar umí vést herce, někde ale není co vést. J. Stryková mi přišla občas trochu moc afektovaná, příliš mi psychologii postavy nepřiblížila.
Xcepek 80 %
668 hodnocení
+ souhlasím
V jednoduchosti je krása a genialita! Jana Stryková se mi moc líbila.
Marie Terezie 70 %
44 hodnocení
+ souhlasím
Velmi dobré představení, ale něco mi tam chybělo. A nevím, jestli to byla chyba režijní nebo interpretační. Asi se přijdu kouknout ještě jednou...
Jirkan 90 %
564 hodnocení
+ souhlasím
1.3.2010: Špinar zase ukázal cit pro jevištní formu a hereckou práci. Inscenace na nic netlačí. Užíval jsem si děj bez nějakých těžkostí a "kudrlinek". Některé obrazy jsou hodně působivé. V hledišti bylo hodně zvědavců, o přestávce se probíral Vojcek a Marie Stuartovna (proč asi), našel se i pár, který byl znechucen, ale proti gustu... :-). Ukazuje se, že Špinar je opravdu výraznou osobností současného divadla.
Miracle85 40 %
6.2.2012 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Tato hra pro mne byla výrazným zklamáním - jediné, co mě nějak oslovilo byla ústřední melodie..
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.