Recenze
Ušmudlané hedvábí
psáno z představení: 22.3.2012, Kateřina Jírová
foto: Petr Neubert
foto: Petr Neubert






V textu hry je autorem uvedena poznámka, že služka je poněkud venkovská. Služka Kristiny Frejové není jen venkovská, je to motovidlo na zabití. Nejenže její pohyb je neohrabaný a nevyzpytatelný, ale rozum tuto bytost úplně minul, pán bůh ji uchovej. V domě na úrovni by takové stvoření vůbec sloužit nemohlo, a tak i služka dává Hedě najevo, jak hluboko se sňatkem zahodila. Manželé Tesmanovi se od počátku v dialogu míjí, je jasné, že po svatební cestě dorazili rovnou k manželské krizi. Postupně přichází na scénu dřívější Hediny ctitelé.

Poněkud jankovitý Tesman vypadá pro praktický život zdánlivě nepoužitelně, ale postupně se ukáže, že má-li v zádech obětavou tetičku, o svůj hlavní zájem, vědu a kariérní postup v ní, se dokáže výborně postarat. Zavčas se chytne další ženy, paní Elvstedové (Týna Průchová), která mu pomůže ve vědecké kariéře.
Paní Elvstedová vstoupí do domu velkopanské Hedy jako méněcenný uzlíček neštěstí, který má strach hlavně o spásu Eilerta Løvborga. A brzy začne mít strach také z Hedy. Týna Průchová dokáže paní Elvstedové vdechnout cit pro život a zápal pro tvorbu knih pro druhé. Je to životaschopný protiklad Hedy, která měla v životě všechno, ale život ji přesto netěšil.

Zpočátku jsem měla za to, že smíchovská inscenace je ve značně ošuntělá a utahaná, např. v porovnání s luxusní Hedou Gablerovou Národního divadla Moravskoslezského, ale v průběhu představení jsem patrně pochopila inscenační záměr, tj. zdůraznit Hedin pád z plukovnických výšin do životního stylu střední třídy, která se má co ohánět.
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)