Vršovické divadlo MANA
<< Gin Game | Mléčné sklo >>
Karel Čapek
Matka
Premiéra: 5.2.2020 | 2:00
Dramaturgie: Věra Mašková. Výprava: Michal Syrový. Pohybová spolupráce: Petr Nůsek. Výběr hudby a režie: Peter Gábor.
Jitka Smutná, Dušan Sitek (alternoval také Petr Klimeš), Aleš Bílík, Matěj Vejdělek / Petr Kult / Zdeněk Bařinka, Leonard Stirský Hädler, Ivan Koreček, Jaroslav Blažek / Ondřej Černý; ze záznamu Dana Sedláková, Milan Kačmarčík
Protiválečné drama Karla Čapka, které dodnes patří k vrcholům české dramatické tvorby.
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
79 %
79111000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 70 %
Pavel Širmer 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Volby
Recenze / blogy
Pro přidání vlastního článku do blogu se musíte přihlásit.
Externí recenze / blogy (odkazy na články mimo portál i-divadlo.cz)
(6.2.2020, Radmila Hrdinová)Fotografie
autor (vlastník) fotografií:
Pozn.: Galerii vybraných fotografií zařazujeme výhradně u inscenací doporučovaných redakcí, resp. členy redakce.
Hodnocení (11)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
9.3.2020 | 1881 hodnocení
+ souhlasím
65%. Drama plnilo ve své době potřebné protiválečné poslání a běžné nebyly ani dramatické postupy s prolínáním reality a fiktivních rozhovorů se zemřelými. Hodnota Čapkových myšlenek přetrvala, forma hry je ale po desetiletích přežitá a asi proto se drama na jeviště vrací málokdy. Ve Vršovickém divadle se tvůrci s některými úskalími vypořádali, ale to bylo možné jen do určité míry. Nicméně konec, s umírněním slavného gesta, byl mimořádně emotivní a obhájil smysl inscenace. Na působivosti má významný podíl J. Smutná v titulní roli. Mužští představitelé se s ne vždy vděčnými postavami vypořádali s kolísavým úspěchem.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Fedorocko 80 %
25.1.2023 | 689 hodnocení
+ souhlasím
Velice silný divadelní zážitek, zejména díky vynikající Jitky Smutné.
Tohle bylo opravdu pravé divadlo.
Náročné téma, ale hra ve spádu a plná skvělých dialogů i monologů.
Tohle bylo opravdu pravé divadlo.
Náročné téma, ale hra ve spádu a plná skvělých dialogů i monologů.
Alan 90 %
28.4.2022 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Neuvěřitelný herecký koncert paní Smutné, ze které nelze odtrhnout zrak, a i přestávka v té chvíli ruší. Bohužel na znovu aktuální téma. Hru jsem viděl po premiéře ve 2020 a znovu v dubnu 2022. Rozdíl v atmosféře je jen těžko popsatelný. Kdyby se Matka hrála v ukrajinštině, musela by si paní Smutná otevřít květinářství.
RaB 80 %
22.4.2022 | 293 hodnocení
+ souhlasím
Takové ticho o přestávce jsem ještě nikde nezažil - všichni zpracovávali onen zážitek.
Celé představení stojí na fantastickém, úžasném, naprosto uvěřitelném hereckém výkonu Jitky Smutné - musí pro ní být neuvěřitelně těžké roli matky, která přijde o manžela a syny hrát, ale ona je v tom opravdu fantastická do posledního mimického detailu.
U ostatních jsem měl právě s uvěřitelností problém - zejména u A. Bílíka.
Celé představení stojí na fantastickém, úžasném, naprosto uvěřitelném hereckém výkonu Jitky Smutné - musí pro ní být neuvěřitelně těžké roli matky, která přijde o manžela a syny hrát, ale ona je v tom opravdu fantastická do posledního mimického detailu.
U ostatních jsem měl právě s uvěřitelností problém - zejména u A. Bílíka.
J.anek 60 %
20.11.2021 | 416 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace kolísá mezi profesionálními a amatérskými výkony - s tím si Peter Gábor bohužel poradit nedokázal. Nejraje se často, takže herci lapají po textu a skáčou si do řeči. Nešťastné je také neustálé a zcela bezúčelné přenášení prádla či rozehrané šachové partie z místa na místo.
Nicméně díky Jitce Smutné ožívá Čapkův text z roku 1938 důstojně a naléhavě.
Nicméně díky Jitce Smutné ožívá Čapkův text z roku 1938 důstojně a naléhavě.
R.JELEN.21 70 %
4.10.2021 | 207 hodnocení
+ souhlasím
Pane bože! Pamatuji si jako včera, když jsem na Silvestra 2019 poprvé slyšela pana Sitka hovořit o Matce. Hned jsem věděla, že tuhle hru musím vidět. Pak přišel covid v plné síle, trvalo to, ale nelituji. Paní J. Smutná je v roli matky skvělá, pan Sitek zůstává svým archetypem Wericha v mém srdéčku a "děti" budiž. Určitě mohu doporučit.
Tomkom 90 %
21.2.2020 | 88 hodnocení
+ souhlasím
Velmi povedená adaptace Čapkovy klasiky. Matka Jitky Smutné je civilní, lidská a velmi uvěřitelná. Do role dává maximum ze svého hereckého umu. Během hry je cítit soulad mezi všemi postavami - postupně se zouvající synové jsou v dialozích s matkou, mrtvým otcem i sami mezi sebou dobře sehraní. Kvalitně zpracovaná hra, která nemůže urazit žádného diváka. Určitě doporučuji.
Studený Čumáček 80 %
20.2.2020 | 350 hodnocení
+ souhlasím
Maminky věší košile a mrtví chodí naboso
Jsem zapřísáhlým bojovníkem proti patosu na divadle. Vadí mi přebujelost a velká gesta. Takže Matka, hra plničká patosu až po okraj a přímo vycpaná gesty, byla s trochou obav. Ale naštěstí...vážně dobrý!
Nejenže je zvládnutá režijně, ale šťastně spojila i herce. Jitka Smutná jako maminka bojuje všemi zbraněmi (i nečestnými), Dušan Sitek jako netypický voják-tatínek Richard opatruje své mrtvé syny a benjamínek "křehký a neduživý" Tony Aleš Bílík se mamince vážně povedl.
A nakonec, maminky dělají to, co je nejlepší, i bez patosu. Jsou to prostě mámy...
Jsem zapřísáhlým bojovníkem proti patosu na divadle. Vadí mi přebujelost a velká gesta. Takže Matka, hra plničká patosu až po okraj a přímo vycpaná gesty, byla s trochou obav. Ale naštěstí...vážně dobrý!
Nejenže je zvládnutá režijně, ale šťastně spojila i herce. Jitka Smutná jako maminka bojuje všemi zbraněmi (i nečestnými), Dušan Sitek jako netypický voják-tatínek Richard opatruje své mrtvé syny a benjamínek "křehký a neduživý" Tony Aleš Bílík se mamince vážně povedl.
A nakonec, maminky dělají to, co je nejlepší, i bez patosu. Jsou to prostě mámy...
Fedorocko 80 %
25.1.2023 | 689 hodnocení
+ souhlasím
Velice silný divadelní zážitek, zejména díky vynikající Jitky Smutné.
Tohle bylo opravdu pravé divadlo.
Náročné téma, ale hra ve spádu a plná skvělých dialogů i monologů.
Tohle bylo opravdu pravé divadlo.
Náročné téma, ale hra ve spádu a plná skvělých dialogů i monologů.
Alan 90 %
28.4.2022 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Neuvěřitelný herecký koncert paní Smutné, ze které nelze odtrhnout zrak, a i přestávka v té chvíli ruší. Bohužel na znovu aktuální téma. Hru jsem viděl po premiéře ve 2020 a znovu v dubnu 2022. Rozdíl v atmosféře je jen těžko popsatelný. Kdyby se Matka hrála v ukrajinštině, musela by si paní Smutná otevřít květinářství.
RaB 80 %
22.4.2022 | 293 hodnocení
+ souhlasím
Takové ticho o přestávce jsem ještě nikde nezažil - všichni zpracovávali onen zážitek.
Celé představení stojí na fantastickém, úžasném, naprosto uvěřitelném hereckém výkonu Jitky Smutné - musí pro ní být neuvěřitelně těžké roli matky, která přijde o manžela a syny hrát, ale ona je v tom opravdu fantastická do posledního mimického detailu.
U ostatních jsem měl právě s uvěřitelností problém - zejména u A. Bílíka.
Celé představení stojí na fantastickém, úžasném, naprosto uvěřitelném hereckém výkonu Jitky Smutné - musí pro ní být neuvěřitelně těžké roli matky, která přijde o manžela a syny hrát, ale ona je v tom opravdu fantastická do posledního mimického detailu.
U ostatních jsem měl právě s uvěřitelností problém - zejména u A. Bílíka.
J.anek 60 %
20.11.2021 | 416 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace kolísá mezi profesionálními a amatérskými výkony - s tím si Peter Gábor bohužel poradit nedokázal. Nejraje se často, takže herci lapají po textu a skáčou si do řeči. Nešťastné je také neustálé a zcela bezúčelné přenášení prádla či rozehrané šachové partie z místa na místo.
Nicméně díky Jitce Smutné ožívá Čapkův text z roku 1938 důstojně a naléhavě.
Nicméně díky Jitce Smutné ožívá Čapkův text z roku 1938 důstojně a naléhavě.
R.JELEN.21 70 %
4.10.2021 | 207 hodnocení
+ souhlasím
Pane bože! Pamatuji si jako včera, když jsem na Silvestra 2019 poprvé slyšela pana Sitka hovořit o Matce. Hned jsem věděla, že tuhle hru musím vidět. Pak přišel covid v plné síle, trvalo to, ale nelituji. Paní J. Smutná je v roli matky skvělá, pan Sitek zůstává svým archetypem Wericha v mém srdéčku a "děti" budiž. Určitě mohu doporučit.
Tomkom 90 %
21.2.2020 | 88 hodnocení
+ souhlasím
Velmi povedená adaptace Čapkovy klasiky. Matka Jitky Smutné je civilní, lidská a velmi uvěřitelná. Do role dává maximum ze svého hereckého umu. Během hry je cítit soulad mezi všemi postavami - postupně se zouvající synové jsou v dialozích s matkou, mrtvým otcem i sami mezi sebou dobře sehraní. Kvalitně zpracovaná hra, která nemůže urazit žádného diváka. Určitě doporučuji.
Studený Čumáček 80 %
20.2.2020 | 350 hodnocení
+ souhlasím
Maminky věší košile a mrtví chodí naboso
Jsem zapřísáhlým bojovníkem proti patosu na divadle. Vadí mi přebujelost a velká gesta. Takže Matka, hra plničká patosu až po okraj a přímo vycpaná gesty, byla s trochou obav. Ale naštěstí...vážně dobrý!
Nejenže je zvládnutá režijně, ale šťastně spojila i herce. Jitka Smutná jako maminka bojuje všemi zbraněmi (i nečestnými), Dušan Sitek jako netypický voják-tatínek Richard opatruje své mrtvé syny a benjamínek "křehký a neduživý" Tony Aleš Bílík se mamince vážně povedl.
A nakonec, maminky dělají to, co je nejlepší, i bez patosu. Jsou to prostě mámy...
Jsem zapřísáhlým bojovníkem proti patosu na divadle. Vadí mi přebujelost a velká gesta. Takže Matka, hra plničká patosu až po okraj a přímo vycpaná gesty, byla s trochou obav. Ale naštěstí...vážně dobrý!
Nejenže je zvládnutá režijně, ale šťastně spojila i herce. Jitka Smutná jako maminka bojuje všemi zbraněmi (i nečestnými), Dušan Sitek jako netypický voják-tatínek Richard opatruje své mrtvé syny a benjamínek "křehký a neduživý" Tony Aleš Bílík se mamince vážně povedl.
A nakonec, maminky dělají to, co je nejlepší, i bez patosu. Jsou to prostě mámy...
Fedorocko 80 %
25.1.2023 | 689 hodnocení
+ souhlasím
Velice silný divadelní zážitek, zejména díky vynikající Jitky Smutné.
Tohle bylo opravdu pravé divadlo.
Náročné téma, ale hra ve spádu a plná skvělých dialogů i monologů.
Tohle bylo opravdu pravé divadlo.
Náročné téma, ale hra ve spádu a plná skvělých dialogů i monologů.
J.anek 60 %
20.11.2021 | 416 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace kolísá mezi profesionálními a amatérskými výkony - s tím si Peter Gábor bohužel poradit nedokázal. Nejraje se často, takže herci lapají po textu a skáčou si do řeči. Nešťastné je také neustálé a zcela bezúčelné přenášení prádla či rozehrané šachové partie z místa na místo.
Nicméně díky Jitce Smutné ožívá Čapkův text z roku 1938 důstojně a naléhavě.
Nicméně díky Jitce Smutné ožívá Čapkův text z roku 1938 důstojně a naléhavě.
Studený Čumáček 80 %
20.2.2020 | 350 hodnocení
+ souhlasím
Maminky věší košile a mrtví chodí naboso
Jsem zapřísáhlým bojovníkem proti patosu na divadle. Vadí mi přebujelost a velká gesta. Takže Matka, hra plničká patosu až po okraj a přímo vycpaná gesty, byla s trochou obav. Ale naštěstí...vážně dobrý!
Nejenže je zvládnutá režijně, ale šťastně spojila i herce. Jitka Smutná jako maminka bojuje všemi zbraněmi (i nečestnými), Dušan Sitek jako netypický voják-tatínek Richard opatruje své mrtvé syny a benjamínek "křehký a neduživý" Tony Aleš Bílík se mamince vážně povedl.
A nakonec, maminky dělají to, co je nejlepší, i bez patosu. Jsou to prostě mámy...
Jsem zapřísáhlým bojovníkem proti patosu na divadle. Vadí mi přebujelost a velká gesta. Takže Matka, hra plničká patosu až po okraj a přímo vycpaná gesty, byla s trochou obav. Ale naštěstí...vážně dobrý!
Nejenže je zvládnutá režijně, ale šťastně spojila i herce. Jitka Smutná jako maminka bojuje všemi zbraněmi (i nečestnými), Dušan Sitek jako netypický voják-tatínek Richard opatruje své mrtvé syny a benjamínek "křehký a neduživý" Tony Aleš Bílík se mamince vážně povedl.
A nakonec, maminky dělají to, co je nejlepší, i bez patosu. Jsou to prostě mámy...
RaB 80 %
22.4.2022 | 293 hodnocení
+ souhlasím
Takové ticho o přestávce jsem ještě nikde nezažil - všichni zpracovávali onen zážitek.
Celé představení stojí na fantastickém, úžasném, naprosto uvěřitelném hereckém výkonu Jitky Smutné - musí pro ní být neuvěřitelně těžké roli matky, která přijde o manžela a syny hrát, ale ona je v tom opravdu fantastická do posledního mimického detailu.
U ostatních jsem měl právě s uvěřitelností problém - zejména u A. Bílíka.
Celé představení stojí na fantastickém, úžasném, naprosto uvěřitelném hereckém výkonu Jitky Smutné - musí pro ní být neuvěřitelně těžké roli matky, která přijde o manžela a syny hrát, ale ona je v tom opravdu fantastická do posledního mimického detailu.
U ostatních jsem měl právě s uvěřitelností problém - zejména u A. Bílíka.
R.JELEN.21 70 %
4.10.2021 | 207 hodnocení
+ souhlasím
Pane bože! Pamatuji si jako včera, když jsem na Silvestra 2019 poprvé slyšela pana Sitka hovořit o Matce. Hned jsem věděla, že tuhle hru musím vidět. Pak přišel covid v plné síle, trvalo to, ale nelituji. Paní J. Smutná je v roli matky skvělá, pan Sitek zůstává svým archetypem Wericha v mém srdéčku a "děti" budiž. Určitě mohu doporučit.
Tomkom 90 %
21.2.2020 | 88 hodnocení
+ souhlasím
Velmi povedená adaptace Čapkovy klasiky. Matka Jitky Smutné je civilní, lidská a velmi uvěřitelná. Do role dává maximum ze svého hereckého umu. Během hry je cítit soulad mezi všemi postavami - postupně se zouvající synové jsou v dialozích s matkou, mrtvým otcem i sami mezi sebou dobře sehraní. Kvalitně zpracovaná hra, která nemůže urazit žádného diváka. Určitě doporučuji.
Alan 90 %
28.4.2022 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Neuvěřitelný herecký koncert paní Smutné, ze které nelze odtrhnout zrak, a i přestávka v té chvíli ruší. Bohužel na znovu aktuální téma. Hru jsem viděl po premiéře ve 2020 a znovu v dubnu 2022. Rozdíl v atmosféře je jen těžko popsatelný. Kdyby se Matka hrála v ukrajinštině, musela by si paní Smutná otevřít květinářství.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.
Přidat hodnocení
Pro přidání vlastního hodnocení se musíte přihlásit.
Pokud zde ještě nemáte vytvořený účet, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Zprávy
(16.12.2019)
Slavné drama Karla Čapka Matka o střetu ženského a mužského vidění smyslu a poslání života nastuduje divadlo MANA v Praze – Vršovicích, premiéru tu bude mít 5. února 2020. Pod taktovkou renomovaného režiséra Petera Gábora se v hlavní roli matky představí charismatická herečka Jitka Smutná: ta ve hře volí mezi odpovědností ke společnosti a mateřskou láskou.
Ukázky
Oprava údajů
Jsou zde uvedené údaje o této inscenaci neaktuální? Chybí zde nějaká informace?
Budeme rádi, když nám o tom dáte vědět prostřednictvím následujícího formuláře:
Úpravy inscenace
Pro provádění úprav se musíte přihlásit jako redaktor.