Premiéry

Květen 2019 | Duben 2019 | Březen 2019 | Únor 2019 | Leden 2019 | Prosinec 2018 | Listopad 2018 | Říjen 2018 | starší 


foto: archiv Národního divadla BrnoKabaret české budoucnosti. Vesmírná groteska, jevištní báseň o konci světa nebo futurologický kongres? Tři zastavení na horizontu budoucnosti. Čekají nás blízká setkání vzdálených nadějí nebo život v paralelních světech našich černých děr? Tři mladí režiséři Zuzana Burianová, Honza Holec a Anna Klimešová se třemi nadějnými autory Adamem Skalou, Davidem Košťákem a Petrem Erbesem se pod uměleckou režijní supervizí Martina Františáka utkají s časem, který možná přijde nebo už možná dávno odešel na jinou planetu, aniž jsme si toho všimli. Zuzana Burianová s Adamem Skalou se rozhodli pro žánr tzv. „existenciální grotesky“ s pracovním poditulem ...o budoucnosti pro chudý… Jan Holec s Davidem Košťákem se pokusí dohlédnout k Ráji 2.0 a ohledat novou krajinu, kterou lze těžko popsat slovy. Do třetice Anna Klimešová s Petrem Erbesem vezmou budoucnost do svých rukou a uspořádají vědeckou konferenci s vesmírně nesmírnými objevy, dojde možná i na mumifikaci. Stav beztíže mezi jednotlivými částmi zajistí Martin Františák a K. H. Mácha. Těšte se na střet s budoucností, která může být zábavná i krutá, na prostor plných otázek a neviditelných hranic, který se bezpochyby neobejde bez jemné optiky Hubbleova dalekohledu a smyslu pro humor. Na scéně divadla Reduta účinkují Jan Grundman, Michal Bumbálek, Hana Tomáš Briešťanská, Elena Trčková, Marie Durnová, Vojtěch Bartoš a Anna Marie Havířová.
premiéra: 26.1.2019 | foto: archiv Národního divadla Brno
foto: Lukáš HorkýZa časů dávných bohů, hrdinných náčelníků a psychopatických diktátorů, neklidem zmítaná země zrodila hrdinku. Byla jí Zdena. Mocná princezna zocelená žárem olympiád. Tretry, vášeň, nebezpečí. Její odvaha změní svět. Co na tom, že jí pod nosem raší tmavý knírek - hlavně když na běžecké dráze trhá rekordy. Brzy se stane miláčkem Československa a celého atletického světa. Ale ti, které nechává za sebou, se začnou pídit po příčinách jejího úspěchu. Nová hra Tomáše Dianišky inspirovaná skandálním osudem československé atletky, jejíž sportovní úspěchy byly vymazány z naší novodobé historie. V grotesce "na 800 metrů" uvidíte Jakuba Burýška, Pavlu Gajdošíkovou, Markétu Matulovou, Vojtěcha Říhu, Milana Cimeráka a Vojtěcha Johaníka. Režíruje autor hry.
premiéra: 25.1.2019 | foto: Lukáš Horký
foto: Tomáš VachudaStrindberg kdysi v roce 1889 řekl A. A my jsme se rozhodli, že v roce 2018 řekneme B a C. Autorská divadelní hra Petry Johansson volně navazuje na Strindbergovu hříčku Ta silnější. Hledáme stopy naznačeného v době naturalismu a vedeme je přes grotesku až k moderní talkshow, kde necháme postavy natvrdo vyjádřit, co se Strindberg možná neodvážil říci. Spojuje v sobě činohru a pohybové divadlo, a to v poměru 2:1. První část, Strindbergova hříčka se odehrává v kavárně v době secese, navazuje na ni pohybová část, ve které se přesuneme do černobílé grotesky 20. let 20. století. Třetí, tedy poslední část, se odehrává v televizním studiu v současné době. Hrají Natálie Topinková, Václav Rašilov a Petra Johansson. Inscenace bude uváděna v komorním Divadle Troníček.
premiéra: 25.1.2019 | foto: Tomáš Vachuda
foto: Radovan ŠťastnýHlavní hrdina král Bérenger I. se ocitá tváří v tvář krutému faktu: zbývá mu poslední hodina života. Krajina kolem hradu se vytrácí, již není poddaných, topení je čím dál chladnější… Nastává chvíle rekapitulace královy několik set let dlouhé životní cesty. Z úst však vychází jen nesmysly a prázdné fráze. Malí jsme byli a malý bude i náš konec. Přesto však umírající král stále znovu vstupuje do ďábelsky vypjaté konfrontace se smrtí a i v poslední chvíli odhodlaně zvolá: „Zemřu, až já budu chtít! Já jsem král, já jsem ten, kdo rozhoduje!“ Brilantně vystavěná existenciální hra mistra absurdního dramatu, jež je velkolepým metaforickým obrazem končícího lidského života. Grotesku o rozpadu jednoho světa režijně připravil umělecký šéf činohry NDM Vojtěch Štěpánek. Hrají František Večeřa, Anna Cónová, Petra Lorencová, Tomáš Jirman, Renáta Klemensová a Jiří Sedláček. Inscenace bude uváděna v komorním Divadle „12“.
premiéra: 24.1.2019 | foto: Radovan Šťastný
foto: Alena HrbkováNuselská scéna uvede výjimečnou komedii o nevěře, která zahraničního válečného reportéra Karla přitáhne z Kamburu v Africe zpět do Prahy a vyvolá celou kaskádu nepředvídatelných groteskních zvratů. A do toho všeho musí Karel vysílat živě reportáže z kamburské revoluce. Nikdy nevěřte médiím a své ženě! Cesta dezinformace a lži může být někdy groteskní a motivovaná i dobrými úmysly nebo obyčejnou žárlivou láskou... Inscenaci mají na svědomí ikony současného českého humoru - redaktor Reflexu a spoluautor Zeleného Raula Milan Tesař jako autor, pro něhož je to divadelní prvotina, a Tomáš Svoboda (Hodinový manžel, Blonďatá bestie) jako režisér. V hlavní roli rozhlasového reportéra Karla Berana, který svádí souboje s vlastním osobním i profesním selháním, uvidíte Josefa Poláška. O roli manželky Marty se v alternaci podělí Jitka Ježková nebo Lada Jelínková, postavu Araba Khaleda ztvární Karel Zima nebo Lukáš Rous.
premiéra: 18.1.2019 | foto: Alena Hrbková
foto: Jiří KottasKomorní adaptace slavné Hervého operety Mam´zelle Nitouche od slovenského básníka a dramatika Ľubomíra Feldeka, v níž autor původní Hervého nápad s převleky nejrůznějšími změnami a dvojím životem postav dotáhl téměř do absurdních rozměrů, a vytvořil tak předpoklady pro inspirovanou kolektivní spoluhru všech protagonistů na jevišti, tak typickou pro jedinečnou poetiku Ypsilonky. Večer se ponese v duchu hravosti, hudebnosti a duchaplnosti, ale ze všeho nejvíc bude večerem nespoutané a dobré zábavy. Diváci se určitě mohou těšit na velmi vtipný příběh o hledání lidské identity a o ambivalentnosti každého z nás. A vedle toho samozřejmě také na skvělou hudbu, protože tato parafráze slavné operety se původní hudby nezbavuje - ta jen dostane ypsilonské aranžmá. Hrají a zpívají Lumíra Přichystalová (Denisa / Nituš), Petr Vršek (Floridor / Célestin) a dále Jaroslava Kretschmerová, Kryštof Mende nebo William Valerián, Renata Rychlá, Barbora Skočdopolová, Jan Bradáč, Martin Bohadlo, Jan Večeřa a Dominik Renč. Inscenaci v Ypsilonce nastudoval slovenský režisér Peter Oravec.
premiéra: 18.1.2019 | foto: Jiří Kottas
foto: Alexandr HudečekStudiová scéna Na Půdě Jihočeského divadla představí současnou hru o vztahu tří sester. Jde o dramatizaci stejnojmenného románu spisovatelky Petry Soukupové. Blanka, Olina a Kristýna, tři sestry jedou na oslavu otcových narozenin. Auto je plné jejich netrpělivých dětí a dárků a v hlavách jim víří myšlenky – na nedodělanou práci, nespolehlivého milence, na kila, která po porodu nejdou dolů a manželovu častou nepřítomnost… Navíc je mezi sestrami plno starších i novějších křivd a to, co je čeká u rodičů, by je ani ve snu nenapadlo. Trefná psychologická sonda do vztahů v současné rodinně se s bravurou pohybuje mezi komikou a tragikou. Takovou jízdu zimní krajinou jste nezažili! Nebo možná ano... V režii Jany Kališové hrají Teresa Branna, Natália Drabiščáková, Daniela Šišková, Daniela Bambasová, Dušan Sitek a Tomáš Kobr.
premiéra: 18.1.2019 | foto: Alexandr Hudeček
foto: Roman PolášekOstrava se prostřednictvím Komorní scény Aréna poprvé potká s legendárním titulem rakouského dramatika Thomase Bernharda s názvem Divadelník. Jde o velmi chytře napsanou reflexi postavení umělce ve společnosti. Do malé rakouské vsi přijíždí tyranský a sebestředný principál Bruscon se svou kočující společností, kterou tvoří jeho manželka, syn a dcera. Hodlá uvést svou vlastní hru, nazvanou Kolo dějin, v níž má vystupovat Caesar, Napoleon, Metternich, lady Churchilová, paní Curieová a další historické postavy. Bruscon tyransky šikanuje členy své rodiny při přezkušování jejich úloh a lítostivě uvažuje nad svým prokletím, které mu přináší život u divadla. Deptá svou rodinu a vše podřizuje svému záměru sehrát svou divadelní hru, o které je přesvědčen, že je tím nejvýznamnějším mezníkem v dějinách dramatu. Ne nadarmo má proto inscenace Komorní scény Aréna podtitul, který je citací ze hry, ve znění: „Shakespeare, Voltaire a já…“ Hra z roku 1984, jejíž název v originále zní Theatermacher, byla další z provokativních textů autora, kterého v Rakousku nazývali „kálečem do vlastního hnízda“, v zahraničí byl ale vždy vysoce oceňován. V Komorní scéně Aréna si roli divadelníka Bruscona zahraje zakládající člen divadla Marek Cisovský, který touto rolí oslaví 25 let v souboru. Inscenaci nazkoušel stálý polský spolupracovník Komorní scény Aréna André Hübner-Ochodlo.
premiéra: 12.1.2019 | foto: Roman Polášek
foto: Martin ŠpeldaVesnicí Habrůvka projde rok, od hodů po žně. Čas setby, zrání a sklizně netýká se jen přírody, ale i lidských osudů. Miroslav Krobot zdramatizoval román bratří Mrštíků o vesnické komunitě Habrůvky tak dobře a sugestivně, že se řadí k tomu nejlepšímu v českém dramatu... Ačkoliv je Habrůvka jenom smyšlená, je podobna mnohým skutečným. Tamější obyvatelé jsou stejně tak smyšleni, ale nám jsou podobni zrovna tak. Režisér Michal Lang tento titul inscenuje již potřetí, avšak poprvé se svým vlastním souborem. V hlavní roli Rybáře se představí Ondřej Veselý. Dále uvidíte Vendulu Fialovou jako Vrbčenu či Martina Hrušku jako starostu Habrůvky. Nabídku na hostování přijala Marie Málková, která ztvární zámožnou Frau Erb či Miloslav Mejzlík, který se divákům představí v roli Faráře.
premiéra: 11.1.2019 | foto: Martin Špelda