Rozhovor

Jsme připraveni zajistit antigenní testy pro diváky přímo v divadle
[vydáno: 15.2.2021, Jiří Landa]
S uměleckým šéfem ostravského Divadla Petra Bezruče Janem Holcem jsme si povídali nejen o současné situaci, ale i o plánech na léto, kdy se očekává zlepšení epidemické situace. Na diváky se tamní soubor těší natolik, že jsou u Bezručů schopni zajistit antigenní testy přímo v divadle.

Co se nyní děje za zavřenými dveřmi Divadla Petra Bezruče?
Uzavřeli jsme zkoušení inscenace Lásky jedné plavovlásky, a to samé právě čeká inscenaci Skořápka v režii Miřenky Čechové a Petra Boháče. Ta se začala zkoušet již v červnu minulého roku a neustálými přesuny se k ní vracíme až nyní. Nové inscenace máme v plánu pravidelně oprašovat, abychom je udrželi v kondici pro premiéru. Snažíme se však využít našich kapacit i mimo jeviště. O dění v divadle informuje s nadsázkou a humorem v internetovém pořadu ČUČ BEZRUČ tv a především se věnujeme projektu Stará láska nerezaví. S kamerou navštěvujeme seniory v domovech důchodců či v domovech s pečovatelskou službou a posloucháme jejich životní příběhy. Ty pak přinášíme našim divákům. Alespoň na nějaký čas tak propůjčíme naše „jeviště“ lidem, kteří jsou teď v izolaci a není je tolik slyšet.

Během uzavírky jste nazkoušel novinku Lásky jedné plavovlásky. Jak vzniká inscenace v nouzovém stavu?
Zkoušet jsme začali již na konci srpna, kdy vše vypadalo ještě nadějně a nikoho nejspíš nenapadlo, že by premiéra mohla být ohrožena. Celé zkoušení bylo velmi „roztáhlé“. Dvakrát jsme jej museli přerušit kvůli nákazám přímo v našem divadle. Během zkoušení jsme se navíc snažili omezit počet lidí, kteří se na jevišti potkávali. Tak ale samozřejmě nelze inscenaci nikdy dovést do cíle. Od ledna jsou všichni zaměstnanci pravidelně testováni při vstupu do divadla. Spolupracujeme s EUC klinikou, která nám veškerý servis zajišťuje.

ze zkoušky inscenace Lásky jedné plavovlásky (foto: archiv Divadla Petra Bezruče)
ze zkoušky inscenace Lásky jedné plavovlásky (foto: archiv Divadla Petra Bezruče)


Čím vás látka filmu Lásky jedné plavovlásky tolik přitahuje?
Svým krutým a upřímným příběhem, vystavěnými dialogy a hereckými příležitostmi. A taky možnostmi při převodu filmového scénáře do jevištního tvaru.

Jak jste přistupoval k adaptaci?
Na adaptaci jsem pracoval společně s dramaturgyní Annou Smrčkovou. Především jsme potřebovali pěvně vystavět příběh titulní postavy. Andula je holka, která se zoufale snaží najít svou životní lásku, ale doslova se v tom „plácá“. Zčásti vlastní neschopností a zčásti tlakem a vlivem prostředí, ve kterém žije. Magdaléna Tkačíková se této role chopila s velkou bravurou a grácií. Celý příběh rámuje přednáška dvou sociálních inženýrů, kteří nám dokazují, že znají cestu ke spokojenému partnerskému životu. Zároveň jsme počítali s výrazným podílem hudební složky. Proto jsme ke spolupráci přizvali hudebníka Davida Hlaváče a textaře Petra Vodičku.

Nazkoušíte všechny avizované tituly této sezóny?
Bohužel nebudeme schopni připravit titul Bratři Karamazovi, což mě osobně velmi mrzí. Posouváme ho však do další sezóny a měl by mít premiéru na podzim.

V jaké fázi příprav se nachází očekávaná premiéra Dianiškovy Špinarky?
Inscenace je krátce před explikační poradou a zatím vše nasvědčuje tomu, že bychom se do zkoušení měli v plné síle pustit. Premiéra byla původně plánována na polovinu května. Uvidíme, kdy skutečně proběhne. S námětem přišel Tomáš Dianiška a já s ním okamžitě souhlasil. S Tomášem jsme posléze probrali především obsazení a rámcově příběh a Tomáš se pak věnoval sběru materiálu. Do textu jsem v počátečních fázích více nezasahoval, to následně zajišťovala především dramaturgyně.

ze zkoušky inscenace Lásky jedné plavovlásky (foto: archiv Divadla Petra Bezruče)
ze zkoušky inscenace Lásky jedné plavovlásky (foto: archiv Divadla Petra Bezruče)


Jak zásadně současná situace ovlivnila vaše plány na příští sezónu?
Zcela zásadně. Původní plán jsme smetli ze stolu a teď neustále vytváříme nové varianty, které se každé dva týdny mění. Především nevíme, které inscenace budeme schopni premiérovat, a které budeme přenášet do nové sezóny. Určitě však bude vznikat speciální inscenace, která naváže na zmíněnou aktivitu Stará láska nerezaví. Bude se jednat o dokumentární inscenaci, kdy budou mít diváci možnost se setkat a poslouchat zpovídané seniory.

Za jakých podmínek je vaše divadlo rozhodnuto, byť v omezeném režimu, začít hrát pro diváky?
Pokud budeme schopni dodržet stanovené podmínky, budeme hrát. Samozřejmě se bude jednat spíše o občasně hraní, ale připravujeme se na různé varianty. Jsme dokonce připraveni na zajištění antigenních testů i pro diváky přímo v divadle.

Plánujete uvést nějaká představení během léta, kdy se očekává zlepšení situace?
Už v loňském roce jsme připravili plenérovou inscenaci Bezruči v 60 minutách. Divákům jsme jako náhradu neservírovali celý repertoár našeho divadla během jedné hodiny. Letos máme v plánu pokračovat a zároveň chceme přidat i další inscenace, které připravíme pro venkovní produkci.

Tuším, že jste si první sezóny vašeho působení v Ostravě představoval trochu jinak…
V tuhle chvíli jsem samozřejmě musel odložit své umělecké záměry a přijmout stávající situaci. Zoufalství a zmar už mě přešly. I když víme, že ani třetí sezóna v divadle nebude podle mých představ, beru tento stav jako výzvu.

Mimochodem, jak jste se po více než roce působení v Ostravě zabydlel?
V tom je snad jediná výhoda této doby, že jsem měl prostor si na Ostravu zvyknout a nějak ji přijmout. A musím říct, že je to tady lepší a lepší. I když mi po Praze občas slza ukápne…
.
.......................................................