Z tiskových konferencí

Fidlovačka uvede slavnou retrokomedii
vydáno: 24.2.2014
Divadlo Na Fidlovačce, aniž by to v tom byl vypočítavý záměr, se možná sveze na vlně popularity retro, která se v posledních letech šíří mezi mladými lidmi. Tančí se swing, tvoří nové modely podle starých časopisů... Do tohoto trendu jakoby zapadá nová divadelní inscenace podle románu Fan Vavřincové Eva tropí hlouposti. Jistě každý zná nesmrtelnou filmovou podobu s Natašou Gollovou a Oldřichem Novým v hlavních rolích. Oldřich Nový se tak pomyslně vrací na prkna Divadla Na Fidlovačce, jehož byl dlouhá léta ředitelem. Jeho part dnes patří nonšalantnímu Denny Ratajskému, rozjívenou Evu si zahraje Marie Doležalová.


skupinové foto před divadlem (foto: Michal Novák)


Příběh o „Evě tropící hlouposti“, která se k překvapení všech zamiluje, slavil úspěch už v časopisecké podobě. Vynikající česká autorka, zakladatelka žánru crazy komedie Fan Vavřincová jej publikovala v pouhých 19 letech. Tento stěžejní text ale vznikl ještě o dva roky dříve! Vedle Takové normální rodinky se stal právě tento román jejím nejznámějším dílem. Jistě také proto, že mu dal o dva roky později v roce 1939 nesmrtelnou filmovou podobu režisér Martin Frič. Do hlavních rolí obsadil tehdy málo známou Natašu Gollovou, Oldřicha Nového a Zdeňku Baldovou. Pro Natašu Gollovou znamenalo účinkování ve filmu nastartování její herecké kariéry. Ačkoli je i s filmem jméno Fan Vavřincové úzce spojováno a ona sama na vzniku jeho scénáře spolupracovala, v titulcích se neobjevila. Zřejmě vzhledem k jejímu nízkému věku naznali pánové Martin Frič a Vladimír Peroutka (šéfredaktor časopisu Ahoj na sobotu, kde vycházel román před tím na pokračování), že bude lepší, když ji jako autorku neuvedou.


ze zkoušky inscenace - Denny Ratajský (foto: Michal Novák)



ze zkoušky inscenace - Martina Randová, David Hák, Aneta Krejčíková, Denny Ratajský (foto: Michal Novák)


V Divadle Na Fidlovačce se dramatizace ujali režisér Pavel Šimák a dramaturg Petr Vydra. „Paradoxně jsme věrnější té knížce. Vybírali jsme si, co nám přišlo zajímavé a asi tak čtvrtina věcí se v tom filmu neobjevila, což je logické, kupříkladu různé vnitřní monology,“ říká ke srovnání Petr Vydra. „Kniha i příběh jsou notoricky známé, divadelní inscenaci před námi dělali už ve Zlíně a připravili si vlastní úpravu zrovna jako my. Úprava je tedy nová, originální. Přišlo nám zajímavé oslovit dceru autorky Ivanku Kousalovou a s ní vše konzultovat. Jako strážce odkazu má veškeré informace a navíc je mamince neuvěřitelně podobná, což pro nás bylo hodně sugestivní, jakoby přišla sama autorka...“


ze zkoušky inscenace - Aneta Krejčíková, Denny Ratajský (foto: Michal Novák)



ze zkoušky inscenace - Marie Doležalová (foto: Michal Novák)


A tak se v divadelní inscenaci některé postavy známé z filmu vůbec neobjeví (a naopak). Inscenátoři ale připomenout tento půvabný český film rozhodně chtějí. „Vedle samotného ztvárnění příběhu předlohy se nám na filmu Eva tropí hlouposti líbí to, co na filmových komediích té doby vůbec – jak se ti lidé k sobě chovají. Vědomí důležitosti etikety, společenských norem, galantnosti, džentlmenství si ve filmu Eva tropí hlouposti nijak nepřekáží s komediálností. Salónní způsoby naopak dotvářejí půvab a styl filmových komedií třicátých a čtyřicátých let minulého století. Když si v příběhu mladí lidé vykají a chovají se způsobně, tak na pozadí toho tím komičtěji vynikne, když vyvedou nějakou ztřeštěnost,“ uvádí Petr Vydra.


ze zkoušky inscenace - Marie Doležalová, Denny Ratajský (foto: Michal Novák)


Na otázku, zda je mezi rekvizitami i slavná houpačka, režisér Pavel Šimák odpovídá: „Na to se ptají všichni. Ne, houpačku nemáme, máme lano, ale oproti filmu je to jiné hlavně v tom, co jsme vyčetli v románu, tedy, že Elišku chce provdat její teta. A navíc, teta proti filmu má ještě manžela...
Konfrontace s filmem se vůbec nebojíme. Už jsme na Fidlovačce dělali Hostinec u kamenného stolu, což je podobný druh poetiky. Zajímavé je, jak v lidech silně žije pel nebo třpytivost filmu, ale na jevišti si můžete dovolit udělat vše trochu jinak, neříkám vylepšit, ale udělat ho po svém a ve svém rytmu. Film jsme rozhodně nekopírovali. Naše divadelní verze má svůj svět a věříme, že každý si v ní může najít něco nového.“



ze zkoušky inscenace - Denny Ratajský, Marie Doležalová (foto: Michal Novák)



ze zkoušky inscenace - Denny Ratajský, Aneta Krejčíková (foto: Michal Novák)


Režisér také vyzdvihl hereckou práci: „Pro herce taková komedie není vůbec nic snadného. Udržet styl, „být v té době“ a přesto komunikovat s dnešním divákem není úkol jednoduchý.“

Divácký zájem už se projevil, a to i díky „retro“ plakátům, které se po Praze objevily. V inscenaci rovněž zazní celkem pět dobových písní, bez toho by to zkrátka nešlo. Inscenace, jež sází na milé retro, elegantně zapadne do jedné z dramaturgických linií Divadla Na Fidlovačce, jehož cílem je uvádět české autory.


ze zkoušky inscenace - David Hák (foto: Michal Novák)



ze zkoušky inscenace - Lukáš Rous, Marie Doležalová, Denny Ratajský (foto: Michal Novák)


-sar-