Z tiskových konferencí

Jižní spojka 2023
vydáno: 10.2.2023
Ačkoliv je léto ještě daleko, příznivci Otáčivého hlediště v Českém Krumlově budou mít možnost seznámit se se soubory Jihočeského divadla už nyní. Od 16. 2. do 17. 4. 2023 se představí v žánrově pestré paletě činohra, balet a Malé divadlo na pěti pražských scénách, v rámci divadelní přehlídky příznačně pojmenované Jižní spojka. Z přehlídky se stává tradice, letos proběhne již 4. ročník!

ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek a režisér Lukáš Trpišovský
ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek a režisér Lukáš Trpišovský


16. 2. / Mechanický pomeranč / Jatka78
23. 2. / Hamlet / NoD
  3. 3. / Ten, který vylezl na kopec a rozhlédl se / Divadlo X10
  4. 3. / Perplex / Studio Švandova divadla
17. 4. / Události / Divadlo Komedie


„Pravidelnou každoroční přehlídku našich inscenací v Praze děláme z jednoduchého důvodu: víme, že Jihočeské divadlo má spoustu diváků i z Prahy a jejího okolí, ti přijíždějí zejména na naše letní představení, která hrajeme před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově,“ vysvětluje ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek. „Skutečně, 50 % diváků na Otáčivém hledišti jsou Pražané a lidé ze středočeského regionu. Jihočeské divadlo ovšem není jenom Otáčivé hlediště, naše soubory samozřejmě hrají po celou sezonu na našich scénách v Českých Budějovicích. Dramaturgie je pochopitelně zcela odlišná, přehlídka Jižní spojka si klade za cíl představit právě ty inscenace, které vznikají v našem běžném repertoárovém provozu. Využíváme toho spojení, že divácká obec nás zná z Českého Krumlova. Rádi bychom více dostali do jejího povědomí i naši další tvorbu, za kterou se vyplatí přijet i během roku přímo do Budějovic.“

Ti, kteří osud Otáčivého hlediště, spory s památkáři, dokonce i s celosvětovou institucí, sledujete, jistě víte, že ne vše je divadlu v tomto prostoru příznivě nakloněno. „Divácký zájem o představení před Otáčivým hledištěm mi dělá obrovskou radost, protože jako ředitel Jihočeského divadla jsem zároveň v pozici toho, kdo musí existenci Otáčivého hlediště neustále obhajovat. Boj, jestli tam bude, nebo za jak dlouho nebude, zuří během posledních let prakticky nepřetržitě. Řada odpůrců používá argument, že je to jenom kolotoč na peníze v krásné zahradě. Tomuto argumentu se snažíme čelit právě tím, jaké inscenace či projekty pro tento prostor a za využití unikátní technologie připravujeme a jací tvůrci se na nich podílí. Jsou mezi nimi velké osobnosti současného českého divadla. Přistupují ke krumlovskému unikátu ne jako ke kolotoči, ale jako k mimořádně inspirativnímu prostředí. Mnohdy se inspirují Českým Krumlovem jako takovým: viz inscenace o Egonu Schielem, viz Mesiáš (ta linka Josefa Adama ze Schwarzenbergu je výsostně krumlovská), ostatně i viz Muž z dvojhvědy, který v sobě nese prvky reálií právě z Českého Krumlova,“ vyjmenovává Lukáš Průdek a dodává: „Je to mimořádná scéna, jejíž možnosti a příležitosti, věřím, všechny ještě nebyly objeveny. Žasnu, jak každý rok dokáží inscenátoři posunovat tvorbu na Otáčivém hledišti dál a dál, přitom využívají atraktivity prostředí ne k tomu, aby sdělovali prvoplánová či úplně lehká témata. Připravují inscenace, které mají hloubku a promlouvají niterně k divákovi.“

režisér a umělecký šéf Malého divadla Petr Hašek
režisér a umělecký šéf Malého divadla Petr Hašek


V českokrumlovském zámeckém parku letos diváci uvidí osvědčené činoherní hity DraculaŽeny Jindřicha VIII. aneb Chudák král(em), obě inscenace režíroval Martin Glaser, někdejší dlouholetý umělecký šéf činohry Jihočeského divadla, dnes ředitel Národního divadla Brno.

Letos naposled se diváci mohou před Otáčivým hledištěm těšit na Muže dvojhvězdy  v režii Petra Formana. Příběh létajícího muže podle románu Alexandra Grina Zářivý svět sklidil od své premiéry v roce 2021 velký divácký úspěch, ale i ocenění divadelní kritiky. Josef Lepša získal za scénografii a animaci k inscenaci Muž Dvojhvězdy prestižní Cenu divadelní kritiky za rok 2021 v oboru scénografie.

režisér Martin Kukučka v rozhovoru s Lukášem Průdkem
režisér Martin Kukučka v rozhovoru s Lukášem Průdkem


V premiéře bude uveden titul Egon Schiele - Autoportrét. Choreografie se ujal významný český tvůrce Jan Kodet a režie duo SKUTR – Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. V podání souboru baletu Jihočeského divadla uvidíte velké taneční divadlo inspirované detaily z obrazů, kreseb, básní a dopisů muže, který předběhl svoji dobu, který se pokoušel osvobodit ducha člověka, překročit hranici morálky a splynout s přírodou. Egon Schiele je neodmyslitelně spjat s Českým Krumlovem.

Druhým rokem se na Otáčku bude hrát originální projekt Malého divadla. Režisér Janek Lesák a dramaturgyně Natálie Preslová představili Úplně celou českou historii  během jedné hodiny. Představení je vhodné pro rodiny s dětmi, které se chtějí o historii dovědět zábavnou formou o mnoho víc než ve škole…

Nespornou kulturní událostí letní sezóny na Otáčivém hledišti se stalo v loňském roce Händelovo oratorium Mesiáš. Jeho scénické provedení je dílem režiséra a současného uměleckého šéfa opery Jihočeského divadla Tomáše Ondřeje Pilaře a dirigenta Davida Švece. Velkolepá barokní slavnost, která rozžije prakticky celou zahradu a vrací jí její původní ráz a smysl. Scénografické řešení odpovídá dávné tradici barokních slavností, jež sahá až do Händelovy doby.
V letošním roce pořídí Česká televize záznam tohoto mimořádného uměleckého počinu. Pořízení televizního záznamu se rozhodl finančně podpořit Bohemian Heritage Fund a Česká televize jedná i se zahraničním koproducentem. Režie televizního záznamu se ujme Ondřej Havelka. Záznam by měl divákům i částečně zprostředkovat pohled na chod celého představení.

připravuje se zaznamenání mimořádné inscenace Mesiáš pro Českou televizi (režiséři Tomáš Ondřej Pilař a Ondřej Havelka)
připravuje se zaznamenání mimořádné inscenace Mesiáš pro Českou televizi
(režiséři Tomáš Ondřej Pilař a Ondřej Havelka)


Časově blíže mají diváci divadelní přehlídku JIŽNÍ SPOJKA 2023. Tu zahájí na Jatkách78 sugestivní taneční divadlo Mechanický pomeranč  na námět Anthonyho Burgesse. Dle dostupných pramenů se jedná o vůbec první taneční přepis světoznámého románu. Surreální taneční grotesku Jihočeské divadlo uvádí v choreografii Tomáše Rychetského, Ondřeje Vinkláta a v režii Tomáše Rychetského a Pavla Šimáka.

Inscenacemi Hamlet  v režii Jakuba Čermáka, Perplex  v režii Natálie Deákové a Události  v režii Kashy Jandáčkové se představí činoherní soubor Jihočeského divadla. Poslední jmenovaná inscenace bude uvedena v rámci Mezinárodního divadelního festivalu Nová komedie.

K inscenacím, na které se mohou v nadcházejících dnech pražští diváci těšit, šéfka činohry Martina Schlegelová uvádí: „Jsem ráda, že se letos v Praze představíme s několika výraznými inscenacemi z naší klubové scény Na Půdě. Koncipujeme ji jako progresivní prostor, kde si můžeme dovolit bez obav experimentovat. Překvapilo nás, jak rychle si v Budějovicích našla své publikum a je prakticky pořád vyprodaná. Ukážeme tedy průřez toho, co na té „Půdě“ děláme. S Hamletem máme pozvání na několik festivalů, což nás velice těší. Stejně jako nominace na Cenu Thálie pro dva naše herce za role v inscenaci Perplex (pro Tomáše Kobra užší a pro Danu Verzichovou širší nominace - pozn. red.). A jak popsat hru Události skotského autora Davida Greiga? Je to velice silný text. Přestože není úplně nový (hra je z roku 2013), je v západní společnosti bohužel stále aktuální, neboť se zabývá otázkou osamělých střelců. Tvůrci však k tématu zvolil zvláštní přístup, který v divácích pocit hnusu a deprese nezanechává.“

Martina Schlegelová zve diváky na hostování Jihočeského divadla v Praze
Martina Schlegelová zve diváky na hostování Jihočeského divadla v Praze


Divadlo X10 se na jeden den promění ve vesnici kmene Navajů. Skutečné osudy chlapce z rezervace indiánského kmene Navajů, který toužil nahlédnout za horizont. Životní příběh navajského šamana Blackhorse Mitchella z Ameriky 50. let 20. století představí inscenace režiséra Petra Haška Ten, který vylezl na kopec a rozhlédl se.

Až vám bude Petr Hašek barvitě líčit, jakou cestou se téma k němu dostalo, nejspíše mu nebudete věřit, ale zvláštní náhody se občas dějí… Začalo to tím, že kdosi zaklepal na dveře jeho kanceláře v Malém divadle, ve dveřích se zjevil fousatý pán, Alexandr Stipsits, původem Rakušan, co zcestoval celý svět, a že má pro divadlo námět… V Americe, když si tak projížděl pouště, mu při stopu zastavil šaman jménem Blackhors Mitchell. A teď, po mnoha letech, že jen tak mimochodem má jeho deník u sebe v kapse… „V tuto chvíli mě to začalo zajímat,“ směje se Petr Hašek. „Jelikož si všimnul, jak mi zajiskřily oči, nezůstalo u jedné návštěvy. Přinášel mi postupně další a další artefakty, které nasbíral v navajské rezervaci (nachází se nachází na rozhraní Nevady, Utahu a Arizony), dále knihy, co napsal s Václav Cílkem, vyfajčili jsme i nějakou tu navajskou dýmku. Moje kancelář se začala zaplňovat, až po pár týdnech byla úplně plná. Tak jsme si řekli, že předměty použijeme jako scénografii. Nejzajímavější je ale něco jiného: to, komu konkrétně ty věci patřily. Do hry jsme tak zapojili právě ty osobní vztahy a přes ně celý příběh vyprávíme. Jako intimní doku-divadlo (hraje se pro pouhých 30 diváků). Inscenace má trochu imerzivní charakter, každý divák si bude moci spoluprožít příběh Blackhorse Mitchella. Jsem pyšnej na naše Malé divadlo, že něco takového vzniklo. Naše technické složky sice mají ze zájezdu do Divadla X10 osypky, ale zvládneme to a pro pražské diváky odehrajeme dvě představení.“

zpracoval + foto: Michal Novák