Z tiskových konferencí
Jakub Folvarčný se po absolvování katedry alternativního a loutkového divadla DAMU vrhl na intenzivní seberealizaci na poli nezávislého divadla. Dodnes se na festivalech můžeme setkávat s jeho interaktivní pohádkou Vlk a hlad (inscenace vznikla v rámci studijní stáže ve Finsku), příznivci nezávislé scény jistě budou mít dosud v paměti intimní divadelní show Ušima podzimu (projekt vznikl ještě v Disku, posléze byl uváděn v divadle Alfred ve dvoře), na sklonku minulého roku v prostoru Studia Alt@ připravil divadelní adaptaci starého indiánského příběhu O muži, který šel za Sluncem. Momentálně také účinkuje v inscenaci Muži, zatím posledním projektu, který vznikl pod hlavičkou produkční skupiny SKUTR.
Ve svých inscenacích Jakub Folvarčný rád pracuje s obyčejnými předměty a nechává se inspirovat situacemi, které ho někde potkají, případně on potká je. Čili dá se z toho vystopovat i něco z jeho života, momentálních nálad. Před diváky rád využívá principů dekonstrukce, proměny a znovuožití z jiných úhlů pohledu...
Na malé scéně divadla Alfred ve dvoře (tak malé, že intimita dává prostoru velmi působivý „domácký“ rozměr) pro pouhých 20 diváků právě vrcholí přípravy nového projektu V pasti těla. Vznik inscenace iniciovalo rezidenční téma, které vyhlásila dramaturgie divadla Alfred ve dvoře pro rok 2012, čili téma světa přírodního a/nebo světa politického. Jakub Folvarčný na půdorysu tohoto zadání vytvořil malý „společenský horor“, volně inspirovaný současnou politickou a společenskou situací. Příroda se tu setkává ve své nejvyšší formě s nejvyšší formou politického, společenského a vědeckého opovržení jedincem. Naturalismus a poezie se snoubí a snad i páří v nechutných paralelách, které se nás ovšem jaksi každodenně týkají. A snad nám i společně přinášejí naději na změnu či zánik toho všeho... Vše se odehrává na pozadí reinkarnační samozřejmosti a genderového vymezení. Jednou z otázek totiž je, zdali je ve vztahu k Systému stejné, pokud se narodíte jako muž nebo jako žena.
Jakub Folvarčný říká: „Konflikt mezi světem přírodním a světem politickým je možné vnímat jako něco extrémního. Snad proto jsme zvolili žánr hororu, k němuž jsme dodali přívlastek společenský. Může to vzbuzovat různé konotace, například i ty sociální. Dalším východiskem je nám poezie, taková, jejíž forma odráží styl slam-poetry. (pozn.: soutěžně-deklamační disciplína, interpretace vlastních básnických textů v souboji s ostatními slammery) Jak asi víte, experimentuji s virtuální loutkou, kterou se snažím vyvinout, a právě ta je tím třetím pilířem, na kterém projekt V pasti těla stavíme.“
Po těchto slovech následovala otevřená zkouška za účasti všech tří aktérů, Jakuba Folvarčného, Týny Průchové a skladatele Davida Hlaváče. Tiše přihlížejícího nezaujalo ani tolik, jak probíhá proces zkoušení, fixování textu či přerušování kvůli hledání papíru s poznámkami, jako spíše zaseknutí, kdy proces tvorby vplynul do slepé dramaturgické uličky, kterou herec a režisér Jakub Folvarčný okamžitě rozpoznal.
V pasti těla - záběry ze zkoušky dne 15.3.2012:
-mys-
Ve svých inscenacích Jakub Folvarčný rád pracuje s obyčejnými předměty a nechává se inspirovat situacemi, které ho někde potkají, případně on potká je. Čili dá se z toho vystopovat i něco z jeho života, momentálních nálad. Před diváky rád využívá principů dekonstrukce, proměny a znovuožití z jiných úhlů pohledu...
Na malé scéně divadla Alfred ve dvoře (tak malé, že intimita dává prostoru velmi působivý „domácký“ rozměr) pro pouhých 20 diváků právě vrcholí přípravy nového projektu V pasti těla. Vznik inscenace iniciovalo rezidenční téma, které vyhlásila dramaturgie divadla Alfred ve dvoře pro rok 2012, čili téma světa přírodního a/nebo světa politického. Jakub Folvarčný na půdorysu tohoto zadání vytvořil malý „společenský horor“, volně inspirovaný současnou politickou a společenskou situací. Příroda se tu setkává ve své nejvyšší formě s nejvyšší formou politického, společenského a vědeckého opovržení jedincem. Naturalismus a poezie se snoubí a snad i páří v nechutných paralelách, které se nás ovšem jaksi každodenně týkají. A snad nám i společně přinášejí naději na změnu či zánik toho všeho... Vše se odehrává na pozadí reinkarnační samozřejmosti a genderového vymezení. Jednou z otázek totiž je, zdali je ve vztahu k Systému stejné, pokud se narodíte jako muž nebo jako žena.
Jakub Folvarčný říká: „Konflikt mezi světem přírodním a světem politickým je možné vnímat jako něco extrémního. Snad proto jsme zvolili žánr hororu, k němuž jsme dodali přívlastek společenský. Může to vzbuzovat různé konotace, například i ty sociální. Dalším východiskem je nám poezie, taková, jejíž forma odráží styl slam-poetry. (pozn.: soutěžně-deklamační disciplína, interpretace vlastních básnických textů v souboji s ostatními slammery) Jak asi víte, experimentuji s virtuální loutkou, kterou se snažím vyvinout, a právě ta je tím třetím pilířem, na kterém projekt V pasti těla stavíme.“
Po těchto slovech následovala otevřená zkouška za účasti všech tří aktérů, Jakuba Folvarčného, Týny Průchové a skladatele Davida Hlaváče. Tiše přihlížejícího nezaujalo ani tolik, jak probíhá proces zkoušení, fixování textu či přerušování kvůli hledání papíru s poznámkami, jako spíše zaseknutí, kdy proces tvorby vplynul do slepé dramaturgické uličky, kterou herec a režisér Jakub Folvarčný okamžitě rozpoznal.
V pasti těla - záběry ze zkoušky dne 15.3.2012:
-mys-
Další články
Návrat mystického muzikálu
(Divadlo Kalich, 23.3.2024)
Hudební divadlo Karlín uvede v české premiéře muzikál Beetlejuice
(Hudební divadlo Karlín, 22.3.2024)
Albeeho kontroverzní Koza se vrací na pražská divadelní prkna po dvaceti letech
(Divadlo Bez zábradlí, 19.3.2024)
Neměli se nikdy potkat...
(Divadlo Na Fidlovačce, 23.2.2024)