Z tiskových konferencí

Ve větším než malém množství...
vydáno: 15.3.2012
Divadlo Letí v koprodukci se Studiem Damúza nastudovalo jednu z celosvětově nejúspěšnějších her současného německého autora Davida Gieselmanna. Plantáž vypráví příběh o svérázné komunitě, která na protest proti kapitalismu, pod heslem „láska a tráva zvítězí“, koupila statek a začala obdělávat plantáž konopí. Divadlo Letí, které se zaměřuje na uvádění současných her, tímto projektem zahájilo své působení v Divadle Na Prádle.

Mark Ravenhill, David Gieselmann
Mark Ravenhill, David Gieselmann


Slavnostní premiéra muzikálu Plantáž bude spojena s předáváním Ceny Marka Ravenhilla, kterou vyhlašuje Centrum současné dramatiky za nejlepší divadelní inscenaci nového dramatického textu a kterou v loňském roce získala inscenace Černé panny Divadla Komedie. Cenou pro vítěze je poněkud výtvarně výstřední kožich, který pro letošní ročník zhotovil výtvarník David Černý. V publiku zasedne i autor Plantáže David Gieselmann. Předávat Cenu bude opět sám Mark Ravenhill, který navíc přijal pozvání Divadla Letí a na slavnostní premiéře Plantáže ztvární jednu z postav hry. Tento moment má být pro autora Davida Gieselmanna překvapením. Na tiskové konferenci s oběma vzácnými hosty překladatelka měla proto jednoznačnou instrukci: otázky na toto téma nepřekládat...a Mark Ravenhill se již dříve nechal slyšet, že se to snad podaří utajit před německým tiskem. Dodejme, že dramatikové Mark Ravenhill a David Gieselmann jsou velmi dobří přátelé...a pro nějakou tu vzájemnou legrácku nejdou daleko.

Mark Ravenhill
Mark Ravenhill s hlavní cenou - netradičně ozdobeným kožichem...


„Je to pro mne čest, že cena nese moje jméno. Hlavně byli z této informace nadšeni moji rodiče,“ pobaveně říká Mark Ravenhill. Podporovat současnou dramatickou tvorbu je podle něj nutné. „Lidé se dnes rychle mění, proto potřebujeme texty, které by to zaznamenávaly,“ dodal.

David Gieselmann, Mark Ravenhill
David Gieselmann, Mark Ravenhill


Hra Plantáž vypráví o konci jedné společnosti žijící kdesi na venkovském statku. Jenže tentokrát nejde o ruské statkáře z 19. století, ale o svéráznou komunitu dnešních huličů. Za statkem tak nešumí višňový sad, ale plantáž (polo)zakázaných rostlinek. „Inspirací pro mě byla inscenace Višňového sadu v režii Luca Percevala v Hannoveru. V podstatě měl stejný nápad – současná komunita. Já byl tehdy trochu v tvůrčí krizi, takže mi ten nápad přišel vhod. Zavřel jsem se do kanceláře a psal čtrnáct hodin denně. Každý den jsem napsal jedno jednání a v podstatě za pět dnů byla hra na světě. Pravda je, že jsem se nakonec od té původně zamýšlené moderní adaptace trochu vzdálil, je to víc Gieselmann než Čechov,“ říká v nadsázce David Gieselmann.

Režisérka Martina Schlegelová doplňuje: „Plantáž vypráví příběh o lidech, kteří si říkají „nezávislí“, o lidech, kteří chtějí žít jiným způsobem a uniknout z dnešního západního životního stylu. Hulení pro ně představuje jistý životní postoj, který spočívá v přesvědčení, že už jen díky tomu, že člověk kouří trávu, znamená to, že je děsně „alternativní“ a proti něčemu bojuje. Ta hra má dvě roviny, na první pohled je to nezávislá komedie o huličích, ale zároveň tam pod tím šumí ten Višňový sad jednadvacátého století.“

Martina Schlegelová, Aneta Langerová
Martina Schlegelová, Aneta Langerová


Někteří z vás si možná vzpomenou, že Divadlo Letí se s touto hrou již dříve setkalo. „Plantáž jsme před třemi lety udělali jako scénickou skicu. Hra se setkala s nadšeným ohlasem, proto jsme se rozhodli ji řádně nastudovat. A nejen to, my k tomu přidáváme ještě něco, zapojujeme do hry písně – tak trochu si hrajeme s žánrem muzikálu a jeho pravidly. Muzika tam vnáší jakýsi odstup a ty dvě roviny se jejím prostřednictvím do sebe zaklesnou a celé to pak dává hlubší smysl. Ke spolupráci jsme oslovili skladatele Tomáše Poláka z kapely MIG 21 a textaře Ondřeje Ládka, kterého veřejnost zná jako Xindla X,“ vysvětluje Martina Schlegelová.

Autor hudby Tomáš Polák před premiérou řekl: „Na všem byl pro mě zajímavý už jen fakt, že to dělám poprvé. Já ještě nikdy nepsal muziku k divadlu. Měl jsem v textu označená některá místa, kde by písničky mohly být, ale sám jsem si je hledal v situacích. Například tam jedna figurka říká „vidím to očima Ježíše“, tak to mě hned napadl hip hop...“

Aneta Langerová, Ondřej Novák, Tomáš Polák
Aneta Langerová, Ondřej Novák, Tomáš Polák


„Muzikál ve větším než malém množství“, jak zní podtitul nově připravované komedie, nabízí divákům netradiční obsazení. Vzešlo z herců, kteří dlouhodobě s Divadlem Letí spolupracují, ale do některých rolí jsou obsazeni i neherci. Jednu z postav například alternuje Aneta Langerová, pro niž je Plantáž divadelní premiéra. „V životě se má vyzkoušet ledacos, to je jeden z důvodů, proč jsem přijala nabídku Divadla Letí zahrát si v Plantáži. Tato hra je pro mě zajímavá nejenom tématem, ale také obsazením. Některé herce znám už z dřívějška, takže je to pro mě celé jednodušší, pomáhají mi překonat můj stud. Zároveň se mi líbí práce divadelního souboru Letí, takže to byla ideální příležitost si něco podobného vyzkoušet. Hra je o partě kamarádů, kteří nedokážou žít sami, tak zkoušejí alternativní životní styl. Přestože se jejich komunita rozpadá, jsou spolu vlastně šťastní,“ říká Aneta Langerová. K rozdílu, jaké to je stát na jevišti při koncertním vystoupení a na divadle, poznamenala: „Je to samozřejmě jiné, když jdete na pódium v roli, máte tendenci se neustále pozorovat, je těžší se uvolnit...“ Vedle ní se v Plantáži objeví i Xindl X, který je znám především jako hudební skladatel a textař.

Aneta Langerová
Aneta Langerová


V představení se dost hulí... (jasně že herci pracují s méně oblbující náhražkou). Role největšího zhulence připadla Ondřeji Novákovi, který se s rolí musel poprat: „Pro nekuřáka je to náročné dost, dává mi to zabrat. Myslím si však, že pro herce vůbec není nutné mít tu zkušenost s trávou, to chování se dá odpozorovat a jako herec to prostě musím zahrát...“

Divadlo Letí, divadelní soubor s vášní pro nové hry, které uvádí v české nebo dokonce světové premiéře, se potýká s neukotveností svého působení. I nyní, po té, co neuspělo v konkurzu na Divadlo Komedie, hledá další prostor, kde by mohlo vybudovat centrum současné dramatiky. Letí se obrátilo na Petra Hrušku, ředitele Divadla Na Prádle, a uvedení Plantáže je prvním úspěchem tohoto jednání. Spolupráce by měla nadále pokračovat.

-sar- -mys-

Mark Ravenhill
Mark Ravenhill