Z tiskových konferencí

Ypsilonka oživí příběh Freda Astaira (svým pohledem)
vydáno: 11.1.2017
Jevištní parafráze neboli rozprava a poněkud fraškovité a vaudevillové činění kolem dokola inspirované osudy slavného tanečníka Freda Astaira ...je na první pohled zamotaná anotace nové inscenace Studia Ypsilon „Varieté Freda A. aneb Chytání větu“. Je v ní, i pak v dovětku názvu hry, zakódovaný typický montážní přístup, užívání principů divadelní syntézy a v neposlední řadě společné hledání a vzájemná inspirace při zkoušení na jevišti (v Ypsilonce sezení u stolu s textem v ruce se omezuje na nezbytné minimum).

To klíčové pro tuto inscenaci musí zaznít hned na začátku: titulní roli ztvární a choreografii vytvořil profesionální tanečník Jan Onder (příznivcům pořadu Stardance netřeba představovat). „Bez něj bychom do toho nešli. Kdybychom nenašli profesionála v oboru, tak by ten nápad byl uložen na později,“ říká šéf Ypsilonky Jan Schmid, maje na mysli potřebu zapojit „velkou“ choreografii pro takovou inscenaci. Ale i v případě pohybové stránky bude částečně platit to samé, co pro hudbu. Tj. půjde o vytváření výmluvných zkratek, zapojování hravých prvků či náznaků, které dopoví kontext věcí. Přitom všestrannost aktérů na jevišti bude pravděpodobně opět nezpochybnitelná - vzpomeňme jen na ypsilonské mozartovské inscenace nebo poslední swingovou parádu (Swing se vrací neboli o štěstí).

Jan Schmid, Jaroslav Etlík (foto: Michal Novák)
Jan Schmid, Jaroslav Etlík (foto: Michal Novák)


Autor a režisér Jan Schmid postavil text nové ypsilonské hry především na nově objevených souvislostech. Nejen spolu s dramaturgem Jaroslavem Eltíkem přišel na pražský původ Freda Astaira, kterého máme během dvacátého století spojeného především s Amerikou, New Yorkem a s Hollywoodem. Jeho židovský dědeček žil totiž v Praze na Josefově a jmenoval se Austerlitz. S objevením těchto souvislostí napomohl také Archiv hlavního města Prahy. Text nicméně není tak docela v pravém smyslu divadelní hra, ale byl psán jako dramatický koncept situací a materiálů, který vznikl na základě kolektivní improvizace.

Nejen tyto principy konkrétněji vysvětluje Jan Schmid: „Dlouhodobě vytvářím dramaturgii Studia Ypsilon, přicházím na témata a látky, o nichž by bylo dobré vypovídat. Často jsou to nejrůznější objevy. Před časem jsem například narazil právě na zajímavou informaci o původu Freda Astaira. Navíc působení divadla by mělo být založeno na synergii, tj. na principu součinnosti či spolupůsobení všech jeho jednotlivých složek. Divadlo je složitý organismus, svým způsobem specifická životní forma, jejíž umwelt, neboli osvětí se utváří ze vzájemné interakce všeho se vším.“ K nově vytvořenému textu také dodává: „Informace objevené v Praze nás donutí, alespoň klouzavým retrospektivním způsobem navštěvovat Ameriku a pokoušet se o nalézání nových souvislostí. Celkově vycházíme především ze vzpomínek Fredovy taneční partnerky Ginger Rogers, kterou hraje Jana Synková, a jejího posledního manžela (Oldřich Navrátil), který má možná svěžejší paměť, přičemž mladou tančící Ginger bude s Janem Onderem jako retro tančit Bára Skočdopolová, takže to budou i časté skoky mezi tenkrát a dnes.“

To ale stále není vše. Diváky bude životním příběhem fenomenálního tanečníka, spojeného především s hudebním a tanečním filmem, provázet detektiv příběhu Petr Vršek s partnerkou Kamilou Kikinčukovou, která bude vedle postavy detektivova pomocníka Watsona rovněž sestrou Freda Astaira Adélou. Z programu inscenace se například diváci navíc dozvědí, že se v inscenaci objeví také osobnost Hugo Haase, který se po nuceném odchodu z meziválečného Československa prosadil jako herec, scénárista, režisér a producent rovněž v Hollywoodu.

Kamila Kikinčuková, Petr Vršek (foto: Michal Novák)
Kamila Kikinčuková, Petr Vršek (foto: Michal Novák)


Vzhledem k látce bude tentokrát hrát důležitou roli tanec, aby bylo jeviště v něčem podobné tehdejšímu zábavnímu americkému divadlu. Žánrově se inscenace pohybuje mezi vaudevillem, revue a varieté. „Základ je varieté, ale i to je propojené s ypsilonským viděním divadla,“ poznamenal dramaturg Jaroslav Etlík.
„To nám přišlo nejlogičtější, protože muzikál to není, kabaret taky ne,“ vysvětluje Jan Schmid. „Je to celé opřené o naši představu, jak vypadlo tehdejší divadlo nebo estrády, kde se ale dalo potkat opravdové mistrovství, které přináší divákům ZÁŽITEK. Na banální rovině raných revue chceme pojmenovat absolutní mistrovství v tomto určitém oboru, kdy ten pohyb nepotřeboval už nic navíc.“

Hra je specifická i tím, že nepracuje se situačními dialogy, ale věcnými. Což se prý daleko hůř hercům hraje... A tak opět nastupuje metoda ypsilonského hereckého myšlení. „Než chodit s textem, to ať si tělo rovnou dělá aranžmá, ať začne pracovat intuice. To „kolem dokola“ v anotaci jsme sice opsali z názvu jedné staré americké revue, ale my to taky tak máme...,“ usmívá se Jan Schmid.

z inscenace Varieté Freda A. (foto: Jiří Kottas)
z inscenace Varieté Freda A. (foto: Jiří Kottas)


Celou choreografii má na starost choreograf a tanečník Jan Onder, který současně přijal titulní roli Freda Astaira. „Jestli já se vůbec můžu vedle Freda Astaira považovat za tanečníka...,“ nechal se slyšet Jan Onder, „...máme společné maximálně to, že jsme detailisti. Věnuji se především společenským tancům, tady používám swingové pohyby a interpretace a i přesto, že se swingem nemám moc zkušeností, rozumím jeho charakteru pohybu. A naštěstí jsme mluvili s panem režisérem o tom, že step nemusí být paradoxně vždycky jen o bezchybném stepování. V představení zazní skvělé rytmické písničky jako třeba Cheek to Cheek, 2 Night and Day nebo Puttin' on the Ritz a další, takže si myslím, že to bude takové svěží...a zdá se mi, že i herci jsou nadšení, že to je zase možná trochu jinak.“

Scénografem inscenace je Ondřej Zicha, žák Miroslava Meleny, dlouholetého kmenového scénografa Ypsilonky. O hudební stránku a její nastudování se postaral skladatel Vratislav Šrámek a Dominik Renč. Součástí inscenace bude také filmová dotáčka, připravil ji Martin Bohadlo. S Janem Onderem se pustil i do natočení několika videopozvánek právě na tuto inscenaci.

-mys-