Divadlo Na zábradlí [hlavní scéna]

Boarding Home, maximálně hořký

Premiéra: 21.2.2014 | 2:40
Překlad románu: Petr Zavadil. Dramaturgie: Ivana Slámová. Scéna: Petr Hynek. Kostýmy: Tomáš Kypta. Hudba: Matěj Kroupa a citace. Režie: Jan Antonín Pitínský.
Poslední uvedení: rok 2014.
Divadelní přepis románu kubánského exilového spisovatele. Boarding Home je azylovým domem, ve kterém do sebe narážejí ztracenci, vyděděnci, lidé bez budoucnosti. Příběh líčí nemilosrdný sestup na samý okraj lidské přirozenosti, kde už nemají místo žádné city kromě ponížení, sveřepé nenávisti a tupé apatie, a kde je každý náznak jasnozřivosti a soucitu hrubě umlčen. Přesto se ale zrodí hluboký vztah. Je zde láska čistým citem, nebo halucinací z barbiturátů? Skutečnost a sen se prolínají, krutou realitu trumfuje ještě větší drsnost...
14!  

inscenace již byla stažena z repertoáru

Divadlo Na zábradlí
Hodnocení inscenace
Redakce
42 %
Uživatelé
59 %
59131000
Volby

Hodnocení (19)

HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Holubec  50 %
18.9.2015 | 744 hodnocení
Pavel Širmer  30 %
29.10.2014 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
Výjevy, jejichž smysl je stále tentýž a v nichž vystupuje zbytečně mnoho postav, se v první polovině neúnosně dlouho opakují, nepřesvědčivé režijní vystavění situací i herecké ztvárnění. Ve druhé polovině, v níž se rozvíjí vztah Williama a Francis, přijde konečně jistý posun, ale není nikterak oslnivý. Omylem bylo obsazení P. Lišky, jenž svým monotónním projevem naprosto opomněl duševní nemoc i proměny stavů hlavní postavy. Nevyužitý potenciál Williamova alter ega. Poetika inscenace a její sdělení mě naprosto minuly. S předlohou nejsem obeznámen, přínos tvůrčího týmu tedy nemohu posoudit.
Jiří Landa  40 %
12.6.2014 | 3035 hodnocení
+ souhlasím
Pitínského dramatizace novely G. Rosalese v inscenační podobě působí podobně chaoticky jako jeho „národní“ režie Konce masopustu, Strakonického dudáka apod. V poslední době se mezi divadelníky rozmohl nešvar dramatizovat cokoli, tedy i látky, jež se bez dalšího vkladu prostě neobejdou. A přesně tím trpí i zmiňovaná inscenace, kterou Pitínský zpracoval doslova jako zvláštní výjevové DADA, v němž se divák neznalý předlohy orientuje jen stěží. P. Liška se navíc v hlavní roli nesnažil artikulovat, proto jsem mu rozuměl jen polovinu replik. Milé vystoupení V. Třešňáka. O čem však mělo vypovídat?
Jiří Koula  30 %
7.4.2014 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
34,99% Soubor Divadla Na zábradlí ustál změnu uměleckého vedení a rozšířen o nové posily pokračuje v jedné ze započatých linií. Jestliže si v Ambrózii hráli herci sto minut na alkoholiky, zde si ještě o poznání déle hrají na debily (koho tento termín uráží, nechť si dosadí politicky korektní ekvivalent). Uznávám přítomnost příběhu, ten ale působí spíše nadbytečně a navíc je až podivuhodně banální. Soudě dle reakcí sálu tato inscenace oplývá jistými kvalitami, pro jejich ocenění mi však očividně chybí ten správný gen.
Veronika Boušová  50 %
23.3.2014 | 277 hodnocení
+ souhlasím
Zneužívání moci na všech frontách a klaunská lehkost bláznovství pod posmrtným úsměvem Johna Keatse. Boarding Home je akváriem, v němž vyplouvají na povrch hořké příběhy kubánských utečenců, zatímco velké ryby na nich vydělávají a miamské zlaté rybičky žijí American Live. Éra Castrovy totality zůstává vedlejším tématem, což by sice odpovídalo předloze, ale premiéra inscenace postrádala náznak jakékoli jasné výpovědi, jednalo se spíš o obrazy a atmosféru jakési barvité beznaděje. Výborná je A. Kubátová jako Francis, P. Liška v hlavní roli schizofrenika a I. Lupták jako jeho dvojník.
Jan Pařízek  50 %
18.3.2014 | 920 hodnocení
+ souhlasím
Tady jsme se asi nějak minuli. Dle mě to mohlo mít poloviční délku, bez přestávky a bylo by to daleko údernější a smysluplnější. Spousta scén mi zde přijde pouze pro sebe sama a některé jsou zbytečně natahované. Hra sice dobře nastínila pocity zmaru, ztráty chuti k dalšímu životu či snaze o něco lepšího. A když už přijde světlý okamžik a naděje, tak systém nezklame a vše opět vrátí do zajetých kolejí.
Ano, jsou zde jistě zajímavé scény, po herecké stránce nemám výtky, ale jako celek u mě bohužel převažuje spíše nepochopení a nuda.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Denisa H.  50 %
20.11.2018 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Tehdy, před 4 roky jsem si zapsala: Tak jsem právě asi objevila hru, kterou, když budu citovat z Havlovy Asanace, pochopím zřejmě až po padesáté repríze. Otázkou však je, zda dalších 49 repríz chci absolvovat... :-D Cantos byl slabý odvar!!!
Ale vidět na jevišti více než po roce opět hrát Jiřího Ornesta bylo nádherné. A podle závěrečné děkovačky nevím, kdo z toho měl nakonec větší radost - pan Ornest jen zářil!! :-)

William (Liška): Podržíte mi ten byt? Do zítra. (:-D :-D kdo viděl, pochopil, proč to bylo tak vtipné...)
Falos  40 %
20.2.2015 | 224 hodnocení
+ souhlasím
skvelej pavel liska a milos majzlik
Monulinka  70 %
29.4.2014 | 391 hodnocení
+ souhlasím
"Ublížil jsem hodně lidem. Ale ještě jich spousta zbývá." Na hru jsem šla s velkými obavami a byla jsem nakonec příjemně překvapena, sedlo mi to.. Hra je sice poněkud zvláštní, ale zajímavá a pro mě příjemně plynula. Ne zrovna optimistické téma výborně odlehčeno různými vtípky (podržíte mi to?), takže jsem se i zasmála. P. Liška a I. Lupták výborní, krásná hudba. Neříkám, že jsem pochopila vše, ale tak nějak se mi na to hezky dívalo. A vidět po dlouhé době pana Ornesta na jevišti bylo dojemné :)
Jirkan  70 %
26.4.2014 | 564 hodnocení
+ souhlasím
25.4. 2014: Bavil mne Pavel Liška společně s Ivanem Luptákem, myslím, že se zde s dvojníkem hlavního představitele pracuje velmi vhodně a jemně, aby to více podtrhlo jeho běsi, které v hlavě má. Pak určitě nepřehlédnete Marii Spurnou, Anežku Kubátovou a Magdalénu Sidonovou. Snad nelžu, když řeknu, že jsem měl pocit, že to soubor baví. Přišlo mi, že jsou v tomto případě hodně sehraní a vedle vtipných scén tu jsou i scény s napětím (např.: sundávání krabice v 1. části). Více mi sedla až druhá polovina, ale celé to má zvláštní punc, ještě trochu přemýšlím (75%).
Eviik  50 %
19.4.2014 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Mnoho pro mě zbytečných scén (nebo jsem jejich smysl pouze nepochopila, nevím...). Bavily mě scény s krabicemi, ale to je asi tak vše, co jsem si z představení odnesla.
Lucilla  60 %
29.3.2014 | 214 hodnocení
+ souhlasím
S hodnocenim jsem hodne na hrane, neubranim se srovnani s Cantosem. Bez muceni priznam, ze k nekterym scenam bych potrebovala vysvetlivky, nektere je vazne nepotrebuji a u par scen je lepe vypnout a jen se divat na barevny rej na podiu. Velmi zvlastni hra o zmaru, horkosti, dotazena az k nenavisti, ktera se postupne prehoupne v lasku. Protoze k te je to vzdycky jen krucek. Ale vsechno hezke musi jednou skoncit.
P.Liska, I.Luptak, M.Mejzlik, M.Spurna, N.Drabiscakova predvedli skvele vykony. Obrovskym zazitkem bylo videt znovu na jevisti pana Ornesta, ten byl ve sve roli vynikajici :-)
Frankovka  80 %
26.3.2014 | 286 hodnocení
+ souhlasím
Pomalé tempo? - Vedro, kolem špína, lidi na dně - tak tam ten čas nemůže plynout rychle. Velmi promyšlené, skvěle zahrané. Vedle již jmenovaných herců nadšení z pana Mejzlíka
Vladimír Rogalewicz  70 %
22.2.2014 | 814 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Pokud přijmete pomalé tempo režiséra, vyloupne se rozhodně zajímavé představení s nadprůměrnými hereckými výkony, mezi kterými vynikají zejména Pavel Liška a Ivan Lupták v titulní dvojroli. Kubánský prvek je silně potlačen, hra se snaží o maximální neuchycenost v čase a prostoru.
Kirill  40 %
11.6.2014 | 71 hodnocení
CALP  30 %
28.5.2014 | 40 hodnocení
Arcipes  60 %
26.4.2014 | 136 hodnocení
LavinieCamui  80 %
26.3.2014 | 842 hodnocení
Furciferka  70 %
22.2.2014 | 262 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.