Studio Ypsilon [malá scéna]

Franz Kafka, Arnošt Goldflam

Proměna aneb Řehoř už toho má dost

Premiéra: 5.6.2015. Překlad povídky: Vladimír Kafka, Zbyněk Sekal. Dramaturgie: Jaroslav Etlík. Výprava: Petra Goldflamová Štětinová. Hudba: Mario Buzzi. Režie: Arnošt Goldflam.
1:25x


Jevištní variace známé povídky Franze Kafky. Jednoho dne se Řehoř Samsa probudí a zjistí, že se stal neužitečným, ba přímo odporným hmyzem...
Studio Ypsilon
Hodnocení inscenace
Redakce
63 %
Uživatelé
53 %
Hodnocení redakce
Jiří Koula 60 %
Michal Novák 70 %
Pavel Širmer 60 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení

HODNOCENÍ REDAKCE:
Jiří Koula 60 %
(zadáno: 3.1.2016, počet hodnocení: 1542)
přínosný / zajímavý komentář
55 % Pokus o syntézu poetiky "velké Ypsilonky", možností malé scény a pohledu Arnošta Goldflama na dnešní svět s ukotvením v Kafkově povídce. Výsledek pro mě dosti rozporuplný (bez písní bych se opravdu obešel), ale vlastně spíše vydařený a mající smysl.
Michal Novák 70 %
(zadáno: 14.6.2015, počet hodnocení: 995)
přínosný / zajímavý komentář
Arnošt Goldflam na malé scéně Ypsilonky vytvořil inscenaci, která úspěšně navazuje na tradici kafkovských inscenací v tomto divadle. Objevné není ani tak to, že „brouky“ jsou všichni, jen ne Řehoř Samsa, jako transponování této kafkárny do grotesky. Pocit hlavního hrdiny v ní velmi souzní s těmi našimi, vždyť poměřování výkonností je pro kdekoho až jakýsi druh teroru. Téma umocňuje všudypřítomná nadsázka, jež v duchu ypsilonské poetiky přispívá k rozehrání jiného pohledu na „existenciálního“ Kafku. To ostatně je zásluhou i přidaných písní, které korespondují s tématem, jsou to písně „k věci“.
Pavel Širmer 60 %
(zadáno: 8.6.2015, počet hodnocení: 1470)
přínosný / zajímavý komentář
Kafkova povídka se pro variaci A. Goldflama stala spíše inspirací. Zaujaly některé změny oproti předloze, které se ukázaly z hlediska současné společenské situace smysluplné a do jisté míry i objevné. Poetika Ypsilonky v inscenaci našla své místo pouze částečně. Specifická nadsázka víceméně fungovala, ale hudební a zpívané vstupy se nepodařilo do celku přirozeně zakomponovat. Tvaru příliš neprospěly také různé odbočky a celek se jevil poněkud nesourodě. Herecky nic více než „souborový standard“.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Catrol 60 %
(zadáno: 10.2.2019, počet hodnocení: 15)
přínosný / zajímavý komentář
Franz Kafka napsal nadčasovou povídku, v níž rozebral syndrom vyhoření do poslední Řehořovy nožičky. Arnošt Goldflam ji dokázal osobitě a zároveň citlivě zpracovat jako divadelní hru. Bohužel řada momentů během představení vyznívala do ztracena a herecké výkony byly vcelku slabé - nemohu se zbavit dojmu, že s jiným ansámblem (třeba Divadla v Dlouhé) by byl výsledek o poznání lepší. Režisérský doslov jako obvykle skvělý.
Petr-sima 30 %
(zadáno: 4.2.2019, počet hodnocení: 54)
Xcepek 60 %
(zadáno: 29.10.2018, počet hodnocení: 317)
Koeman2 60 %
(zadáno: 25.10.2018, počet hodnocení: 102)
přínosný / zajímavý komentář
Typická poetika Ypsilonky (možná též Goldflamovská poetika) smíchaná s písněmi operetního rázu na pozadí lehce absurdního příběhu jedné početné rodiny zcela závislé na příjmech jediného pracujícího člena Řehoře Samsy. Jak název správně napovídá, jednoho dne si řekne Řehoř už dost a to se začnou dít v rodině věci. Úsměvné, hravé, komorní. Nenadchne ani neurazí. S herců bych vyzdvihl trojici Vršek, Navrátil, Kretschmerová.
Luckaprague 50 %
(zadáno: 3.6.2018, počet hodnocení: 47)
přínosný / zajímavý komentář
55% - hudebně se jsou pořád v Ypsilonce dobří, ale tak nějak to nebylo ono...
HonzaB 60 %
(zadáno: 24.1.2018, počet hodnocení: 14)
přínosný / zajímavý komentář
Variace na Kafkovu Proměnu mě zaujala již samotným nápadem na aktualizaci. Ač proměna Řehoře není fyzického rázu, vyvolává značné emoce. Vyrovnat se s tím,že se někdo, s kým žijete řadu let, může najednou takto radikálně změnit, jako se to stane v Řehořově případě,totiž rozhodně není lehké. Co bych inscenaci vytkl, je jistý nesouladu mezitím, o čem tato hra vypovídá a jak ve finále vyznívá. Snaha autorů se za každou cenu držet poetiky Ypsilonky s typickým důrazem na hudební stránku, se tak poněkud nepotkává s tím, co sleduje divák na scéně (viz třeba přísaha matky, že už pro ní Řehoř není syn)
Suzana 40 %
(zadáno: 19.10.2017, počet hodnocení: 209)
Plšík 60 %
(zadáno: 29.3.2016, počet hodnocení: 358)
přínosný / zajímavý komentář
65%
Vecernice 10 %
(zadáno: 26.1.2016, počet hodnocení: 3)
přínosný / zajímavý komentář
Velice mě to mrzí, protože Ypsilonka je srdcová záležitost, ale bohužel jsem byla hodně zklamaná. Není vinou autora, že jsem představení úplně nepochopila - proč vlastně vzniklo? Přestože je odkaz Kafky a pojetí jako takové jasné, nijak mě to neobohatilo. Tak doufám, že jsem jediná, protože je to škoda.
Chlumský 90 %
(zadáno: 16.6.2015, počet hodnocení: 11)
přínosný / zajímavý komentář
Velmi zajímavé Goldflamovo pojetí "proměny", kde se Řehoř fyzicky nemění v brouka (mimochodem skvělá mystifikace diváka na začátku), ale jaksi shora nahlíží na svou "podařenou" rodinu plnou flákačů a citových vyděračů. Bojuje s rodinou, prokuristou, ale hlavně sám se sebou. Dojemná tragikomedie, která pro mě s pokorou a nadhledem nechala zaznít původní Kafkovo téma. Písničky mi nevadily, i když někde byly možna trochu navíc. Celý ansámbl mi přišel kompaktní ( viděl jsem 2 .premieru). Skvělé herecké výkony J. Kretschmerové, O. Navrátila a hlavně P. Vrška.
TiJean 60 %
(zadáno: 15.6.2015, počet hodnocení: 25)
přínosný / zajímavý komentář
Hudební vsuvky na mě působily dosti nepřirozeně a celkově se mi představení zdálo jaksi nekompaktní. Oceňuji přesvědčivé výkony Petra Vrška a Daniela Švába.

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.