Studio Ypsilon [malá scéna]

Proměna aneb Řehoř už toho má dost

Premiéra: 5.6.2015 | 1:25x
Překlad povídky: Vladimír Kafka, Zbyněk Sekal. Dramaturgie: Jaroslav Etlík. Výprava: Petra Goldflamová Štětinová. Hudba: Mario Buzzi. Režie: Arnošt Goldflam.
Jevištní variace známé povídky Franze Kafky. Jednoho dne se Řehoř Samsa probudí a zjistí, že se stal neužitečným, ba přímo odporným hmyzem...
Studio Ypsilon
Hodnocení inscenace
Redakce
63 %
Uživatelé
52 %
52181000
Hodnocení redakce
Jiří Koula 60 %
Michal Novák 70 %
Pavel Širmer 60 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
2.4.Út19:30 vstupenky

Volby

Hodnocení (21)

HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula  60 %
3.1.2016 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
55 % Pokus o syntézu poetiky "velké Ypsilonky", možností malé scény a pohledu Arnošta Goldflama na dnešní svět s ukotvením v Kafkově povídce. Výsledek pro mě dosti rozporuplný (bez písní bych se opravdu obešel), ale vlastně spíše vydařený a mající smysl.
Michal Novák  70 %
14.6.2015 | 1153 hodnocení
+ souhlasím
Arnošt Goldflam na malé scéně Ypsilonky vytvořil inscenaci, která úspěšně navazuje na tradici kafkovských inscenací v tomto divadle. Objevné není ani tak to, že „brouky“ jsou všichni, jen ne Řehoř Samsa, jako transponování této kafkárny do grotesky. Pocit hlavního hrdiny v ní velmi souzní s těmi našimi, vždyť poměřování výkonností je pro kdekoho až jakýsi druh teroru. Téma umocňuje všudypřítomná nadsázka, jež v duchu ypsilonské poetiky přispívá k rozehrání jiného pohledu na „existenciálního“ Kafku. To ostatně je zásluhou i přidaných písní, které korespondují s tématem, jsou to písně „k věci“.
Pavel Širmer  60 %
8.6.2015 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
Kafkova povídka se pro variaci A. Goldflama stala spíše inspirací. Zaujaly některé změny oproti předloze, které se ukázaly z hlediska současné společenské situace smysluplné a do jisté míry i objevné. Poetika Ypsilonky v inscenaci našla své místo pouze částečně. Specifická nadsázka víceméně fungovala, ale hudební a zpívané vstupy se nepodařilo do celku přirozeně zakomponovat. Tvaru příliš neprospěly také různé odbočky a celek se jevil poněkud nesourodě. Herecky nic více než „souborový standard“.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Harrycert  50 %
20.2.2024 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Za mě asi to, co jsme čekali. Zpívá se, hraje se a výsledek pobaví.
Evusja  50 %
25.5.2023 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Herci se snažili, hráli a zpívali opravdu s vervou, ale Kafka to prostě nebyl. Celé to bylo málo kavkovsky absurdní i goldflamovsky laskavé. Odcházeli jsme v rozpacích, navíc utrápené neskutečným vedrem, které panovalo v nevětraném hledišti.
DivadelniFan  60 %
21.10.2022 | 339 hodnocení
+ souhlasím
Představení se mi líbilo a tím, že znám Proměnu a poetiku Ypsilonky, tak ke mně došlo asi to, co mělo. Přišlo mi to ale trochu neucelené. Nápadité, vtipné a originální části střídaly ty o něco nudnější. Písničky byly zpestřením, miluji, když herci ovládají více "řemesel". Z herců zaujali především Petr Vršek, Jaroslava Kretschmerová a Oldřich Navrátil. Zbylí herci neměli tolik prostoru a někteří z nich pouze "vyplňovali" jeviště. Milovníkům Kafky se dá doporučit, ale neznalý divák si z toho neodnese asi to, co má. Ale třeba se mýlím :).
Koeman2  60 %
25.10.2018 | 180 hodnocení
+ souhlasím
Typická poetika Ypsilonky (možná též Goldflamovská poetika) smíchaná s písněmi operetního rázu na pozadí lehce absurdního příběhu jedné početné rodiny zcela závislé na příjmech jediného pracujícího člena Řehoře Samsy. Jak název správně napovídá, jednoho dne si řekne Řehoř už dost a to se začnou dít v rodině věci. Úsměvné, hravé, komorní. Nenadchne ani neurazí. S herců bych vyzdvihl trojici Vršek, Navrátil, Kretschmerová.
Luckaprague  50 %
3.6.2018 | 64 hodnocení
+ souhlasím
55% - hudebně se jsou pořád v Ypsilonce dobří, ale tak nějak to nebylo ono...
HonzaB  60 %
24.1.2018 | 14 hodnocení
+ souhlasím
Variace na Kafkovu Proměnu mě zaujala již samotným nápadem na aktualizaci. Ač proměna Řehoře není fyzického rázu, vyvolává značné emoce. Vyrovnat se s tím,že se někdo, s kým žijete řadu let, může najednou takto radikálně změnit, jako se to stane v Řehořově případě,totiž rozhodně není lehké. Co bych inscenaci vytkl, je jistý nesouladu mezitím, o čem tato hra vypovídá a jak ve finále vyznívá. Snaha autorů se za každou cenu držet poetiky Ypsilonky s typickým důrazem na hudební stránku, se tak poněkud nepotkává s tím, co sleduje divák na scéně (viz třeba přísaha matky, že už pro ní Řehoř není syn)
Plšík  60 %
29.3.2016 | 755 hodnocení
+ souhlasím
65%
Chlumský  90 %
16.6.2015 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Velmi zajímavé Goldflamovo pojetí "proměny", kde se Řehoř fyzicky nemění v brouka (mimochodem skvělá mystifikace diváka na začátku), ale jaksi shora nahlíží na svou "podařenou" rodinu plnou flákačů a citových vyděračů. Bojuje s rodinou, prokuristou, ale hlavně sám se sebou. Dojemná tragikomedie, která pro mě s pokorou a nadhledem nechala zaznít původní Kafkovo téma. Písničky mi nevadily, i když někde byly možna trochu navíc. Celý ansámbl mi přišel kompaktní ( viděl jsem 2 .premieru). Skvělé herecké výkony J. Kretschmerové, O. Navrátila a hlavně P. Vrška.
TiJean  60 %
15.6.2015 | 25 hodnocení
+ souhlasím
Hudební vsuvky na mě působily dosti nepřirozeně a celkově se mi představení zdálo jaksi nekompaktní. Oceňuji přesvědčivé výkony Petra Vrška a Daniela Švába.
Vecernice  10 %
26.1.2016 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Velice mě to mrzí, protože Ypsilonka je srdcová záležitost, ale bohužel jsem byla hodně zklamaná. Není vinou autora, že jsem představení úplně nepochopila - proč vlastně vzniklo? Přestože je odkaz Kafky a pojetí jako takové jasné, nijak mě to neobohatilo. Tak doufám, že jsem jediná, protože je to škoda.
LavinieCamui  50 %
13.3.2024 | 806 hodnocení
Nezavisla  20 %
13.11.2023 | 56 hodnocení
Valmez  70 %
7.2.2023 | 497 hodnocení
Tomsely  60 %
26.10.2022 | 76 hodnocení
TheOne  60 %
22.1.2020 | 39 hodnocení
Petr-sima  30 %
4.2.2019 | 115 hodnocení
Xcepek  60 %
29.10.2018 | 623 hodnocení
Suzana  40 %
19.10.2017 | 331 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.