Premiéry

1 2 3 4 5 6 7 8 9  >  >>
Švandovo divadlo - Návrat krále (Jakub Čermák)
Populární zpěvák Gabriel Král bydlí na státní, podnikové ubytovně a snaží se naplno plnit veškeré závazky vůči své vlasti, publiku, ale především hudbě. Po nocích mezi umakartovými stěnami poslouchá Písničky na přání a sní o dokonalé, zářící show, v níž mají zpěváci nejen kostýmy pošité záplavou flitrů, ale také je doprovází půvabné a čistě zpívající vokalistky. To vše tam, tam daleko na Západě, mají. Zatímco tady, v centrálně plánovaném systému, je vše mdlé, nedokonalé, amatérské. Gabriel Král cítí, že nadešel čas věci změnit, vzít zodpovědnost za múzy i svůj talent do vlastních rukou… A tak jednoho dne zmizí. Kam jinam než do země, kde mají vše, o čem snil. Kde bude mít konečně vše, po čem toužil. Záhy však shledává, že jeho romantické písně o sbližování těl a duší nikoho nezajímají a že zdejší estrády mají své temné stránky. Jeho ideály a vize dostávají na frak. Tím více, když se seznámí s osudy dalších emigrantů. Naštěstí je tu hudba, balzám pro duši, ať už ji Gabriel Král upsal komukoli. Původní filosofický retromuzikál z nedávné československé historie vznikl přímo na objednávku Švandova divadla. Autor textu a režisér Jakub Čermák spolu s autorem hudby Petrem Markem (z kapely Midi Lidi) si v něm velmi nápaditě pohrávají, byť s bernhardovskou skepsí, s tématem idolu a ideálu, emigrace a stesku po vlasti, stejně jako s obskurností estrád, které dodnes v mnohých budí prapodivně perverzní sentiment... Gabriela Krále ztvární Jan Mansfeld. V řadě dalších rolích se představí Jakub Tvrdík, Jan Grundman, Anna Grundmanová, Miroslav Hruška, Nataša Bednářová, Bohdana Pavlíková, Marie Štípková, Andrea Buršová, Luboš Veselý, Marek Frňka, Matěj Anděl, Natálie Hejlová a Štěpánka Pečenková.
PREMIÉRA: 25.5.2024 | foto: Alena Hrbková
Národní divadlo Brno - Hamlet (William Shakespeare)
Být nebo nebýt, zabít či nezabít? Otázky skrývající vždy něco nového. Hamleta navštíví duch otce a uloží mu úkol – zabít krále Claudia. Jakkoliv Hamlet ctí svého otce i povinnost pomstít jeho smrt, přesto se mu nechce strýce propíchnout jen kvůli nějaké halucinaci. Má-li přistoupit k činu, je třeba si to předtím řádně rozmyslet. Pochybnosti, které se v Hamletově duši nastartují, nechuť vydat se cestou násilí a strach, že nedělá dost, aby svého zavražděného otce pomstil, dovede dánského králevice k rozvíjení takových představ o smrti a smyslu lidského života, jimž se v dějinách divadla a umění máloco vyrovná. A stejně jako jiná filozofická umělecká díla, např. Jméno růže nebo Bratři Karamazovi, se i v Hamletovi filozofie uskutečňuje na pozadí krvavé detektivky. V dílech Williama Shakespeara se snoubí velký básnický talent se schopností vyhmátnout citlivá místa doby. Právě v raně kapitalistické Anglii lidé začali velmi intenzívně řešit individuální ctižádost na úkor daného společenského řádu nebo identitu jednotlivce jako palčivé problémy – a je tomu tak podnes. Velkolepou tragédii v Mahenově divadle režíruje Martin Čičvák. V titulní roli uvidíte Tomáše Davida. Dále hrají Ivan Dejmal (Claudius), Hana Briešťanská (Gertruda), Anna Glässnerová (Ofélie), Martin Veselý (Horácio), Martin Sláma (Polonius), Jakub Svojanovský (Leartes), Roman Blumaier (Rosencrantz), Petr Jeřábek (Guilderstern) a v různých rolích pak Jan Grygar, Zuzana Černá a David Kaloč.
PREMIÉRA: 23.5.2024 | foto: archiv Národního divadla Brno
Klicperovo divadlo Hradec Králové - Oslava (Jaroslav Rudiš, Petr Pýcha)
V roce 2024 uběhlo tři sta let od premiéry Vivaldiho Čtvera ročních období a v Lomnici nad Popelkou se u té příležitosti připravuje výroční gala koncert. Volba na toto malebné české městečko nepadlo náhodou. Antonio Vivaldi totiž skladbu dedikoval svému současníkovi, lomnickému pánu, hraběti Václavu Morzinovi. Celou událost má přenášet Český rozhlas, který na místo posílá svůj štáb. Ten musí čelit nejen místním obyvatelům, ale také mnoha organizačním problémům, včetně tvrzení, že Vivaldi napsal ročních období pět. Autorský tandem Pýcha - Rudiš napsal v roce 2015 pro Český rozhlas krátkou hru s názvem Podletí. Pro Klicperovo divadlo se rozhodli námět rozpracovat do podoby celovečerní hry, a tak Oslava bude světovou premiérou. Naše komedie si pohrává s historií a mystifikací, a především si dělá legraci z nás samých – lidí, kteří sice žijí na malém městě, ale neztratili velké sny. A hlavně: “Co Čech – to muzikant!”. V režii Pavla Kheka hrají William Valerián, František Staněk, Maria Leherová, Jiří Zapletal, Kamila Sedlárová, Matěj Nechvátal, Jan Vápeník, Martin Klapil, Martina Eliášová, Josef Čepelka, Jaroslav Urbanec a Miroslava Vyletělová.
PREMIÉRA: 18.5.2024 | foto: archiv Klicperova divadla
Divadlo Petra Bezruče - Marie Stuartovna (Friedrich Schiller, Robert Icke)
Hra o trůn, která nemůže poznat vítěze. Kde je hranice mezi politikou a osobní integritou? Ve válce přestávají platit pravidla a vítěz nemůže být bez viny. Dvě ženy, dvě strany jedné mince. Obě jako oběti mužského spiknutí. Marie Stuartovna, skotská královna, uprchla ze své země, neboť byla obviněna z vraždy manžela. V Anglii žádá o politický azyl a doufá v ochranu své příbuzné královny Alžběty. Ta se však bojí jejího oprávněného nároku na anglickou korunu a nechá ji uvrhnout do vězení. Začíná politická hra plná intrik, lží a demagogie... Ve válce přestávají platit pravidla a vítěz nemůže být bez viny. Autorem této adaptace je současný britský dramatik a režisér Robert Icke. V titulní roli se představí Magdaléna Holcová, v roli Alžběty I. Alexandra Palatínusová. Inscenaci připravil režisér Jan Holec.
PREMIÉRA: 17.5.2024
Národní divadlo - Bílá Voda (Kateřina Tučková, Daniel Majling)
Po Městském divadle Brno přichází také Činohra pražského Národního divadla s divadelním zpracováním rozsáhlého románu Kateřiny Tučkové. A půjde o zcela jinou a jinak uchopenou dramatizaci. Bílá Voda je zapomenutá vesnice v pohraničí. O poslední zářijové noci roku 1950, kdy komunistický režim odvlekl všechny řeholnice do sběrných klášterů, sem přišly dvě mladičké, Bohu zaslíbené dívky – Tobie a Evarista. A stejně jako ostatní řádové sestry byly nasazeny na nucené práce do fabriky. Jednu těžká dřina navždy poznamenala fyzicky, druhá nedobrovolně porušila svůj slib čistoty a posléze byla vystavena ponižování v komunistickém kriminálu. Evaristini věznitelé však její vírou ani věrností řeholi neotřásli. Může se řádová sestra vzbouřit proti světským i církevním autoritám, postavit se režimu a zaprodané církvi? Nejtěžší bitvu musí svést člověk na vlastním poli… Nejnovější román spisovatelky Kateřiny Tučkové, který byl v roce 2022 oceněn Státní cenou za literaturu, vypráví o zatím nepříliš tematizovaném úseku českých dějin, historii ženských řeholních řádů za komunistické totality a místě žen v katolické církvi. Román pro Činohru ND adaptoval Daniel Majling a inscenaci režíruje Michal Vajdička. Evaristu ztělesní Jana Pidrmanová, dále hrají Veronika Lazorčáková (Tobie), Berenika Anna Mikeschová (Bohdanka), Kateřina Winterová (bachařka, posléze Paulita), Johanna Tesařová (Benigna), Magdaléna Borová (Burdová), Vladimír Javorský (Alois Stauber), František Němec (Daniel Felix), Saša Rašilov (Plojhar), Martin Dejdar (Havraj), Pavel Neškudla (Maličký, okresní církevní tajemník), Ondřej Malý (Hrůza, předseda SÚC MK ČSSR), Šimon Krupa (Lagner, člen Lidových milicí) a Jakub Burýšek nebo Hubert Ludwig (Jan).
PREMIÉRA: 9.5.2024 | foto: Petr Neubert
HaDivadlo - Věřit v šelmy (Nastassja Martin, Júlia Rázusová, Anna Prstková)
Inscenace zpracovávající autobiografickou prózu francouzské antropoložky a spisovatelky. Mimořádně upřímný záznam vnitřního boje je obhajobou zranitelnosti, důležitého předpokladu porozumění, ale taky zkoumáním toho, kde leží hranice „lidského“. Srpen 2015, Kamčatka. Antropoložka Nastassja Martin je při výzkumném putování napadena medvědem. Útok přežije s vážným zraněním tváře. Zraněný medvěd, kterého udeřila cepínem, utíká zpátky do divočiny. Touto událostí začíná léčebný proces, o jehož prvním roce Nastassja podává svědectví. Popisuje zacelování nejen rány, ale i svého světa, rozpadlého mezi divočinou Kamčatky a takzvanou „západní civilizací“... Vzdálené domovy a odlišné interpretace událostí. Surreální svět ruského zdravotnictví a sterilita západních nemocnic. Terapie. Pobyt s matkou i znovushledání s Eveny. Pro pochopení střetu se šelmou musí Nastassja navázat dialog se svými blízkými, svým podvědomím a také s krajinou medvěda. Ve světle všech svých světů je neodvratně kontaminována... Hrají Magdalena Kuntová, Magdalena Straková, Simona Peková, Jáchym Sůra a Jiří Miroslav Valůšek. Inscenace v režii Júlie Rázusové, jedné z nejvýraznějších osobností současné slovenské divadelní scény.
PREMIÉRA: 7.5.2024 | foto: David Končený
Národní divadlo moravskoslezské - Den zúčtování (Tomáš Dianiška)
„Proč jsou ty děcka tak naštvaný? Vždyť jim svět předáváme v tak bezvadné kvalitě!“ Nevybírává satira se zpěvy o nadcházející katastrofě od nejžádanějšího českého dramatika již brzy ve vašich rodinách. Den zúčtování se blíží. Nejmladší generace lidstva dospívá a stále jí nikdo nerozumí. Nebo nechce rozumět? Pokud konečně nezúčtujeme jeden s druhým, bude zúčtováno s námi. Kamil Kulhánek to ví. Ještě když byl malým dítětem, trápilo ho, proč halda pořád dýmí... A teď, když je dospělým mužem, si je jistý a stává se hlavním (anti)hrdinou hamletovské tragédie, ve které musí lokální outsider přesvědčit celý svět o blížící se katastrofě... Ale jak mu může věřit celý svět, když mu nevěří ani jeho vlastní otec? Bude mít Kamil odvahu natřít si ruce lepidlem a...? Inscenaci vytvořil polský režisér Piotr Ratajczak. V hlavní roli Vít Roleček. Dále hrají Aneta Klimešová, Miroslava Georgievová, Petr Houska, Marcela Čapková, Tomáš Jirman, Vlastimil Burda, Andrea Zatloukalová, Kamila Janovičová, Sára Erlebachová, Petr Panzenberger, Martin Dědoch, Vojtěch Johaník.
PREMIÉRA: 4.5.2024 | foto: Martin Kusyn
Východočeské divadlo Pardubice - Don Juan se vrací z války (Ödön von Horváth)
Působivý kabaret scén ze světa, který vstává z popela. Je po válce: „Chleba není, sůl není, sádlo není – to je nějaký mír? … Tolik obětí, tolik utrpení – a to všechno jenom proto, aby bylo ještě hůř.“ Z obchodů jsou zastavárny, z hotelů nevěstince, z domovů příbytky podnájemníků. Z inflačních zbohatlíků velkopodnikatelé a ministři. Z vdaných žen vdovy, z nevěst nevěstky, z mužů náhrobky. Ale jeden muž se z války vrací. Je raněný a nemocný, ale dychtivý touhou najít dávnou lásku, kterou zradil. Kdysi mnoho miloval, klamal, ubližoval a opouštěl, teď se chce napravit. Hledá svou dívku v povědomém domě, ale ona už tam nebydlí. Hledá nádraží, ale vlaky nejezdí. Hledá svou milovanou, ale potkává jen její odlesky v jiných ženách, kterých už měl tolik. Ale i ty jsou jiné než tehdy. Svět se změnil a už nikdy nebude jako dřív. Jako před válkou, jako před zradou. Je třeba jít dál a dál… Slavnou hru s pardubickými herci nazkoušel Martin Františák. Hlavní roli ztvárňuje Jan Musil. Dále účinkují Dagmar Novotná, Romana Chvalová, Jindra Janoušková, Ludmila Mecerodová, Martina Sikorová, Eliška Jechová, Karolína Šafránková, Veronika Malá, Jindřiška Hanušová nebo Luciana Tomášová a Tereza Blažková.
PREMIÉRA: 4.5.2024 | foto: Petr Šedivý
Cirk La Putyka - Okamžik (kol.)
Okamžik je dárkem k výročí Cirku La Putyka nejen pro tvůrčí tým, ale hlavně pro diváky, kteří jsou s Cirkem La Putyka celých patnáct let. Zavřete oči. Otevřete oči. Co vidíte? Neuvěřitelné, že? A teď znovu. Zavřete oči. Mrk. Otevřete oči. A teď? Jak je to možné? Jak jsme to dokázali? Nešálí vás zrak? Byl tam les, a najednou tam není. Byli tam dva herci, a najednou je jich tam dvacet. Teď jsem seděl/a v hledišti, a najednou tančím na jevišti. Co se to se mnou děje? Mrkli jste. To je ono. Oko jako kruh. Brána do jiného světa. Tunel do vesmíru, který Cirl La Putyka vytváří patnáct let. Projekt Okamžik finského režiséra Maksima Komara svojí velikostí navazuje na úspěšné Cesty. Je plný magie, obrazů, lásky k cirkusovému umění. Na jevišti uvidíte 35 účinkujících, kapelu a cirkusové techniky v rolích, ve kterých jste je v repertoáru soubor ještě nikdy neviděli. Humor, zábava i poezie...
PREMIÉRA: 2.5.2024 | foto: Lukáš Bíba
Divadlo Lucie Bílé a Agentura Harlekýn - Co to píšeš, miláčku (Jean-François Cros)
Divadlo Lucie Bílé v pražské Karlově ulici připravilo ve spolupráci s Agenturou Harlekýn další činoherní premiéru. V nové francouzské komedii Co to píšeš, miláčku se diváci mohou těšit nejen na vybroušené dialogy. Inscenace Co to píšeš, miláčku vypráví příběh na první pohled harmonického manželského páru - úspěšného prozaika Guillauma a jeho ženy Caroline. Jednoho dne se však Caroline z dlouhé chvíle začte do rozpracovaného díla svého muže a nestačí se divit. Hrdina románu o nemanželském poměru stárnoucího muže s mladou atraktivní dívkou se znepokojivě podobá samotnému autorovi. A Caroline dokonce tuší, o kterou dívku by se mohlo jednat. Proč Guillaume napsal tento příběh? Je to pouhá fikce anebo skutečnost? Když k nim na večeři přicházejí dlouholetí přátelé Éric a Sylvie, rozhodne se Caroline najít pravdu a muže se svým podezřením konfrontovat… Výsledkem je velká hádka plná vybroušených dialogů a zvratů. Život a umění od sebe totiž mohou opisovat navzájem. Francouzská komedie (v originále Le Fantasme), jejíž autorem je úspěšný herec a dramatik Jean-François Cros, je v divadelním světě relativně čerstvou novinkou. Svou světovou premiéru si odbyla teprve v září roku 2022 v pařížské Comédie des Champs-Élysées. Na prknech Divadla Lucie Bílé mohou diváci tuto komedii v režii Petra Svojtky. V hlavních rolích manželů Caroline a Guillauma se představí Lenka Vlasáková a Miroslav Etzler. Po jejich boku se jako Éric a Sylvie představí Ladislav Hampl a Veronika Svojtková.
PREMIÉRA: 29.4.2024 | foto: Lenka Hatašová
Národní divadlo moravskoslezské - Médea (Eurípidés)
Jedna z nejslavnějších antických tragédií v novém překladu grécisty Matyáše Havrdy a spisovatele Petra Borkovce, který vznikl přímo pro činohru NDM. Snad žádná jiná postava v dějinách divadla nebudí tolik vášní jako ona! Médea – žena, která z lásky k Iásonovi zradila svého otce, zabila bratra a navždy opustila vlast. Následovala ho do Řecka a porodila mu dvě děti. Po pár letech ale musí uvolnit místo jiné ženě, mladší královské dceři. A tak se rozhodne pro pomstu, během které spáchá nejhorší čin, jakého se matka může dopustit… Co se stane, když lásku a věrnost nahradíme sobectvím a pragmatismem? Jaké strašné zápasy a oběti nás pak čekají? Médea přináší téma zrady a pomsty, ale i opuštění. Zážitek toho, že jsme byli zrazeni a opuštěni někým blízkým, nutně podkopává bezpečnost světa. Je vůbec možné někomu věřit? Eurípidés ve svém zpracování slavné báje zároveň zpochybňuje tradiční genderové role, zabývá se otázkou zla v nás i kolem nás a neschopností člověka mu trvale vzdorovat. Není divu, že již po staletí inspiruje tvůrce k tomu, aby přinesli svůj osobitý pohled na mýtus a připomněli nám, co všechno jsme jako lidé zapomněli, co všechno nám má (musí) být opět vyjeveno. V titulní roli Petra Kocmanová. Dále hrají Robert Finta (Iáson), Alena Sasínová-Polarczyk (Chůva), František Strnad (Kreón), David Viktora (Aigeus), Julie Svitičová (Glauké) a Ivana Ambrúsová, Marcela Gurbaľová, Lucie Hubená, Marie Logojdová a Sabina Muchová (sbor korintských žen). Inscenace v režii Jakuba Šmída bude uváděna v Divadle Antonína Dvořáka.
PREMIÉRA: 27.4.2024 | foto: Martin Kusyn
Slovácké divadlo Uherské Hradiště - Hostina dravců (Vahé Katcha, Julien Sibre)
Společenské drama s prvky černého humoru. Francie roku 1942. Vybraná společnost sedmi přátel oslavuje kulatiny půvabné hostitelky, manželky knihkupce. Panuje skvělá nálada, podávají se běžně nedostupné pochoutky, co jen válečný černý trh dokáže dát. Najednou se před domem ozve střelba, na ulici zůstávají ležet dva zabití němečtí důstojníci, pachatel je neznámý. Do domu vtrhne gestapo a žádá jako odplatu z každého bytu po dvou rukojmích, které s největší pravděpodobností čeká smrt. Major pověřený řízením operace „umožní“ oslavujícím, aby si dva rukojmí ze svého středu vybrali sami. Začíná „hostina dravců“, která prověří vztahy i charaktery jednotlivých postav... Inscenace emeritního ředitele Slováckého divadla Igora Stránského, v níž hrají Tomáš Žilinský, Kateřina Michejdová, Lukáš Matěj, Daniel Gajdoš, Jiří Hejcman, Tereza Novotná, Zdeněk Trčálek, Pavel Hromádka a Roman Lacina.
PREMIÉRA: 27.4.2024 | foto: Jakub Jíra
Národní divadlo Brno - Obraz (Yasmina Reza)
Po úspěšné inscenaci Bůh masakru v Mahenově divadle uvádí ND Brno na jevišti divadla Reduta první hru této geniální současné francouzské dramatičky, kterou dosáhla celosvětového úspěchu a která byla přeložena do více než čtyřiceti jazyků. Může jeden bílý obraz zničit čtrnáctileté přátelství mezi třemi muži? Komedie, u které se budete smát od začátku až do konce! Bílé proužky na bílém pozadí – takový obraz dokáže rozpoutat hořkou hádku mezi třemi přáteli; hádku, která zásadně změní jejich životy a jejich vzájemné vztahy; hádku, která se neobejde bez situací, ve kterých se tři hlavní postavy budou smažit trapností, zatímco vy se bude královsky bavit a smát. Herecký koncert a zábavu na celý večer zajistí hvězdné obsazení: Petr Bláha, Petr Kubes a Pavel Čeněk Vaculík. Autorce Yasmině Reze slouží abstraktní umělecké dílo jako katalyzátor, s jehož pomocí analyzuje psychologicky jemně vykreslenou situaci tří mužů, jejich pocity, stav jejich mysli a zejména sílu jejich přátelství. Celou jejich dosavadní existenci tak dokonce vystavuje jedné velké zkoušce. Antické jablko sváru i biblické jablko poznání dostávají v moderní době podobu bílého obrazu, který je metaforou vnitřních hranic porozumění v každém z nás. V režii Štěpána Pácla hrají Pavel Čeněk Vaculík, Petr Kubes a Petr Bláha.
PREMIÉRA: 26.4.2024 | foto: Marek Olbrzymek
Divadlo J. K. Tyla Plzeň - Požár (Roland Schimmelpfennig)
Jeden z nejvýznamnějších dramatiků současnosti, Roland Schimmelpfennig, svým poetickým, rytmickým a obrazným jazykem vypráví archetypální podobenství o požehnaném i proklatém životě. Až pohádkově poklidné soužití dvou vesnic, oddělených od sebe jen mostkem přes potok, se promění ve vzájemnou nevraživost. Jednu vesnici totiž stíhají katastrofy (horka, sucha, povodně, horečky, požáry), zatímco té druhé se pohromy a neštěstí vyhýbají. Jedni jsou čím dál bezmocnější a propadají beznaději, druzí žijí v blahobytu a jejich bohatství vzkvétá. Obě dříve spřátelené vesnice se tak od sebe lidsky oddalují a z bohatších břehů je namísto solidarity postupně cítit sociální chlad. Z potoka se stává široká řeka, pevnina se čím dál více rozestupuje. Dřevěný most se zřítí. Vodu již nelze přebrodit, ani přeplavat. Ti z bídného břehu se ale chtějí dostat na ten šťastnější. Tam si však proti nim již staví plot s ostnatým drátem. Velký požár ale stejně všechny jedné noci donutí nastoupit na záchrannou loď. Při rozednění však nevidí druhý břeh, jsou sami uprostřed širého moře… Dostanou se k sobě zpět alespoň ti dva, co se od mládí milují, ale proud jejich životy rozdělil?! Inscenace bude uváděna na Malé scéně DJKT v režii Josefa Doležala. Hrají Jana Ondrušková, Nicole Tisotová, Kamila Šmejkalová, Apolena Veldová, Eliška Vocelová, Matyáš Greif, Vladimír Pokorný a Petr Urban.
PREMIÉRA: 20.4.2024 | foto: Irena Štěrbová
Městské divadlo Brno - Bastard (Stanislav Moša, Zdenek Merta)
V roce 1993 mělo 11. listopadu premiéru v režii Stanislava Moši druhé společné dílo autorské dvojice Merta–Moša. Po takřka celoevropském úspěchu muzikálové féerie Sny svatojánských nocí se autoři rozhodli uvést na jeviště příběh, kteří kritici označovali za „představení, které vám způsobí rozkoš, rozkoš trýzně z hledání odpovědí“„moderní oratorium – melodicky a formálně mnohotvárné, v němž se podařilo působivě sjednotit žánrovou rozrůzněnost od scén až operně prokomponovaných po záměrně triviální kuplet“. V devadesátých letech se odehrálo 201 repríz po celé České republice včetně několikaměsíčního hostování v pražském Národním divadle. Meditativní dílo BASTARD ve svém veršovaném libretu nezapře inspiraci biblickými příběhy, faustovským tématem a postavou nejen ve středověku oblíbené figury Everymana. V podstatě moderní moralita se drží klasické stavby dramatického textu, v němž jeden konkrétní člověk, v tomto případě Poslední Adam / Bastard, musí podstoupit dlouhou cestu, na které doufá, že nalezne nejen sám sebe, ale obhájí místo na slunci celému lidskému pokolení. Toto „rozsáhlé vokálně-instrumentální dílo pro sóla, sbor a text“ se pokouší nalézt odpověď na otázky: „Odkud a kam jdeme?“ a „Kdo jsme?“ Na počátku celého příběhu se setkáváme s postavami Ducha svatého a Satana, kteří se rozhodnou utkat o Bastardovu duši, která touží po moci, majetku i nesmrtelnosti. Vysílají ho na dlouhou cestu a oba předpokládají, že nad svým chráněncem převezmou moc. Satan nad člověkem nakonec vítězí a umožní mu uskutečnit veškerá zlem a sobectvím prodchnutá přání. V katarzním závěru však tato neomezená moc přivádí Bastarda k jeho vlastní záhubě. Ovšem smrt jednoho člověka neznamená zánik lidské civilizace. Třicet let po premiéře toto tematicky nesmrtelné a stále aktuální dílo bude uvedeno na Hudební scéně MdB ve zcela novém nastudování, v režii Petra Gazdíka a s Dušanem Vitázkem v titulní roli. Dále hrají Esther Mertová nebo Babora Slaninová, Viktória Matušovová, Svetlana Janotová, Ivana Vaňková, Diana Velčická, Jan Apolenář nebo Oldřich Smysl, Ondřej Studénka, Oldřich Smysl nebo Jiří Daniel a Zora Jandová nebo Alena Antalová nebo Markéta Sedláčková.
PREMIÉRA: 20.4.2024 | foto: Tino Kratochvil
Městské divadlo Mladá Boleslav - Hráči (Nikolaj Vasiljevič Gogol)
„Žít jako hlupák, to není umění. Ale žít vtipně a chytře, žít tak, že všechny podvedeš, ale tebe nepodvede nikdo – to je kumšt, to je úkol a cíl!“ Gogolova zábavná hra vás zavede mezi karetní hráče. Sázky jsou vysoké. A bude se podvádět, přirozeně. Jenže kdo nakonec skutečně zvítězí? Nadčasová komedie o tom, že podvádět se nevyplácí a že i když si myslíte, že umíte dobře blafovat, vždycky se nakonec najde někdo, kdo je lepší... Postavu Ichareva si zahraje Martin Hrubý. V dalších rolích Ivo Theimer, Petr Prokeš, Ondřej Lechnýř, Milan Ligač, Roman Teprt, Petr Bucháček, Jaroslav Janovský a Otakar Jílek. Inscenaci režijně připravil Jiří Š. Hájek.
PREMIÉRA: 19.4.2024 | foto: Jarmila Vlčková
Národní divadlo - Mefisto (Klaus Mann, Marián Amsler)
Jevištní adaptace slavného „románu jedné kariéry“, který nepřestává fascinovat dokonalou psychologickou studií urputné honby za slávou na osudu bezcharakterního hrdiny, neváhajícího kvůli hereckému úspěchu zaprodat se režimu a prospěchářské společnosti. Příběh o lásce k umění, posedlosti divadlem a vábení zlatých portálů. A především varovný pohled na osud herce, pro kterého se hraní stalo životní rolí. Poznáme chvíli, kdy talent udupe bezmezná ctižádost? Jaké to je sloužit zlu a věřit, že zlo naopak slouží nám? Příběh o tom, jak silný vliv může mít divadlo na společnost a jak snadné je přejít od etického poselství k nástroji propagandy. Jak složité je balancovat na hraně měnícího se světa a jak lehké je ztratit tvář za divadelní maskou. A také silné poselství, že v době nejistoty, strachu a zpochybněné důvěry v demokracii nesmíme už nikdy podlehnout pudům a nenávisti. V Mannově rodné zemi byl román, který sarkastickým způsobem zobrazuje nástup a zrod německého nacismu, poprvé vydán až v roce 1956, celosvětovou popularitu poté získalo i jeho filmové zpracování v režii Istvána Szabó z roku 1981. Touto inscenací Činohra ND po delší době opět vstupuje i na jeviště Státní opery (dříve jako Smetanovo divadlo). Postavu Hendrika Höfgena nastudoval Robert Mikluš. Dále hrají Pavlína Štorková, Pavla Beretová, Alžbeta Ferencová, Zuzana Stivínová, Filip Kaňkovský, Radúz Mácha, Marek Daniel, Lucie Polišenská, Ondřej Pavelka, Jan Bidlas, Miloslav Mejzlík, Martina Preissová, Jindřiška Dudziaková a Zdeněk Piškula. K režii inscenace byl přizván Marián Amsler. Divadlo upozorňuje, že představení trvá 3 hodiny a 30 minut (jedna prodloužená přestávka).
PREMIÉRA: 18.4.2024 | foto: Patrik Borecký
Východočeské divadlo Pardubice - Pořád jsem to já (Lisa Genova, Christine Mary Dunford)
Dojemný inspirativní příběh ženy, která i přes postupující nemoc touží zůstat sama sebou. Alice Howlandová žije ve šťastném manželství, je matkou dvou dětí a úspěšnou profesorkou kognitivní psychologie. Jednoho dne začíná zapomínat slova. Když si jde zaběhat, nemůže najít cestu domů. Nejdříve příznaky nemoci bagatelizuje, později je jí diagnostikována raná forma Alzheimerovy choroby. Její rodina i ona sama procházejí náročnými zkouškami, nikdo z nich neví, jak dlouhý čas jim zbývá. Ale Alice to nevzdává. Její úsilí zůstat stále tím, kým kdysi byla, je fascinující. Vrcholí její účastí na výroční konferenci Alzheimerovy asociace. Hra se zabývá vážnou nemocí s fatálními následky, je však také o trpělivosti, empatii a nepostrádá nadhled a humor. Podle románu Lisy Genovy Still Alice byl v roce 2014 natočen také známý film s Julianne Moore v hlavní roli. V hlavní roli Alice diváci uvidí Petru Janečkovou, jejího manžela ztvární Tomáš Lněnička a v roli alter ega Alice se po mateřské dovolené na jeviště vrací Eliška Lásková. Inscenace režisérky Kateřiny Duškové.
PREMIÉRA: 13.4.2024 | foto: Patrik Borecký
Divadlo Bolka Polívky - Sága aneb Vizovský zázrak (Boleslav Polívka)
Divadlo Bolka Polívky oficiálně otevírá své nové prostory v Bílém domě na Žerotínově náměstí v Brně premiérou inscenace Sága aneb Vizovský zázrak, která je autorským projektem Bolka Polívky. Úsměvný živočichopis podle vlastního scénáře také režíruje a ztvární v něm nejen sám sebe v různém věku a v různých rolích, ale také třeba své rodiče. Rovněž odkaz na Vizovice dává tušit, že Sága se stane návratem k počátku, rozvzpomínáním Bolka na Bolka, holdem jeho rodičům i zmapováním dosavadní cesty vedoucí přes nejrůznější úspěchy v kariéře i peripetie osobního života až k tušeným branám, které se pozvolna otevírají… Obklopené sólo Bolka Polívky.
PREMIÉRA: 12.4.2024 | foto: David Konečný
Národní divadlo Brno - Pokojíček (Jan Antonín Pitínský)
Hra poprvé uvedená v roce 1993 (v pražském Divadle Na Zábradlí) rozkročená mezi měšťanskou truchlohru a Alfreda Jarryho od zásadní osobnosti české porevoluční režie J. A. Pitínského. O třicet let později se k témuž textu vrací režisérka Anna Davidová, kterou s autorem pojí nejen smysl pro grotesku a poezii... Podtitulem hry je "jevištní báseň, která napršela a neuschla". Roky nic a najednou všecko. To dnes se mají oslavit třicáté narozeniny dcery Marie. To dnes chce dcera Lída představit rodině svého nápadníka Viktora a strávit s ním noc. A to dnes se domů uteče syn Jirka před vojnou. Kuchyně panelákového bytu bude praskat ve švech. Těsný bude pokoj pro dceru Marii, která se již pátým rokem straní otce i matky, těsná bude klec pro kanárka, který má na povel opakovat „německý mužský člen určitý“, a těsná bude nakonec i klasická dramatická forma. V panelákový byt se změní divadlo Reduta. V Pokojíčku se objeví šestice dospělých herců. Rodičovský pár tvoří Kateřina Liďáková a Petr Kubes. Jejich děti zahrají Isabela Smečka, Viktor Kuzník a hostující herečka, studentka JAMU, Terezie Holubová. Nápadníka Viktora, kterého trápí poměry v navštívené rodině a neustupující akné, zahraje Pavel Čeněk Vaculík.
PREMIÉRA: 12.4.2024 | foto: Patrik Borecký
1 2 3 4 5 6 7 8 9  >  >>