Recenze
Komorní muzikál přibližuje pohnuté osudy velkého renesančního básníka
psáno z představení: 22.3.2012, Barbora Osvaldová
foto: Ivan Kahún
foto: Ivan Kahún





Zůstáváme tedy u zobrazení Villona jako opilce, hříšníka a kurevníka, kterého se s velkou grácií zhostil Martin Písařík. Nutno podotknout, že praxi s podobnou rolí má už z muzikálu Obraz Doriana Graye. Nicméně, troufám si tvrdit, že Villona lze považovat zatím za jeho nejvýznamnější roli v jeho herecké kariéře. Písařík ztvárňuje Villona s jakousi lehkostí bytí, která je polaritou k jeho uhrančivosti. Co se týče lehkosti, vyjadřuje ji Písařík především pohyby a gesty (ač výrazné sdělení, přesto stačí jemný dotek rukou či růže jako symbol pera při psaní milostných dopisů). K předvedení navození uhrančivosti stačí Písařikovy vše říkající pohledy a často měnící se výrazy v jeho tváři. Tímto dokáže vyjádřit, že miluje, žárlí, má obavy, to že se chystá k nelegální činnosti, a především se v jeho očích zračí velká odvaha, a to když ve vězení za žádnou cenu neřekne o ženě Roberta d´Estého, že si jí neváží.

Starší z žen, Jana Malá, je jakousi dobrou duší příběhu. Rádoby se zjeví, kdykoliv má Villon namále a pak se zase odsune do pozadí. Ve většině případů stojí na kraji scény a diváci mohou pozorovat její interpretaci ženy trpící nedostatkem lásky. Malá musela svou roli herecky obhájit, jelikož kostýmní výtvarnice pro ni navrhla oblečení typické spíše pro lehkou ženu (tou možná byla ve chvíli, kdy s Villonem podvedla svého muže), ale Malá zastupuje milující ženu, která by svého milého nezradila. Tudíž tu opět máme perfektně zvládnutou mimiku obličeje, jenž v tomto případě symbolizuje onu oddanost, a pak kostým a pohyby, které nám stále připomínají její ženskost, jíž Villon jednou podlehl.

Dostáváme se k velmi důležité složce muzikálu - k hudbě. Je ve znaku jakéhosi trojúhelníku, který vystihuje základní linie díla. Jsou to písně tklivé a cikánské. Mladistvý popěvek „François, Františku, Franto, rozbiješ tohle i tamto...“ bude znít v uších při odchodu z divadla většině diváků.

Nezbývá než dodat konečné a pro inscenaci výstižné motto, jež během muzikálu dvakrát prosvitne na stěnu, a tím ukončit jakési doporučení návštěvy Divadla Na Jezerce: „Svoboda je drahá věc, není na ní v světě klec. François Villon.“
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.