Z tiskových konferencí

Hudební divadlo Karlín na operetu nezapomíná
vydáno: 7.11.2012
Pravděpodobně málokdo ví, nebo alespoň tuší, co v českém překladu znamená název jedné z nejslavnějších operet Mam´zelle Nitouche, kterou dal světu francouzský skladatel Florimond Hervé. Znamená to něco jako „Slečna Netýkavka“. Slavná „Nituška“, jak se jí u nás také říká, vznikla v 1883 jako posměšná parodie na tehdejší bombastickou operní tvorbu. Na českých jevištích byla a je uváděna velmi často (Hudební divadlo Karlín nevyjímaje) a za trvalou oblibou jistě stojí i kongeniální překlad a úprava Oldřicha Nového, která vyniká nápaditým situačním i slovním humorem. Mnozí máme navíc v paměti televizní zpracování z roku 1977, kdy hlavní roli Célestina aneb Floridora neodolatelně ztvárnil Lubomír Lipský.


Tomáš Trapl, Václav Noid Bárta, Vladimír Brabec, Pavla Břínková, Bronislav Kotiš,
Radka Coufalová, Zuzana Benešová, Gustav Skála, Egon Kulhánek


Slavná vaudevillová opereta konfrontuje tři rozdílné světy: klášter, divadlo a kasárna. Klášterní chovanka Denisa, hraje ve svatouškovském prostředí komedii, ale hraje ji i její učitel zpěvu, ctihodný klášterní varhaník, pan Célestin...

Není žádným tajemstvím, že nová inscenace HDK vychází z nastudování Městského divadla Brno, a je tak dalším kamínkem do mozaiky rodící se spolupráce. Režisér a choreograf Gustav Skála dokázal brněnskému nastudování vtisknout neuvěřitelný náboj a je skoro jisté, že i karlínská verze potěší nejen příznivce operety. Gustav Skála celý příběh vtipně „přesadil“ do doby a prostředí, které je všem notoricky známé z filmů o četnících ze Saint-Tropez. Premiéra se uskuteční na konci ledna příštího roku.

Bronislav Kotiš, Radka Coufalová, Zuzana Benešová, Gustav Skála
Bronislav Kotiš, Radka Coufalová, Zuzana Benešová, Gustav Skála


Do role Célestina (Floridora), který žije dvojím životem, byl obsazen Bronislav Kotiš, kterého znají především plzeňští diváci, ale mohli jste ho vidět i v některých inscenacích Hudebního divadla Karlín (v Polské krvi či Vraždě za oponou). S touto operetou se nesetkává poprvé, hrál v ní již třikrát, a jak sám potvrdil, úprava Oldřicha Nového je pro herce opravdu tou nejlepší a nejvděčnější. Denisu si opět zahraje populární brněnská herečka Radka Coufalová (za tuto roli byla nominovaná na Cenu Thálie) nebo Zuzana Benešová. V dalších rolích se můžete těšit na Mariána Vojtka, Tomáše Trapla, Pavlu Břínkovou, Zdenu Herfortovou, Ditu Hořínkovou, Vladislava Beneše, Vladimíra Brabce a Václava Noid Bártu. S Nituškou je především spojen profesní život fenomenální Pavly Břínkové, tentokrát s chutí ztvární roli Matky představené nebo také roli Coriny. „Kdyby ale bylo potřeba zaskočit do role Denisy, já ji hrála několik set let, nemám s tím problém,“ směje se Pavla Břínková.

Gustav Skála, Egon Kulhánek
režisér Gustav Skála a ředitel HDK Egon Kulhánek


„Nejedná se o klasickou operetu, jak se často uvádí, je to první hudební divadlo, které započalo cestu divácky velmi atraktivního útvaru, a to hudební komedie. Není to žádná pokleslá operetka (i když i tak se často hrála),“ upozornil Gustav Skála. Ani pro něj to není první setkání s Nituškou, inscenuje ji počtvrté. „Text jsme jen mírně zkrátili a soustředíme se na možné záludnosti. Žánr hudební komedie totiž patří k těm obtížnějším, ačkoli se to na první pohled nezdá,“ dodal režisér.

Petr Zelenka
Václav Noid Bárta, Tomáš Trapl, Vladimír Brabec, Pavla Břínková, Bronislav Kotiš,
Gustav Skála, Radka Coufalová, Zuzana Benešová


Hudební divadlo Karlín dokazuje, že linka operety či hudební komedie zde stále běží, a prací na této inscenaci vyvrací dojmy, že tomu tak není. Je však třeba podívat se do očí realitě, minoritní postavení operety je ve světle současných diváckých preferencí logické. Tvůrci přesto doufají, že díky formě chystané inscenace i možná překvapivému obsazení některých rolí muzikálovými herci přilákají další skupiny diváků a zájem o tyto žánry se zvedne. Životnost současných nastudování starých operet bohužel v českých divadlech obvykle není dlouhá, penzum pravověrných diváků se vyčerpá po několika reprízách... Je proto potěšující, že ředitelé příhodných divadel ctí v rámci možností tento odkaz hudebního divadla i přes ekonomickou nerentabilitu.

-mys-
[foto: Michal Novák]