Rozhovor

Jan Horák: Největší neznámou je reakce diváků
vydáno: 7.5.2020
Ředitel a umělecký šéf Studia Hrdinů Jan Horák v současné době řeší zajímavou situaci důležitou proto, aby mohla být dokončena téměř dozkoušená inscenace Ferrante Club. V rozhovoru také nastínil své obavy z následujících měsíců a plány této scény do budoucna.

…ptal se Jiří Landa…

Plánujete v této sezóně ještě obnovení provozu?
Ano, plánujeme, ale pouze proto, abychom mohli realizovat premiéru, kterou vládní nařízení zastavilo deset dní před plánovaným termínem. Situace kolem této premiéry Ferrante club je komplikovaná skutečností, že režisérka je z Polska. V tuto chvíli jednáme o možnostech, jak jí zařídit povolení k vycestování. Kromě této premiéry odehrajeme také derniéru inscenace Stiller.

Ovlivní současná situace nějakým způsobem následující sezónu?
Pokud se nám podaří premiéru realizovat do konce sezóny, tak ani příliš ne. Řekl bych, že největší neznámou bude reakce diváků. Tedy zda se nebudou obávat návratu do divadel. Dá se také podle názorů odborníků očekávat návrat viru, pokud by vláda reagovala stejně restriktivně, pak by to už byl opravdu velký problém, který by mohl být pro existenci divadel destruktivní.

Dosáhne Studio Hrdinů na nějakou z finančních pomocí státu či města?
Ano, volala nám radní pro kulturu Hana Třeštíková s informací, že můžeme dosáhnout na 20 % z grantové podpory navíc. Velmi si cením, že jí na kulturních institucích skutečně záleží, cítím v ní velkou oporu.

Nejvýraznější inscenací Studia Hrdinů této sezóny byly Kacířské eseje, jejichž jste dramaturgem. Popsal byste mi, jak probíhá vaše spolupráce s Miroslavem Bambuškem?
S Mirkem se známe a spolupracujeme už víc než deset let. Naše tvorba je založena na vzájemném respektu a přátelství. Na první pohled jsme rozdílné osobnosti, Mirek je expresivní a výbušný, já jsem spíše mírnější a minimalistický, věřím ale, že je naše spolupráce funkční. V případě Kacířských esejů jsme spolu intenzivně dělali na scénáři a v průběhu zkoušení jsme i s Mirkovou ženou Zuzanou Krejzkovou – Bambuškovou vše společné promýšleli. S Mirkem je velká zábava a inspirativní práce.

Proměnily se během událostí posledních let divácké reakce na inscenaci Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny?
Řekl bych, že ano. V prvním roce byly reakce velmi bouřlivé. Postupem času se to ale uklidnilo a teď se diváci chodí dívat především na skvělého herce, inteligentní text a režii. Stejné zůstává to, že v publiku převládají ženy.

Poodhalil byste plány vašeho divadla na příští sezónu?
Nová sezóna má nadpis Možnosti příběhu, jako reakce na svou proklamaci, že příběhy neexistují. Tuto novou sezónu již také promýšlím s dramaturgyní a režisérkou Lindou Duškovou, kterou jsem přizval do divadla. Sezóna začne její režií současné francouzské hry Pig Boy. Svou druhou režii ve Studiu Hrdinů připraví také herečka a režisérka Ivana Uhlířová, a to adaptaci textu a filmu Ester Krumbachové Vražda ing. Čerta. Víc asi zatím prozrazovat nechci.

Bude i nadále pokračovat spolupráce s brněnským HaDivadlem? Na jaké tituly se diváci mohou v rámci hostování těšit?
Řekl bych, že jsme na nějakou dobu možnosti spolupráce vyčerpali. Věřím, že zas společně v budoucnu můžeme něco vytvořit, ale pro tuto sezónu si dáváme pauzu.
.