Divadelní spolek JEDL

Vytržení panny z Barby

Premiéra: 23.6.2021 | diváci na jevišti | 1:35x
koprodukční inscenace Divadla v Dlouhé a Divadelního spolku JEDL
Komorní příběh souboje dvou velkých žen, křehké řeholní sestry a silné matky představené kláštera, ve kterém se ukáže, že síla může být slabostí a křehkost silou. Na začátku 16. století, v době vzrůstajícího odporu proti církvi a šlechtě, působí vidění panny z Barby o opuštěnosti světa Bohem, kterou přemůže jen opuštěnost samotného Boha, jako výkřiky hysterky, která neumí stát pevnýma nohama na zemi. Jak působí její volání na nás, lidi putující tekutou dobou 21. století...?
Divadelní spolek JEDL
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
72 %
7251000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
21.12.Út19:00Divadlo v Dlouhé | novinka sezony; koprodukce se spolkem Jedlvstupenky
6.1.Čt19:00Divadlo v Dlouhé | novinka sezony; koprodukce se spolkem Jedlvstupenky
17.1.Po19:00Divadlo v Dlouhé | novinka sezony; koprodukce se spolkem Jedlvstupenky
21.12.Út19:00 vstupenky
Divadlo v Dlouhé | novinka sezony; koprodukce se spolkem Jedl
6.1.Čt19:00 vstupenky
Divadlo v Dlouhé | novinka sezony; koprodukce se spolkem Jedl
17.1.Po19:00 vstupenky
Divadlo v Dlouhé | novinka sezony; koprodukce se spolkem Jedl

Volby

Hodnocení (6)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  70 %
(zadáno: 11.10.2021, počet hodnocení: 1713)
+ přínosný / zajímavý komentář
65%. Německá autorka ve své novele pozoruhodně zachytila komplikovanou a nejednoznačnou situaci uvnitř kláštera, jež vygraduje při napadení lidmi zvenku. Téma novely není svázané zdmi kláštera, dotýká se obecněji svědomí a přijetí odpovědnosti. S látkami tohoto typu pracují L. Trmíková a J. Nebeský opakovaně. Promyšlená scénografie v komorním uspořádání sálu, které vybízí diváky k většímu soustředění. Dobré herecké výkony s L. Trmíkovou v čele. Novelu se podařilo na jevišti zprostředkovat, divák ochotný hledat může odejít obohacen. Snad jen řešení konce (byť má své opodstatnění) může zmást toho, kdo novelu nečetl.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
J.anek  90 %
(zadáno: 28.9.2021, počet hodnocení: 371)
přínosný / zajímavý komentář
Komu odpustit? Kdo doopravdy neví, co činí? Lucie Trmiková se prostřednictvím textu Gertrudy von Le Fort dívá na naši dobu a na konzumní společnost a všemu zlému navzdory dokáže odpustit. Je to silné, koncentrované a připomíná to rituál.
Já takhle odpouštět nedovedu. Ale rád bych.
Jerman  50 %
(zadáno: 18.7.2021, počet hodnocení: 82)
přínosný / zajímavý komentář
Nevím, jestli je dobrý dramaturgický počin inscenovat v Dlouhé takovýto těžký mysticko-naturalistický kus právě v době covidové. Režisér Nebeský s Divadlem v Dlouhé systematicky spolupracuje. Inscenoval zde s velkým úspěchem v minulých letech moderním způsobem tři chmurné Ibseny, bylo to však pro diváky podstatně lépe stravitelné. Tato inscelace jako společný projekt spolku JEDL a Divadla v Dlouhé sem ale jaksi nezapadá. Syrový prostor X10, kde JEDL obvykle vystupuje, by se k takovémuto komornímu drasťáku hodil lépe .
Gimli35  50 %
(zadáno: 20.6.2021, počet hodnocení: 110)
přínosný / zajímavý komentář
Problém této inscenace vidím v samotném textu, který je dle mého názoru značně zastaralý. V synopsi se píše: "Jak působí její volání [myšleno volání panny z Barby] na nás, lidi putující tekutou dobou 21. století?" Právě že třeba na mne prakticky nijak; ne snad proto, že má ve hře asi tak dvacet vět, s tím jsem problém neměl. Zřejmě zamýšlené poselství (panovačnost a upjatost vs. nekonvenčnost) jsem pochopil, ale jinak mne představení i přes dobré herecké výkony, zajímavou režii, scénografii a svícení bohužel příliš nezasáhlo. Trochu mne mrzí přeobsazení role Kazatele (K.Dobrý -> F. Kaňkovský).
Birter  80 %
(zadáno: 28.11.2021, počet hodnocení: 105)
Dolente  90 %
(zadáno: 7.10.2021, počet hodnocení: 62)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.