HaDivadlo
Hermann Broch, Ivan Buraj
Náměsíčníci (imitace a tušení)
Premiéra: 11.11.2016 | 2:30
Dramaturgie: Matěj Nytra. Výprava: Jana Boháčková, Lenka Jabůrková. Režie: Ivan Buraj.
Poslední uvedení: duben 2022.
Poslední uvedení: duben 2022.
Zbyšek Humpolec, Jiří Svoboda, Jan Lepšík, Miroslav Kumhala, Lucie Andělová / Kamila Valůšková, Agáta Kryštůfková, Jiří Miroslav Valůšek, Marie Ludvíková, Cyril Drozda, Simona Peková, Táňa Malíková, Martin Tlapák / Jan Řezníček / Ľubomír Višňovec, Ľubomír Višňovec / Mark Kristián Hochman / Matěj Nytra, Michal Skočovský / Tomáš Milostný, Ivan Urbánek, Dagmar Radová / Anna Čonková...
Radikální adaptace legendárního románu evropského modernisty. Na scéně vyvstává náměsíčný bar U Brocha, kde je na vše už pozdě, a přitom stále není konec. Štamgasti tvoří katalog doby, která zoufale čeká na svého vykupitele. Jak ale rozeznat Krista a Antikrista?
inscenace již byla stažena z repertoáru
Recenze / blogy
Pro přidání vlastního článku do blogu se musíte přihlásit.
Externí recenze / blogy (odkazy na články mimo portál i-divadlo.cz)
(14.12.2016, Lenka Dombrovská)Fotografie
autor (vlastník) fotografií:
Pozn.: Galerii vybraných fotografií zařazujeme výhradně u inscenací doporučovaných redakcí, resp. členy redakce.
Hodnocení (36)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 50 %
15.10.2017 | 1156 hodnocení
+ souhlasím
Buraj potvrzuje tezi, že správný divadelník pracuje s výzvami, jako třeba jevištně ztvárnit složitou literární předlohu, kde slova (rozpad hodnot je téma) naplňují na 600 stran. Obcházející řešení je toto: vzít řekněme ty podstatné a určující výseky pro pochopení rakouského modernisty. Tato slova zastřít diskotékou, aby zbyla jen jakási náladotvorná explikace. Slova se v takové formě ztrácejí, podstata divadla pláče. Po pauze přichází nevídaná sebeironie, kašírovaný vhled na zahulenou divadelní zkoušku. „Velký“ režisér přijel inscenovat Brocha a herci jsou neposlušní, protože tomu nerozumí…
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Šípal 90 %
2.10.2021 | 215 hodnocení
+ souhlasím
Po první půlce jsem se chystal odejít, ale zastavila mě šatnářka, že prý je druhá půlka lepší. A teda musím říct, že se mi ještě nestalo, aby mě divadlo takhle převezlo. Zpětně je to jeden z nejlepších zážitků s divadlem, co jsem kdy zažil.
Annikka 90 %
5.5.2020 | 133 hodnocení
+ souhlasím
-Copak si myslíte, že jste nějaký BŮH?
Bez znalosti předlohy a na první zhlédnutí to byl zážitek málem až traumatický; samo divadlo uvádí, že Náměsíčníky nestačí vidět jen jednou. Po druhém a dalším zhlédnutí jsem teprve docenila šíři zážitku, ať je to extrakce nejdůležitějších dojmů a pocitů z celé třísvazkové knihy, katalogizace postav nebo katalogizace zcela jiných, reálných postav.
-Andělová. Já jsem se vdala.
Bez znalosti předlohy a na první zhlédnutí to byl zážitek málem až traumatický; samo divadlo uvádí, že Náměsíčníky nestačí vidět jen jednou. Po druhém a dalším zhlédnutí jsem teprve docenila šíři zážitku, ať je to extrakce nejdůležitějších dojmů a pocitů z celé třísvazkové knihy, katalogizace postav nebo katalogizace zcela jiných, reálných postav.
-Andělová. Já jsem se vdala.
TomD 10 %
29.6.2019 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Dlouhé, nudné, pozérské, režijně nezvládnuté, rádobyreflexivní, pozor na to!
Mandevillek 100 %
10.10.2017 | 42 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Prostě dokonalá věc, bez ohledu na rozdíly v první a druhé polovině. Přesně tohle je sebeironizující intelektuálno v praxi. Vtipné i expresionistické!
Národosolsobě 80 %
5.5.2017 | 330 hodnocení
+ souhlasím
první půlka asi takový divný..Westworld..?.. alespoň ve věčné hudbě najdeme fůru nálad a jakýsi temporytmus (temporytmus? to ze mě nejspíš promlouvá pozdní kapitalismus)...k tomu nějaké věty.. pokud má být ubíjející povaha první části kritická k systému, proč tolik připomíná fordistickou montážní linku? je prostě třeba to přetrpět do obdivuhodné druhé části, to přijde realismus a vyjeví se konceptuální povaha díla
Dzony59 70 %
8.2.2017 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Druhá část překvapivá, řekl bych až trochu takový "mindfuck". Povedená scénografie. Jedinečná atmosféra předválečné hospody.
Jaroslava Šimáková 80 %
17.1.2017 | 139 hodnocení
+ souhlasím
Krásná první a vtipná druhá část. Inscenace má charisma. Vidět!
Marty 100 %
1.1.2017 | 22 hodnocení
+ souhlasím
Něco úplně jiného než se dá u nás vidět! Vydržet i po přestávce!
Maremma 40 %
9.12.2016 | 8 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Komentuji první půlku, druhá je ok - ačkoliv nemá s Brochem společného nic než realizaci jednoho jeho nazírání na realitu.
Kromě toho, že je první půle elitářská a nekomunikující (forma instalace je "in"), jsou zde dvě věci, které nebyly zvládnuté: Buraj si zkoušel režii al fresco - rozehrát větší ansámbl. ...a ještě mu to moc nejde - herci co zrovna nehrají stojí, sedí, zírají, ale za chvíli se to omrzí. Největší slabinu inscenace ale vidím v užití hudby: je to prostě domácí disko pana režiséra, veškerá práce se omezuje na to přepnout track a ohulit americké písničky do řvaní Velkých Pravd.
Kromě toho, že je první půle elitářská a nekomunikující (forma instalace je "in"), jsou zde dvě věci, které nebyly zvládnuté: Buraj si zkoušel režii al fresco - rozehrát větší ansámbl. ...a ještě mu to moc nejde - herci co zrovna nehrají stojí, sedí, zírají, ale za chvíli se to omrzí. Největší slabinu inscenace ale vidím v užití hudby: je to prostě domácí disko pana režiséra, veškerá práce se omezuje na to přepnout track a ohulit americké písničky do řvaní Velkých Pravd.
MiaBart 90 %
4.12.2018 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Skvělá scénografie. První půlka může být pro někoho méně zajímavá, ale druhá půlka stojí za to!
Šípal 90 %
2.10.2021 | 215 hodnocení
+ souhlasím
Po první půlce jsem se chystal odejít, ale zastavila mě šatnářka, že prý je druhá půlka lepší. A teda musím říct, že se mi ještě nestalo, aby mě divadlo takhle převezlo. Zpětně je to jeden z nejlepších zážitků s divadlem, co jsem kdy zažil.
Annikka 90 %
5.5.2020 | 133 hodnocení
+ souhlasím
-Copak si myslíte, že jste nějaký BŮH?
Bez znalosti předlohy a na první zhlédnutí to byl zážitek málem až traumatický; samo divadlo uvádí, že Náměsíčníky nestačí vidět jen jednou. Po druhém a dalším zhlédnutí jsem teprve docenila šíři zážitku, ať je to extrakce nejdůležitějších dojmů a pocitů z celé třísvazkové knihy, katalogizace postav nebo katalogizace zcela jiných, reálných postav.
-Andělová. Já jsem se vdala.
Bez znalosti předlohy a na první zhlédnutí to byl zážitek málem až traumatický; samo divadlo uvádí, že Náměsíčníky nestačí vidět jen jednou. Po druhém a dalším zhlédnutí jsem teprve docenila šíři zážitku, ať je to extrakce nejdůležitějších dojmů a pocitů z celé třísvazkové knihy, katalogizace postav nebo katalogizace zcela jiných, reálných postav.
-Andělová. Já jsem se vdala.
TomD 10 %
29.6.2019 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Dlouhé, nudné, pozérské, režijně nezvládnuté, rádobyreflexivní, pozor na to!
MiaBart 90 %
4.12.2018 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Skvělá scénografie. První půlka může být pro někoho méně zajímavá, ale druhá půlka stojí za to!
Mandevillek 100 %
10.10.2017 | 42 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Prostě dokonalá věc, bez ohledu na rozdíly v první a druhé polovině. Přesně tohle je sebeironizující intelektuálno v praxi. Vtipné i expresionistické!
Národosolsobě 80 %
5.5.2017 | 330 hodnocení
+ souhlasím
první půlka asi takový divný..Westworld..?.. alespoň ve věčné hudbě najdeme fůru nálad a jakýsi temporytmus (temporytmus? to ze mě nejspíš promlouvá pozdní kapitalismus)...k tomu nějaké věty.. pokud má být ubíjející povaha první části kritická k systému, proč tolik připomíná fordistickou montážní linku? je prostě třeba to přetrpět do obdivuhodné druhé části, to přijde realismus a vyjeví se konceptuální povaha díla
Dzony59 70 %
8.2.2017 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Druhá část překvapivá, řekl bych až trochu takový "mindfuck". Povedená scénografie. Jedinečná atmosféra předválečné hospody.
Jaroslava Šimáková 80 %
17.1.2017 | 139 hodnocení
+ souhlasím
Krásná první a vtipná druhá část. Inscenace má charisma. Vidět!
Marty 100 %
1.1.2017 | 22 hodnocení
+ souhlasím
Něco úplně jiného než se dá u nás vidět! Vydržet i po přestávce!
Maremma 40 %
9.12.2016 | 8 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Komentuji první půlku, druhá je ok - ačkoliv nemá s Brochem společného nic než realizaci jednoho jeho nazírání na realitu.
Kromě toho, že je první půle elitářská a nekomunikující (forma instalace je "in"), jsou zde dvě věci, které nebyly zvládnuté: Buraj si zkoušel režii al fresco - rozehrát větší ansámbl. ...a ještě mu to moc nejde - herci co zrovna nehrají stojí, sedí, zírají, ale za chvíli se to omrzí. Největší slabinu inscenace ale vidím v užití hudby: je to prostě domácí disko pana režiséra, veškerá práce se omezuje na to přepnout track a ohulit americké písničky do řvaní Velkých Pravd.
Kromě toho, že je první půle elitářská a nekomunikující (forma instalace je "in"), jsou zde dvě věci, které nebyly zvládnuté: Buraj si zkoušel režii al fresco - rozehrát větší ansámbl. ...a ještě mu to moc nejde - herci co zrovna nehrají stojí, sedí, zírají, ale za chvíli se to omrzí. Největší slabinu inscenace ale vidím v užití hudby: je to prostě domácí disko pana režiséra, veškerá práce se omezuje na to přepnout track a ohulit americké písničky do řvaní Velkých Pravd.
Národosolsobě 80 %
5.5.2017 | 330 hodnocení
+ souhlasím
první půlka asi takový divný..Westworld..?.. alespoň ve věčné hudbě najdeme fůru nálad a jakýsi temporytmus (temporytmus? to ze mě nejspíš promlouvá pozdní kapitalismus)...k tomu nějaké věty.. pokud má být ubíjející povaha první části kritická k systému, proč tolik připomíná fordistickou montážní linku? je prostě třeba to přetrpět do obdivuhodné druhé části, to přijde realismus a vyjeví se konceptuální povaha díla
Šípal 90 %
2.10.2021 | 215 hodnocení
+ souhlasím
Po první půlce jsem se chystal odejít, ale zastavila mě šatnářka, že prý je druhá půlka lepší. A teda musím říct, že se mi ještě nestalo, aby mě divadlo takhle převezlo. Zpětně je to jeden z nejlepších zážitků s divadlem, co jsem kdy zažil.
Jaroslava Šimáková 80 %
17.1.2017 | 139 hodnocení
+ souhlasím
Krásná první a vtipná druhá část. Inscenace má charisma. Vidět!
Annikka 90 %
5.5.2020 | 133 hodnocení
+ souhlasím
-Copak si myslíte, že jste nějaký BŮH?
Bez znalosti předlohy a na první zhlédnutí to byl zážitek málem až traumatický; samo divadlo uvádí, že Náměsíčníky nestačí vidět jen jednou. Po druhém a dalším zhlédnutí jsem teprve docenila šíři zážitku, ať je to extrakce nejdůležitějších dojmů a pocitů z celé třísvazkové knihy, katalogizace postav nebo katalogizace zcela jiných, reálných postav.
-Andělová. Já jsem se vdala.
Bez znalosti předlohy a na první zhlédnutí to byl zážitek málem až traumatický; samo divadlo uvádí, že Náměsíčníky nestačí vidět jen jednou. Po druhém a dalším zhlédnutí jsem teprve docenila šíři zážitku, ať je to extrakce nejdůležitějších dojmů a pocitů z celé třísvazkové knihy, katalogizace postav nebo katalogizace zcela jiných, reálných postav.
-Andělová. Já jsem se vdala.
Mandevillek 100 %
10.10.2017 | 42 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Prostě dokonalá věc, bez ohledu na rozdíly v první a druhé polovině. Přesně tohle je sebeironizující intelektuálno v praxi. Vtipné i expresionistické!
TomD 10 %
29.6.2019 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Dlouhé, nudné, pozérské, režijně nezvládnuté, rádobyreflexivní, pozor na to!
Dzony59 70 %
8.2.2017 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Druhá část překvapivá, řekl bych až trochu takový "mindfuck". Povedená scénografie. Jedinečná atmosféra předválečné hospody.
Marty 100 %
1.1.2017 | 22 hodnocení
+ souhlasím
Něco úplně jiného než se dá u nás vidět! Vydržet i po přestávce!
Maremma 40 %
9.12.2016 | 8 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Komentuji první půlku, druhá je ok - ačkoliv nemá s Brochem společného nic než realizaci jednoho jeho nazírání na realitu.
Kromě toho, že je první půle elitářská a nekomunikující (forma instalace je "in"), jsou zde dvě věci, které nebyly zvládnuté: Buraj si zkoušel režii al fresco - rozehrát větší ansámbl. ...a ještě mu to moc nejde - herci co zrovna nehrají stojí, sedí, zírají, ale za chvíli se to omrzí. Největší slabinu inscenace ale vidím v užití hudby: je to prostě domácí disko pana režiséra, veškerá práce se omezuje na to přepnout track a ohulit americké písničky do řvaní Velkých Pravd.
Kromě toho, že je první půle elitářská a nekomunikující (forma instalace je "in"), jsou zde dvě věci, které nebyly zvládnuté: Buraj si zkoušel režii al fresco - rozehrát větší ansámbl. ...a ještě mu to moc nejde - herci co zrovna nehrají stojí, sedí, zírají, ale za chvíli se to omrzí. Největší slabinu inscenace ale vidím v užití hudby: je to prostě domácí disko pana režiséra, veškerá práce se omezuje na to přepnout track a ohulit americké písničky do řvaní Velkých Pravd.
MiaBart 90 %
4.12.2018 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Skvělá scénografie. První půlka může být pro někoho méně zajímavá, ale druhá půlka stojí za to!
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.
Přidat hodnocení
Pro přidání vlastního hodnocení se musíte přihlásit.
Pokud zde ještě nemáte vytvořený účet, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Zprávy
(5.11.2016)
HaDivadlo uvede první premiéru sezonního cyklu MY a ONI – autorskou adaptaci Náměsíčníků Hermanna Brocha. Po říjnové premiéře jednoaktovky Václava Havla Vernisáž, uvedené v rámci připomenutí nedožitého jubilea českého dramatika-disidenta-prezidenta, bude na scéně HaDivadla poprvé příznačně 11.11.2016 k vidění další režie Ivana Buraje – titul Náměsíčníci (imitace a tušení) sebe/reflektující téma intelektuálního boje s překonáním stavu rozpadu hodnot.
Ukázky
Oprava údajů
Jsou zde uvedené údaje o této inscenaci neaktuální? Chybí zde nějaká informace?
Budeme rádi, když nám o tom dáte vědět prostřednictvím následujícího formuláře:
Úpravy inscenace
Pro provádění úprav se musíte přihlásit jako redaktor.