Městské divadlo Brno [Činoherní scéna]
Kateřina Tučková, Dodo Gombár
Žítkovské bohyně (krev je krev)
Premiéra: 20.5.2017 | 3:10
Dramaturgie: Martina Kinská, Jiří Záviš. Výprava: Eva Jiřikovská. Hudba: David Rotter. Režie: Dodo Gombár.
Poslední uvedení: březen 2020.
Poslední uvedení: březen 2020.
Svetlana Janotová, Erika Kubálková, Zdena Herfortová, Drahomíra Hofmanová, Radka Coufalová, Ivana Vaňková, Vojtěch Blahuta, Katarína Mikulová / Kateřina Marie Fialová, Eva Jelínková, Eliška Skálová, Alena Antalová / Hana Štěpánová, Nikol Wetterová, Barbora Krčmová / Elena Trčková...
Dramatizace úspěšného českého románu. Magický příběh, částečně vycházející ze skutečnosti, se odehrává na Moravských Kopanicích v obci Žítková a pojednává o osudu žen jednoho rodu, který sahá až do 17. století k procesům s čarodějnicemi a končí v současnosti. Tyto tajemné ženy byly nadané nadpřirozenými schopnostmi. Uměly léčit, zaříkávat, věštit, přičarovat lásku, ale i uřknout, což jim v každé době přinášelo mnohé strasti, a zvlášť pak ve 20. století v časech totality. Dora Idesová, poslední ženský výhonek rodu žítkovských bohyní, se jejich umění nenaučila. Rozhodla se však o nich napsat vědeckou studii. Při pátrání po svých předcích odhaluje neuvěřitelné osudy a souvislosti. Rozplétajíc úděly žítkovských žen pomalu zjišťuje, že i ona je součástí tajemné tradice, třebaže se bohyní nestala...
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (30)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa 70 %
16.6.2017 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
75% Nová dramatizace se soustředí zejménana osudy ženských postav románu. I když šel D. Gombára tentokrát trochu odlišným směrem, výsledný dojem jsem měl de facto stejný jako v případě zlínské inscenace. Nastudování je to velice působivé, má atmosféru, ovšem je patrné, že se jedná o velmi rozsáhlé dílo, které je náročné převést na jeviště. Divák sice hlavní linku udrží, ale tu spoustu vztahů a událostí, podle mého názoru, člověk neznalý knížky, nemá možnost zcela postřehnout. I tak jde ale o inscenaci, která rozhodně stojí za pozornost už kvůli hereckým výkonům a již zmíněné silné atmosféře.
Michal Novák 80 %
15.6.2017 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Nezpochybnitelná je vynikající dramatizace této vyfabulované tragické ságy (text hry uveřejněný v programu čtete jedním dechem a rozumíte všem časovým přeskokům) a stejně tak jevištní výkony, které přitáhnou pozornost, zmrazí. Velké plátno zacílené na nitro Dory Idesové, planoucí po nalezení pravdy, je podáno v působivých zkratkách. Proti tomu stojí ten neodpáratelný kalkul autorky, která se na fenoménu ŽB šikovně svezla a i přes reálný základ si ho přeonačila. Gombárova inscenace naštěstí funguje jako metafora světa, kde nutno počítat s výskytem černých lidských skvrn (a ty nějak vznikají).
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Ameli 90 %
29.11.2019 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Na toto představení jsem se dostala úplně náhodou, takže má očekávání nebyla žádná. A musím říct, že tak dokonale nadšená odcházím z divadla spíše vyjimečně. Výkony hereček a herce byly strhující a ač jsem knihu nečetla tak mi nedělalo problém se ve spletitém ději orientovat. Scéna mě také nadchla. Jen je vidět, že je to hra divácky náročná a téma bližší spíše ženám. Po přestávce spousta diváků (povětšinou mužů) v hledišti chyběla. Když jsme na představení byli podruhé, nikdo neodešel, vypadá to, že již chodí jen ti, kterým je toto téma blízké a mají představu o co půjde.
Svazák 70 %
12.10.2018 | 30 hodnocení
+ souhlasím
Působivé a poměrně náročné představení. Ze začátku trochu problém se zorientováním v ději. Skvělá atmosféra, hudba a herci. Někdy mi to přišlo příliš umělecké či experimentální.
PajaM 80 %
1.7.2018 | 25 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé výkony! Neuměla jsem si představit, jak se knižní předloha dá přenést na prkna vzhledem k časovým i místním skokům v ději a byla jsem scénou nadšená.
Výhrady jsem měla jen k závěrům obou polovin představení (píseň na konci první mi tam vůbec neseděla a výhradu na úplný konec nebudu kvůli spoileru prozrazovat).
Výhrady jsem měla jen k závěrům obou polovin představení (píseň na konci první mi tam vůbec neseděla a výhradu na úplný konec nebudu kvůli spoileru prozrazovat).
Veronika 80 %
23.5.2018 | 32 hodnocení
+ souhlasím
Knihu jsem nečetla. Výzvu pro mysl diváka, v mdb ne příliš častou, jsem však přijala s nadšením. Zajímavá scéna, silné pojetí. Rozhodně povedené představení.
Candie254 90 %
23.9.2017 | 222 hodnocení
+ souhlasím
Pro mne velice působivé ztvárnění známého románu. Nutno říci, že pokud bych knihu nečetla, zřejmě bych se úplně neorientovala, i proto dost diváků v půlce odešlo. Inscenace je náročná, jak pro herce, tak i pro samotné diváky. Po delší době bych to ohodnotila jako velmi kvalitní kus v MdB. Oceňuji především výkon Svetlany Janotové, která dostává čím dál větší činoherní příležitosti a jen překvapuje. Dále oceňuji hudební složku a působivě upravenou scénu. Zajímavou roli zde měla i Alena Antalová - pro ni velmi netradiční záporná role.
Cherry 80 %
22.6.2017 | 83 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé zpracování,silné momenty,jako zahánění bouřky,dramatické osudy,ze kterých běhá mráz po zádech,na Doru,Surmenu a Irmu hned tak nezapomenete,vynikající herecké výkony,které byly tak přesvědčivé.Stojí za to přečíst si knihu Žítkovské bohyně a pak si užít divadelní hru,tím umocníte zážitek příběhu a budete přesně vědět,kde se v ději nacházíte.
Klára Tesařová 80 %
16.6.2017 | 131 hodnocení
+ souhlasím
Příběh je zpracovaný opravdu hutným a silným způsobem. Pokud člověk nečetl předlohu, bude se od něj chtít náročný výkon. Orientace v ději je však možná pro čtenáře předlohy i pro zcela neznalé. Svetlana Janotová podává perfektní výkon. Scéna ladí s nádechem hry. Absence mužů, kromě jednoho, Vojtěch Blahuta, přináší kýžené výsledky. Celkově moc povedený, ač na diváky dost náročný, kus.
Martin21 90 %
30.5.2017 | 470 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé výkony - Antalová, Ptáčková, Janotová a Coufalová. Zbytek obsazení ale také dobrý. Chválím působivou hudbu... na to, že jsem nečetl knižní předlohu, jsem se v ději dobře orientoval.
Eva123 50 %
29.5.2017 | 152 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace na mě působila příliš experimentálně (a klec na jevišti mi připomínala někdejší Křižník Potěmkin, i když vypadala jinak). Líbily se mi obě představitelky hlavní hrdinky - Svetlana Janotová a Nikol Wetterová, ale nepochopila jsem, jestli hlavní hrdinka v závěru hry umírá?
V současnosti, na prokletí?
V současnosti, na prokletí?
Cindy.92 80 %
23.5.2017 | 314 hodnocení
+ souhlasím
Neměla jsem srovnání z literární předlohou, jelikož jsem ji nečetla. Dle slov ostatních diváků byl děj poskládán tak složitě, že kdyby knihu nečetli, asi by se chytali jen stěží. Já přesto sled událostí registrovala myslím poměrně dobře, samotné řazení a rozkrývání informací mi přišlo srozumitelné a efektní. Herecké výkony ženského ansámblu hodnotím velmi kladně, hlavně u Antalové se mi zdálo, že je to vyloženě protiúkol. Naopak u Blahuty se jednalo o jednu z rolí, která mu s ohledem na jeho role minulé nemohla činit výraznější problémy (byť hrál skvěle!). Efektní byla i scéna a užitá hudba.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.