Národní divadlo Brno [Divadlo Reduta]
<< Anna Karenina | Černá labuť >>
Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Roman Sikora, Martin Čičvák
Běsi
Premiéra: 17.12.2015
Překlad románu: Taťjana Hašková, Jaroslav Hulák. Dramaturgie: Martin Kubran. Scéna: Tom Ciller. Kostýmy: Nina A. Stillmark. Hudba: Ivan Acher. Režie: Martin Čičvák.
Poslední uvedení: únor 2018.
Poslední uvedení: únor 2018.
Zbyšek Humpolec, Petr Bláha, Jan Lepšík, Helena Čermáková, Vladimír Krátký, Martin Sláma, Hana Briešťanská, Pavel Doucek, Magdaléna Tkačíková / Isabela Smečková Bencová, Petr Halberstadt, Eva Novotná, Tereza Groszmannová, Jan Grygar, Ondřej Jiráček, Klára Apolenářová, David Kaloč, Roman Blumaier
Dramatizace proslulého a nejkrutějšího románu F. M. Dostojevského, rozsáhlého portrétu generace, která (ve snaze vymanit se z pokrytecké morálky a z přežitých norem společenského řádu svých rodičů) váhá mezi módním mysticismem a pragmatickým rozumem, mezi rozvracečským násilím, pokornou vírou a bohapustým nihilismem. Autor v románu dozrál k poznání temných pohnutek lidské duše a vyvolal otázku, jak a zda vůbec se jeho milované Rusko vyrovná s démony...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (28)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 60 %
9.12.2016 | 1939 hodnocení
+ souhlasím
65%. Nová adaptace rozsáhlého románu se pokouší o nový pohled. Kdo se s dílem v nějaké formě setkal, možná ocení několik vysloveně objevných nápadů. Neobeznámení se ve složitých vztazích těžko zorientují a asi nepochopí chaotičtěji koncipovaný konec. Se specificky uspořádaným jazykem, který má významnou funkci, si herci poradili, ale přesto značně ztěžuje vnímání. Nahota při Verchovenského monologu v této podobě žádný význam nepřinesla. Soustředěné herecké výkony bez slabého článku. Představení se sice někdy „vleče“, nicméně lze v inscenaci nalézt sílu, z níž občas zamrazí.
Anežka Kotoučová 30 %
22.11.2016 | 229 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Podle mě obrovský propadák. Inscenace se motá ve špatně strukturovaném vyprávění, příšerných, do očí bijících aktualizacích a manýrách a nonsensové dikci postav založené na přehozeném slovosledu a repetitivnosti, která navíc působí nechtěně směšně.Pokud má vyjadřování postav reflektovat stav oné společnosti,pak je to hodně chabá berlička. Chybí jakýkoliv náznak toho,že se zde jedná o ruskou společnost a ruskou duši, přitom Běsi jsou tak autenticky ruské dílo. Na malém prostoru všechny válcuje H. Čermáková, standardní je i E. Novotná,jinak je to herecky velká bída.
To nebyli Běsi,ale děs běs.
To nebyli Běsi,ale děs běs.
Hana Rubišarová 70 %
25.6.2016 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Dramatizaci těžkého díla Dostojevského zvládlo Národní divadlo Brno na výbornou. Ztíženou orientaci ve jménech ruské literatury usnadňují herci svými silnými, mnohdy až expresivními, hereckými výkony, kterými jasně určují charaktery svých postav.
Dostojevský stvořil kruté dílo, jehož krutost vnáší herci do poslední kapičky potu do hlediště, kde jí rozdmýchávají tornádo emocí. Smích střídá pláč, zděšení zase lítost. Zkrátka totální katarze vyvolaná zobrazením přetvářky, falše a naprosté nezřízenosti. Inu, takových tradičních lidských vlastností, bez nichž by patrně nebylo velkých autorů.
Dostojevský stvořil kruté dílo, jehož krutost vnáší herci do poslední kapičky potu do hlediště, kde jí rozdmýchávají tornádo emocí. Smích střídá pláč, zděšení zase lítost. Zkrátka totální katarze vyvolaná zobrazením přetvářky, falše a naprosté nezřízenosti. Inu, takových tradičních lidských vlastností, bez nichž by patrně nebylo velkých autorů.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Annikka 100 %
5.5.2020 | 133 hodnocení
+ souhlasím
Stažení téhle srdcovky z repertoáru mi zlomilo srdce.
Freebird 10 %
8.1.2018 | 79 hodnocení
+ souhlasím
Chudák Dostojevskij. Nebyli to Běsi. Poprvé v životě jsem o přestávce odešel z divadla.
Papirek32 40 %
8.12.2016 | 160 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Režisér se scénáristou si vzali Dostojevského za rukojmího na svůj podivný večírek :(
Michvon 40 %
24.11.2016 | 193 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Forma převýšila obsah. Hezké kostýmy, výprava, světelný design, hudba, výborná H. Čermáková, ale jinak bohužel veliké zklamání. Současné narážky trapné, nahota zbytečná, zpřeházená mluva otravná. Dějově poměrně nesrozumitelné. Herecké výkony mdlé. S Dostojevským to má společný leda tak název.
Kevinator 70 %
22.11.2016 | 195 hodnocení
+ souhlasím
Skvělá první půlka a začátek druhé půlky. Velmi mě to bavilo a sledoval jsem herce se zaujetím. Mělo to šmrnc a vtip. Ovšem zbytek představení mě trochu nudil. Spadl řemen. Uchvácen jsem byl z hereckého pojetí Julie herečkou Terezou Groszmannovou. Už dlouho mě takhle někdo nezaujal. Perfektní výkon. Z ostatních mě zaujali Helena Čermáková, Eva Novotná a Petr Halberstadt. Nahota mi přišla zbytečná. Dobrý nápad scénografa se světýlky.
Jirkan 60 %
22.11.2016 | 564 hodnocení
+ souhlasím
21.11. 2016: První část inscenace byla slibná. Bavilo mne, jak postavy nedokážou spolu jednat přímo a zamotávají se do svých vět. Některé vysvětlivky jsou trochu navíc. Mělo to tempo a dobré vyprávění. V druhé půlce se to ale obrací a některé motivace unikají, takže jejich výsledek nebyl tak jasný. Přitom to svůj vnitřní náboj mělo, ale kdybych román neznal, asi bych se trochu neorientoval. Je to kolektivní práce, ale jmenovat musím Petra Bláhu, Helenu Čermákovou a Terezu Groszmannovou - krásná herecká práce.
Vladimír Rogalewicz 40 %
21.11.2016 | 761 hodnocení
+ souhlasím
Velmi nepovedená dramatizace: bez detailního studia knihy těsně před představením je dějová linka nesrozumitelná. Rušivé aktualizace, nefunkční nahota. Jak píše Hana Rubišarová, herci podávají silné, mnohdy až expresivní, herecké výkony. Ty však slouží zvrhlým představám režiséra. (Divadlo v Dlouhé, Praha, 21.11.2016. Nedá mi to, abych zde nezmínil znamenitou inscenaci Hany Burešová v tomto divadle; dnes se bohužel zázrak nekonal.)
Remcoe 100 %
21.11.2016 | 61 hodnocení
+ souhlasím
Luxusně provedená klasika s přesahem do aktuální doby, ale dodržující rámec tradičního pojetí. Herecky naprosto perfektní, minimální kulisy rovněž oslňující (prakticky pouze vánoční světýlka). Všem vřele doporučuji.
Jaroslava Šimáková 70 %
18.12.2015 | 139 hodnocení
+ souhlasím
Sikora a Dostojevský? To nejde dohromady. "S komunismem na věčné časy a nikdy jinak" je potřeba v inscenaci trochu ignorovat. Někdo to zvládne jen se sebezapřením.
Herecky i režijně silné. Doporučuji.
Herecky i režijně silné. Doporučuji.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.