Národní divadlo [Stavovské divadlo]
<< Idiot (film) | Jedenácté přikázání >>
Lenka Lagronová
Jako břitva (Němcová)
Premiéra: 31.3.2016 | 2:35
Dramaturgie: Milan Šotek. Scéna: Andrej Ďurík. Kostýmy: Daniela Klimešová. Hudba: Jakub Kudláč. Režie: Štěpán Pácl.
Poslední uvedení: prosinec 2017.
Poslední uvedení: prosinec 2017.
Magdaléna Borová, Taťjana Medvecká, David Prachař, Igor Orozovič, Jan Hartl, Lucie Žáčková, Jana Janěková ml., Jana Boušková / Lucie Juřičková, Martin Pechlát, Jana Preissová, Gabriela Mikulková, Klára Suchá / Diana Toniková, Jiří Štěpnička, Alois Švehlík, Jiří Konvalinka
Původní česká hra, která se na významnou českou spisovatelku Boženu Němcovou snaží nahlížet optikou dneška, jako na umělkyni mimořádnou, ale v mnoha ohledech složitou. Všichni ji znají, ale kdy jste od ní naposledy něco četli? Femme fatale obrozenecké společnosti, matka čtyř dětí, autorka povídek i novel, sběratelka lidové slovesnosti, žena, která překonala svou dobu. Přivlastnili si ji ideologové komunistické propagandy, vznikla o ní řada filmů i literárních děl. Dnes nás vzrušuje hlavně její osobní život. Příběh o někom, kdo možná žije právě tady a teď...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
55 %
Uživatelé
53 %
Hodnocení redakce
Veronika Boušová 60 %
Lukáš Dubský 50 %
Jan Pařízek 50 %
Jiří Landa 60 %
Helena Grégrová 50 %
Pavel Širmer 60 %
Veronika Boušová 60 %
Lukáš Dubský 50 %
Jan Pařízek 50 %
Jiří Landa 60 %
Helena Grégrová 50 %
Pavel Širmer 60 %
Volby
Hodnocení (30)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 50 %
15.12.2016 | 1064 hodnocení
+ souhlasím
Nezáživná inscenace. Problém je už v samotném textu, který není příliš zdařilý, vykreslit složitou osobnost Boženy Němcové se moc nedaří. Vyskytují se tam sice náznaky jemného, inteligentního humoru, není jich ale bohužel příliš mnoho. Režisér Pácl pak inscenaci příliš nepomohl, když obtížný text ještě zatížil ornamenty, jako jsou visící židle. Na inscenaci má smysl zajít kvůli hereckým výkonům - daří se hlavně M. Borové a L. Žáčkové, na malé ploše zaujmou také J. Boušková či G. Mikulková
Jan Pařízek 50 %
1.6.2016 | 868 hodnocení
+ souhlasím
Nejspíše budu opakovat již řečené, ale i já vidím hlavní problém této hry v složitých a relativně nezáživných dialozích. A k tomu též v absenci výraznější dějové linie, která by silněji udržela moji v pozornost. Bohužel s přibývajícím časem bylo čím dál těžší soustředit se na odehrávající se příběh a to i přes některé pěkné momenty vyvolané především kvalitním hereckým výkonem vybraných aktérů. Za vyzdvihnutí stojí především T. Medvecká, J. Boušková a J. Hartl. Vydařené jsou i kostýmy a živá doprovodná hudba. Jako celek však bohužel tato inscenace spíše zklamala. 55%
Jiří Landa 60 %
20.5.2016 | 2993 hodnocení
+ souhlasím
Hra má nezpochybnitelné kvality. Především k divákovi promlouvá vytříbeným jazykem, je poetická, v jemné míře obsahuje příjemný inteligentní humor, ale hlavně se snaží neotřelým způsobem postihnout život spisovatelky B. Němcové. Bohužel si nejsem jist, nakolik diváci ocení to, že se ve hře pracuje s nepříliš známými fakty. Pro mnoho lidí tak může působivě výtvarně zpracovaná (ale i zbytečně dlouhá) inscenace zůstat i po zlédnutí velkou neznámou. K snazší orientaci doporučuji zakoupit pěkně zpracovaný program, jenž spoustu otázek zodpoví. Z herců zaujali J. Boušková, L. Žáčková a A. Švehlík.
Helena Grégrová 50 %
20.5.2016 | 1593 hodnocení
+ souhlasím
45 %. Rej postav, které spíše prezentovaly míru svých duševních defektů, než konstruktivně posouvaly děj, mě převážně nudil. Některé neúměrně protahované pasáže inscenace očividně volaly po škrtech. Záživnou výjimkou byly pouze trefné komentáře morousovitého nakladatele v podání Aloise Švehlíka, energické výstupy Jany Bouškové v roli matky Rottové a působivé tóny houslových strun živého hudebního doprovodu. Čekala jsem zkrátka trochu více stravitelněji zpracované faktografie a méně vzdechů.
Pavel Širmer 60 %
5.5.2016 | 1939 hodnocení
+ souhlasím
Jak vnímá L. Lagronová svět kolem Boženy Němcové, co v něm objevila nadčasového a pod povrchem, je pozoruhodné. Některé myšlenky jsou podány násilně a kostrbatě, z hlediska atraktivity pro jeviště není nejšťastnější užitá forma dialogů a délka. Páclova inscenace hru ctí, zachovává její hloubku a občas i pomáhá scénickými prostředky. Herecké výkony ucházející, září L. Žáčková. Typově vhodná M. Borová plní smysl jednotlivých výstupů, ale její Božena není celistvá, není vidět její duše. Mezi dílčími výhradami však nesmí zaniknout to hlavní, že původní hry, zvlášť na toto téma, patří na scény ND.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Petr.trep 20 %
20.12.2017 | 171 hodnocení
+ souhlasím
Úplně zbytečná inscenace! Přitom obsazení pěkné, scéna zajímavá, kostýmy skvělé, hudba též....ale tak nějak o ničem.... Škoda!
Honzy 30 %
5.6.2017 | 274 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Chcete-li zabít večer,jděte do Stavovského div.na hru JAKO BŘITVA (NĚMCOVÁ).Budete svědky nezáživného,bezobsažného,nudného děje.Divím se,proč dramaturgie divadla vybrala tuto českou hru L. Lagronové,která není "hratelná".Přidáme-li divácky neobvyklou režii Štěpána Pácla,s např.na lanech zavěšenými židlemi,nebo tekoucí vodou přes nádražní stěnu či zbytečnými hlasitými výstřely z pušky,dostaneme obraz nezáživné inscenace,kterou sleduje jen hrstka platících diváků,kteří ani po první polovině hercům nezatleskají.Pochválit lze snad jen kostýmní výpravu+herecké umění I.Orozoviče a T.Medvecké. 2.3.17
Zizkov 80 %
21.4.2017 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Krásný text, košatý, chytrý, jakkoli maličko náročný na vnímání a relativně rozsáhlý. Pěkné herecké výkony napříč generacemi (od Borové přes Pechláta po Hartla a Medveckou). Prostá, ale intenzivní živá hudba! Velká radost, díky ti Národní divadlo!
Michkyse 50 %
23.2.2017 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Velmi zajímavý začátek a konec inscenace, bohužel prostředek (především část s výletem na horu Blaník) působí dost nezáživně, zdlouhavě a nudně, včetně nesnesitelně dlouhých dialogů. Magdalena Borová v hlavní roli výborná, zvlášť její proměna v druhé půlce.
SuperPanic 60 %
18.1.2017 | 32 hodnocení
+ souhlasím
Nebýt M. Borové bylo by to hrozné.
+body za živou hudbu
+body za živou hudbu
Adaben 60 %
5.1.2017 | 46 hodnocení
+ souhlasím
Herecké výkony velmi pěkné /včetně staronové tváře v ND Jana Hartla či nové tváře G.Mikulkové/. Je asi otázkou na velkou diskusi, zda u příběhu tak proslulé figury naší kultury se vyplácí mísit fakta s fikcí? Nicméně hra o Němcové určitě do současného ND patří. A scéna se zavěšenými židlemi mně osobně nevadila.
Bethrezen 40 %
13.12.2016 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Kladně hodnotím zejména kostýmy, scénu a hlavně hudbu. Bohužel co se týče hry samotné, tak si myslím, že jejím největším problémem je už text samotný. Působí dojmem, že byl spíchnut velmi narychlo a velmi podivně. Viděl jsem i mnoho jiných her od autorky, ale tahle je proti ostatním opravdu nepovedená. Jsou to spíše jen k sobě slepené obrázky ze života Němcové, které ale ani sami o sobě nedávají příliš smyslu a už vůbec ne dohromady. Pokud bych si nepřečetl program, tak bych se ve hře naprosto neorientoval a plno věcí bych nepochopil. Ale ani program nevysvětlí všechno pokud téma člověk nezná.
Marek515 40 %
12.5.2016 | 60 hodnocení
+ souhlasím
Kladne hodnoceni za hudbu, kostymy, L.Zackovou, G. Mikulkovou a K. Suchou. Vsechno ostatni nedava zadny smysl, vcetne nazvu. Scena (zidle?!), pribeh, vztahy postav a pointa veskere zadne. Propadak sezony.
Frankovka 50 %
29.4.2016 | 261 hodnocení
+ souhlasím
Spise nez o hru se jedna o sbirku dlouhych monologu. A to nudi...Alespon chvilkove oziveni nastava pri vsech vystupech sluzek, pri rozmluvach Barunky s Bozenou a pri obcasnych zlehcujicich poznamkach hercu. Na tak dlouhou hru ponekud malo.
Jirkan 70 %
26.4.2016 | 564 hodnocení
+ souhlasím
26.4. 2016: Je dobře, že vznikají takové texty na takové téma pro Národní divadlo. Inscenace je po vizuální stránce povedená. Vychválit musím také hudbu, ta mne hodně bavila. Zajímavá je konfrontace Boženy a Báry a jejich scéna s Krkavci je jedním z vrcholů inscenace. Herecké výkony velmi slušné. Trochu je neposlušná scéna - židle. Text je pro někoho možná dlouhý a moc povídá, já mám takové texty rád. Konverzačka na vážné téma místy nevážně. Zážitek ještě vyšší o to, že je to první hra L. Lagronové se kterou nemám problém co do významu. Obdiv tomu slovnímu humoru.
Marsed 70 %
22.4.2016 | 158 hodnocení
+ souhlasím
Nemohu říct, že by mě hra zklamala. Klasika, kraásné dobové kostýmy, vydařená scéna, kdo má rád klasiku se vším všudy tak se hra bude líbit. V některých pasážích bych stopáž krátila.
VeruS.11 30 %
6.4.2016 | 90 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Výborné kostýmy, zajímavě řešená scéna a naprosto úchvatná hudba. To je ale tak vše, co na této hře nadchne, což je trochu málo, aby to vyvážilo tříhodinové tlachání pořád dokola o tom samém, co se nikam neposouvá, místy, kdy se děj nevleče, tak přímo stagnuje. Spousta náznaků, nic nedotaženo do konce.. Chybí obsah.
Cooba 10 %
3.11.2016 | 1 hodnocení
+ souhlasím
- Prvních 15 minut vypadalo nadějně, ale bylo to opravdu strašné.
- Dialogy neskutečně zdlouhavé, často zcela nesmyslné, často zcela zbytečné. Až se divák diví, že si to sami tvůrci a herci neuvědomují, jak jsou ty dialogy příšerné.
- Visící židle a některé další scénické snahy absolutně trapné, až se člověk musí smát.
- Hudba zajímavá, ale absolutně se nehodící k představení, až nepříjemná a rušivá.
- Výborní herci se snažili, Borová je skvělá.
- Dialogy neskutečně zdlouhavé, často zcela nesmyslné, často zcela zbytečné. Až se divák diví, že si to sami tvůrci a herci neuvědomují, jak jsou ty dialogy příšerné.
- Visící židle a některé další scénické snahy absolutně trapné, až se člověk musí smát.
- Hudba zajímavá, ale absolutně se nehodící k představení, až nepříjemná a rušivá.
- Výborní herci se snažili, Borová je skvělá.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.