Depresivní děti touží po penězích
Jakub Čermák & kol.
Maryša (mlčí)
Premiéra: 2.4.2019 | 2:00
předpremiéry od března 2019
předpremiéry od března 2019
Podle hry Aloise a Viléma Mrštíkových „Maryša“. Scéna: Martin Šimek. Kostýmy: Anežka Straková. Hudba: Tanita Yankova a citace. Režie: Jakub Čermák.
Poslední uvedení: duben 2024.
Poslední uvedení: duben 2024.
Andrea Berecková, Petr Jeništa, Pavel Neškudla / Tomáš Čapek, Petra Mošovská, Jana Machalíková, Barbora Šupová / Lucia Čižinská, Bláža Straníková, Lenka Střížovská, Viera Pavlíková, Zoja Oubramová, Svatopluk Ždímal
Depresivní děti podle bratří Mrštíků. „Kafe od Žida už není trendy, postačí piccolo (co neexistuje). Místo mlýna loftový byt, místo hospody obchodní centrum. Hanácké nářečí je nahrazeno významným mlčením. Ale Maryša je pořád stejně krásná. A nešťastná. A nebezpečná...“
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (38)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
11.4.2019 | 2072 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Drama bratří Mrštíků posloužilo jako podklad pro „němohru“, v níž se herci vyjadřovali takřka výhradně pohyby a gesty, téměř celé přestavení (sou)zněla propracovaná hudba. V přenesení do současnosti byl režisér J. Čermák, jako u jiných svých interpretací klasiky, osobitý, důsledný a předložil podnětné spojitosti. Inscenační styl by si zasloužil vytříbit v kombinování náznaků s doslovností, např. kopulace byla někdy s nadsázkou naznačena, jindy zobrazena otevřeněji s nahotou. Maryšu skvěle ztvárnila A. Berecková i beze slov, dále si zaslouží jmenovat B. Šupová v odpudivé stylizaci Rozáry.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Janabana 80 %
7.11.2024 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Nebyla jsem připravená na to, že se bude skutečně celou dobu mlčet. Když mi to došlo, trochu jsem se znepokojila, co mne čeká za zážitek, ale hlavní protagonistka se hrou promlčela úžasně. Povedlo se do inscenace dostat veškerou tu nechutnost a nepříjemnost, kterou Maryša musí zažívat, a jak se v ní zabydluje.
Jana Králová 90 %
11.5.2023 | 47 hodnocení
+ souhlasím
Krásné, dechberoucí, vtipné i mrazivé. Mělo to vše.
Matěj Konečný 60 %
18.4.2022 | 256 hodnocení
+ souhlasím
Energie, atmosféry a spousta otázek. Nový pohled na Maryšu. Nový pohled na Vávru. Nový pohled na Francka, na Lízala, na hru, kterou známe? známe?
Vladimír Rogalewicz 80 %
1.6.2020 | 830 hodnocení
+ souhlasím
Hipsterská Maryša 2020 beze slov, ale se znamenitou zvukovou kulisou skvěle vypráví o změnách světa, kterým ne vždy rozumíme. Závěr je bohužel částečně nejasný, jakoby ze zcela jiné hry. (Záznam ze streamu)
Studený Čumáček 80 %
28.5.2020 | 444 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
záznam
Nedávno kolem mne proletěl názor: Divadlo se má hrát tak, jak je napsaný! Možná (osobně velmi vážně pochybuju), to bychom se ale nedočkali téhle úžasné inscenace, která je divadelní "Chytrou horákyní". Hraje i nehraje se tak, jak ji Mrštíkové napsali... Přesto je zde všechno, výčitky, vydírání, lámání člověka, násilí i smrt. Není důležité, že Vávra je na titulce Forbesu. Že kafe "od Žida" prostě není. Že svatební šaty, symbol čistoty a nevinnosti, se převrátily do pokrytectví a jsou jen oponou násilí matky vůči dceři...
Velmi čisté a "mluvící" představení, skvělá A. Berecková/Maryša.
Nedávno kolem mne proletěl názor: Divadlo se má hrát tak, jak je napsaný! Možná (osobně velmi vážně pochybuju), to bychom se ale nedočkali téhle úžasné inscenace, která je divadelní "Chytrou horákyní". Hraje i nehraje se tak, jak ji Mrštíkové napsali... Přesto je zde všechno, výčitky, vydírání, lámání člověka, násilí i smrt. Není důležité, že Vávra je na titulce Forbesu. Že kafe "od Žida" prostě není. Že svatební šaty, symbol čistoty a nevinnosti, se převrátily do pokrytectví a jsou jen oponou násilí matky vůči dceři...
Velmi čisté a "mluvící" představení, skvělá A. Berecková/Maryša.
Tristan 100 %
10.10.2019 | 58 hodnocení
+ souhlasím
Intenzivní, intimní, dech beroucí. Stále nedýchám a to už utekly týdny.
J.anek 90 %
9.5.2019 | 525 hodnocení
+ souhlasím
Všechna krutost a manipulace světa v obrazech, ze kterých mi není dobře. Skvělá Andrea Berecková a skvělí kompletně všichni. Dětinský ještě a později zahořklý Francek Maryše nepomůže a ostatní nevidí a neslyší. Protože nechtějí. Protože mají svého dost. Parádně použitý Sovův text o lásce, která se minula v čase. A ten vysavač! Už dlouho mě nic tak nezasáhlo. Výborné divadlo.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.