Horácké divadlo Jihlava [velká scéna]
<< Poklekni před duší | Postřižiny >>
Dodo Gombár
Popel na křídlech Suzanne Renaud
Premiéra: 22.4.2023
Dramaturgie: Barbora Jandová. Výprava: Adéla Szturcová. Hudba: David Rotter. Pohybová spolupráce: Denisa Musilová, Tomáš Rychetský. Režie: Dodo Gombár.
Poslední uvedení: rok 2023 (na domovské scéně), únor 2024 (na zájezdě).
Poslední uvedení: rok 2023 (na domovské scéně), únor 2024 (na zájezdě).
Lenka Schreiberová, Marián Chalány, Vít Hofmann, Michal Kraus, Jakub Škrdla, Lucie Sobotková, Šárka Býčková, Zdeněk Stejskal, František Maňák, Ondřej Šípek...
Inscenace zpracovávající osud básnířky Suzanne Renaud, jejíž život byl nedělitelně spjatý s jejím manželem, básníkem výtvarníkem Bohuslavem Reynkem. Právě Suzanne je tím nejsilnějším a nejznělejším hlasem hovořícím o tiché a obětavé síle žen (a manželek), které se staly oporou a samozřejmou součástí svých slavných mužů. Obrovská síla obětavé duše, souznění dvou básnických osobností, ale i nepochopení a disharmonie. Vytržení z kořenů, šťastný život mezi Grenoblem a Petrkovem a pozdější několikanásobný exil. Vysočina jako domov i vyhnanství. Nemožnost i nutnost psát. A v první řadě pak láska a pokora jako světlo vysvobozující z přítmí...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (10)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 60 %
7.8.2023 | 578 hodnocení
+ souhlasím
65% - Sympatická inscenace působivě nahlíží na životní osudy S.Renaud, citlivě ilustruje jak její vztah s B.Reynkem - tedy vztah dvou výrazných a tolik odlišných osobností, tak i její život rozdělený do dvou zemí - mezi Vysočinu a Grenoble - a s tím spojené pocity vykořenění. Přes silný výkon L.Schreiberové a těsně po zhlédnutí inscenace rozhodně pozitivní dojmy, bohužel čím víc času uplývá, tím méně z ní v paměti zůstává, a když, tak životopisný obrázek, který je zajímavý, ale v němž zaniká, že jeho hlavním "předmětem" byla umělkyně. Vstupy s jejími texty, které by autorku nejvíc přiblížily, ač obsaženy byly, se čím dál tím víc vytrácí.
Lukáš Dubský 70 %
7.6.2023 | 1171 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
D.Gombár vytvořil poutavou inscenaci, která neuvízla v pasti životopisných dramat a neutopila se v historických faktech. Místo toho studuje nelehký vztah dvou komplikovaných osobností a hlavně způsob, jakým se hlavní hrdinka vyrovnává s těžkými životními situacemi i pocitem vykořenění, způsobeným rozpolcením mezi francouzským Grenoblem a statkem na Vysočině. Vynikající L.Schreiberová dokázala v postavě Suzanne Renaud namixovat obavy ze ztráty identity, nízké sebevědomí i praktičnost s dobře mířenou ironií až cynismem. M.Chalány vytvořil v Reynkovi prototyp nesmělého intelektuála, který své ženě nedokáže být oporou v nejtěžších okamžicích.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
JirkaS 80 %
8.3.2024 | 368 hodnocení
+ souhlasím
Jeden lidský život, který nebylo zřejmě úplně nejsnazší žít, ale který snad nebyl ani příliš promarněný. Osud zavál francouzskou básnířku na českou Vysočinu, kde zažila 2. světovou válku i vyvlastnění, ale zanechala tam kus sebe. A to vše se pokusili autoři zprostředkovat touto inscenací, která mě osobně velmi oslovila už jen proto, že jsem nic z tohoto příběhu dosud neznal. Soustředěný a vynikající herecký výkon L. Schreiberové je bezchybný, a jako celek představení funguje. Jen je to občas trochu monotónní, k čemuž bohužel přispívá neměnnost scény. Ale určitě se pro mě jedná o příjemné překvapení. /28.2.2024 v Táboře/
Čiko 70 %
11.10.2023 | 1092 hodnocení
+ souhlasím
Vztah osobností, které jsou si protikladem a zároveň se přitahují, je nevyčerpatelné téma. Dva lidé, kteří nemohou být ani spolu, ani bez sebe. A k tomu samotný život Suzanne Renaud, který by vydal nejméně na tři životy, či seriál na pokračování.
Dodo Gombár - autor i režisér v jedné osobě, přenesl na jeviště zajímavé téma.
Pro L.Schreiberovou je to skvělá možnost, jak využít svůj pestrý herecký rejstřík. A vyčnívala nade všemi, ačkoliv nebylo špatných hereckých výkonů.
Povedená byla také scéna a kostýmy.
Místy humorné, přesto ale poměrně závažnější téma ze života - doporučuji.
Dodo Gombár - autor i režisér v jedné osobě, přenesl na jeviště zajímavé téma.
Pro L.Schreiberovou je to skvělá možnost, jak využít svůj pestrý herecký rejstřík. A vyčnívala nade všemi, ačkoliv nebylo špatných hereckých výkonů.
Povedená byla také scéna a kostýmy.
Místy humorné, přesto ale poměrně závažnější téma ze života - doporučuji.
Simonn 70 %
22.6.2023 | 41 hodnocení
+ souhlasím
Dojemně zpracované téma partnerky, matky... ženské téma, kterého se paní Schreiberová výborně chopila, a ona to umí!! Občas mnoho textu, občas zbytečné vtípky. Mohlo by se krátit. Líbilo se mi.
Guildenstern 60 %
5.6.2023 | 452 hodnocení
+ souhlasím
Kdybych před rokem neviděl ve stejném divadle Rapsodii Bohuslavovu, asi bych byl nadšenější. Přece jen struktura textu je dost podobná a i režijní postupy se opakují, občas to zašustí papírem a představení působí trochu staticky (i díky neměnnosti jinak vkusné scény). Ovšem Lenka Schreiberová využila nabídnutou velkou příležitost se vší parádou, zbytek souboru jí pak poskytuje velmi dobrou oporu. I přes výtky jde o hodnotný a na regionální scénu nadprůměrný počin.
J.anek 80 %
22.4.2023 | 500 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Výjevy. Obrazy ze života řeklo by se. Ale jsou tak plné života, humoru, pokory! Stejně jako Lucie Trmíková se i Dodo Gombár jako autor textu drží především knihy Lucie Tučkové Suzanne Renaud / Petrkov 13.
Lenka Schreiberová má francouzský šarm, sílu čelit krutostem světa i touhu tvořit. Zamiloval jsem se do její Suzanne od první chvíle. Často žasnu, jaké umělce skrývají oblastní divadla. A žasnu, že je Jihlavě věrná tolik let.
Gombár vypravuje přehledně, citlivě, baví mě některá gesta, která se opakují a vracejí, těší mě humor, který byl básnířce vlastní a který poskytuje potřebnou úlevu.
Lenka Schreiberová má francouzský šarm, sílu čelit krutostem světa i touhu tvořit. Zamiloval jsem se do její Suzanne od první chvíle. Často žasnu, jaké umělce skrývají oblastní divadla. A žasnu, že je Jihlavě věrná tolik let.
Gombár vypravuje přehledně, citlivě, baví mě některá gesta, která se opakují a vracejí, těší mě humor, který byl básnířce vlastní a který poskytuje potřebnou úlevu.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.