Městská divadla pražská [Divadlo Rokoko]
Jean-Claude Carrière
Konkurz
Premiéra: 11.3.2017 | 2:15
Překlad: Matylda Lázňovská, Michal Lázňovský. Dramaturgie: Věra Mašková. Scéna: Michal Syrový. Kostýmy: Dana Hávová. Režie: Ondřej Zajíc.
Poslední uvedení: březen 2019.
Poslední uvedení: březen 2019.
Jiří Hána, Dana Batulková, Aleš Procházka, Zdeněk Dolanský, Henrieta Hornáčková / Nikol Kouklová, Jaroslav Vlach
Hra slavného filmového scenáristy nejen o hercích, ale i o zásadních otázkách lidské existence ve světě, kde téměř všechny hodnoty přestaly platit. Všichni chtějí roli. A jsou pro to ochotni udělat téměř vše. O jakou roli se jedná? To nikdo přesně neví. Tři herci, čekárna a pokyny, které se neustále mění, příkazy, které si odporují, otázka, zda konkurz je něco, co teprve začne, a nebo zda už probíhá a oni jsou odněkud sledováni...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (23)
HODNOCENÍ REDAKCE
Anežka Kotoučová 40 %
12.10.2017 | 231 hodnocení
+ souhlasím
Tentokrát jde o hodnocení ryze subjektivní, ale na mě to zkrátka byla až moc velká haluz. Scéna doslova bila do očí a neustálé dětské vyptávání postavy Jiřího Hány mi lezlo na nervy. Nezachraňují to ani zkušení Aleš Procházka a Dana Batulková. Nejvtipnější na tom ovšem je, že dokonce ani natolik mystifikující prvky hry nedokázaly zakamuflovat neskonale konvenční a nudnou režii Ondřeje Zajíce. Nové umělecké vedení snad brzy přinese čerstvý vítr do současného repertoáru podobně "zatuchlých" inscenací MDP.
Michal Novák 60 %
10.4.2017 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
„Sartrovské“ ladění inscenace bude bavit ty, kteří tyto existenciální uzavřené kostky mají ve svém portfoliu oblíbených typů her. Princip nejistoty a (řízeného) znejišťování samozřejmě zrcadlí i ten náš současný stav mysli. Možná ještě chvilku potrvá, než se ústřední trojice (velmi dobře obsazených) herců v ne zrovna lehkých rolích naplno zabydlí a režie vyladí temporytmus inscenace, určující element pro vnímání takové hry. Celku by také prospěly drobné škrty, zejména v pasážích, kdy hra, která přece jen je staršího data vzniku, zabředává do melancholie.
Helena Grégrová 60 %
30.3.2017 | 1723 hodnocení
+ souhlasím
Poměrně povedená "zákulisně-existenciální" variace na Shakespearovo: "Celý svět je jeviště a všichni lidé na něm jenom herci." Nejlépe vycházely pasáže se sartrovským nádechem, humorné tak půl na půl, při těch melancholických padal inscenaci poněkud řetěz. Jisté škrty by, myslím, text unesl, švunkovnější tempo by celku prospělo. Neobohacena jsem každopádně neodcházela, do diváckých žeber mě to přece jen dloublo.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Czerwa 30 %
14.10.2017 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Příliš dlouhé představení, spousta pasáží vysloveně hluchá, zároveň to bylo v podstatě nesrozumitelné a herecké výkony mne též neoslnily. Někteří diváci odešli již v polovině, já vydržela až do konce očekávajíce pointu. Ta nepřišla, ale mohu tedy alespoň říct, že druhá polovina je o chlup zábavnější a dynamičtější než první.
J.S. 50 %
22.6.2017 | 149 hodnocení
+ souhlasím
Hra navazuje na linii absurdního divadla. Postavy po Godotovsku čekají na zázrak (pozitivní výsledek konkurzu); v průběhu hry se ukazuje, že smysl života dává postavám samotné čekání, ne jeho výsledek. Současně dochází k stereotypnímu opakování situací a ke znejistění reality a reálnosti světa. Inscenovat text absurdního divadla je velmi obtížné. Tvůrcům se nepodařilo vyvarovat únavné monotónnosti představení a nezáživnosti, která je čas od času prolomená další dramatickou situací. Zajímavě se pracuje se zcizovacími efekty. Opticky velmi nepříjemná je pro diváka scéna tvořená svítícími pruhy.
Čiko 70 %
8.6.2017 | 1095 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě příjemné překvapení. Kterak tvarovati člověka..., toto téma mě bavilo už ve Tvaru věcí od LaButeho. K ďáblovi - nemyslím si, že by do hry nepatřil, ale mohl být udělán lépe a snad i někým jiným... Výkony dobré, uvěřitelné. Často zmiňované vulgarismy jsou zde dle mého názoru v mezích normy. Největším přínosem této inscenaci je bezesporu skvělý herecký výkon Jiřího Hány.
Denisa H. 70 %
9.4.2017 | 385 hodnocení
+ souhlasím
Patřím k těm, kteří neodcházeli z divadla vyloženě zklamaní. Pobavila jsem se a herci předvedli dobré výkony. Své mezery to ale mělo, zejména co se týče plynulosti děje a souhry ústředního tria. A přikláním se k názoru, že bez některých vulgárních scén bych se klidně obešla. Větší význam postavy ďábla mi zřejmě unikl. Nicméně platí, že i když jsem neodcházela nadšená, inscenace se mi líbila. Nejvíce mě zaujalo propojení roviny hry s rovinou "tady a teď"...
Monulinka 40 %
18.3.2017 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Hodně nevyrovnaný text. První třetina nudná, oživení přinášely zcizovací momenty a několik rovin děje, nicméně vulgarity zbytečně odvádějí od dobře ukrytých myšlenek. Nejlepší častí byly závěrečné monology. Herecky jsou týden po premiéře zatím rezervy. Postava ďábla se mi taky nelíbila. A sledování scény se světelnými pruhy chvílemi vyloženě nepříjemné pro oči.
Jindrah 30 %
18.3.2017 | 45 hodnocení
+ souhlasím
Tohle se nepovedlo. Ideu hry je těžké v přemíře balastu vysledovat. Chybí jasný tah na bránu a srozumitelnost. Souhlasím s Eviikou, že vulgarity byly zbytečné, pro mě rušivé. Taková nepovedená varianta Kafky. Připadalo mi, že ani herci nejsou o svých rolích přesvědčeni.
Eviik 70 %
18.3.2017 | 289 hodnocení
+ souhlasím
Hra působí občas trochu chaoticky a záměrně mate diváky stejně jako hlavního hrdinu. Ke konci to vše však začne dávat smysl. Líbily se mi paralely k životu jako takovému. Naopak bez některých vulgárnějších scén bych se obešla. Stejně tak postava ďábla mi přišla nadbytečná.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.