Šír ha-šírím
vydáno: 0.0.0000, psáno z představení: 27.10.2004, Michal Novák
Erotické principy stojí na začátku výkladového uchopení Písně písní izraelského krále Šalamouna, který je označován za patrona této části třetího dílu hebrejské Bible. Mýtický ištarsko-tammúzský kult spojení mezi milující ženou a milujícím mužem je obdařen romantickou mystikou v podobě odmítnutí krále vesnickou dívkou, jež zůstává věrna svému milému. Obdiv této lásce vedl krále k sepsání Písně. Židovská i křesťanská interpretace proti tomu zbavuje text prvotního erotického významu a využívá svatby jako alegorického motivu přijetí Hospodina a jeho společenství. Aniž bychom zavrhovali myšlenku podobenství, nejprůzračnější a v jistém smyslu nejpravdivější na tomto biblickém textu zůstává jeho zjednodušující symbolika člověčí lásky úzkostné, hledající a nacházející.

Za takového rozložení emocionálních a života naplňujících sil logicky proti Lásce musí stát Smrt. Imanentní charaktery Písně písní připouští různorodý alegorický výklad. Inscenační klíč k převedení nejerotičtější z písní Šalamounových na jeviště Divadla Minor je sice jednoduchý, ale velmi účinný v hledání prostoru pro divadelní metafory a působivé zachycování detailů života, okamžiků nebo emocí, jimž většinou přiřazujeme abstraktní významy. Režisér Jan Jirků vychází z nálady slov, souzvuků, či na druhou stranu disharmonie, aby lidskou lásku povýšil na transcendentní stav. Scénář propojuje slovo, pohyb a hudbu, která nahrazuje původní melodickou strukturu textu. V reáliích české vísky, to aby byly zdůrazněny obecné charakteristiky tématu, se ke svatbě chystají Ženich a Nevěsta. Kabaretiér Bůh s tajemnou černou dámou vedou s jemnou nadsázkou i pochopením svůj svár, jsou dirigenty sobě navzájem i světu. Exponují dění s pragmatickou uvolněností, neboť dobře vědí, že milostné kotrmelce zůstávají od předhebrejských dob až do současnosti stejné.

Sladká a opojná láska Ženicha a Nevěsty v té nejčistší podobě je konfrontována s časem příštím. Vydrží a přetrvá? Klevetivá realita nahrává Smrti. Zatímco Bůh věří. Minimálně ve smíření a poznání boží lásky lidskou bytostí. Na konci cesty si ji sice bere Smrt, ale Bůh ji doprovází do dveří s nápisem HEAVEN. Figurky venkovského života, možná spolu s nimi i pár zajíců, tančí kolem rok co rok zlátnoucích obilných klasů, přibližujíce se věčnosti a poznamenáni vyhořením lásky, nestálostí citů, nebo naopak nenaplněností touhy.

(Spím, ale mé srdce je vzhůru!) Zvolená koncepce vyžaduje uvolněnost obrazotvornosti, aby Píseň písní byla přiblížena ke snu a ponechala si tajemství. Scénograf Martin Chocholoušek vytvořil svět bizarních muzikantů, iluzorním představám dodal kabaretní rámec, kostýmům výtvarnou doslovnost a scéně dominantní hru světel a stínů s mohutným náznakem větvoví stromu. Živě hraná hudba Jakuba Dvořáčka doprovází zpívané a pohybové výstupy v rozverně neurčité notě. Jan Jirků ze střípků původních textů poskládal výrazně pohybově, výtvarně a hudebně stylizované pásmo, jehož leitmotivy jsou dramaticky hravé expozice milostných momentů všeho druhu. Píseň písní je inscenace v dobrém smyslu naivistická, i když znázorňuje realitu, krásně erotická (ale v původním významu toho slova) a vůbec souhrnně nejednoznačná. Senzitivní (a zamilované) duše v ní budou hledat a nacházet a ti, kteří žijí ideovostí doby, tuto artistní hru nepřijmou a nejspíše rychle zapomenou. Přestože někteří herci působí na jevišti nejistě, sestoupit do architektonicky nádherného prostoru Divadla Minor, kde Píseň písní je uváděna jako večerní představení pro dospělé, se určitě vyplatí.