Činoherní studio Ústí nad Labem
<< Hlas srdce | Hrůza v Brně >>
Max Frisch, Karel František Tománek
Homo Faber
Premiéra: 22.4.2017 | 1:30x
Překlad románu: Helena Nebelová. Dramaturgie: Karel František Tománek. Scéna: Jan Štěpánek. Kostýmy: Juliána Kvíčalová. Hudba: Ondřej Švandrlík. Režie: David Šiktanc.
Poslední uvedení: únor 2020.
Poslední uvedení: únor 2020.
Martin Finger, Marie Štípková, Marta Vítů, Anna Fišerová / Andrea Berecková, Jan Plouhar, Matúš Bukovčan, Lukáš Černoch
Divadelní adaptace jednoho z nejvýznamnějších románů 20. století. Život Waltera Fabera, inženýra, který se vždy a za každých okolností řídí „zdravým rozumem“, navždy změní náhodné setkání s mladou ženou...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (28)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 60 %
27.12.2018 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Martin Finger na jevišti demonstruje duše cyniků jako nikdo jiný. Tentokrát divákům předkládá odtažitou technokratickou postavu bez emocí, ačkoli ta je středobodem tragédie antické drtivosti. Dramatizace i výsledná inscenace jsou stavěny vlastně stejně, bez energie. Suchý téměř monolog a odvyprávění příběhu je hlavním představitelem provedeno věrohodně, ne-li velice sugestivně, bohužel tedy v poněkud sterilním inscenačním rámci. Dramatizace snad mohla dát větší prostor ostatním postavám.
Jiří Koula 60 %
7.12.2018 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Mohu jen stručně napsat to, co už kolegové pojmenovali obsáhleji, tato inscenace mě prostě neoslovila, pokud z jeviště šla nějaká energie, vytratila se v prvním řadách hlediště. Škoda, protože jinak to bylo minimálně dobré řemeslo.
Jiří Landa 60 %
22.11.2017 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Hlavní problém inscenace spatřuji už v samotné adaptaci. Ne, že by se K. F. Tománkovi nepodařilo vytvořit zajímavý tvar a vtisknout do něj i svůj náhled na román M. Frische, nicméně po zhlédnutí představení jsem měl z výsledku spíš rozporuplné pocity. Přestože M. Finger dokázal velmi věrohodně ztvárnit postavu zralého muže, který se ohlíží za svým životem, a především jeho závěrečný monolog měl patřičnou sílu, inscenace jako celek mě neoslovila. Postrádala emoce, napětí, atmosféru – prostě zásadní atributy nezbytné pro divadlo. Jsou prostě texty, které na jevišti své kouzlo ztrácejí.
Lukáš Holubec 60 %
21.11.2017 | 747 hodnocení
+ souhlasím
Zdramatizovat Frischův text má bohužel řadu úskalí. Jednak nemohli herci vyjma Martina Fingera dostat více prostoru, což vzhledem k jejich kvalitám zamrzí, pak také vzhledem k technicistnímu stylu života hlavní postavy nebylo snadné dostat do inscenace emoce. Někomu třeba mohlo vadit časové prolínání scén, přesto však tvůrci stvořili kvalitní kus, a především vsadili na vynikajícího Martina Fingera, jenž cynismus a odtažitost umí svým skromným, ale dostatečně silným hereckým projevem ztvárnit naprosto věrohodně. Možná je i škoda, že hra nevznikla jako monodrama, rozhodně ale stojí za vidění.
Pavel Širmer 60 %
31.10.2017 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Těžiště dramatizace románu spočívalo na slovech hlavního představitele. Stavba textu zároveň svázala ruce inscenátorům, kteří měli jen malé možnosti k oživení scénickými prostředky. Inscenace stojí na obsazení hlavní postavy. S množstvím textu se M. Finger vypořádal, precizně zacházel s drobnokresbou, byl autentický a pravdivý; škoda jen, že při hostování v Celetné „podehrával“, až se vyznění stalo monotónním. Prostor dostaly ještě M. Štípková a M. Vítů, úkolem ostatních byly spíše „náčrty“. Ke spokojenosti diváka je třeba zorientovat se ve skocích čase a bedlivě vnímat složité souvislosti.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Terazky 80 %
31.1.2021 | 69 hodnocení
+ souhlasím
Bohužel jsem nestihla derniéru, což mne velmi mrzí, ale je to alespoň na záznamu :)
Studený Čumáček 60 %
2.1.2021 | 432 hodnocení
+ souhlasím
65%
záznam
Klidný, věcný, seriózní. Takový je Walter, stavební inženýr pracující pro Unesco, muž, který rozhodně nevěří na náhodu, osud a podobné hlouposti. Jenže osud věří na Waltera, a vrací mu vše, co Walter cestou životem ztratil: Hanu, Sabeth a snad i lásku. A pak si bere zpět, s neúprosností antického dramatu.
Zajímavé, ale trochu suché, naštěstí kdysi předcházel film, takže časové roviny rozeznávám, to spíš posun děje prostým vyprávěním Waltera je mi mírně proti srsti.
Dobrý Martin Finger/Faber a Marie Štípková/Sabeth.
záznam
Klidný, věcný, seriózní. Takový je Walter, stavební inženýr pracující pro Unesco, muž, který rozhodně nevěří na náhodu, osud a podobné hlouposti. Jenže osud věří na Waltera, a vrací mu vše, co Walter cestou životem ztratil: Hanu, Sabeth a snad i lásku. A pak si bere zpět, s neúprosností antického dramatu.
Zajímavé, ale trochu suché, naštěstí kdysi předcházel film, takže časové roviny rozeznávám, to spíš posun děje prostým vyprávěním Waltera je mi mírně proti srsti.
Dobrý Martin Finger/Faber a Marie Štípková/Sabeth.
Monulinka 60 %
3.11.2017 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Asi jsem nepřišla dostatečně koncentrovaná, což tato adaptace bohužel vyžaduje, neboť děj se posouvá především vyprávěním ústřední postavy a navíc skáče v čase. M. Finger a M. Štípková se mi nicméně líbili hodně, pobavila i živá píseň. Zajímavé bylo také využití kamery.
DivadelniFan 70 %
31.10.2017 | 382 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavé představení, jen jsem se občas ztrácel v ději. Skvělý výkon Martina Fingera, Marie Štípkové a Jana Plouhara. Líbily se mi "živé" projekce.
Vaklav 70 %
8.6.2017 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Musím ocenit, že ČS s touto hrou přišlo, protože je jasné, že nový hitový Klub rváčů to nebude, přesto doufám, že i takovéto hry budou v Ústí nadále k vidění.
M. Finger se mi v ČS líbil snad více než v ČK. Chvílemi jsem nevěděl, jestli se snad nenudí, ale ten samý pocit jsem měl i v Praze. Ale závěrečný monolog byl naprosto úchvatný.
M. Štípková byla pro mě novou tváří a budu si ji pamatovat jako na jevišti této hry nejlepší ženu.
Bavilo mě i to, jak se tvůrci vypořádali se změnou prostředí a navozením případné atmosféry - určitě je dobře, že hra je bez pauzy.
Zkrátka - zajímavý zážitek.
M. Finger se mi v ČS líbil snad více než v ČK. Chvílemi jsem nevěděl, jestli se snad nenudí, ale ten samý pocit jsem měl i v Praze. Ale závěrečný monolog byl naprosto úchvatný.
M. Štípková byla pro mě novou tváří a budu si ji pamatovat jako na jevišti této hry nejlepší ženu.
Bavilo mě i to, jak se tvůrci vypořádali se změnou prostředí a navozením případné atmosféry - určitě je dobře, že hra je bez pauzy.
Zkrátka - zajímavý zážitek.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.