Divadlo pod Palmovkou [velká scéna]

Johann Wolfgang Goethe, Jan Klata

Faust

Premiéra: 2.3.2019. Překlad původní hry: Otokar Fischer. Dramaturgie: Iva Klestilová, Ladislav Stýblo. Výprava: Mirek Kaczmarek. Choreografie: Maćko Prusak. Výběr hudby a režie: Jan Klata.
3:25 (2 přestávky)


Jedno z nejdráždivějších a nejzásadnějších děl evropské kultury ve výrazné interpretaci obou dílů dramatické básně. O tom, co je to zlo, všichni nějakou představu máme – někteří se zlu snaží čelit, jiní zlo cynicky využívají, další jím jsou fascinováni, někteří jej nevědomky následují. Jakou podobu však dnes má dobro? Co přináší Faustův příběh o sebevědomém hledání lidskosti a snaze proniknout do nejhlubší podstaty života a zákonitostí přírody pro naši současnost? Existuje ještě naděje...?
15!
Divadlo pod Palmovkou
Hodnocení inscenace
Redakce
65 %
Uživatelé
51 %
Hodnocení redakce
Helena Grégrová 60 %
Michal Novák 70 %
aktivovat hlídání nových termínů
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení

HODNOCENÍ REDAKCE:
Helena Grégrová 60 %
(zadáno: 14.6.2019, počet hodnocení: 1386)
přínosný / zajímavý komentář
Může vůbec současný svět plný devalvace víry a morálních hodnot povalujících se mezi haraburdím z vysloužilých pouťových atrakcí nabídnout ještě vůbec nějaké uspokojení faustovským tužbám po poznání a nevšedních p(r)ožitcích? Nelichotivou cestu za ještě méně lichotivou odpovědí divákům Jan Klata - rebel v rouše režisérském každopádně neusnadňuje. Opět žádné laciné prvoplánové efekty, opět si tu provokativní tón podává ruku s expresí a jistou exhibicí. Krácení několika pasáží by, tuším, poselství příběhu nechalo silněji vyznít a většímu počtu diváků setrvat v hledišti až do konce.
Michal Novák 70 %
(zadáno: 5.5.2019, počet hodnocení: 1001)
přínosný / zajímavý komentář
Začíná se ironicky, polský režisér prvním obrazem provokativně definuje ovčana ČR: sotva se zrodí, hned si stěžuje a je nespokojený, volá po vodící ruce spasitelově. Celá následující šklebivá jízda, temná, hlučná, metaforická, perverzní, parodicky vykloubená (šílené pojetí Markétky, výtečné Mefista), ale i filozofická a s mnoha popkulturními odkazy, mi tento input nepřebila. I divadelní uchopení druhé části je samý punkerský komentář nebo zůstává u hledání (nečekaných) ilustrací. Časová náročnost zřejmě vedla k rutinnímu odvalování veršů archaického překladu, slova často zanikala v podkresu.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Kuba_r 40 %
(zadáno: 16.6.2019, počet hodnocení: 100)
přínosný / zajímavý komentář
Nemůžu si pomoct, ale přijde mi to celé strašně plytké a na efekt udělané...
Sans-coeur 70 %
(zadáno: 16.6.2019, počet hodnocení: 7)
Snekac 40 %
(zadáno: 10.6.2019, počet hodnocení: 44)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
Během první části jsem měl několik momentů, kdy jsem přemýšlel, že odejdu. Několik lidí to během přestávky udělalo. Naštěstí hra měla vzestupnou tendenci. Ovšem je to jedno velké WTF. Kulisy někdy vůbec nesouvisely s dějem, spousta scén by zasloužila krátit, pak by představení nemuselo mít přes 3 hodiny. Jako celek to ale nakonec hodnotím 40 %. Skvělý výkon od Terezy Dočkalové, ta mě moc bavila.
Unionboy 40 %
(zadáno: 10.6.2019, počet hodnocení: 141)
Ela 80 %
(zadáno: 19.5.2019, počet hodnocení: 44)
Suzana 40 %
(zadáno: 15.5.2019, počet hodnocení: 239)
Benzin.a.petrolej 60 %
(zadáno: 15.5.2019, počet hodnocení: 11)
přínosný / zajímavý komentář
Inscenace vypadá trochu jako písňová forma (text, hudba, text, text, hudba...). Navíc jeho forma je velmi podobná předchozímu představení v režii Jana Klaty ?Něco za něco?. Úprava textu je dosti zvláštní a trochu nerozklíčovatelá běžným divákem, zřejmě snaha o větší lidovost předstvení.
Aniřetak 10 %
(zadáno: 10.5.2019, počet hodnocení: 1)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
Herecky výborné; fistule Markéty trhá uši a ničí text i herecký výkon; katastrofa - hudba nejen často "duc duc", ale úděsně hlučná, překračující všechny limity zdravého poslechu, až vás rozbolí hlava (snad kromě opičího reje)a na hlavách diváků ( hlavně toho před vámi) rozsvícené rohy vyfasované při vstupu do sálu, vám nejen znepříjemní, ale často ani neumožní pohled na jeviště; ten, kdo má předpoklad epilepsie či jiné neurotické poruchy/nemoci riskuje záchvat jak z předecibelované hudby, tak z červených světel na hlavách diváků; těm zdravějším začnou bolet oči; o pauze polovina diváků odešla.
Michvon 50 %
(zadáno: 3.5.2019, počet hodnocení: 148)
přínosný / zajímavý komentář
Předchozí Klatova režie pro Palmovku mě nadchla, tato méně. Body jdou hlavně Tereze Dočkalové. Její Mefisto má charisma. Teplého Faust je ňouma o ničem. což je asi režijní záměr, nikoli chyba herce. Scéna zabydlená popkulturní veteší, z reproduktorů burácí "pseudomoderní" hudba. Klata zamrzl v 90. letech. V první části několik pěkných scén, třetí část taky ušla, druhá zralá na vyškrtnutí. Kostýmy chóru úděsné, proč tam měli ti ubožáci navešená ta cingrlátka?! Choreografie tragická, záměr možná dobrý, ale provedení děsné. Celé je to šité horkou jehlou.
Fričův Faust mě baví o poznání víc.
Babitch 80 %
(zadáno: 29.4.2019, počet hodnocení: 27)
JakubC 100 %
(zadáno: 25.4.2019, počet hodnocení: 1)
přínosný / zajímavý komentář
První třetina plná nápadů, nabitá, metaforická, výtvarné silná a sdělná. Ve druhé třetině si to trochu se dne. 3. část opět silná.
Současný Faust, který Praze sluší a neztratil by se jinde ve světě.
D. Vávra 100 %
(zadáno: 19.4.2019, počet hodnocení: 1)
přínosný / zajímavý komentář
Klatův Faust je nezapomenutelný zážitek, který hodně posouvá můj názor na to, čím divadlo vlastně může být, a přináší mi novou chuť vůbec do divadla chodit. Obecně mi u činohry často chybí větší rozmanitost výrazových prostředků, což je tady popřeno vrchovatou měrou. Jsou to audiovizuální hody, které dokonale rezonují s příběhem a spoluvytvářejí mnohovrstevnaté dílo. Je to fakt skvělé. Hodně bych si přál, aby hra jako tato nebyla brána jako úlet, který si ?Divadlo pod Palmovkou může dovolit? (recenze na idnes.cz), ale spíš jako směr, kterým si toto divadlo přeje (aspoň někdy) jít. (více v článku na blogu)
Barka 70 %
(zadáno: 8.4.2019, počet hodnocení: 199)
přínosný / zajímavý komentář
Ano, je to naprostý úlet, vlastně vůbec nevím, o čem druhá a třetí třetina byla... ale bavilo mě to. Líbila se mi režisérova obrazotvornost, fantazie hraničící až s šílenstvým. Inscenaci jsem spíše než jako vyprávění příběhu brala jako sled obrazů a výjevů spolu nesouvisejících, ale samostatně fungujících. Obdivuji herce, že dokáží zvládnout tak náročný text a fyzickou stylizaci. Z Markétky jsem šílela, lituji hlasivky Kamily Trnkové a sluch všech, co to musí poslouchat... ale dávalo mi to smysl. Ne, Faust není inscenace pro každého, ale jednou za čas si takhle ulítnout je celkem osvěžující :)
J.anek 30 %
(zadáno: 5.4.2019, počet hodnocení: 229)
přínosný / zajímavý komentář
Vlastně je úlevné, že i Jan Klata dokáže vyprodukovat něco tak pitomého. Mentálně retardovaná a tělesně postižená Markétka mě štvala - a to jsem ještě netušil, že sleduji nejpovedenější část inscenace. Zbytek byl ubohý zmatek. A je mi to líto, protože herci Palmovky jsou skvělí. Tohle je zralé pro rychlou derniéru - neříká to nic.
Slavek53 40 %
(zadáno: 4.4.2019, počet hodnocení: 66)
Antioch 10 %
(zadáno: 2.4.2019, počet hodnocení: 149)
přínosný / zajímavý komentář
repríza 1.4.2019
Ester_L 10 %
(zadáno: 2.4.2019, počet hodnocení: 77)
přínosný / zajímavý komentář
Proč? Večer o ničem, divadlo o ničem. Hysterie kolem krále, co je nahý. Jen to říct nahlas. Fakt nuda, možná "lahůdka" pro kritiky, co už viděli všechno a teď se rozežraně povalují kolem dekadence, co ale ve výsledku není ani dekadence.
Xcepek 40 %
(zadáno: 11.3.2019, počet hodnocení: 387)
přínosný / zajímavý komentář
Ne, opravdu mě to neoslovilo...

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.