Národní divadlo [Stavovské divadlo]
<< Jedenácté přikázání | Kouzelná země >>
Marius von Mayenburg
Kámen
Premiéra: 28.5.2015 | 1:45x
Překlad: Petr Štědroň. Dramaturgie: Iva Klestilová. Scéna: Martin Chocholoušek. Kostýmy: Zuzana Krejzková. Hudba: Václav Havelka, Martin Tvrdý. Pohybová spolupráce: Petr Zuska. Režie: Michal Dočekal.
Poslední uvedení: červen 2016.
Poslední uvedení: červen 2016.
Kateřina Winterová, Lucie Žáčková, Jana Preissová, Antonie Talacková, Elizaveta Maximová, Martin Pechlát
Současná hra napsaná u příležitosti 20. výročí pádu Berlínské zdi. Je rok 1993 a Heidrun se se svou starou matkou a pubertální dcerou vrací do svého rodného domu, což má být nový začátek jejich života. Jenže v domě ožívají obrazy z minulosti, na povrch se dostávají staré křivdy. Dům je mlčícím nositelem lidských osudů, ve kterém se příběh, zabírající časové období od nástupu fašismu až po nedávnou minulost, odehrává...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
53 %
Uživatelé
67 %
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 50 %
Jan Pařízek 60 %
Michal Novák 60 %
Pavel Širmer 50 %
Jiří Landa 50 %
Helena Grégrová 50 %
Lukáš Dubský 50 %
Jan Pařízek 60 %
Michal Novák 60 %
Pavel Širmer 50 %
Jiří Landa 50 %
Helena Grégrová 50 %
Volby
Hodnocení (28)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 50 %
18.12.2015 | 1192 hodnocení
+ souhlasím
55%. V Německu musí tento text silně rezonovat, ale u nás by bylo potřeba ho dramaturgicky a režijně lépe uchopit, jelikož historická zkušenost Čechů je poněkud odlišná a náhled na vlastní minulost pro nás není tak určující. Samozřejmě je zajímavé sledovat, jak lze jeden životní příběh interpretovat z mnoha různých úhlů pohledu, ale Dočekalova inscenace mě emocionálně nijak nezasáhla. Scéna M.Chocholouška je povedená a funkční, nicméně jsem měl dojem, že by relativně komorní hře více slušel menší prostor.
Jan Pařízek 60 %
29.9.2015 | 925 hodnocení
+ souhlasím
Nenáročná a zajímavá hra o historii jednoho domu a jedné rodiny. Na scéně se odvíjí její příběh v různých časových obdobích, na nějž se docela příjemně kouká, ale který emočně výrazněji nezasáhne. A to i přesto, že se zde pracuje se silnými tématy (antisemitismus, vysidlování, emigrace, vrácení majetku). Nicméně všechna jsou z mého pohledu spíše v pozadí a příliš důsledně se zde s nimi nepracuje. Proto nemohu říct, že by mě to donutilo k většímu zamyšlení. Po herecké stránce však pro mě dobrý výkon, hlavně od K. Winterové a L. Žáčkové, které svižně střídají různé polohy svých postav.
Michal Novák 60 %
14.6.2015 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Prolínání a rozlišování časových rovin v této retrospektivní hře jsem osobně jako problematické či těžkopádné nevnímal, maje dostatek drobných nápověd. Krom toho si myslím, že v této hře s mrazivým vyústěním není tak podstatné co přesně kdy, ale jak jednotlivé obrazy určuje kontext doby, to je hybatel této časové šachovnice. Na něj zaměřte pozornost. V tom je Mayenburgova hra neobyčejně silná. Zaujme práce s prostorem a je jen škoda, že režie se v průběhu „divadelního času“ stává čím dál více neviditelnou, na což protagonistky doplácí v některých ne zrovna šťastně uchopených výjevech.
Pavel Širmer 50 %
8.6.2015 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
55%. Text má nezpochybnitelnou vypovídací hodnotu a i jeho složitá struktura se střídáním časových rovin má svůj účel. Pro snadnější pochopení a zorientování je užitečné seznámit se alespoň s anotací. Inscenátoři záměrně nepromítali letopočty, což mělo svůj důvod, ale ve spojení s nedostatečným odlišením časových rovin to značné části publika mohlo ztížit cestu ke hře, k jejímuž vstřebání je třeba trpělivost. Skvěle koncipovaná scéna a výborná práce s prostorem. Režijně však nedotažené. Problém zahrát postavy od mládí po stáří herečky ustály, ale ztvárnění určitých pasáží nebylo šťastné.
Jiří Landa 50 %
5.6.2015 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
Velmi dobrá a tématicky přesně cílená hra nenašla ve SD adekvátního režiséra, M. Dočekal jí nedokázal vtisknout vypovídající inscenační tvář. Nezbylo mi tedy nic jiného, než se nechat unášet zajímavým textem a představovat si, jak působivé obrazy by se daly ze slyšeného vytvořit. Kdyby byly aspoň zřetelněji odlišeny časové roviny... Ani herecky mi inscenace nepřišla dobrá, což přičítám též na vrub režie. Zejména ztvárnění staré Withy K. Winterovou bylo na pomezí únosnosti. Při sledování představení jsem si vzpomněl na poslední opusy I. Rajmonta, když z ND odcházel... Je opravdu čas na změnu.
Helena Grégrová 50 %
4.6.2015 | 1718 hodnocení
+ souhlasím
45%. Inscenace doplácející především na neinvenční režii, která se nejpatrněji projevuje přílišnou těžkopádností při prolínání a střídání časových rovin. Zajímavý a silný text se jejím vlivem zbytečně drobí a tříští v znepřehledněnou skrumáž, v níž nemá mnoho prostoru adekvátně vyznít. Podobné je to, bohužel, i s vedením herců, postavy na mě působily příliš nesourodě a místy jsem měla potíž jim jejich emoce uvěřit. Ach jo!
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Jirkan 70 %
12.4.2016 | 564 hodnocení
+ souhlasím
10.4. 2016: Baví mne hry, kde se proplétají časové roviny a zde si s tím tvůrčí tým dobře poradil, ale chápu, že pro někoho je to náročné na soustředění. Zdařilá je i scéna a některé nápady (co do symbolů). Výkony také dobré, zapálené, ovšem Kateřina Winterová nesporně vede. Trochu mám pocit, že se to ale s publikem nesešlo. Není to špatné, více než společenské či válečné téma jsem vnímal téma lží v rodině (mnohdy ale ne cílené, prostě zub času).
Bethrezen 70 %
30.3.2016 | 51 hodnocení
+ souhlasím
Pan Dočekal se tohoto textu režijně chopil zdařile, i když by hra asi vyzněla lépe na menší scéně. V inscenaci se jednotlivé scény odehrávají v různých letech od 2. sv.v. do současnosti, což může někomu přinášet problémy se ve hře orientovat. Když se to člověku povede, promluví k němu text hry v plné síle. Co by šlo výrazně vylepšit je pokus přirovnat české dějiny těm německým, hlavně co se týče překrucování historie staršími generacemi. Toto téma v souvislosti s koncem 2. sv.v. by mělo rezonovat stejně jako v Německu i v Čechách v souvislosti s Benešovými dekrety a odsunem Němců.
Eninae 60 %
2.3.2016 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě zajímavá hra a pohled překrucování pravdy přes generace. Bez přeskakování časových rovin by to bylo moc jednoznačné a nudné.
Vladimír Rogalewicz 70 %
29.12.2015 | 819 hodnocení
+ souhlasím
Provokativní hra, zdánlivě zajímavě inscenovaná. Pokud by ale byla dobře režijně (a možná i dramaturgicky) uchopena, nemohly by zde být reakce typu Lukáše Dubského (ta paralela s naší historií je snad to nejsilnější, co inscenace v Praze přináší; jak je možné, že to mladí nevidí?) a cestou domů bychom se nedohadovali o vyznění některých scén. Navíc sledování hry bylo mimořádně náročné na pozornost - i to počítám k tíži režie. Asi jde o nevyužitou příležitost; nejdříve jsem napsal 80 %, ale uvědomuju si, že je to spíš za text než za tuto inscenaci - proto ještě ubírám.
Vladimír10 70 %
3.6.2015 | 658 hodnocení
+ souhlasím
Hry, v nichž je divák vrhán z jedné časové roviny do druhé, jsou samy o sobě velmi náročné na pochopení, a právě proto je ještě větším oříškem to, aby byly srozumitelně zinscenovány. Končící šéf činohry M. Dočekal se však nesnadného úkolu ujal se ctí. Na honosné prostorné scéně pro něj nebylo vůbec žádným problémem přenést diváka pomocí světelného designu a měnících se výrazových prostředků herců z 2. světové války až na přelom tisíciletí i zpět. Ze všech akterů mě nejvíce zaujala K. Winterová, která musela svým různorodým výkonem vystihnout doslova celý život jedné obyčejné německé ženy.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.