SpoluHra

Johnna Adams

Gedeonův uzel

[Gidion’s Knot]
Premiéra: 20.10.2017. Překlad: Jarmila Hanzlíčková. Dramaturgie: Jaroslav Capanda. Scéna: Petr Strnad, Eva Justichová. Kostýmy: Eva Justichová. Výtvarník projekcí: Michaela Kuříková. Hudba: Petra Horváthová. Režie: Petr Strnad.
1:35x

Osoby a obsazení
Corryn Fell, matka - Vilma Cibulková
Heather Clark, učitelka - Kateřina Kaira Hrachovcová
dětský hlas - Matěj Hladík (ze záznamu)

Emotivní hra o lásce, mateřství a genialitě, která mnohdy bývá přítěží. Očistný rozhovor dvou žen, nejen o problémech soudobé výchovy. Učitelka Heather přijímá nečekanou návštěvu, matku jednoho ze svých žáků...
inscenace není vhodná pro děti
SpoluHra
Hodnocení inscenace
Redakce
73 %
Uživatelé
64 %
Hodnocení redakce
Michal Novák 60 %
Pavel Širmer 80 %
Jiří Landa 70 %
Helena Grégrová 80 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení

Hodnocení redakce:
Michal Novák 60 %
(zadáno: 5.11.2017, počet hodnocení: 940)
přínosný / zajímavý komentář
Nátura SpoluHry neochvějně vybírá další silný, bolestný, emocionálně stavěný text. Jeho obsah je drsný, přesto v mnohém vypovídající o současném světě. Konstrukce zápletky je taková, že chce šokovat, kalkuluje s tím. Tím si u mě hra vybudovala odtažitost, ale na každého tento text asi bude působit jinak. Impozantní herectví Vilmy Cibulkové je zprostředkovatelem klíčových esencí hry, Kateřina Kaira Hrachovcová buduje svou postavu učitelky skrze nitro, svědomí, nervózní pohledy… Režijní rezervy by se našly u práce s prostorem.
Pavel Širmer 80 %
(zadáno: 31.10.2017, počet hodnocení: 1330)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
Soubor SpoluHra nabídl divákům další temnou hru, která nešetří herce ani diváky (opakuji níže vyřčené). Během bolestného rozhovoru učitelky s matkou žáka, jenž spáchal sebevraždu, vyvstávají znepokojivé otázky. Chování okolí ke chlapci nevybočovalo „normálu“, ale je „normální“ opravdu správné...? Inscenační zpracování adekvátní potřebám komorního dramatu. Hlasový projev K. Hrachovcové formě hry úplně neodpovídal, roli neobsáhla bezezbytku, přesto nebyla slabým článkem. O mimořádnou sílu vyznění se však postarala hlavně V. Cibulková s nezaměnitelným prožitkem a mistrně přesným dávkováním emocí.
Jiří Landa 70 %
(zadáno: 29.10.2017, počet hodnocení: 2751)
přínosný / zajímavý komentář
75% Příběh, který pozvolna nabývá na intenzitě a směřuje k emočně strhujícímu finále. Režie pracovala s intimním rázem textu, na nějž se maximálně soustředila, stejně tak jako na práci s oběma herečkami. Neuchylovala se k žádné vnějškovosti, což na výsledku bylo znát. O hereckých kvalitách V. Cibulkové zřejmě nikdo nepochybuje, její výkon patří i tentokrát ke standardně nadprůměrným, nicméně velmi milým překvapením je fakt, že s ní K. Hrachovcová dokázala držet krok a po celou dobu představení ani na chvíli nevypadla z velmi nesnadné úlohy. Inscenace, která se diváka chtě nechtě dotkne.
Helena Grégrová 80 %
(zadáno: 22.10.2017, počet hodnocení: 1266)
přínosný / zajímavý komentář
Po inscenaci "V hodině rysa" další trefně mířená a nebývale účinná ťafka SpoluHry na solar našeho svědomí! Výsostně intimní dialog matky a učitelky jejího syna, který s každou odprožitou vteřinou stále čitelněji míří ke katarznímu prozření. Prozření, které nešetří ani jednu z protistran, natož diváka. Uf! Duši rozebranou na součástky pozvolna skládám zpět a doporučuji tuto emotivní sondu do nebezpečí společenských předsudků a povrchních škatulek neminout! S obdivem tleskám oběma herečkám za věrohodnost a především pak za odvahu tenhle nemilosrdný duel repetetivně podstupovat!
Hodnocení uživatelů:
Misa 60 %
(zadáno: 28.11.2017, počet hodnocení: 78)
přínosný / zajímavý komentář
No,přiznám se,že jsem tuhle hru v sobě musela nechat dlouho doznít a asi to nebyl ten pravý kus na shlédnutí v 8.měsíci těhotenství:)Nicméně,víc se mi líbila Kaira,protože prostě byla civilnější a Vilma Cibulková mi do hry vnesla už do tak přepjatého textu až moc exprese.V první polovině hry jsem přiznám trochu bojovala s nudou,aby následně došlo k očekávané katarzi.Text mi přišel také trochu prvoplánovitě šokující a ano,jak tu někdo psal,vyznění odhalené homosexuality narozdíl od posledních chvilek kocoura u veterináře,bylo i pro mě paradoxně nedostatečné.
Jirkan 50 %
(zadáno: 24.11.2017, počet hodnocení: 525)
přínosný / zajímavý komentář
23.11. 2017: Nemohu se zbavit pocitu, že se obě herečky snaží navodit velmi intimní atmosféru jejich rozhovoru a trochu jim v tom brání prostředí, ve kterém hrají. Akustika Slévárny se ukazuje jako překážka. Samotný text stojí (tak trochu zoufale) na jednom bodě a je zacyklený, což není třeba chápat špatně, ale jako odraz současné společnosti. Setkáváme se s tím často, že se točíme kolem jednoho bodu a rýpeme se v tom a nedaří se posunout dále. Je ale zajímavé vidět spolupráci těchto dvou hereček a pozorovat je, jak se vzájemně inspirují.
Bóža 80 %
(zadáno: 23.11.2017, počet hodnocení: 3)
přínosný / zajímavý komentář
Ztotožňuji se s většinou zde uvedených komentářů. Vytkla bych poměrně hodně tichou řeč, pokud se nejednalo zrovna o vypjaté scény. Nevím, zda to bylo špatnou akustikou, ale odhaduji, že mi možná 20% textu uniklo...
David Strang 60 %
(zadáno: 17.11.2017, počet hodnocení: 94)
Janis 70 %
(zadáno: 14.11.2017, počet hodnocení: 205)
přínosný / zajímavý komentář
75%
Hra stojí na suverénním herectví V. Cibulkové, které zakrylo i drobné režijné nejistoty. Musím přiznat, že mě herečka dohnala k slzám a sdílela jsem s ní v nejvypjatějších scénách její bol jako se skutečnou postavou. Výstupy K. Hrachovcové byly protipólem, bohužel mnohdy těžko slyšitelné, a některé monology působily dojmem, že zapomněla text (ač si to nemyslím). Vsuvky jí na tělo (s kočkou) mi přišly zbytečné.
Jinak ale jedna z nejzajímavějších premiér sezóny, jen myslím, že misty málo dotažené některé dílčí katarze (např. odhalení homosexuality), zatímco jiné (ta s kočkou) až přepjaté.

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.