SpoluHra

Gedeonův uzel

Premiéra: 20.10.2017 | 1:35x
Překlad: Jarmila Hanzlíčková. Dramaturgie: Jaroslav Capanda. Scéna: Petr Strnad, Eva Justichová. Kostýmy: Eva Justichová. Hudba: Petra Horváthová. Režie: Petr Strnad.
Poslední uvedení: září 2020.
Emotivní hra o lásce, mateřství a genialitě, která mnohdy bývá přítěží. Očistný rozhovor dvou žen, nejen o problémech soudobé výchovy. Učitelka Heather přijímá nečekanou návštěvu, matku jednoho ze svých žáků...
15!  

inscenace již byla stažena z repertoáru

SpoluHra
Hodnocení inscenace
Redakce
63 %
Uživatelé
76 %
76281000

Volby

Hodnocení (34)

HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Koula  40 %
3.1.2018 | 1599 hodnocení
+ souhlasím
Desetiminutová expozice natažená na hodinu, pak výjev patřící k tomu nejsilnějšímu, co jsem viděl za dost dlouhou dobu, poté dva tři zajímavé zvraty, konečně divadlo... A střih, přechod ke katarzi přes oslí můstek tak absurdní (byť třeba i subjektivně pravdivý), že se z toho na mé repríze odbouraly obě herečky - standardně výjimečně přesvědčivá Vilma Cibulková a Kateřina Kaira Hrachovcová, u níž doteď nevím, zda jsem nevěřil jen jí či i její postavě.
Lukáš Holubec  50 %
28.12.2017 | 715 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Zajímavý a silný motiv hry byl absolutně rozbit naprosto iracionálním chováním obou postav, přičemž vyvrcholil natolik absurdně, že veškeré napětí a plíživou tíseň jednoduše uškrtil na katově uzlu. Přidám-li k tomu dost nepochopitelný rytmus inscenace, ve kterém se nejprve vše nepřirozeně dlouze natahovalo, aby se pak na konci naopak pokusilo stihnout ještě co nejvíce sdělit, vyšlo mi z toho bohužel dosti nesourodé představení. Nicméně rozhodně návštěvy nelituji, protože minimálně herectví Vilmy Cibulkové bylo radost sledovat a rovněž hudba Petry Horváthové měla příjemně mrazivou atmosféru.
Michal Novák  60 %
5.11.2017 | 1114 hodnocení
+ souhlasím
55 % Nátura SpoluHry neochvějně vybírá další silný, bolestný, emocionálně stavěný text. Jeho obsah je drsný, přesto v mnohém vypovídající o současném světě (odmyslíme-li si iracionalitu jednání postav). Konstrukce zápletky je taková, že chce šokovat, kalkuluje s tím. Tím si u mě hra vybudovala odtažitost, ale na každého tento text asi bude působit jinak. Impozantní herectví Vilmy Cibulkové je zprostředkovatelem klíčových esencí hry, Kateřina Kaira Hrachovcová buduje svou postavu učitelky skrze nitro, svědomí, nervózní pohledy… Režijní rezervy by se našly u práce s prostorem.
Pavel Širmer  80 %
31.10.2017 | 1868 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Soubor SpoluHra nabídl divákům další temnou hru, která nešetří herce ani diváky (opakuji níže vyřčené). Během bolestného rozhovoru učitelky s matkou žáka, jenž spáchal sebevraždu, vyvstávají znepokojivé otázky. Chování okolí ke chlapci nevybočovalo „normálu“, ale je „normální“ opravdu správné...? Inscenační zpracování adekvátní potřebám komorního dramatu. Hlasový projev K. Hrachovcové formě hry úplně neodpovídal, roli neobsáhla bezezbytku, přesto nebyla slabým článkem. O mimořádnou sílu vyznění se však postarala hlavně V. Cibulková s nezaměnitelným prožitkem a mistrně přesným dávkováním emocí.
Jiří Landa  70 %
29.10.2017 | 2964 hodnocení
+ souhlasím
75% Příběh, který pozvolna nabývá na intenzitě a směřuje k emočně strhujícímu finále. Režie pracovala s intimním rázem textu, na nějž se maximálně soustředila, stejně tak jako na práci s oběma herečkami. Neuchylovala se k žádné vnějškovosti, což na výsledku bylo znát. O hereckých kvalitách V. Cibulkové zřejmě nikdo nepochybuje, její výkon patří i tentokrát ke standardně nadprůměrným, nicméně velmi milým překvapením je fakt, že s ní K. Hrachovcová dokázala držet krok a po celou dobu představení ani na chvíli nevypadla z velmi nesnadné úlohy. Inscenace, která se diváka chtě nechtě dotkne.
Helena Grégrová  80 %
22.10.2017 | 1532 hodnocení
+ souhlasím
Po inscenaci "V hodině rysa" další trefně mířená a nebývale účinná ťafka SpoluHry na solar našeho svědomí! Výsostně intimní dialog matky a učitelky jejího syna, který s každou odprožitou vteřinou stále čitelněji míří ke katarznímu prozření. Prozření, které nešetří ani jednu z protistran, natož diváka. Uf! Duši rozebranou na součástky pozvolna skládám zpět a doporučuji tuto emotivní sondu do nebezpečí společenských předsudků a povrchních škatulek neminout! S obdivem tleskám oběma herečkám za věrohodnost a především pak za odvahu tenhle nemilosrdný duel repetetivně podstupovat!
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Ivo Železný  50 %
26.5.2019 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Idiot plot = idiotská zápletka v literatuře znamená, že děj se může posunovat jen v případě, že všichni zúčastnění se chovají jako idioti. Tady po nekonečněkrát opakované výměně stejných replik se kus v druhé půli zcela rozpadl do nesmyslna. Prostě blbá hra, která se dá v obou půlkách divadla jedině přetrpět.
A jak se to líbilo! Potlesk vestoje. Jediné štěstí, že jsem byl ušetřen Kateřiny Hrachovcové. I když to by vlastně mohlo být nakvadrát.
Lukáš Šídlo  90 %
12.3.2019 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Geniální Vilma Cibulková, úžasná Alžběta Stanková!!!! Vlastně jsem od této hry nic moc nečekal, dostal jsem ale úžasný zážitek plný emocí a dokonalé herecké výkony.
Sabina92  60 %
25.1.2019 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Na toto představení jsem se velmi těšila a očekávala jsem mimořádný zážitek. Bohužel, asi jsem opravdu čekala příliš mnoho. Herečkám nebylo rozumět a mluvily potichu. Děj nám tak nějak unikal, že jsme vlastně moc nechápali o co přesně jde. Kdo koho znásilnil, kdo byl Jack a jakou roli v příběhu sehrála Serena? Proč se vlastně syn zabil.....Také jsem se velmi těšila na Kairu, ale alternovala p. Stanková, které jsme její roli vůbec nevěřili. Byla tak nějak divně nepřirozená. Procenta jen za kvalitní herecký výkon p. Cibulkové.
Avlis  100 %
1.10.2018 | 144 hodnocení
+ souhlasím
Výborné herecké výkony,hlavně Vilma Cibulková byla skvělá. Hra zajímavá,smutné téma...
JirkaS  100 %
14.4.2018 | 263 hodnocení
+ souhlasím
Gedeonův uzel - v těch dvou slovech se pro mě nyní ukrývá všechna myslitelná bolest, kterou je člověk schopen cítit. Může-li divákovi puknout srdce během divadelního představení, je to právě tady. Umírám, brečím, trpím. Není žádné zítra, protože dnešek mě umrtvil. Nemůžu jít dál, protože stojím na místě neschopen pohybu. Tohle bolelo. Tohle moc bolelo. Přesně to si odnáším. Stálo za to zažít herecký koncert Vilmy Cibulkové, která je dokonale autentická a přesná a neudělá jediné zbytečné gesto či pohyb navíc. K. Hrachovcová pak jen perfektně dotvořila výsledný dojem. Bravo a děkuji! /13.4.2018/
Barka  70 %
11.4.2018 | 293 hodnocení
+ souhlasím
Jsem rozpačitá. Hra mě nevtáhla tak, jak jsem očekávala. Možná to bylo způsobené faktem, že tak 1/3 textu jsem vůbec neslyšela... a to jsem seděla v 8. řadě divadla s velmi dobrou akustikou (H.Počernice). Herečky by si na to měly dávat velký pozor, protože jak tady čtu, stejný problém měli i jiní diváci. Ztotožňuji se i s názorem, že mnohé scény jsou až zbytečně natahované, čímž inscenace ztrácí rytmus a divákovi upadá pozornost. Pro mě trochu zklamání.
Misa  60 %
28.11.2017 | 81 hodnocení
+ souhlasím
No,přiznám se,že jsem tuhle hru v sobě musela nechat dlouho doznít a asi to nebyl ten pravý kus na shlédnutí v 8.měsíci těhotenství:)Nicméně,víc se mi líbila Kaira,protože prostě byla civilnější a Vilma Cibulková mi do hry vnesla už do tak přepjatého textu až moc exprese.V první polovině hry jsem přiznám trochu bojovala s nudou,aby následně došlo k očekávané katarzi.Text mi přišel také trochu prvoplánovitě šokující a ano,jak tu někdo psal,vyznění odhalené homosexuality narozdíl od posledních chvilek kocoura u veterináře,bylo i pro mě paradoxně nedostatečné.
Jirkan  50 %
24.11.2017 | 564 hodnocení
+ souhlasím
23.11. 2017: Nemohu se zbavit pocitu, že se obě herečky snaží navodit velmi intimní atmosféru jejich rozhovoru a trochu jim v tom brání prostředí, ve kterém hrají. Akustika Slévárny se ukazuje jako překážka. Samotný text stojí (tak trochu zoufale) na jednom bodě a je zacyklený, což není třeba chápat špatně, ale jako odraz současné společnosti. Setkáváme se s tím často, že se točíme kolem jednoho bodu a rýpeme se v tom a nedaří se posunout dále. Je ale zajímavé vidět spolupráci těchto dvou hereček a pozorovat je, jak se vzájemně inspirují.
Janis  70 %
14.11.2017 | 267 hodnocení
+ souhlasím
Hra stojí na profesionálním herectví V. Cibulkové, které zakrylo i režijní nejistoty. Musím přiznat, že mě herečka dohnala k slzám a sdílela jsem s ní v nejvypjatější scéně její bol jako se skutečnou postavou. Výstupy K. Hrachovcové byly protipólem, bohužel mnohdy těžko slyšitelné, a některé monology působily dojmem, že zapomněla text (ač si to nemyslím). Vsuvky jí na tělo (s kočkou) mi přišly zbytečné.
Jinak ale jedna ze zajímavých premiér sezóny, jen myslím, že misty málo dotažené některé dílčí katarze (např. odhalení homosexuality), zatímco jiné (ta s kočkou) až přepjaté.
Teucha  100 %
27.5.2022 | 2 hodnocení
+ souhlasím
Geniální! Silné představení, úžasný výkon paní Cibulkové, Alžbeta Stanková neměla chybu.
Bóža  80 %
23.11.2017 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Ztotožňuji se s většinou zde uvedených komentářů. Vytkla bych poměrně hodně tichou řeč, pokud se nejednalo zrovna o vypjaté scény. Nevím, zda to bylo špatnou akustikou, ale odhaduji, že mi možná 20% textu uniklo...
SBN  20 %
1.6.2022 | 149 hodnocení
Kolemjdouci  80 %
20.9.2021 | 80 hodnocení
Mapinho  70 %
24.8.2020 | 39 hodnocení
Miss.  80 %
31.3.2020 | 20 hodnocení
Jakubson  90 %
9.1.2020 | 94 hodnocení
Zachardi  70 %
28.5.2019 | 42 hodnocení
Snekac  100 %
26.5.2019 | 206 hodnocení
Unionboy  70 %
26.5.2019 | 345 hodnocení
Dajcik  80 %
26.5.2019 | 247 hodnocení
EliAn  70 %
12.2.2019 | 44 hodnocení
Michkyse  70 %
30.1.2019 | 100 hodnocení
Tomkom  80 %
30.1.2019 | 85 hodnocení
Boo  80 %
6.1.2019 | 125 hodnocení
DaZeL  90 %
6.1.2019 | 85 hodnocení
Lapte  80 %
20.5.2018 | 33 hodnocení
Ambrozka  100 %
29.4.2018 | 67 hodnocení
David Strang  60 %
17.11.2017 | 130 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.