Recenze
Freddie Mercury tančí s osudem a zpívá naživo - v Plzni
psáno z představení: 15.3.2014, Veronika Boušová
foto: Pavel Křivánek
foto: Pavel Křivánek





To, co dokáže spojit zdánlivě nespojitelné, je právě Vaculíkův specifický inscenační rukopis a obsazení hlavní role dvěma interprety. Postava Freddieho si o dualitu vyloženě říká. „Ve skutečnosti ho nikdo neznal. Byl plachý, jemný, laskavý. Nikdy nebyl tím, co hrál na pódiu.“ (Roger Taylor). Mercuryho zosobňují zpěvák revivalové skupiny Queenie Michael Kluch a tanečník Richard Ševčík, člen plzeňského baletu. Taneční a hudební složku doplňují anglické texty písní od Queen, vázané na konkrétní situace, a poetické či přímočaré texty Václava Kopty na melodicky chytlavé i dramaticky akcentované písňové skladby Petra Maláska. Všechno tu dává hlubší smysl, i symfonická hudba estonského skladatele Arvo Pärta, využívaná v praxi k péči o pacienty v pokročilém stadiu nemoci AIDS.
V tomto stadiu se nachází také Freddie v úvodní scéně. Retrospektivní děj celého hudebně-tanečního dramatu je v podstatě onou vteřinou před zpěvákovou smrtí, kdy mu na smrtelné posteli prolétnou

Ačkoliv jemné hlasové nuance originálu jsou nenahraditelné, z Kluchových pěveckých čísel a jejich autenticity naskakuje husí kůže. Dojem umocňují některé shodné fyzické rysy, charakteristická gesta, věrně napodobená extravagance a kopie chronicky známých kostýmů (stříbrný trikot, variace na uniformy, královský plášť a koruna z koncertu ve Wembley). Kluch představuje Freddieho vnější tvář, Great Pretendera, dobývajícího slávu pod ochranou planety Merkur. Ale nejen tu.
Mění se i v introverta, komponujícího u klavíru, a v křehkém tanečním duetu se Ševčíkem se stává jednou z polarit Freddieho duše, polovinou rozdvojené osobnosti s nevyhraněnou sexuální orientací. "Dva koně v bouři se bojí a hledají rám, domov je ztracená stáj…" zazní k tanci v Maláskově bezmála valčíkové melodii Koptův mnohoznačný text.

Vaculíkovy choreografie musí kromě dialogů a niterných pocitů srozumitelně vyložit i konkrétní pohnutky a dějové události, třeba i polopaticky, jak je tomu ve scéně uplácení tajemníka Prentera, kdy vír bankovek a zrada, připomenutá slovy „Friends will be friends till to the end“ originalitou zrovna nevynikají. Jiné scény ovšem překvapí bláznivou nadsázkou a neotřelými kombinacemi jevištních situací s texty skupiny Queen (například titul I Was Born To Love You patří výhradně zpěvákově matce).
Zatímco hledání jména kapely či přeměna vysmívaného Buckyho na Freddieho se odehrává pouze křídou na školní tabuli, konflikt při hledání sexuálního zaměření nás zavede do gay-klubu mezi travestity a dominy – a že se na mladého zajíčka třesou. Během interpretace Too Much Love Will Kill You se zase Freddie zjevuje jako primabalerína ve svém milovaném Labutím jezeře s vtipným odkazem na černou a bílou labuť v každém z nás.

Vysoké nároky splňují všichni tanečníci, nicméně bez technické dokonalosti, disciplíny a ztělesněných emocí v projevu Richarda Ševčíka by se tento divadelní formát neobešel. Stejnými schopnostmi vládnou i subtilní Michaela Hosová (matka) a Jarmila Dycková (blízká přítelkyně Mary Austin). Vaculík je využil k rozvíjení bolestného tématu zpěvákovy touhy po mateřské lásce. Když se Freddie za asistence osudových žen probíjí z plastového boxu, je to boj o protržení plodové blány. Nejtěžší konfrontaci, plnou vzájemných dotyků, odstrkávání a odhánění sobecké Mother Love, podstupuje s ním i sama se sebou v dojemných tanečních scénách Mary.
Přechody mezi pohybovým a pěveckým vyjadřováním kladou na diváka jisté nároky, když se však naučíte vnímat obojí stejně intenzivně, čeká vás neobvyklý zážitek. Orientaci vám usnadní i změny scény za pomoci točny, zastřešené červeným můstkem a rozdělené průsvitným závěsem. Freddie – The King of Queen vstal v Plzni z mrtvých. Zpívá největší hity, odhaluje své soukromí a duši, tančí s osudem a nabízí ochutnávku svých velkolepých show. Show Must Go On.
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)