Recenze
Tragické rozměry lidské dobrotivosti
psáno z představení: 13.9.2005, Jiří Landa
foto: Bohdan Holomíček
foto: Bohdan Holomíček





Ačkoli Nebeského nastudování Divoké kachny zcela určitě nepatří mezi ty klasické, je zapotřebí uznat, že díky jeho koncepci hra ani na chvíli nenudí a pořád je co sledovat a objevovat (díky zvláštním myšlenkovým pochodům režiséra toho k objevování opravdu není málo).
Asi nejzvláštnějším a nejdiskutovanějším nápadem bylo obsazení Jaroslavy Pokorné do role čtrnáctileté Hedviky. Pokorná si s rolí dovedla poradit znamenitě a v mnoha okamžicích jsem díky jejímu suverénnímu herectví Hedviku vnímal jako mladičkou dívenku a ne jako herečku zralého věku. Právě díky nesymbióze reálného a hereckého věku postavy a herečky vynikla čistá duše dítěte, které však až příliš brzy poznává skutečný lidský svět. Chvíle prozření se stává v inscenaci nejsilnějším momentem, při němž zcela určitě i divák silnější „nátury“ dojde k určitému citovému pohnutí.

Ačkoli si ani tentokrát Jan Nebeský neodpustil své nesmyslné a nepochopitelné režijní vklady (koncepce v tomto případě byla jasná a zřetelná) v podobě několika perverznějších scén (močení paní Sörbyové, zvracení a závěrečná naháčská scéna první části – ta doslova volá po škrtu!), podařilo se mu nastudovat kvalitní a zajímavou inscenaci, která nenudí a má mnoho silných okamžiků, kdy si divák může uvědomit jak je kolikrát nesmyslné jeho počínání ovlivněné předsudky a kdy se může stát nevratně bolestně osudným. V Divadle v Dlouhé vznikla moderní a zároveň velice svérázná verze Ibsenovy Divoké kachny, která ukazuje, jak tragických rozměrů může nabýt lidská dobrotivost...
Hodnocení: 70 %
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)