Recenze
Trýznivá honba za svobodou
psáno z představení: 5.5.2011, Jiří Landa
foto: Petr Neubert
foto: Petr Neubert





Hra Slaměná židle se na našich jevištích objevuje teprve podruhé, před čtyřmi lety ji uvedlo Divadlo F.X. Šaldy v Liberci (z dalších počinů autorky je u nás známá jen Tulení žena, kterou nastudovalo Divadlo v Řeznické). Ačkoli je místo děje, ostrov Hirta ležící asi šedesát kilometrů od Skotska, českému divákovi popravdě hodně vzdálené, prožitky postav mají co říci lidem na celém světě.
Příběh začíná ve chvíli, kdy na ostrov připlouvají novomanželé – sedmnáctiletá Isabela a její o něco starší manžel, pastor Aneas. Na pobřeží se vzápětí setkávají s bývalou šlechtičnou, nyní vyhnankyní, Ráchel, jejímž předobrazem byla skutečně žijící žena Ráchel Chisleyová, kterou manžel po léta věznil mimo civilizaci na neobydlených ostrovech. Čtveřici doplňuje původní obyvatelka Hirty Oona starající se a dohlížející na uvězněnou lady.
Nejtěžší úlohu musela zvládnout Daniela Bambasová coby Ráchel. Věrohodně spodobnit ženu, která se již šest let marně pokouší dostat z manželova ostrovního zajetí a přesvědčit možné osvoboditele k činu, je úkol opravdu zapeklitý.


Hostující Markéta Frösslová bohužel sedmnáctiletou novomanželku Isabelu stylizuje jen do naivní dívenky oddaně milující svého manžela. Přestože jí tato poloha vysloveně sluší, není možné v ní setrvávat po celou dobu představení. Jeden příklad za všechny: o tom, že si postupně ostrov zamilovala, přestože to tam zpočátku vysloveně nesnášela, se dozvídáme až díky textu, kdy se o této skutečnosti jedna z postav zmiňuje. Z projevu Isabely není tato změna vůbec čitelná. Frösslová není pro Oubrama adekvátním protihráčem ani v hádkách, chybí jí určité jiskření, jež by vybudilo divákovu pozornost, zaujetí či pochopení. Do ztracena tak vyzní i její čtrnáctidenní útěk či tajné spiklenecké sblížení s Ráchel. Výjimku tvoří snad jen režijně perfektně zpracovaná opilecká scéna všech tří žen, kdy začínající herečka dovede se svými staršími kolegyněmi držet krok.
Bibiana Šimonová respektive Oona je v této inscenaci ztělesněním vyrovnanosti, ačkoli si i ona v sobě nese dávná traumata, například v podobě smrti manžela. Svůj podřízený stav vnímá odevzdaně jako úděl, čímž tvoří jakýsi protipól k Ráchel.

Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)