Divadlo v Řeznické

Valeria Schulczová, Roman Olekšák

Sametová noc

Premiéra: 28.2.2017. Překlad: Yvetta Srbová. Dramaturgie: Yvetta Srbová, Roman Olekšák. Hudba: Martin Hasák. Výprava a režie: Valeria Schulczová.
1:20x


Hra o moci, o touze ovládat životy jiných, o tom, co všechno je člověk ochoten a schopen udělat, aby moc získal, o lidech, kteří považují svědomí za zbytečnou přítěž a přesvědčení je jenom nástrojem k dosažení osobních cílů. Je listopad 1989, první týden sametové revoluce, nikdo zatím netuší, jak vše dopadne. Doktor, zasloužený papaláš, slaví právě narozeniny, ale vlivem událostí na oslavu nikdo nepřijde. Přitom se sem hosté dříve doslova hrnuli, také kvůli doktorově manželce, jejíž otec je vysokým funkcionářem strany. Na oslavu přijdou jen mladá sestřička, naivní doktorova milenka plná ideálů o lepších zítřcích, a kolega, průměrný doktor, před týdnem ještě aktivní člen strany, nyní člen revolučního výboru, který přijde svého nadřízeného požádat o odstoupení z funkce...
inscenace není vhodná pro děti v průběhu představení se na jevišti kouří
Divadlo v Řeznické
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
76 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení

Hodnocení redakce:
Michal Novák 70 %
(zadáno: 16.5.2017, počet hodnocení: 911)
přínosný / zajímavý komentář
Na autory se výtky, že postavy jsou schematické a zápletka předvídatelná, už snesly. Přiznám se, že jsem tohle moc nevnímal. Hra popisující jeden narozeninový večírek o „sametové noci“ totiž divákům uštědří takovou bazální lekci, která vysvětlí leccos z pětadvacetiletého vývoje „po sametu“. Jsou mezi námi, jsou vysmátí a třímají otěže. Herecky je inscenace nejzajímavější v momentech, kdy postavy vystupují ze šablon (zde by se snad dalo lépe pracovat s postavou Michala Bureše, kterou ztvárňuje Jan Plouhar). Je skvělé, že dramaturgie Divadla v Řeznické před takovým tématem neuhýbá.
Pavla Haflantová 70 %
(zadáno: 10.5.2017, počet hodnocení: 260)
přínosný / zajímavý komentář
Na představení jsem ocenila především fakt, že herci ani na vteřinu nevypadli z role - i když zrovna nebyli v centru dění, stále reagovali na vše, co se odehrávalo, a tím dodávali celku na mrazivosti i přesvědčivosti.
Nejvíce se mi líbil M. Etzler coby prohnaný a bezskrupulózní primář. Postava Jana Plouhara se dá chápat jako "primář před dvaceti lety" a potom by jeho chování a pojetí bylo přímo geniálním režijním tahem.
Určitě bych se ale obešla bez (až trapně prvoplánových) narážek na současnou politickou situaci, hra snadno obhájí svou nadčasovost i bez nich.
Lukáš Holubec 60 %
(zadáno: 5.5.2017, počet hodnocení: 440)
přínosný / zajímavý komentář
Největší přínos inscenace je bezesporu téma, které by naše společnost měla maximálně vnímat. A sice nevyrovnání se s minulostí, zachování se v přelomových situacích, převlékání kabátů. Hra však doplácí na šablonovité postavy, v mnoha ohledech jednajících příliš nereálně, nadbytečné přeplnění obsahu, čímž děj lehce zadrhává, nebo zbytečně laciné odkazy k současnosti. Ze čtyř pro mne veskrze negativních a absolutně nesympatických postav si pak s tou svojí nejlépe poradila Zuzana Slavíková. Přes všechny výtky nicméně oceňuji, že se někdo věnuje tomuto bohužel stále současnému a bolavému tématu.
Pavel Širmer 70 %
(zadáno: 24.3.2017, počet hodnocení: 1280)
přínosný / zajímavý komentář
75%. V komorním dramatu se v jednom večeru, v jednom domě a mezi čtyřmi postavami řekne vše podstatné o chování lidí a jejich různých postojích během převratu v roce 1989. Autoři podobně jako v Leni v konkrétní dobové situaci, s odstupem a nadhledem dokázali najít, co je platné v každé době. Drobné kostrbatosti v situacích mají svůj smysl a jsou odpustitelné. Režisérka se se svým týmem a herci dobrala správného vyznění. Vyhrocený závěr účinkoval mimořádně silně. Intenzitu sdělení by mohlo posílit výraznější podání charakteru Michala (J. Plouhar) a jeho motivací. Počin hodný pozornosti!
Jiří Landa 80 %
(zadáno: 7.3.2017, počet hodnocení: 2721)
přínosný / zajímavý komentář
75% Ačkoli text Sametové noci přece jen nedosahuje takových kvalit jakým byl Leni, zůstává především v kontextu současných dramatických her vysoce nadprůměrným (i přes zbytečnost, která v půlce příběhu prozradí pointu). Čím se však může tato inscenace chlubit, jsou herečky Z. Slavíková, jež s přehledem zvládá střídání různých poloh postavy, a V. Khek Kubařová, která se s rolí doslova sžila a díky jejímu procítěnému ztvárnění naivní sestřičky tak závěr vyznívá hodně sugestivně. A M. Etzler dokazuje, že mu sluší mnohem víc tato část jeho hereckého já, než jakou předvádí v laciných komediích.
Helena Grégrová 70 %
(zadáno: 4.3.2017, počet hodnocení: 1243)
přínosný / zajímavý komentář
Stěžejní plus této inscenace spatřuji v tom, jak čitelně a citelně jejím prostřednictvím rezonuje echo naší "sametové" minulosti, jejíž falešné porevoluční tóny stále slyšitelně doznívají i dnes. Solidním hereckým výkonům na premiéře se suverénním přehledem dominovaly Zuzana Slavíková a Veronika Khek Kubařová. Stěžejní mínus putuje na konto neodpustitelně nešetrného naznačení vývoje děje uprostřed hry. Opravdu je nutné takhle zbytečně vyplácnout pointu? :/
Hodnocení uživatelů:
Markéta BP 80 %
(zadáno: 13.6.2017, počet hodnocení: 47)
Kastan42 80 %
(zadáno: 10.6.2017, počet hodnocení: 24)
Vladimír Rogalewicz 80 %
(zadáno: 8.6.2017, počet hodnocení: 404)
přínosný / zajímavý komentář
Velké díky za uvedení tématu. Tak má vypadat angažované divadlo. Škoda nereálného konce - hra by bez něj neztratila na síle. (Pozn. Jedná se o hru slovenských autorů pro bratislavské divadlo. Neubránil jsem se úvaze, že na Slovensku byly a jsou některé vztahy a vazby oproti Praze posunuté, což je mimochodem také zajímavé poselství.)
Čiko 80 %
(zadáno: 18.5.2017, počet hodnocení: 489)
přínosný / zajímavý komentář
Je prostě skvělé vrátit se do té doby s odstupem času. Jakoby to bylo včera. Dobře zahrané charaktery všech postav.
Mora 70 %
(zadáno: 12.5.2017, počet hodnocení: 109)
přínosný / zajímavý komentář
Téma ze života, i když dramatický závěr byl veskrze divadelní (ale beru to).Lámání charakterů a obracení kabátů bylo opravdu věrohodné. Asi bych vypustila ty naturalistické milostné scény, které v tak malém prostoru (viděno z 1. řady) působily spíš komicky než vášnivě.
Marsed 90 %
(zadáno: 5.5.2017, počet hodnocení: 109)
přínosný / zajímavý komentář
Velmi dobré herecké výkony. Chvílemi mě přecházel mráz po zádech, jak je demokracie křehká. Výstižně se zde vykresluje charakter člověka, když je pokřivený, zůstane pokřiven za všech okolností.
JirkaS 80 %
(zadáno: 4.5.2017, počet hodnocení: 37)
přínosný / zajímavý komentář
Byl jsem zvědav, jak se dá Sametová revoluce uchopit v komorním podání a prostoru, a hra nezklamala. Byla zajímavá, mělo to spád, a i když mi jednání postav občas přišlo nelogické, žádné zásadní nedostatky zde nespatřuji. Ale ještě více než na hru samotnou jsem byl zvědavý na mou nejoblíbenější herečku Veroniku Khek Kubařovou. A milerád konstatuji, že její kvalitní herectví v této hře vyniká. Její splynutí s postavou je nepřehlédnutelné a až do mrazivého konce si drží vysokou kvalitu, kterou se jí vyrovnává snad jen Zuzana Slavíková. Jsem spokojený. /viděno 30. dubna 2017 v Divadle v Řeznické/
Domi.Mac 30 %
(zadáno: 3.5.2017, počet hodnocení: 17)
přínosný / zajímavý komentář
Velké zklamání. Předvídatelný děj, šablonovité postavy. S Macbethem to nemá nic společného. Stereotypní vyprávění pořád toho samého dokola. A Sametová revoluce je tady podaná zvláštně všeobecně. Navíc scéna a kostýmy jako by vypadly z komedie z Divadla v Rytířské. Etzler nepřesvědčivý, Plouhar nijaký, navíc i v tak malém prostoru nebyl slyšet, Kubařová se Slavíkovou i z těch nelogicky napsaných figur dělají něco, na co jsem se vydržela koukat. A konec s Kubišovou bych pochopila v Ungeltu, ale tady to dodalo tomu kýči korunu.
Milan 80 %
(zadáno: 2.5.2017, počet hodnocení: 45)
Martin21 90 %
(zadáno: 1.5.2017, počet hodnocení: 255)
přínosný / zajímavý komentář
Výborní Zuzana Slavíková a Miroslav Etzler!
Plšík 80 %
(zadáno: 1.5.2017, počet hodnocení: 245)
přínosný / zajímavý komentář
75%
Jindrah 70 %
(zadáno: 13.4.2017, počet hodnocení: 9)
přínosný / zajímavý komentář
Dost dobrá ale poněkud temná predikce posametového vývoje. Nějací slušní idealisté stále existují. Osobně bych uvítal více prostoru pro oportunistické nebo idealistické motivace aktérů na úkor emocí a vášní v osobních vztazích. Explicitní sexuální epizodky nebyly nutné. Vztah papalášských manželů mi trochu připomněl Kdo se bojí V.W. Odkaz na Andreje (Bureše) Babiše byl poněkud aktivistický.
Lisarah 80 %
(zadáno: 8.4.2017, počet hodnocení: 53)
Anex 70 %
(zadáno: 20.3.2017, počet hodnocení: 96)
Michkyse 80 %
(zadáno: 15.3.2017, počet hodnocení: 30)
přínosný / zajímavý komentář
Skvělé herecké výkony všech čtyř protagonistů, především pak Zuzany Slavíkové. Velmi dobře zachycená atmosféra přelomu komunismu a demokracie v Československu s až mrazivými přesahy do současného dění, téměř třicet let poté. Hře se poměrně dobře daří připomínat a apelovat na diváky, že politika jako boj o moc se příliš neliší svými prostředky, pouze se mění kulisy a rámce, ve kterých se odehrává.
Marcela 70 %
(zadáno: 15.3.2017, počet hodnocení: 349)
přínosný / zajímavý komentář
75 %
Ba-jo 80 %
(zadáno: 10.3.2017, počet hodnocení: 120)
přínosný / zajímavý komentář
V roce 1989 mi bylo teprve 8 let, a já si z této přelomové doby a atmosféry pamatuji jen malé střípky. Jsem proto vděčný, že jsem se mohl do sametové noci přenést znovu prostřednictvím této povedené inscenace už v mnohem zralejším věku. Návrat to byl poněkud tísnivý a drsný, zbaven nánosu onoho sametového idealismu...chvilku jsem si říkal, že se koukám na takové pokračování legendárního Kachyňova Ucha po dvaceti letech...
Lenka458 90 %
(zadáno: 7.3.2017, počet hodnocení: 87)
Bernardblack 70 %
(zadáno: 27.2.2017, počet hodnocení: 141)
přínosný / zajímavý komentář
Ač jsem"sametovou noc" či založení"občanského fooru":)zažil jen jako dítě, tak myslím, že se hře dobře podařilo zachytit onu atmosféru strachu a převlékání kabátů...škoda jen poněkud"přepáleného a prozrazeného závěru"...každopádně otázka, kdo tady zhasne, když odejdou všichni komunisti, už zůstane navždy nezodpovězená:)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.