Divadlo X10
<< O mrtvých ptácích | Oppermannovi >>
Ladislav Grosman, Jiří Pokorný
Obchod na korze
Premiéra: 23.9.2016 | 1:25x
Divadelní podoba novely proslavené oscarovým filmem, která zachycuje proces arizace na Slovensku a v hutné zkratce ukazuje, jak mikrosvět drobných lidí začínají ovládat Hlinkovské gardy, jak se do člověka plíživě vkrádá strach, nenávist, zlo. Slunce praží na špičku jehlanu, krajinou projíždějí vlaky s lesknoucími se zbraněmi, na které štěkají psi. Maloměstský svět sžíraný plíživým nástupem fašismu. Jak daleko je od závisti k ideologii, jakou cenu má jeden už končící lidský život...?
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
68 %
Hodnocení redakce
Jan Pařízek 70 %
Veronika Boušová 80 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Koula 80 %
Lukáš Holubec 90 %
Jiří Landa 50 %
Helena Grégrová 60 %
Jan Pařízek 70 %
Veronika Boušová 80 %
Pavel Širmer 60 %
Jiří Koula 80 %
Lukáš Holubec 90 %
Jiří Landa 50 %
Helena Grégrová 60 %
Volby
Hodnocení (30)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jan Pařízek 70 %
17.1.2018 | 929 hodnocení
+ souhlasím
Z mého pohledu určitě působivé zpracování se spoustou silných scén a momentů. Syrové betonové prostředí sálu DUP39 přidalo celé inscenaci na silnějším prožitku. A také dobře zvolená doprovodná hudba navodila tu správnou atmosféru. Snad jen některé dějové zvraty byly znázorněny poněkud nejasně a nebo až příliš symbolicky, alespoň pro mě jako diváka co nezná knižní předlohu ani filmové zpracování. Přesto inscenace dokáže zasáhnout a to i díky velmi dobrým hereckým výkonům, v čele se skvělou G. Pyšnou. 74%
Pavel Širmer 60 %
6.3.2017 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
Koncepce má svůj smysl, řada působivých obrazů. Poctivě zpracované, precizně zahrané. Ale jen část diváků se dokáže naladit na vlnu inscenace, resp. její expresivní pojetí, a odejít se skutečným zásahem. Někdo také může mít problém oprostit se od filmového zpracování, případně může působit rušivě, že většina herců ztvárňuje více rolí. Stísněné sklepní prostředí nepřináší v tomto případně významnou devízu. V mém případě sice převážily rozpaky, přesto pokládám počin za pozoruhodný pokus.
Jiří Koula 80 %
8.11.2016 | 1601 hodnocení
+ souhlasím
Přečtěte si blog Lukáše Holubce, k němu už není co dodat.
Lukáš Holubec 90 %
7.11.2016 | 748 hodnocení
+ souhlasím
--- Do sklepení Slovenského štátu --- (více v článku na blogu)
Jiří Landa 50 %
2.10.2016 | 3036 hodnocení
+ souhlasím
55% Adaptace novely, která vstoupila do širšího povědomí díky filmu, za nějž tvůrci získali v roce 1966 Oscara, celkem zdařile akcentovala děsivost doby, stejně tak se jí podařilo vykreslit charaktery některých postav. To vše však bylo zabaleno do takového inscenačního rámce, který mi veškerý prožitek značně zeslaboval. Expresivní herectví, situace vedené do extrémních poloh či práce se světlem - to vše odvádělo pozornost od toho hlavního tzn. příběhu a jeho nadčasovosti. Přestože jsem s viděním režiséra nesouzněl, oceňuji jeho práci s herci. Konkrétně bych rád zmínil výborného M. Nechvátala.
Helena Grégrová 60 %
29.9.2016 | 1723 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Příběh se soustředí na neblahé historické události Slovenského štátu během druhé světové války, současně se ale v osudu Tóny Brtka nadčasově zrcadlí pohnutky a vlastnosti staré jak lidstvo samo. Inscenaci jsem četla především jako zlý horečnatý sen hlavního hrdiny, ve kterém defilují pokroucené přízraky bezohlednosti, neomalenosti, hamižnosti, strachu, zbabělosti a mravních kompromisů, před nimiž se morálka a svědomí krčí v koutě tak dlouho, až jsou umlčeny. Sklepní prostory pocit všeobjímající stísněnosti učinně umocnily. Herecky kolektivně silné výpovědi dominuje Matěj Nechvátal.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Gimli35 80 %
29.6.2021 | 318 hodnocení
+ souhlasím
Myslím, že definice představení jako zlého horečnatého snu hlavního hrdiny, jak píše H. Grégrová, je naprosto přesná. Po možná až příliš expresivním začátku jsem skoro celou dobu jsem přemýšlel, jestli se mi ta inscenace pozdává, a čím víc se blížil konec, tím jsem si byl jistější, že ano. Tono Brtko ve výborném podání M. Nechvátala vyznívá o něco málo negativněji a emocionálně rozháraněji než ve filmu, ale to nevadí. Krásný kontrast mezi uřvanými, nepříjemnými scénami s manželkou (L. Roznětínská) a klidnými až láskyplnými s paní Lautmannovou (G. Pyšná). Velmi silný závěr.
Hoolek 50 %
17.5.2019 | 39 hodnocení
+ souhlasím
no já nevim. mám rád takový ten nepřetržitý tok děje. tohle bylo poskládané ze spousty situací, obrazů. občas mně přišla režie trochu ochotnická. jakože nesmyslné pohyby, pitvoření, grimasy... téma tak silné, herecké výkony výborné, uchopení textu skrze režii... já opravdu nevim... nechalo mě to chladným...
Svinibrodská zeleň 70 %
6.4.2018 | 45 hodnocení
+ souhlasím
75%Nesedla mi stylizace postavy Romana Zacha. Některé scény byly nepochopitelně dlouhé. Jinak ale moc silné představení.
Monulinka 70 %
25.8.2017 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Viděno venku u Stalina, bohužel hluční turisté hře dost uškodili, ve sklepních prostorách bych si to určitě užila víc. Film jsem neviděla, takže srovnávat jsem naštěstí nemohla. Odlišení více rolí jednoho herce mi problém nedělalo. Expresivní pojetí není úplně můj šálek kávy, ale rozhodně oceňuji výkony herců v čele s M. Nechvátalem a G. Pyšnou a jejich nasazení navzdory rušivým elementům. 65 %
Vladimír Rogalewicz 80 %
4.4.2017 | 823 hodnocení
+ souhlasím
Představení dovedené téměř k dokonalosti, a přitom za použití poměrně primitivních prostředků. Špičková režie i herecké kreace. Škoda určité ztráty tempa v poslední třetině.
Barka 70 %
20.2.2017 | 297 hodnocení
+ souhlasím
Roman Zach a Matěj Nechvátal na jednom jevišti, to je velká paráda! Inscenace pro náročného diváka, občas na můj vkus trochu moc artové, ale rozhodně stojí za povšimnutí.
Marlenin-zápisníček 50 %
13.1.2017 | 181 hodnocení
+ souhlasím
... bohužel jsem se nedokázala ztotožnit se stylizací představení ...
Vaklav 80 %
13.1.2017 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Šel jsem na hru, protože jsem kdysi dávno viděl film. Bál jsem se, že mě to bude rušit, ale to se ani v nejmenším nestalo. Hra je zcela svébytná. Oceňuji, že jsem se při opakovaném střídání rolí nikdy neztratil. Přechod mezi místy děje byl plynulý, čitelný. Atmosféra vytvořená přesvědčivě - nevím, co chybí k tomu, abych napsal naprosto přesvědčivě, na to je někdy potřeba třeba ten správný den.
G. Pyšná skvělá - naprosto přesvědčivá.
G. Pyšná skvělá - naprosto přesvědčivá.
J.anek 80 %
31.12.2016 | 517 hodnocení
+ souhlasím
Stísněnost prostoru inscenaci hodně pomáhá. Chvíli mi trvalo, než jsem si zvykl na neobvyklou hereckou stylizaci, ale když jsem ji přijal, působila na mě inscenace tím silněji. S Matějem Nechvátalem se divák (já tedy určitě) snadno ztotožní. Jeho Brtko je vší stylizaci navzdory autentický, srozumitelný, čitelný. Ten kluk je tak velký talent, že z toho jde hlava kolem.
Ba-jo 80 %
16.12.2016 | 242 hodnocení
+ souhlasím
Jiřím Pokorným zručně vystavěná inscenace, která vychází z literární a nikoliv filmové předlohy. Tísnivou atmosféru umocňuje sklepní prostor, sporé osvětlení a černobílá kompozice. Miniaturní scéně však bezesporu dominují úchvatné herecké výkony! Největšími objevy pak pro mě jednoznačně bylo duo Matěj Nechvátal a Gabriela Pyšná.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.