Národní divadlo [Nová scéna]
<< Zahrada | Zemětřesení v Londýně >>
Jan Frič, Milan Šotek
Zbyhoň!
Premiéra: 17.5.2018 | 1:35x
Dramaturgie: Milan Šotek. Scéna: Nikola Tempír. Kostýmy: Petra Vlachynská. Hudba: Jakub Kudláč a citace. Režie: Jan Frič.
Poslední uvedení: duben 2019.
Poslední uvedení: duben 2019.
Pavla Beretová, Lucie Polišenská, Patrik Děrgel, Filip Kaňkovský, Ondřej Pavelka, Filip Rajmont / Jan Frič, Jiří Suchý z Tábora, Milan Stehlík / Rudolf Stärz
Autorská inscenace o českých nepravostech. „Že vám jméno titulního hrdiny nic neříká? Není možná! Nebo patříte k těm, kteří dvě stě let od chvíle, co pro nás Rukopisy objevily naše národní hrdiny, stále nevědí, kdo to byl Záboj, Vlaslav, Lubor, Liduše? Považujete Šťáhlava za značku smoothie makeru a Čestmír je pro vás leda ten otylý létající chlapec? Je načase napravit to! Poznej své hrdiny. Poznej Zbyhoně!“
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (28)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 40 %
30.10.2018 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Inscenační tým mystifikuje, pohrává si s divákem. Nabourává i po léta zažité „jistoty“ stálých návštěvníků ND. Komediálně nadaní herci jsou semknutí a dokáží obratně bavit i ve chvílích, kdy je podstata gagů nezřetelná (nebo možná dokonce ani žádná není). Je jasné, o co tvůrcům šlo. Textový základ je však až příliš „zastřený“ a jen zlomek diváků se dokáže naladit a nechat vtáhnout do představení tak, aby zamýšlená hra fungovala. Přestože experimenty bývají záležitostí riskantní, s počiny tohoto typu by měla dramaturgie ND na Nové scéně přicházet i za cenu, že se ne vždy zcela zadaří.
Jiří Landa 40 %
12.9.2018 | 3021 hodnocení
+ souhlasím
Pokus tvůrců vytvořit projekt na způsob německého apelativního divadla nevyšel. Na vině je především dramaturgicko-režijní koncepce, která nedokázala inscenaci dodat patřičné tempo a hlavně pro tento divadelní tvar nutnou stimulaci, která by neustále atakovala pozornost diváků. Je však otázkou, zda se prvopočátek problému nenachází už u samotného textu. Jde o nešťastný počin s ještě nešťastným závěrem v podobě trapného momentu zpěvu státní hymny. Zbyhoň! měl ovšem i jedno velké pozitivum. Bylo zajímavé vidět herce ND zase v úplně nových polohách, v nichž v mezích možností inscenace obstáli.
Michal Novák 40 %
11.8.2018 | 1153 hodnocení
+ souhlasím
Zaděláno na polemiku s falešným nacionalismem některých frustrovaných, zato hlasitých našinců? Právě že vůbec, téma promarněno. Režie pracuje s celkem konzistentní, „šotkovsky“ klenutou stavbou, nebojí se umocňovat ironii až k hranici trapnosti, ale myšlenkově neujasněná jevištní realizace hatí komunikaci s divákem. Mírně trapnému, místy veselému večírku chyběl rytmus, formální řád. Smyslu celé taškařice (s citovým vydíráním na závěr) jsem se vážně nedopátral. Tvaru nepomáhá ani předstírání jakési spontánnosti. Plusem naopak je, že herci jsou ve vytváření typologických zkratek velice přesní.
Anežka Kotoučová 50 %
16.5.2018 | 230 hodnocení
+ souhlasím
Po všech stránkách hodně uvolněný fričovský pelmel, který využívá textů a (ne)pravosti Rukopisů k strefování se do přemrštěného českého nacionalismu,slepého vlastenčení,sektářství,xenofobie a mnohých dalších slabin.Do hodiny a půl se vejde opravdu hodně, dojde na kostým Sluhy dvou pánů, trdelník i hromadné zpívání hymny. Oceňuji nápadné zcizovací momenty (Leeloo Pavly Beretové je už nefalšovaným psím členem Činohry) a dobré výkony všech herců, kteří si to vyloženě užívají. Zbyhoňovi by ale neuškodila pevnější ruka dramaturga, který by přehršel nápadů trochu více zracionalizoval a zpřehlednil.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Doublefish 100 %
17.4.2019 | 56 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto geniální představení, je mi líto, že končí, posílal bych na něj přátele, to se musí vidět. Nevím, jak lépe diváky navést na to, že v dnešním světě plném informací si musíš podle svého rozumu dělat vlastní názor. Těžce přenositelný zážitek. Fakt je, že malá část z asi 75% zaplněného divadla při derniéře odcházela zpruzelá nebo šokovaná nebo tak něco. Zbyhoňte si!
Jerman 10 %
16.2.2019 | 127 hodnocení
+ souhlasím
Příšerná slátanina vycházející z Rukopisů s hloupými a násilnými aktulizacemi a přenosy k dnešní situaci ve společnosti. Jak může kmenový režisér ND něco takového pustit na scénu, a ještě být spoluautorem. Vzpomínám na vynikající Fričovy režie (Velvet Havel na Zábradlí a Mlčení bobříků Pod Palmovkou) a velmi solidní Dotkni se vesmíru a pokračuj a říkám si, "kde ty loňské sněhy jsou".
Michvon 50 %
14.11.2018 | 193 hodnocení
+ souhlasím
Miluju většinu Fričovin, ale tohle bylo moc. Zahlcené nápady, chybělo přísné oko dramaturga. Herci vtipní, Patrik Děrgel geniální, ale tentokrát se to moc nepovedlo.
Kuba_r 60 %
20.6.2018 | 100 hodnocení
+ souhlasím
My jsme se s přáteli opravdu dobře bavili! Když nečekáte zázrak, můžete odejít spokojeni. Na Národní divadlo to sice není úplná pecka, ale v žádném případě bych to představení nezatracoval.
Slavek53 30 %
21.5.2018 | 90 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Dal bych 40%, za citové vydírání se zpěvem státní hymny strhávám 10%.
Katarina16 30 %
20.5.2018 | 26 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Místo hymny to na závěr chtělo nasadit spíše vichr z hor.
Teufel 70 %
18.5.2018 | 78 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Přesně na takovéhle věci má mít národní divadlo Novou scénu. Inscenace je v mnoha ohledech chytrá, textově vybroušená a o nás toho umí navypovídat obrovskou spoustu. Vzít otrlého dramaturga, vyškrtal by z toho spádnou a kompaktní hodinu a čtvrt a bylo by to super. Hereci opravdu skvělí. Přesto jsou tam hlušší pasáže, kdy čas ubíhá nesmírně pomalu, a které působí dojmem spíše bezradného oslího můstku. Ten závěr mě ukrutně dožral, ale možná jsem to trochu potřeboval, fajn. Názory diváků se zřejmě budou dost lišit, tohle určitě nesedne každému.
Jirkan 40 %
18.5.2018 | 564 hodnocení
+ souhlasím
16.5. 2018: Vtipná scéna, velmi vydařený začátek, nápadité některé skryté vtípky a odkazy, zajímavé herecké výkony shazuje velká míra nápadů, které můžete třeba i trochu přehlédnout nebo v tu chvíli si nevšimnout jejich významu. Konec nebyl také moc vydařený (jasný). Publikum poměrně rozpačité, několik diváků odešlo během představení, další část odešla místo děkovačky. Pokud to vezmu tady a teď: bavil jsem se, s odstupem času je dojem rozpačitý, ale i takový výsledek může divadlo mít, proč ne... A Truffaldino je zpět a v naprosto dokonalém podání :-)...
Zma 50 %
18.5.2018 | 37 hodnocení
+ souhlasím
občas vtipné, ale jinak nedotažené, snad improvizace, nejasná myšlenka
KSnow 30 %
17.5.2018 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Dopadlo to stejně jako mnoho jiných českých pokusů o autorské inscenace komentující současnou společenskou situaci - jako nekoherentní a neuchopitelný sled obrazů. Na jevišti se sice něco děje, občas to má dobrou pointu, většinou to pobaví, ale celkově ten chaos vlastně nic moc nevyjadřuje. Hraje se o kritice nacionalismu? O hledání české identity? O autenticitě? O rukopisech? Je tam strašně moc nápadů, ze kterých se autoři měli zaměřit jen na pár, aby to celé aspoň trochu dávalo smysl. A být na závěr, po tom, co vidíme, jak je nacionalismus zhoubný, nucena zpívat hymnu, byl otřesný zážitek.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.