SpoluHra

V hodině rysa

Premiéra: 12.4.2017 | 1:55x
Překlad: Zbyněk Černík. Dramaturgie: Matěj Samec. Výprava: Eva Justichová. Hudba: Petra Horváthová. Režie: Radim Špaček.
Poslední uvedení: únor 2020.
Hra o schopnosti uznat svůj omyl, smířit se s vlastní nedokonalostí pomocí nadhledu a také o odpuštění. Druhým i sobě, když na to přijde. Severský příběh o chlapci, který zabil Boha. Vedle dogmatu víry nebo vědy existuje ještě jakýsi nepsaný zákon lidskosti. A ten je „někde vedle“. Jako ta pětadvacátá hodina dne, hodina rysa...
14!  

inscenace již byla stažena z repertoáru

SpoluHra
Hodnocení inscenace
Redakce
67 %
Uživatelé
68 %
kontroverzní inscenace (592.)
68291000
Volby

Hodnocení (34)

HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák  70 %
23.5.2017 | 1153 hodnocení
+ souhlasím
Text zračí znaky toho, že autor svého času byl posedlý démony. Výsledkem ale je celosvětově známá hra. Důvody, proč tomu tak je, se asi najdou – tak třeba pro její katarzní sílu, která dá odpovědi na základní otázky spojené s vírou a láskou. Tým SpouHry původně repetetivní litanie krátí a s odvahou se brodí temnými zákoutími duše. S psychologicky náročnými rolemi se herci popasovali „po svém“, avšak do atmosféry zapadl i emocionální vklad Zuzany Bydžovské do role Farářky i strohost výrazu Petry Horváthové v roli Lisbeth. A Chlapec Daniela Krejčíka? Intenzivní, soustředěný, přesvědčivý výkon!
Jiří Landa  70 %
17.5.2017 | 3021 hodnocení
+ souhlasím
75% Přiznávám, že mě na této novince původně nejvíce zajímal D. Krejčík, který mě poprvé výrazně zaujal v inscenaci DvŘ Cock. A musím přiznat, že mě jeho ztvárnění duševně narušeného chlapce zasáhlo snad ještě více než výkon ve výše zmiňované inscenaci. V podobných pozitivech lze ale hovořit také o Z. Bydžovské coby farářce (i když by mohla trochu ubrat na emocích), v menší roli obstála i P. Horváthová. Z jeviště bylo zřetelně "cítit" napojení na text, ale i herecké a režijní souznění. Jedná se o mimořádně niternou a intenzivní inscenaci, která dokáže divákům předat silný divadelní zážitek.
Jan Pařízek  70 %
16.5.2017 | 894 hodnocení
+ souhlasím
Již samotným textem se jedná o dosti silnou a emotivní inscenaci. Výtečným hereckým projevem, především v podání D. Krejčíka, se tento počin povýšil ještě o něco výše a dokáže diváka správně pohltit od začátku do konce. Samotná délka je možná trochu příliš, jsou zde místa kdy je těžší udržet pozornost, nicméně není jich mnoho a zaujetí pro samotný děj u mě vždy jasně zvítězilo. I samotná scéna zaslouží pochvalu, jednoduchá a dobře účinná. Z mého pohledu dosti silný divadelní zážitek. 75%
Lukáš Holubec  40 %
3.5.2017 | 735 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Hlavní problém vidím v textu. Zatímco jiní jistě naleznou otázky a možná i odpovědi v tak zásadních tématech jako je víra v Boha, lidské empatie spojené s porozuměním či láskou nebo třeba i střet víry s vědou, já od jinak výtečného dramatika nalezl skutečně jen jeho zážitek, kdy měl v osmdesátých letech problémy s alkoholem a v izolovaném prostředí živě komunikoval s kocourem. Nemohu se zbavit dojmu, že veškerá sdělení Enquist vykřikl falešně. Přidám-li k tomu emočně přehnané herectví Zuzany Bydžovské, zůstává mi pak jen opravdu nádherný a strhující výkon Daniela Krejčíka. Za ten ale tleskám.
Pavel Širmer  70 %
23.4.2017 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
75%. V temném dramatu se rozebírají bolesti až ze samého dna duše. K inscenování titulu je třeba odvaha riskovat. Brodit se takovými tématy není balzámem pro psychiku tvůrců. Zároveň jsou na místě obavy, zda hra diváky přiláká. Inscenace zaujme porozuměním textu. V náročné roli narušeného chlapce podal D. Krejčík strhující výkon. Viditelná citová investice Z. Bydžovské by stála za částečné krocení a odstup; hrála pravdivě a bez falše, ale přílišné „topení v emocích“ vyznění neprospělo. Přejme inscenaci, aby našla dostatek diváků, kteří se neleknou temnoty a budou pak odměněni silným zážitkem.
Helena Grégrová  80 %
13.4.2017 | 1652 hodnocení
+ souhlasím
Příběh o chlapci, který zabíjí povrchní předsudky a pokládá řadu znepokojivých otázek těm, kteří chtějí slyšet, nebojí se podlehnout magické síle pětadvacáté hodiny rysa a cítí se nesví ve světě plném neustálé nepochopitelné potřeby vše racionálně vysvětlit, hmatalelně poměřit a škatulkově pojmenovat. Katarzní účinek cesty za svobodou a láskou v dědečkově domě mě regulérně rozslzel. Jo, a že Bůh může být zrzavý kocour, už je mně víc než jasné. Tleskám a děkuji za tu šanci schoulit se do loketní jamky téhle cituplné inscenace.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Guildenstern  30 %
21.3.2020 | 435 hodnocení
+ souhlasím
Něco, s čím jsem se naprosto minul a vyloženě to protrpěl. Přijde mi, že si každý z herců inscenaci zahrál po svém a že jejich výkony k sobě vůbec neladily. Dan Krejčík ve svém (vysokém) standardu, Petra Horváthová mě nezaujala, Zuzana Bydžovská podle mě hned od začátku dosti přestřelila intenzitu, se kterou ke své postavě přistoupila. Kdyby začala v civilnější rovině a vytvořila emoční oblouk dle smyslu textu, pochopím to, ale tohle bylo vážně mimo můj vkus, měl jsem pocit, že je opilá. Přijde mi, že i ten text samotný není příliš kvalitní (souhlas s Lukášem Holubcem).
Valmez  80 %
18.3.2020 | 497 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé výkony, šel jsem na Z. Bydžovskou.
TheOne  80 %
22.1.2020 | 39 hodnocení
+ souhlasím
Kombinace Bydžovská + Krejčík je famózní.
O tom, jak uvnímáme tragédie a na základě čeho jsme schopni skutečně pochopit cizí pohnutky, které nám na první pohled nedávají smysl a jestli je to vůbec dobrý nápad. Mám-li si vybrat mezi teologem, bláznem a ateistou, pak jsem něco mezi bláznem a ateistou. Nechci totiž zapomenout, že bůh není láska, láska je dědův dům a bůh je zrzavej kocour. Boha sice následujeme, ale "bůh" je tvořen odrazem smrtelníka. A smrtelník má svědomí, které neunese těžké činy, když si uvědomí podstatu boha. Když si uvědomí, že následovat měl lásku, ne kocoura.
MMK  80 %
15.1.2020 | 171 hodnocení
+ souhlasím
Výborný text, který byl výborně zahrán. Zážitek kazí obvyklý nešvar La fabriky, kdy navzdory tvrzení, že neexistují rezervace na místa, nejlepší místa zarezervovaná samozřejmě jsou. Zkrátka jsou si někteří rovnější.
Avlis  60 %
9.11.2019 | 160 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě to bylo velké zklamání. Očekávala jsem daleko více. Děj mě nebavil,ale to nebylo to nejhorší... Petře Horváthové bylo velmi špatně rozumět, má na divadlo velmi slabý hlas a to jsem seděla v 1.řadě! Na galerii a na balkóně nemohli slyšet vůbec nic. Zuzanu Bydžovskou mám velmi ráda, ale nebylo jí rozumět, špatně artikulovala, brečela. Takže těch 60% má ode mě Daniel Krejčík.
Lukáš Šídlo  100 %
5.6.2019 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Prostě zážitek. Dan Krejčík exceluje Petra Horváthová a Zuzana Bydžovská dokonale podporují jeho nádherný výkon. Čirá radost z divadla které má nějaký přesah.
Sabina92  90 %
15.4.2019 | 41 hodnocení
+ souhlasím
Všem, kteří si čtou tyto recenze, aby se dozvěděli, zda na hru jít nebo ne, chceme toto představení vřele doporučit. Poprvé v životě se mi chtělo při divadelním představení brečet. Poprvé v životě ve mně divadelní představení vyvolalo nějaké emoce a zanechalo nějaký trvalejší dojem. Paní Bydžovská byla roztomilá a celou hru proplakala, v závěrečném monologu se jí hlas třásl, ale to jen podtrhlo dojem z příběhu. Pan Krejčík výborný, nebál se projevit silné emoce i na slzy také došlo. Procenta dolů za paní Horvátovou, nebylo jí vůbec slyšet a některé důležité skutečnosti nám díky ní unikly.
Monulinka  70 %
13.1.2019 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Ze začátku jsem se hned nechytla a možná mi nějaké podstatné informace unikly. Text je trochu na houpačce a bohužel se najdou hlušší nebo repetitivní místa, nicméně vynikající herecký výkon D. Krejčíka je důvodem, proč se snažit pochopit. Oproti jiným zde, mně přišla Z. Bydžovská umírněná a předvedla minimálně to, co měla. Závěrečná katarze velmi silná. Zbytečné mi přišly projekce. 75 %
Denisa H.  70 %
18.10.2018 | 373 hodnocení
+ souhlasím
První zhruba dvě třetiny hry mě zaujaly jen výjimečně - jak po stránce textu, tak i po stránce herecké. Občas bylo vyprávění příliš neurčité, jindy se zbytečně dlouho točilo na místě. Závěrečná část byl ovšem uragán, jehož okem byl D. Krejčík jako Chlapec - předvedl strhující skloubení herectví a poselství textu! Nakonec se mi tedy dostalo silného zážitku a skoro i na slzy došlo - nedala bych dopustit na svého psa, a navíc si náš příbytek vzal za svůj i nalezený kocour..., a proto hra na mě měla i tento emocionální kontext :-)
J.anek  80 %
18.4.2018 | 469 hodnocení
+ souhlasím
Všechno podstatné už tu je, tak bych jen opakoval, co napsali jiní. Matěj Samec to s textem umí, chvílemi jako by seděl na jevišti on. Však jsou si s Danielem Krejčíkem podobní. Já jsem si uvědomil, že naše psice je Bůh. Vlastně jsem to věděl od chvíle, kdy se mi schoulila do loketní jamky.
Kachlic90  90 %
6.11.2017 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Silny zazitek. Hodne temny dlouhy pribeh, ale cim dele trval, tim vic me to vlastne bavilo. Bydzovska a Horvathova podavaji velmi silne skvele vykony. Krejcik je na jevisti opravdu velky zazrak, muj letosni tip na Thalii! Tleskam a dekuju za silny vecer!
Jirkan  70 %
8.6.2017 | 564 hodnocení
+ souhlasím
7.6. 2017: Pokud by mé hodnocení mělo být jen o textu, pak je nižší. Za mne trochu košaté i přes niternou hloubku. Hodnocení zvyšuje přístup všech tří herců. U Z. Bydžovské je zajímavé pozorovat, jak se nechá strhnout výkonem D. Krejčíka a jdou spolu "ruka v ruce". Já se ovšem nechal výkonem D. Krejčíka strhnout také! Naprosto! Velmi pozitivní hodnocení jeho práce je tu téměř v každém komentáři a já tuto řadu jen rozšiřuji a přemýšlím, co ještě bych k tomu dodal, abych se neopakoval.
JirkaS  100 %
17.5.2017 | 346 hodnocení
+ souhlasím
Herectví Daniela Krejčíka celou inscenaci povyšuje na kvalitní zážitek. Kdyby to tak skvěle nezahrál, nebylo by mi líto jeho postavy během závěrečného monologu Zuzany Bydžovské. Jakmile tento monolog začal, začaly se mi z očí linout slzy jak hrachy ze smutku nad osudem hlavního hrdiny, a nešlo je zastavit. Brečel jsem po celou dobu tohoto monologu a jen jsem se snažil, aby mé vzlykání bylo co nejtišší. Tolik slz jsem v divadle ještě nikdy neuronil. Nechápu a zpracovávám to ještě teď. Bravo pane Krejčíku, bravo paní Bydžovská, bravo paní Horváthová! Tohle za to stálo! /viděno 16. května 2017/
Markéta Nedvědová  60 %
17.5.2017 | 142 hodnocení
+ souhlasím
Je radost setkat se s tak silným textem. Otázka jde, zda právě tento tým ho uchopil nejlépe jak mohl? Se Špačkovou divadelní režií se setkávám poprvé, jeho práci ve filmu vnímám opakovaně jako originální, ale nikoli rozvinutou (přeci jenom je možné jeho persónu vnímat ve scénickém umění již po dvě dekády). Inscenace celá stojí a padá na velmi dobrém výkonu Daniela Krejčíka, který zraje s každou rolí jako by se stával pokaždé někým jiným a nikoli jen interpretem (Velmi shakespearovské vztahy se zdají už minulostí) a Zuzaně Bydžovské, která hraje jen tolik, aby Dana nezastínila.
Michkyse  70 %
27.4.2017 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Daniel Krejčík podává v tomto představení strhující a fascinující výkon, oproti tomu emočně vypjatý výraz Zuzany Bydžovské skoro po celou dobu představení budí v některých okamžicích rozpaky. Poslední část představení nenechá nikoho na pochybách, jakých zásadních sděleních o životě a smrti jsme svědky. Ještě dlouho toto představení nedostanete z hlavy.
Domi.Mac  90 %
21.4.2017 | 87 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Neskutečně dojemné představení. Scénář je moc krásný. Už vím, co je Bůh a láska. Šli jsme se podívat na naši oblíbenou Bydžovskou, ale odcházeli jsme s tím, že jsme měli zážitek z Krejčíka. To, co převedl jsem nikdy na jevišti neviděla. Smekám, dechberoucí výkon. Bydžovská ho skvěle doplňuje. Kdyby tam Horvátová nebyla, možná by to nevadilo, její výkon je absolutně nijaký. Ale i tak, doporučuju!
Marlenin-zápisníček  70 %
20.2.2020 | 177 hodnocení
Kolemjdouci  80 %
4.2.2020 | 88 hodnocení
Báďa  80 %
11.11.2019 | 50 hodnocení
Jakubson  70 %
22.5.2019 | 100 hodnocení
Petr.trep  30 %
30.4.2019 | 171 hodnocení
Tomkom  30 %
30.1.2019 | 89 hodnocení
Boo  50 %
6.1.2019 | 130 hodnocení
DaZeL  10 %
6.1.2019 | 94 hodnocení
David Strang  70 %
3.1.2019 | 133 hodnocení
LucieSykorova  50 %
30.11.2018 | 167 hodnocení
Lisarah  70 %
5.10.2017 | 78 hodnocení
Holubetz  70 %
20.2.2019 | 4 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.