Švandovo divadlo [studio]

Srpnové světlo

Premiéra: 24.9.2022 | 1:30x
Původní české drama situované do skalistých hor ledového severu, kterým neúprosně proniká srpnové světlo. Staré časy končí a v poslední, opravdu poslední chvíli přichází vytoužená naděje. Karel s Ondřejem žijí zbytky svého mládí v opuštěném statku po svých rodičích. Nepotřebují k životu vesnici, nepotřebují nic, nevěří ničemu – zbyli si. Ukryjí však uprchlou dívku naplněnou jasem. Jeden ji miluje, druhý ji potřebuje. Vše přichází rozetnout paní Eklmanová, dávná známá. Eklmanová jako dáma své samoty potřebná ve chvíli, kterou musí člověk překonat. Jaké to je, když musíme najít cestu dál, ale jsme na okraji ledopádu? Můžeš skočit, letět, anebo obětovat sebe, i jiné. Hra o tom, zda pro vlastní naději a štěstí můžeme ve dne udělat věci, na které se bojíme v noci jen pomyslet...
14!    
Švandovo divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
65 %
Uživatelé
58 %
5881000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 60 %
Helena Grégrová 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
10.12.So19:00 vstupenky
29.12.Čt19:00 vstupenky
12.1.Čt19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (10)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  60 %
29.11.2022 | 1846 hodnocení
+ souhlasím
Ve své nové hře se M. Františák vrací k tématům, jimiž se ve svých dílech zaobírala řada českých klasiků. Komorní drama situuje na venkov a rozehrává komplikované rodinné vazby přecházející na potomky. Jako režisér Františák volí řešení, která divákovi cestu k přijetí mohou komplikovat. Například je těžké najít opodstatnění obsazení M. Štípkové do mužské role. Iritovat může rovněž nadsazení a stylizace některých scén, částečné opodstatnění lze však nalézt v závěru, který by při „realističtějším“ přístupu nemusel mít tak silný účinek. Dobře vedení herci podávají náročné úlohy výtečně. Výsledek může budit rozpaky, ale za pozornost počin stojí.
Helena Grégrová  70 %
26.9.2022 | 1526 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Silně symbolistní inscenace s leitmotivem chladu v kontrastu se světlem - nositelem naděje. Chlad opanoval nejen prostředí nehostinné severské horské samoty, kde se příběh odehrává, ale i duše a srdce většiny postav. Dva bratři, řekněme rodinná známá a pastor, každý s truchlivou minulostí, bezradnou přítomností a téměř nulovou vyhlídkou lepších časů. Vnese do atmosféry zmaru potřebné "světlo" tajemná zbloudilá dívka Eli? Thrillerový nádech násobí napětí cesty k rozuzlení. Potlesk všem hercům, náročné party uchopili skvěle. Ač jsem nesvedla udržet adekvátní divácké napojení se úplně po celou dobu, zážitek svébytného druhu se dostavil.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Teejaa  70 %
4.11.2022 | 12 hodnocení
+ souhlasím
Symbolismus, láska, poetika, thriller, naděje, žárlivost, smrt, sever, oddanost, ironie, žehlička.
Text skvělý, Františákova hra s češtinou je víc než příjemná. Silné herecké výkony všech. Díky za zážitek. Jen teda pardon, žehlicí prkno na scéně mě rozčilovalo :)
Čiko  60 %
30.9.2022 | 909 hodnocení
+ souhlasím
65%
Myslím, že s podobnými tématy si Martin Františák rozumí.
Jen se nemohu zbavit dojmu, že je celá inscenace jakýmsi sledem po sobě jdoucích obrazů jako takových korálků, které se nepodařilo navléct na nit.
Je zajímavé zejména sledovat naprosto odlišné povahy obou bratrů a novomanželky a jejich vzájemné vztahy a také časté nepochopení a neakceptování toho druhého.
Po herecké stránce je inscenace velmi slušná a výborně se hodí do podzemního prostoru Švandova divadla.
RaB  10 %
27.9.2022 | 265 hodnocení
+ souhlasím
I s touto inscenací Švandova divadla jsem se hodně minul (poprvé jsem na hodiny koukal 3 minuty po začátku) - a dle reakcí publika (řada z nich na konci ani netleskala) jsem nebyl jediný.
Nicneříkající, dlouhé, herci (někdy až extrémně) přehrávají, scéna ve stylu "je to o Švédsku, tak tam dáme tašku s logem Ikea".
10 % za Marii Štípkovou, která je klasicky výborná.
Snekac  70 %
26.9.2022 | 201 hodnocení
+ souhlasím
65 % Atmosféra zajímavá, líbila se mi jednoduchá scéna, hra vás hodně nutí k představivosti.
Slamajak  50 %
23.9.2022 | 71 hodnocení
+ souhlasím
Tohle mě bohužel minulo. Příjemně podivné (stylizací, ne vždycky úplně jasnou kontextualizací postav aj.), ale možná podivné až moc. Klasicky skvělá Marie Štípková a výborná nová tvář Anežky Šťastné, ale Bohdana Pavlíková, zdá se mi, svou roli úplně neutáhla. Místy příliš uondané, často neschopné udržet pozornost nebo nedejbože pohltit. Zajímavé zvuky beze slov, ale písnička neutkvěje v paměti, scénografie dobře minimalistická, ale možná ne dost (obešli bychom se bez žehlicího prkna?). Zajímavě divný, sem tam celkem vtipný, ale vlastně ne příliš originální nebo pohlcující příběh; poprvé po dlouhé době nemám ponětí, co mi tvůrci chtěli sdělit.
Vladimír10  60 %
8.10.2022 | 512 hodnocení
LavinieCamui  70 %
27.9.2022 | 635 hodnocení
Unionboy  70 %
26.9.2022 | 338 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.