Recenze
Hamletovská variace
psáno z představení: 12.4.2003, Michal Novák
foto: Petr Našic
foto: Petr Našic



Od řízené schizofrenie v psychodrama. Tak se vine Kohoutova dramatická nit. Je Keržencev nevyléčitelný paranoik, nebo své šílenství jenom předstírá, aby se mohl pomstít? Stejně jako Hamlet, který se také musel stát na pár okamžiků bláznem. Uvěří-li šílenství neomezené moci rozumu, je zle. Obdobně smutný konec nastane, když šílený rozum se chce povznést nad přízemnost okolí.

V roli Keržencevova protihráče Saveljova exceluje hostující Boris Rösner. Dominantní prostor hlavní postavy je tak ku prospěchu věci mírně oslaben. Charisma "velkého hráče" s postupem času rozehrává boj "kdo s koho". Elegantní opilec Saveljov tady ovšem prohrává stejně jako Keržencev: nejen že nezištná pomoc příteli neskončila podle jeho představ, ale experimentem ztrácí i Táňu, čímž - přeneseně - je Keržencevem zabit podruhé. Ostatní postavy se ztrácejí svou přibližností z dosahu pozornosti, snad s výjimkou Ivo Kubečky (Druhý herec). Proč Táňa Kláry Issové má spasitelské zalíbení v opečovávání opilce, nebo posléze nemocného člověka, z této inscenace nepoznáme. Opět můžeme vzpomenout legendární inscenaci Vinohradského divadla, ve které Táňa - Marta Vančurová vytvořila křehkou substanci konání z přesvědčení, ale bez náznaku samaritánství či sebeobětování. A i panu Přibilovi se omlouvám, že v roli profesora Držembického stále vidím spíše ten nezapomenutelný tandem Kepka - Řehoř z vinohradského Vraha, a uznávám, že je to můj problém. Nicméně Ubohý vrah z Divadla pod Palmovkou má také nakročeno k diváckému zážitku, především díky přesvědčivým výkonům Jiřího Langmajera a Borise Rösnera.
Hodnocení: 70 %
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)