Rozhovor
V sobotu 2. listopadu začíná Pražský divadelní festival německého jazyka, tentokrát v malostranském Kaiserštejnském paláci projektem Habibi Kiosk Prague: Proměna!.
Vedle kafkovských témat bude 29. ročník PDFNJ pod mottem „nichts ist ok“ (nic není
v pořádku) reflektovat současný stav světa. Ten interpretují přední divadelníci, herci
a soubory německojazyčné oblasti, ale také její nejmladší generace a české scény.
Podrobnosti přinášíme v tradičním rozhovoru s ředitelem Petrem Štědroněm.
Festival reflektuje výročí sto let od úmrtí Franze Kafky z různých úhlů pohledu a prostřednictvím různých akcí a scénických forem. S jakou vizí jste kafkovský program sestavovali?
Snažili jsme se vyhledávat inscenace, které do světa Franze Kafky přinášejí nové pohledy, nové impulsy, nespokojí se s klišé a hledají nové výrazové formy. Hledali jsme divadelníky, kteří v díle Franze Kafky nacházejí život, nahlížejí na jeho dílo neotřelým zrakem.
Podle programových indicií se kafkovskými tématy jako je sociální vyloučení, nezdravé rodinné vazby nebo vztahová traumata zabývají i inscenace #Motherfuckinghood (Berliner Ensemble), The Silence (Berliner Schaubühne) a Scény z manželského života (Volkstheater Wien), je to tak?
Zmíněné inscenace zpracovávají živá, současná, pulsující témata...
#Motherfuckinghood se zabývá těžkou rolí matky v současné společnosti, společenským a sociálním propadem spojeným s mateřstvím. Tvůrkyně a tvůrci této inscenace vycházeli z vlastních trpkých zkušeností a dokázali toto téma velmi výstižně a silně pojmenovat.
The Silence je autofikčním textem režiséra Falka Richtera, ve kterém líčí své dospívání v Západním Německu – Richter dokáže skvěle vykreslovat atmosféru provinčnosti a náražky na skutečnost, že je „jiný“. Richterův příběh na jevišti podává vynikající herec Dimitrij Schaad – ostatně je letošním Hercem roku – a pražští diváci jej mohli vidět už víckrát, třeba v inscenacích The Situation nebo Noc v Lisabonu z berlínského Maxim-Gorki-Theateru. The Silence je kromě toho také sondou do „pravdy“ vyprávění, klade otázky po spolehlivosti paměti, pravdě a smyšlence.
Scény z manželského života jsou prací švédského režiséra Markuse Öhrna, který na jevišti vídeňského Volkstheateru zpracoval televizní scénáře svého krajana Ingmara Bergmana a dodal vlastní výklad – velmi výraznou stylizaci dokreslující Bergmannovy situace velmi expresivním násilím, se kterým kontrastuje klid a až hypnotická rovina inscenace. Po jejím zhlédnutí zůstává v divákově mysli hluboká rýha otázek k funkčnosti lidského soužití.
V Divadle na Vinohradech uvedete Macbetha v režii Johana Simonse. Před několika lety jsme zde viděli Penthesileiu, v Simonsově režijním pojetí zredukovanou na souboj ženy a muže. Máme v případě Shakespearovy tragédie očekávat totéž?
Holandský režisér a současný intendant v Schauspielhaus Bochum Johan Simons, který je už dlouhá léta pevnou součástí německojazyčné scény, pracuje na svých inscenacích zpravidla velmi dlouho a pečlivě hledá motivaci svých figur. Pracuje s vynikajícími herci, jak tomu bylo ve zmíněné Penthesilei a jak je tomu i u Macbetha. Jens Harzer, Marina Galic a Stefan Hunstein jsou trojice naprosto skvěle sehraných aktérů, kteří rozehrávají energickou, živou a naléhavou inscenaci Shakespearova Macbetha. Krále, co povraždil své okolí, a jeho Lady sžírají výčitky svědomí, radost z absolutní moci jaksi nenastala – Macbeth se musí osvobodit hlavně sám od sebe. Děsí-li nás jeho zločiny, děsíme se sami sebe, a přestože nám jeho skutky připadají nelidské, máme nepříjemný pocit, že Macbeth není jen zrůda, ale i trpící člověk.
Čím je mimořádná poslední inscenace nedávno zesnulého dramatika a režiséra Reného Pollesche z Volksbühne Berlin, která ho připomene ve Stavovském divadle?
Ano nic není ok, Polleschova poslední jevištní práce, vznikla v součinnosti a ve spoluautorství s hercem Fabianem Hinrichsem, který se v posledních desetiletích podílel na vzniku řady Polleschových projektů. Řekl bych, že všechny inscenace René Pollesche byly mimořádné. Měl naprosto jedinečný rukopis, jeho inscenace jsou souborným uměleckým dílem autorského textu a režie, dokázal neuvěřitelně organicky propojovat humor a vážnost, vysoké s nízkým. Ano nic není ok je Polleschovým a Hinrichsovým velkolepým rozloučením, v níž se opět zcela jedinečně „zaposlouchávají do nemocného tepu současnosti“, jak říkají. Měli jsme to štěstí, že jsme v rámci našeho festivalu během let prezentovali několik Polleschových inscenací, mohli jsme s ním v Praze diskutovat o jeho estetice a způsobu sebevyjádření na jevišti. V osobě Reného Pollesche zkrátka svět přišel o velkého, osobitého a zcela jedinečného divadelníka.
Rozšiřujete možnosti přeshraniční spolupráce mladých divadelníků, nebo je to jen můj dojem?
V Pražském divadelním festivalu německého jazyka se snažíme dlouhodobě propojovat české a německojazyčné divadelní a vůbec kulturní prostředí. Iniciovali jsme řadu koprodukcí, přinášíme na česká jeviště současné německojazyčné a světové texty, které si velmi brzy po uvedení na festivalu nacházejí místo v hracích plánech českých divadel. Snažíme se českou scénu motivovat udílením Ceny Josefa Balvína a následným uvedením vítězné inscenace v hlavním programu. Také vyhlašujeme Open Call, výzvu pro čerstvé absolventy německojazyčných divadelních akademií. Letos jsme vybírali z 39 inscenací a uvádíme také ve dvou večerech koprodukční česko-německý projekt A studia Rubín, Kolonie a Kollaborativ Futur II Konjunktiv – inscenace se jmenuje Endemité: příběhy mizení. Ufer des Verschwindens. Uvádíme ale celou řadu dalších inscenací, které z české a německé perspektivy nahlížejí na společné události. Za vznik a podporu těchto společných projektů velmi často vděčíme především Česko německému fondu budoucnosti, Goethe-Institutu, MKČR a dalším poskytovatelům grantů, kterým se v posledních letech mimořádně daří vytvářet podmínky pro vznik společných uměleckých platforem.
K letošnímu festivalovému mottu „nichts ist ok“ jste poznamenal, že divadelní umění je jedním z hlídačů nepravostí světa. Jak v tomto kontextu vnímáte prezidentskou záštitu?
Záštity pana prezidenta České republiky Petra Pavla si samozřejmě nesmírně vážíme, stejně jako záštit ministra kultury Martina Baxy a primátora hl. m. Prahy Bohuslava Svobody. Ukazují trvalou podporu našich snah vysokými státními institucemi, dodávají festivalu vysokou prestiž a dokládají také, jak je Pražský divadelní festival německého jazyka obohacující pro celou českou kulturní společnost. Jsme za projevenou podporu nesmírně vděční, stejně jako za trvalý zájem publika.
Vedle kafkovských témat bude 29. ročník PDFNJ pod mottem „nichts ist ok“ (nic není
v pořádku) reflektovat současný stav světa. Ten interpretují přední divadelníci, herci
a soubory německojazyčné oblasti, ale také její nejmladší generace a české scény.
Podrobnosti přinášíme v tradičním rozhovoru s ředitelem Petrem Štědroněm.
Petr Štědroň, ředitel PDFNJ, s emeritní ředitelkou festivalu Jitkou Jílkovou
Festival reflektuje výročí sto let od úmrtí Franze Kafky z různých úhlů pohledu a prostřednictvím různých akcí a scénických forem. S jakou vizí jste kafkovský program sestavovali?
Snažili jsme se vyhledávat inscenace, které do světa Franze Kafky přinášejí nové pohledy, nové impulsy, nespokojí se s klišé a hledají nové výrazové formy. Hledali jsme divadelníky, kteří v díle Franze Kafky nacházejí život, nahlížejí na jeho dílo neotřelým zrakem.
Podle programových indicií se kafkovskými tématy jako je sociální vyloučení, nezdravé rodinné vazby nebo vztahová traumata zabývají i inscenace #Motherfuckinghood (Berliner Ensemble), The Silence (Berliner Schaubühne) a Scény z manželského života (Volkstheater Wien), je to tak?
Zmíněné inscenace zpracovávají živá, současná, pulsující témata...
#Motherfuckinghood se zabývá těžkou rolí matky v současné společnosti, společenským a sociálním propadem spojeným s mateřstvím. Tvůrkyně a tvůrci této inscenace vycházeli z vlastních trpkých zkušeností a dokázali toto téma velmi výstižně a silně pojmenovat.
The Silence je autofikčním textem režiséra Falka Richtera, ve kterém líčí své dospívání v Západním Německu – Richter dokáže skvěle vykreslovat atmosféru provinčnosti a náražky na skutečnost, že je „jiný“. Richterův příběh na jevišti podává vynikající herec Dimitrij Schaad – ostatně je letošním Hercem roku – a pražští diváci jej mohli vidět už víckrát, třeba v inscenacích The Situation nebo Noc v Lisabonu z berlínského Maxim-Gorki-Theateru. The Silence je kromě toho také sondou do „pravdy“ vyprávění, klade otázky po spolehlivosti paměti, pravdě a smyšlence.
Scény z manželského života jsou prací švédského režiséra Markuse Öhrna, který na jevišti vídeňského Volkstheateru zpracoval televizní scénáře svého krajana Ingmara Bergmana a dodal vlastní výklad – velmi výraznou stylizaci dokreslující Bergmannovy situace velmi expresivním násilím, se kterým kontrastuje klid a až hypnotická rovina inscenace. Po jejím zhlédnutí zůstává v divákově mysli hluboká rýha otázek k funkčnosti lidského soužití.
Schaubühne Berlin - The Silence (foto: Gianmarco Bresadola)
Volkstheater Wien - Szenen einer Ehe (foto: Marcel Urlaub)
Berliner Ensemble - #Motherfuckinghood (foto: Matthias Horn)
V Divadle na Vinohradech uvedete Macbetha v režii Johana Simonse. Před několika lety jsme zde viděli Penthesileiu, v Simonsově režijním pojetí zredukovanou na souboj ženy a muže. Máme v případě Shakespearovy tragédie očekávat totéž?
Holandský režisér a současný intendant v Schauspielhaus Bochum Johan Simons, který je už dlouhá léta pevnou součástí německojazyčné scény, pracuje na svých inscenacích zpravidla velmi dlouho a pečlivě hledá motivaci svých figur. Pracuje s vynikajícími herci, jak tomu bylo ve zmíněné Penthesilei a jak je tomu i u Macbetha. Jens Harzer, Marina Galic a Stefan Hunstein jsou trojice naprosto skvěle sehraných aktérů, kteří rozehrávají energickou, živou a naléhavou inscenaci Shakespearova Macbetha. Krále, co povraždil své okolí, a jeho Lady sžírají výčitky svědomí, radost z absolutní moci jaksi nenastala – Macbeth se musí osvobodit hlavně sám od sebe. Děsí-li nás jeho zločiny, děsíme se sami sebe, a přestože nám jeho skutky připadají nelidské, máme nepříjemný pocit, že Macbeth není jen zrůda, ale i trpící člověk.
Schauspielhaus Bochum - Macbeth (foto: Armin Smailovic)
Volksbühne Berlin - ja nichts ist ok (foto: Thomas Aurin)
Čím je mimořádná poslední inscenace nedávno zesnulého dramatika a režiséra Reného Pollesche z Volksbühne Berlin, která ho připomene ve Stavovském divadle?
Ano nic není ok, Polleschova poslední jevištní práce, vznikla v součinnosti a ve spoluautorství s hercem Fabianem Hinrichsem, který se v posledních desetiletích podílel na vzniku řady Polleschových projektů. Řekl bych, že všechny inscenace René Pollesche byly mimořádné. Měl naprosto jedinečný rukopis, jeho inscenace jsou souborným uměleckým dílem autorského textu a režie, dokázal neuvěřitelně organicky propojovat humor a vážnost, vysoké s nízkým. Ano nic není ok je Polleschovým a Hinrichsovým velkolepým rozloučením, v níž se opět zcela jedinečně „zaposlouchávají do nemocného tepu současnosti“, jak říkají. Měli jsme to štěstí, že jsme v rámci našeho festivalu během let prezentovali několik Polleschových inscenací, mohli jsme s ním v Praze diskutovat o jeho estetice a způsobu sebevyjádření na jevišti. V osobě Reného Pollesche zkrátka svět přišel o velkého, osobitého a zcela jedinečného divadelníka.
Rozšiřujete možnosti přeshraniční spolupráce mladých divadelníků, nebo je to jen můj dojem?
V Pražském divadelním festivalu německého jazyka se snažíme dlouhodobě propojovat české a německojazyčné divadelní a vůbec kulturní prostředí. Iniciovali jsme řadu koprodukcí, přinášíme na česká jeviště současné německojazyčné a světové texty, které si velmi brzy po uvedení na festivalu nacházejí místo v hracích plánech českých divadel. Snažíme se českou scénu motivovat udílením Ceny Josefa Balvína a následným uvedením vítězné inscenace v hlavním programu. Také vyhlašujeme Open Call, výzvu pro čerstvé absolventy německojazyčných divadelních akademií. Letos jsme vybírali z 39 inscenací a uvádíme také ve dvou večerech koprodukční česko-německý projekt A studia Rubín, Kolonie a Kollaborativ Futur II Konjunktiv – inscenace se jmenuje Endemité: příběhy mizení. Ufer des Verschwindens. Uvádíme ale celou řadu dalších inscenací, které z české a německé perspektivy nahlížejí na společné události. Za vznik a podporu těchto společných projektů velmi často vděčíme především Česko německému fondu budoucnosti, Goethe-Institutu, MKČR a dalším poskytovatelům grantů, kterým se v posledních letech mimořádně daří vytvářet podmínky pro vznik společných uměleckých platforem.
A studio Rubín - Endemité: příběhy mizení (foto: Patrik Borecký)
K letošnímu festivalovému mottu „nichts ist ok“ jste poznamenal, že divadelní umění je jedním z hlídačů nepravostí světa. Jak v tomto kontextu vnímáte prezidentskou záštitu?
Záštity pana prezidenta České republiky Petra Pavla si samozřejmě nesmírně vážíme, stejně jako záštit ministra kultury Martina Baxy a primátora hl. m. Prahy Bohuslava Svobody. Ukazují trvalou podporu našich snah vysokými státními institucemi, dodávají festivalu vysokou prestiž a dokládají také, jak je Pražský divadelní festival německého jazyka obohacující pro celou českou kulturní společnost. Jsme za projevenou podporu nesmírně vděční, stejně jako za trvalý zájem publika.
Další rozhovory
Učím se mít rád chyby, které nadělám
(rozhovor s: Petr Svojtka, 30.9.2024)
Forman? Drž se toho snu!
(rozhovor s: Patrik Děrgel a Daniela Šteruská-Sodomová, 1.7.2024)
Vznikl nový divadelní podcast Divadelní bar!
(rozhovor s: Lukáš Holubec, 6.6.2024)
Shakespearova nejhorší hra i thriller z doby pandemie
(rozhovor s: Steve Gove, 16.5.2024)
V houslistce z ukrajinského krytu jsem viděla Almu
(rozhovor s: Silvie Hessová a Anna Brousková, 11.5.2024)
Možná nás čeká nepříjemná konfrontace
(rozhovor s: Dagmar Fričová, 30.4.2024)
Farma v jeskyni už není jen laboratoří pro performery
(rozhovor s: Viliam Dočolomanský, 25.4.2024)