Divadlo D21
<< Vernisáž
Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Andrzej Wajda
Zločin a trest
Premiéra: 1.2.2020 | 1:25x
Překlad: Ladislav Slíva. Dramaturgie: Kristýna Čepková. Výprava: Lenka Odvárková. Úprava a režie: Jakub Šmíd.
Vojtěch Hrabák, Kristýna Podzimková / Jaroslava Košková, Petr Pochop, Michal Kraus (původně Marek Zeman), Lukáš Šolc / Samuel Neduha
Dílo klasické ruské literatury v dramatizaci předního světového divadelního i filmového režiséra. Student Raskolnikov vyznává myšlenku, že velké osobnosti dějin mohou v zájmu obecného blaha beztrestně porušit zákon. Avšak! „Kdo má svědomí a pochopí svůj omyl, bude trpět. To bude jeho trest...“
14! Termíny představení
|
Volby
Recenze / blogy
Pro přidání vlastního článku do blogu se musíte přihlásit.
Redakční blogy
Sklenice láku bez okurek | Lukáš Holubec
Být mi tak patnáct | Jiří Koula
Externí recenze / blogy (odkazy na články mimo portál i-divadlo.cz)
(8.3.2020, Veronika Holečková)Fotografie
autor (vlastník) fotografií:
Pozn.: Galerii vybraných fotografií zařazujeme výhradně u inscenací doporučovaných redakcí, resp. členy redakce.
Hodnocení (19)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
30.10.2020 | 2013 hodnocení
+ souhlasím
Wajdova dramatizace Dostojevského románu byla pro Divadlo D21 výrazně upravena. Děj pak byl v inscenaci J. Šmída situován směrem k současnosti a v souladu s tím i charaktery. Např. Raskolnikov byl oproti románu méně zralý a spíše připomínal dnešní mladíky nedomýšlející své jednání, Soňa naopak svůj nelehký úděl snášela s mnohem menší pokorou a odevzdaností. Scénografie se vypořádala s limity sálu více než dobře, herci koncepci naplnili. Vyznění se od Dostojevského značně odchýlilo, ale smysl dávalo. Přes místy přehnanou doslovnost by právě takové pojetí mohlo mladého diváka oslovit a možná mu i pootevřít cestu ke klasice.
Jiří Koula 60 %
14.6.2020 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
Až někdo sepíše deset hříchů divadelního publika, jistě jedním z prvních bude, že divák přichází na představení s určitým očekáváním a pak je nespokojen s tím, že je tvůrci nenaplnili, čímž sám sebe připravuje o možnost získat něco jiného, s čím ani nepočítal. Já se tohoto hříchu v tomto případě vyvaruji závěrečným konstantováním, že jsem sice vyrazil na Raskolnikova se Soňou, ale dostal jsem Marmeladova s Porfirijem Petrovičem. A dva za dva, to je pořád dobrý kšeft. Více viz blog.
Lukáš Holubec 60 %
21.2.2020 | 736 hodnocení
+ souhlasím
--- Sklenice láku bez okurek --- (více v článku na blogu)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Studený Čumáček 80 %
8.2.2024 | 409 hodnocení
+ souhlasím
77%
Vodka v pětilitru, osamělost, všudypřítomná špína, duševní i reálná bída. Možná tohle psychicky křehkého Rodiona odbrzdilo. A možná v sobě nikdy vnitřní limity neměl...
Velmi chytře uchopená předloha a výběr herců.
Vodka v pětilitru, osamělost, všudypřítomná špína, duševní i reálná bída. Možná tohle psychicky křehkého Rodiona odbrzdilo. A možná v sobě nikdy vnitřní limity neměl...
Velmi chytře uchopená předloha a výběr herců.
J.anek 70 %
1.2.2023 | 477 hodnocení
+ souhlasím
Hrabákův Raskolnikov je křehký a nejistý intelektuál, kterému bych zločin okamžitě odpustil. Není nadčlověk, je jen zmatený a ztracený. Ještě jsem dramatizaci Andrzeje Wajdy neviděl - z rozsáhlého románu zbyla jen tresť, ale vůbec není špatná. A atmosféru má inscenace silnou. Je o morálním tápání v zemi, kde je morálka už jen vzpomínkou a kde jsou peníze nade vším. V hlavě mi uvízla věta ?Je moje, můžu si s ní dělat co chci.? A že jde o živého tvora? No a?
V_M 90 %
20.6.2022 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající adaptace asi nejpoutavějšího románu F. M. Dostojevského, skvěle zahraná a s promyšlenou výpravou, hudbou, prací s rekvizitami i přístupem k prostorovým možnostem malého alternativního divadla. Osobně bych tam klidně oželel komickou linku, zosobněnou především Marmeladovem, ale v některých momentech i dvojicí Razumichin-Raskolnikov, nicméně působivost ztvárnění základní, moralistní linie to v rámci celku inscenace naštěstí nezakrylo (a naopak bylo zřejmé, že to u většiny obecenstva ještě umocnilo zájem a pozornost). Přenesení do vizuálních kulis Ruska 21. století jedině vítám.
Gimli35 70 %
20.6.2022 | 261 hodnocení
+ souhlasím
Nadlehčená, aktualizační optika, se kterou Jakub Šmíd pohlíží na velká díla světové literatury, se mi prostě líbí. Jeho Zločin a trest je o něco vážnější a o poznání brutálnější než Utrpení mladého Werthera - oboje Dostojevského předloze sluší. Velmi dobré ztvárnění snových scén. Po herecké stránce taktéž vydařené (obzvlášť P. Pochop a M. Zeman), speciální zmínku zasluhuje úvodní opilecká etuda L. Šolce.
Ivan Andrejevič Bubnov 70 %
19.6.2020 | 67 hodnocení
+ souhlasím
Aktualizace na dnešek funguje. Výprava je laděna do neučesané variace na typicky ruské prostředí plné teplákovek, koberců, barevných ikon a skleníc od okurek. Nejvíce ale funguje výběr herců. Tísnivý pocit, který protkává celou inscenaci, ještě více podporuje bravurní výkon Petra Pochopa v roli vyšetřovatele Porfirije Petroviče. Potlesk ale také patří Samuelu Neduhovi. Role Marmeladova mu neuvěřitelně sedí, jako tragikomický prvek celého příběhu na sebe strhává největší pozornost a využívá ji do maxima. Vojtěch Hrabák, Marek Zeman i Jaroslava Košková se také ujímají svých rolí velmi zručně.
Studený Čumáček 80 %
8.2.2024 | 409 hodnocení
+ souhlasím
77%
Vodka v pětilitru, osamělost, všudypřítomná špína, duševní i reálná bída. Možná tohle psychicky křehkého Rodiona odbrzdilo. A možná v sobě nikdy vnitřní limity neměl...
Velmi chytře uchopená předloha a výběr herců.
Vodka v pětilitru, osamělost, všudypřítomná špína, duševní i reálná bída. Možná tohle psychicky křehkého Rodiona odbrzdilo. A možná v sobě nikdy vnitřní limity neměl...
Velmi chytře uchopená předloha a výběr herců.
J.anek 70 %
1.2.2023 | 477 hodnocení
+ souhlasím
Hrabákův Raskolnikov je křehký a nejistý intelektuál, kterému bych zločin okamžitě odpustil. Není nadčlověk, je jen zmatený a ztracený. Ještě jsem dramatizaci Andrzeje Wajdy neviděl - z rozsáhlého románu zbyla jen tresť, ale vůbec není špatná. A atmosféru má inscenace silnou. Je o morálním tápání v zemi, kde je morálka už jen vzpomínkou a kde jsou peníze nade vším. V hlavě mi uvízla věta ?Je moje, můžu si s ní dělat co chci.? A že jde o živého tvora? No a?
V_M 90 %
20.6.2022 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající adaptace asi nejpoutavějšího románu F. M. Dostojevského, skvěle zahraná a s promyšlenou výpravou, hudbou, prací s rekvizitami i přístupem k prostorovým možnostem malého alternativního divadla. Osobně bych tam klidně oželel komickou linku, zosobněnou především Marmeladovem, ale v některých momentech i dvojicí Razumichin-Raskolnikov, nicméně působivost ztvárnění základní, moralistní linie to v rámci celku inscenace naštěstí nezakrylo (a naopak bylo zřejmé, že to u většiny obecenstva ještě umocnilo zájem a pozornost). Přenesení do vizuálních kulis Ruska 21. století jedině vítám.
Gimli35 70 %
20.6.2022 | 261 hodnocení
+ souhlasím
Nadlehčená, aktualizační optika, se kterou Jakub Šmíd pohlíží na velká díla světové literatury, se mi prostě líbí. Jeho Zločin a trest je o něco vážnější a o poznání brutálnější než Utrpení mladého Werthera - oboje Dostojevského předloze sluší. Velmi dobré ztvárnění snových scén. Po herecké stránce taktéž vydařené (obzvlášť P. Pochop a M. Zeman), speciální zmínku zasluhuje úvodní opilecká etuda L. Šolce.
Ivan Andrejevič Bubnov 70 %
19.6.2020 | 67 hodnocení
+ souhlasím
Aktualizace na dnešek funguje. Výprava je laděna do neučesané variace na typicky ruské prostředí plné teplákovek, koberců, barevných ikon a skleníc od okurek. Nejvíce ale funguje výběr herců. Tísnivý pocit, který protkává celou inscenaci, ještě více podporuje bravurní výkon Petra Pochopa v roli vyšetřovatele Porfirije Petroviče. Potlesk ale také patří Samuelu Neduhovi. Role Marmeladova mu neuvěřitelně sedí, jako tragikomický prvek celého příběhu na sebe strhává největší pozornost a využívá ji do maxima. Vojtěch Hrabák, Marek Zeman i Jaroslava Košková se také ujímají svých rolí velmi zručně.
J.anek 70 %
1.2.2023 | 477 hodnocení
+ souhlasím
Hrabákův Raskolnikov je křehký a nejistý intelektuál, kterému bych zločin okamžitě odpustil. Není nadčlověk, je jen zmatený a ztracený. Ještě jsem dramatizaci Andrzeje Wajdy neviděl - z rozsáhlého románu zbyla jen tresť, ale vůbec není špatná. A atmosféru má inscenace silnou. Je o morálním tápání v zemi, kde je morálka už jen vzpomínkou a kde jsou peníze nade vším. V hlavě mi uvízla věta ?Je moje, můžu si s ní dělat co chci.? A že jde o živého tvora? No a?
Studený Čumáček 80 %
8.2.2024 | 409 hodnocení
+ souhlasím
77%
Vodka v pětilitru, osamělost, všudypřítomná špína, duševní i reálná bída. Možná tohle psychicky křehkého Rodiona odbrzdilo. A možná v sobě nikdy vnitřní limity neměl...
Velmi chytře uchopená předloha a výběr herců.
Vodka v pětilitru, osamělost, všudypřítomná špína, duševní i reálná bída. Možná tohle psychicky křehkého Rodiona odbrzdilo. A možná v sobě nikdy vnitřní limity neměl...
Velmi chytře uchopená předloha a výběr herců.
Gimli35 70 %
20.6.2022 | 261 hodnocení
+ souhlasím
Nadlehčená, aktualizační optika, se kterou Jakub Šmíd pohlíží na velká díla světové literatury, se mi prostě líbí. Jeho Zločin a trest je o něco vážnější a o poznání brutálnější než Utrpení mladého Werthera - oboje Dostojevského předloze sluší. Velmi dobré ztvárnění snových scén. Po herecké stránce taktéž vydařené (obzvlášť P. Pochop a M. Zeman), speciální zmínku zasluhuje úvodní opilecká etuda L. Šolce.
Ivan Andrejevič Bubnov 70 %
19.6.2020 | 67 hodnocení
+ souhlasím
Aktualizace na dnešek funguje. Výprava je laděna do neučesané variace na typicky ruské prostředí plné teplákovek, koberců, barevných ikon a skleníc od okurek. Nejvíce ale funguje výběr herců. Tísnivý pocit, který protkává celou inscenaci, ještě více podporuje bravurní výkon Petra Pochopa v roli vyšetřovatele Porfirije Petroviče. Potlesk ale také patří Samuelu Neduhovi. Role Marmeladova mu neuvěřitelně sedí, jako tragikomický prvek celého příběhu na sebe strhává největší pozornost a využívá ji do maxima. Vojtěch Hrabák, Marek Zeman i Jaroslava Košková se také ujímají svých rolí velmi zručně.
V_M 90 %
20.6.2022 | 49 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající adaptace asi nejpoutavějšího románu F. M. Dostojevského, skvěle zahraná a s promyšlenou výpravou, hudbou, prací s rekvizitami i přístupem k prostorovým možnostem malého alternativního divadla. Osobně bych tam klidně oželel komickou linku, zosobněnou především Marmeladovem, ale v některých momentech i dvojicí Razumichin-Raskolnikov, nicméně působivost ztvárnění základní, moralistní linie to v rámci celku inscenace naštěstí nezakrylo (a naopak bylo zřejmé, že to u většiny obecenstva ještě umocnilo zájem a pozornost). Přenesení do vizuálních kulis Ruska 21. století jedině vítám.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.
Přidat hodnocení
Pro přidání vlastního hodnocení se musíte přihlásit.
Pokud zde ještě nemáte vytvořený účet, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Zprávy
(22.1.2020)
Na první únorovou sobotu připravuje vinohradské Divadlo D21 premiéru inscenace Zločin a trest. Režisér a umělecký šéf D21, Jakub Šmíd, se pro převedení tohoto klasického ruského románu na jeviště rozhodl použít komorní dramatizaci Andrzeje Wajdy. Tato verze je soustředěna především na vztahy mezi hlavními postavami. Ústřední linkou je „duel“ studenta Raskolnikova a vyšetřovatele zločinu, Porfirije Petroviče. Důležité jsou ale i další postavy. Třeba Soňa, v tomto zpracování jediná ženská hrdinka.
Ukázky
Oprava údajů
Jsou zde uvedené údaje o této inscenaci neaktuální? Chybí zde nějaká informace?
Budeme rádi, když nám o tom dáte vědět prostřednictvím následujícího formuláře:
Úpravy inscenace
Pro provádění úprav se musíte přihlásit jako redaktor.