Divadlo J. K. Tyla Plzeň [Nová scéna]
Georg Büchner
Vojcek
Premiéra: 17.10.2015 | 1:30x
Překlad: Ludvík Kundera. Dramaturgie: Klára Špičková. Scéna: Jakub Kopecký. Kostýmy: Simona Rybáková. Hudba: Petr Kaláb. Režie: SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský).
Poslední uvedení: prosinec 2016.
Poslední uvedení: prosinec 2016.
Pavel Neškudla, Andrea Mohylová, Jan Holík, Denny Ratajský, Ondřej Rychlý, Petr Konáš, Zuzana Ščerbová, Monika Švábová, Michal Štěrba, Marek Mikulášek, Ondřej Vacke, Klára Krejsová, Kamila Šmejkalová, Miloslav Krejsa, Josef Nechutný...
Silný příběh evokující fantazii, inspirovaný skutečným případem vraždy, která ve veřejnosti vyvolala rozporuplné reakce. Plachý, zakřiknutý slaboch se úpěnlivě snaží pochopit smysl své existence. Čím drsněji naráží ve svém okolí na lhostejnost a opovržení, tím obnaženější jsou jeho vášně...
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
61 %
Uživatelé
65 %
kontroverzní inscenace (411.)
Hodnocení redakce
Veronika Boušová 80 %
Jiří Landa 60 %
Michal Novák 50 %
Jiří Koula 50 %
Kateřina Jírová 70 %
Anežka Kotoučová 60 %
Pavel Širmer 60 %
Veronika Boušová 80 %
Jiří Landa 60 %
Michal Novák 50 %
Jiří Koula 50 %
Kateřina Jírová 70 %
Anežka Kotoučová 60 %
Pavel Širmer 60 %
Volby
Hodnocení (28)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa 60 %
2.10.2016 | 3002 hodnocení
+ souhlasím
Svou fragmentovaností je Büchnerova hra vhodná pro režijní postup Skutru. Díky jejich nesporné obrazotvornosti divákovi předkládají vizuálně skoro dokonalou podívanou, která si zakládá na pečlivě propracované choreografii, vše podtrhuje na první pohled líbivá a značně výpravná scéna, stejně tak kostýmy, podobně se lze zmínit i o hudbě. Jenže co je to platné, když inscenace zůstává téměř výhradně u této estetické složky, která se navíc po několika minutách okouká. O postavě Vojcka se nedozvíme téměř nic, o nějakém přesahu příběhu nemluvě. Herci však režijnímu záměru sloužili velmi odhodlaně.
Michal Novák 50 %
24.9.2016 | 1139 hodnocení
+ souhlasím
Tak se poplácejte po ramenou, ale já nad takovým divadlem jásat nebudu. Přijímám a rozumím důvodům, proč fragmenty té staré hry divadelníky stále lákají. Jejich drtivě přesný a apelativní dosah nečteme skrze ně, zůstává v metaprostoru nad tím vším. A to je prostě výzva. Jenže k čemu? K budování vizuální+zvukové roviny, která je sice působivá, ale do níž si můžete dosadit třebas i Hamleta? Málo platné, ani tento Vojcek není dramaturgicky vyložen, zdůvodněn. I proto začne nudit. Příležitost pro herce ztvárnit ty různorodé niterné exprese? Opravdu má to smysl při tak „přibližném“ herectví?
Jiří Koula 50 %
19.9.2016 | 1600 hodnocení
+ souhlasím
Zcela souhlasím s veškerou chválou na formu, duo SKUTR vybudovalo krásný a působivý divadelní časoprostor, v němž souzní téměř všechny složky... Jediná "drobná" výtka je, že je vlastně úplně jedno, že se v něm zrovna odehrává Vojcek, o Büchnera tu vůbec nejde, stejně tak by se tu mohlo odvíjet deset jiných příběhů obsahujících "šílenství jedince i světa".
Kateřina Jírová 70 %
15.9.2016 | 344 hodnocení
+ souhlasím
Výpravné zpracování Vojcka ve velkém a vysokém šedivém betonovém bunkru. Často se odehrává několik dějů na jednou, divák neví co sledovat dříve. Výtvarně je to krásné, ale přeci jen trochu nudné.
Anežka Kotoučová 60 %
11.9.2016 | 229 hodnocení
+ souhlasím
Na to, že se jedná o sukces měsíce Divadelních novin, jsem asi čekala něco jiného. Skutrovská extrémně snová a lyrická stylizace se zde dosti nešťastně a nevhodně míjí se syrovostí a drsností příběhu Vojcka, jako jednoho z nejdepresivnějších dramat vůbec. Poetiku režisérského dua mám moc ráda, ale není možné ji využívat všude. Herecké výkony v pořádku, trochu mě jen iritoval přístup Petra Konáše.
Špinarova rebelantská verze Vojcka z Vinohrad mě asi upoutala více (i když jí uváděli jen 16x).
64%
Špinarova rebelantská verze Vojcka z Vinohrad mě asi upoutala více (i když jí uváděli jen 16x).
64%
Pavel Širmer 60 %
4.4.2016 | 1939 hodnocení
+ souhlasím
Vizuálně krásná, formálně skoro výjimečná inscenace. Výprava a hudba souzní s propracovanou pohybovou složkou. SKUTŘi našli pro nedokončenou hru vlastní (a v porovnání s jinými provedeními dramatu) osobitou poetiku, v níž i drsné dějové prvky byly znázorňovány na pohled neodpudivě. S koncepcí může mít část diváků podstatný problém, neboť je inscenace více okouzlí formou převažujícím obsah, než aby k nim promlouvala. Ale snad se najdou i tací, co ve formě obsah naleznou. Herci se náročnější stylizaci většinou přizpůsobili, jen realističtější projev P. Konáše s ostatními příliš nesouzněl.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Terazky 20 %
21.1.2021 | 68 hodnocení
+ souhlasím
- viděno ze záznamu -
Na mě asi až příliš extravagantní a moderní (nemyslím text Vojcka samotného, ale zpracování SKUTRu)
Na mě asi až příliš extravagantní a moderní (nemyslím text Vojcka samotného, ale zpracování SKUTRu)
Monulinka 70 %
1.12.2016 | 391 hodnocení
+ souhlasím
Smyslový zážitek. Je ale pravda, že hudba i vizuál mi připomínaly třeba operu Z mrtvého domu v ND. Forma hraje prim, ale s neúplným a neuspořádaným textem se SKUTŘi dle mého vypořádali dobře, i když inscenace vyžaduje plné soustředění, ze začátku jsem se nemohla chytnout. P. Neškudla skvělý. Poslední výjev se mi zaryl do paměti. (10.9.2016) 75 %
Kevinator 70 %
3.2.2016 | 195 hodnocení
+ souhlasím
Výtvarně velmi zajímavé představení. Náročné představení musí být pro herce, ale zřejmě i pro diváky. Pro mě mělo celou dobu stejný neměnný náboj,dynamiku a pozornost mi tedy často utíkala jinam. Herecky mě nejvíce přesvědčil Petr Konáš a Zuzana Ščerbová.
Renáta Nová 100 %
31.1.2016 | 5 hodnocení
+ souhlasím
Naprosto uchvacující. Výtvarná stránka, herecké výkony, hudba - to vše vytváří zcela výjmečný dojem. Snad vinou naprosté nepřehlednosti, nejasnosti příběhu je divák nucen se plně soustředit jen a jen na to, co se děje na jevišti. Na jakékoli jiné myšlenky není místo. V hlavě mi silně utkvěla scéna Tamborova "namlouvání" Marie. Napětí mezi postavami, vyjádřené údery do bubínku, bylo vskutku působivé...
Martino_s 100 %
13.12.2015 | 18 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Jako když před vámi obživne obraz.
Perfektní,netřeba slov,je třeba vidět.
A není potřeba na to být nějaký extra intelektuál,stačí jen vnímat...
Perfektní,netřeba slov,je třeba vidět.
A není potřeba na to být nějaký extra intelektuál,stačí jen vnímat...
Jirkan 80 %
25.10.2015 | 564 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
25.10. 2015, 14.1. 2016: Křehké, poetické, drsné, nekompromisní, pulsující a pro někoho šokující. Střípek poskládaný v bohatou mozaiku (vč. hudby a výpravy). Přes svůj "kabát" si drží důvod, proč to dnes uvádět. Možná ta skutečnost o ponižování jedince tolik publikum šokuje? Pak dochází na rozdělení do tří táborů: ti co s breptáním opustí divadlo během inscenace, ti co netleskají a protestně opouští při děkovačce sál a ty, co to vnímají a berou. Důkaz živého divadla! Ani uvedení v Praze nemělo na růžích ustláno. Na tom textu asi něco bude... ještě nad tím přemýšlím...
Pavla 80 %
18.10.2015 | 8 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Byla jsem velmi příjemně překvapena. Příběh, který jsem sledovala se zatajeným dechem. Vynikající herecké výkony (jak už je v plzeňském divadle zvykem).
J.anek 100 %
18.10.2015 | 433 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Esej o nás (však taky nahý Vojcek přichází od diváků a zve nás do svého světa), esej o společnosti, ve které žijeme a v níž se nějak snažíme obstát. Vynikající je všechno - scéna, hudba, kostýmy, světla, zpěv. Evropské divadlo. Jen aby mu nebylo v Plzni těsno... (více v článku na blogu)
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.