Divadlo v Dlouhé
Tereza Boučková
Sodoma komora
Premiéra: 1.5.2023 | divadelní kavárna | 0:55x
V rámci cyklu „Krátká Dlouhá“.
V rámci cyklu „Krátká Dlouhá“.
Podle povídky Johannese Urzidila „Poslední zvonění“. Překlad: Anna Nováková, Jindřich Buben. Dramaturgie: Štěpán Otčenášek. Scéna: David Marek. Kostýmy: Magdalena Zimová. Hudba: Ondřej Rychlý a citace. Režie: Hana Burešová.
Poslední uvedení: leden 2025.
Poslední uvedení: leden 2025.
Eva Hacurová, Berenika Anna Mikeschová, Marie Turková, Samuel Toman, Miroslav Zavičár, Ondřej Rychlý
Komorní divadelní hra odehrávající se za doby protektorátu, kdy v nacisty okupovaném území byli Židé nuceni opouštět své domy a byty s veškerým vybavením i úsporami. Jeden takový byt spadne nečekaně do klína Mařce, která v něm dosud jen sloužila a nyní má možnost využít ho pro sebe se všemi benefity ke zdánlivě bezstarostnému životu. I když se Mařka nezajímá o politiku, nemůže zůstat stranou dění a komplikace na sebe nenechají dlouho čekat...
Hodnocení inscenace
Redakce
66 %
Uživatelé
69 %
Hodnocení redakce
Helena Grégrová 60 %
Iva Bryndová 70 %
Michal Novák 60 %
Pavel Širmer 70 %
Jan Pařízek 70 %
Helena Grégrová 60 %
Iva Bryndová 70 %
Michal Novák 60 %
Pavel Širmer 70 %
Jan Pařízek 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
|
Volby
Hodnocení (23)
HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová 60 %
3.11.2023 | 1707 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Tereza Boučková v komorní hře na námět Urzidilovy povídky akcentuje především relativní snadnost podlehnutí sebeklamné iluzi a obtížnost vyrovnání se s rozčarováním z důsledků, kterých člověk ve své prostotě, zaslepenosti a ignoraci společensko-politického klimatu doby často nemá šanci dohlédnout. A samozřejmě také to, jak můžou nenadálé nečekané životní okolnosti obnažovat skutečné lidské charaktery. Tragikomickou podstatu počínání dvou sester se podařilo dobře herecky vystihnout, více mě oslovila Eva Hacurová v roli služky Mařky. Atmosféru působivě podtrhuje také živý hudební doprovod v podobě melancholického klavíru Ondřeje Rychlého.
Iva Bryndová 70 %
9.10.2023 | 590 hodnocení
+ souhlasím
Jednoaktovka z Krátké Dlouhé dle Urzidilovy povídky je hořkou studií toho, kam až mohou zajít neuvážené činy, k čemu vede ignorace svého okolí, nikoli ve smyslu běžných sousedů, ale celé historicko-geografické a politické situace, a neopatrnost a rozmařilost jedné (nebo dvou) prostých holek, které se náhle dostanou k jakémusi postavení a následně musí projevit své charaktery. V hlavních rolích krátké, ovšem zábavné i napínavé aktovky předvádí velmi působivé herecké výkony Eva Hacurová i Berenika Anna Mikeschová, vedle kterých herecky i jako hudební doprovod zaujme i Ondřej Rychlý.
Michal Novák 60 %
18.9.2023 | 1170 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace i přes svůj formát dramaturgické řady „Krátká Dlouhá“ nabídne dostatek prostoru pro uhrančivé výkony představitelek Mařky a Jožky (Eva Hacurová a Berenika Anna Mikeschová) nebo oblouk, jenž má sílu s divákem zacloumat, ale jinak je to samá zkratka, jak obsahová, tak inscenační. Z bezmyšlenkovitého uchopování života oběma sestrami přitom cítíme ten hořce aktuální přesah do dnešních dnů. Komorní inscenace ale ví, co pro takový tvar „na jedno divácké nadechnutí“ použít: využívá jemných interakcí s publikem, zapojuje živou hudbu v podání Ondřeje Rychlého a v pouhých 55 minutách vystaví působivou gradační linku.
Pavel Širmer 70 %
13.6.2023 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
65%. Ursidilovu povídku adaptoval např. D. Jařab pro inscenaci „Kvartýr“, komornější zpracování T. Boučkové vzniklo a mimo Prahu bylo uvedeno ještě dříve. Lze polemizovat o autorském řešení úvodu s rychlou zmínkou okolností odchodu majitelů bytu. Záhy se však rozběhne příběh obyčejné služky, jež se pouhou nerozvážností ocitla na scestí, odkud se těžko hledá cesta ven. Režisérka H. Burešová s herci po počátečním odlehčení pečlivě dávkuje pozvolna se stupňující napětí. V dobře přizpůsobeném prostoru foyer, v blízkosti herců, s drobnou interakcí a klavírním doprovodem se odehraje působivé drama, jehož poselství neuvízlo v době protektorátu.
Jan Pařízek 70 %
1.5.2023 | 920 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Opravdu příjemná, dobře napsaná, jednoaktovka. Pohled na nelehkou dobu očima jedné, vcelku prostší, dívky, která neřeší politiku, není hrdinka a chce prostě jen žít pokud možno pohodlný spokojený život. Trochu nečekaně hodně vtipné, dobře odlehčené. Až sem si říkal, zda dojde i na vážnější notu, ale naštěstí došlo a bylo to dobře uchopeno, vtip se neztratil a krutost dané doby trefně dotváří samotný příběh. Velmi dobrá E. Hacurová, jíž moc pěkně sekunduje neméně skvělá B. A. Mikeschová. To vše v doprovodu krásné živé hudby na klavír hrajícího O. Rychlého. Určitě dobře strávený večer.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Kovalinda 80 %
20.4.2024 | 30 hodnocení
+ souhlasím
Moc povedený výkon,především E. Hacurové.Děkuji za silný zážitek
Radarrius 50 %
4.7.2023 | 73 hodnocení
+ souhlasím
S touto hrou jsem se téměř úplně minul. A nebylo to rozhodně díky hereckým výkonům. Naopak. Obzvláště Eva Hacurová byla opravdu přesvědčivá v budování nesympatičnosti hloupoučké hlavní postavy, která nedohlíží následků svých činů. Obdobně bravurní bylo podání její zrůdné sestry ze strany Bereniky Any Mikeschové. Ovšem díky režijnímu vedení bylo nacistické zlo podáno značně šablonovitě až kýčovitě. Tedy až na scénu útoku SSáka na klavíristu za to, že neumí zpaměti Horst-Wessel-Lied. Tahle jediná scéna z celé hry obsahovala opravdu silné emoce.
Jan Vorlíček 70 %
16.6.2023 | 81 hodnocení
+ souhlasím
Komorně pojatý poměrně silný dramatický příběh se skvělou Evou Hacurovou a Berenikou Mikeschovou.
Nicméně nemohu si pomoci, ale na konci padesátiminutového představení jsem byl trochu divácky nedopečený. Příběh i nápady zkušené režisérky si zasloužily robustnější pojetí.
Nicméně nemohu si pomoci, ale na konci padesátiminutového představení jsem byl trochu divácky nedopečený. Příběh i nápady zkušené režisérky si zasloužily robustnější pojetí.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.