Divadlo v Dlouhé

Sodoma komora

Premiéra: 1.5.2023 | divadelní kavárna | 0:55x
V rámci cyklu „Krátká Dlouhá“.
Podle povídky Johannese Urzidila „Poslední zvonění“. Překlad: Anna Nováková, Jindřich Buben. Dramaturgie: Štěpán Otčenášek. Scéna: David Marek. Kostýmy: Magdalena Zimová. Hudba: Ondřej Rychlý a citace. Režie: Hana Burešová.
Komorní divadelní hra odehrávající se za doby protektorátu, kdy v nacisty okupovaném území byli Židé nuceni opouštět své domy a byty s veškerým vybavením i úsporami. Jeden takový byt spadne nečekaně do klína Mařce, která v něm dosud jen sloužila a nyní má možnost využít ho pro sebe se všemi benefity ke zdánlivě bezstarostnému životu. I když se Mařka nezajímá o politiku, nemůže zůstat stranou dění a komplikace na sebe nenechají dlouho čekat...
Divadlo v Dlouhé
Hodnocení inscenace
Redakce
66 %
Uživatelé
69 %
69141000
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
20.4.So19:00Krátká Dlouhávstupenky
16.5.Čt19:00Krátká Dlouhávstupenky
20.4.So19:00 vstupenky
Krátká Dlouhá
16.5.Čt19:00 vstupenky
Krátká Dlouhá

Volby

Hodnocení (19)

HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová  60 %
3.11.2023 | 1656 hodnocení
+ souhlasím
65 %. Tereza Boučková v komorní hře na námět Urzidilovy povídky akcentuje především relativní snadnost podlehnutí sebeklamné iluzi a obtížnost vyrovnání se s rozčarováním z důsledků, kterých člověk ve své prostotě, zaslepenosti a ignoraci společensky-politického klimatu doby často nemá šanci dohlédnout. A samozřejmě také to, jak můžou nenadálé nečekané životní okolnosti obnažovat skutečné lidské charaktery. Tragikomickou podstatu počínání dvou sester se podařilo dobře herecky vystihnout, více mě oslovila Eva Hacurová v roli služky Mařky. Atmosféru působivě podtrhuje také živý hudební doprovod v podobě melancholického klavíru Ondřeje Rychlého.
Iva Bryndová  70 %
9.10.2023 | 540 hodnocení
+ souhlasím
Jednoaktovka z Krátké Dlouhé dle Urzidilovy povídky je hořkou studií toho, kam až mohou zajít neuvážené činy, k čemu vede ignorace svého okolí, nikoli ve smyslu běžných sousedů, ale celé historicko-geografické a politické situace, a neopatrnost a rozmařilost jedné (nebo dvou) prostých holek, které se náhle dostanou k jakémusi postavení a následně musí projevit své charaktery. V hlavních rolích krátké, ovšem zábavné i napínavé aktovky předvádí velmi působivé herecké výkony Eva Hacurová i Berenika Anna Mikeschová, vedle kterých herecky i jako hudební doprovod zaujme i Ondřej Rychlý.
Michal Novák  60 %
18.9.2023 | 1152 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace i přes svůj formát dramaturgické řady „Krátká Dlouhá“ nabídne dostatek prostoru pro uhrančivé výkony představitelek Mařky a Jožky (Eva Hacurová a Berenika Anna Mikeschová) nebo oblouk, jenž má sílu s divákem zacloumat, ale jinak je to samá zkratka, jak obsahová, tak inscenační. Z bezmyšlenkovitého uchopování života oběma sestrami přitom cítíme ten hořce aktuální přesah do dnešních dnů. Komorní inscenace ale ví, co pro takový tvar „na jedno divácké nadechnutí“ použít: využívá jemných interakcí s publikem, zapojuje živou hudbu v podání Ondřeje Rychlého a v pouhých 55 minutách vystaví působivou gradační linku.
Pavel Širmer  70 %
13.6.2023 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
65%. Ursidilovu povídku adaptoval např. D. Jařab pro inscenaci „Kvartýr“, komornější zpracování T. Boučkové vzniklo a mimo Prahu bylo uvedeno ještě dříve. Lze polemizovat o autorském řešení úvodu s rychlou zmínkou okolností odchodu majitelů bytu. Záhy se však rozběhne příběh obyčejné služky, jež se pouhou nerozvážností ocitla na scestí, odkud se těžko hledá cesta ven. Režisérka H. Burešová s herci po počátečním odlehčení pečlivě dávkuje pozvolna se stupňující napětí. V dobře přizpůsobeném prostoru foyer, v blízkosti herců, s drobnou interakcí a klavírním doprovodem se odehraje působivé drama, jehož poselství neuvízlo v době protektorátu.
Jan Pařízek  70 %
1.5.2023 | 897 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Opravdu příjemná, dobře napsaná, jednoaktovka. Pohled na nelehkou dobu očima jedné, vcelku prostší, dívky, která neřeší politiku, není hrdinka a chce prostě jen žít pokud možno pohodlný spokojený život. Trochu nečekaně hodně vtipné, dobře odlehčené. Až sem si říkal, zda dojde i na vážnější notu, ale naštěstí došlo a bylo to dobře uchopeno, vtip se neztratil a krutost dané doby trefně dotváří samotný příběh. Velmi dobrá E. Hacurová, jíž moc pěkně sekunduje neméně skvělá B. A. Mikeschová. To vše v doprovodu krásné živé hudby na klavír hrajícího O. Rychlého. Určitě dobře strávený večer.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Adam Zelinka  50 %
26.2.2024 | 194 hodnocení
+ souhlasím
hodnocení stejné jako stopáž, takže 55%
Radarrius  50 %
4.7.2023 | 70 hodnocení
+ souhlasím
S touto hrou jsem se téměř úplně minul. A nebylo to rozhodně díky hereckým výkonům. Naopak. Obzvláště Eva Hacurová byla opravdu přesvědčivá v budování nesympatičnosti hloupoučké hlavní postavy, která nedohlíží následků svých činů. Obdobně bravurní bylo podání její zrůdné sestry ze strany Bereniky Any Mikeschové. Ovšem díky režijnímu vedení bylo nacistické zlo podáno značně šablonovitě až kýčovitě. Tedy až na scénu útoku SSáka na klavíristu za to, že neumí zpaměti Horst-Wessel-Lied. Tahle jediná scéna z celé hry obsahovala opravdu silné emoce.
Freebird  70 %
18.6.2023 | 82 hodnocení
+ souhlasím
Smutné a vtipné. A bohužel je to aktuální i dnes.
Vorisek  70 %
16.6.2023 | 75 hodnocení
+ souhlasím
Komorně pojatý poměrně silný dramatický příběh se skvělou Evou Hacurovou a Berenikou Mikeschovou.

Nicméně nemohu si pomoci, ale na konci padesátiminutového představení jsem byl trochu divácky nedopečený. Příběh i nápady zkušené režisérky si zasloužily robustnější pojetí.
Viktorie  70 %
2.5.2023 | 47 hodnocení
+ souhlasím
Silné herecké výkony a děj, ale ocenila bych uzavřenější konec.
Kihei  70 %
28.1.2024 | 15 hodnocení
FemmeFragile  70 %
15.1.2024 | 24 hodnocení
Eden  70 %
6.11.2023 | 56 hodnocení
Janovskak  70 %
29.9.2023 | 49 hodnocení
Slaná  90 %
27.9.2023 | 46 hodnocení
Vladimír10  80 %
15.9.2023 | 617 hodnocení
Gimli35  70 %
25.6.2023 | 251 hodnocení
Loar  70 %
4.5.2023 | 24 hodnocení
Braddy  70 %
3.5.2023 | 188 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.