Městské divadlo Brno [Činoherní scéna]

Žebrácká opera

Premiéra: 14.9.2019 | 2:40
Podle stejnojmenné hry Johna Gaye. Dramaturgie: Štěpán Otčenášek, Jiří Záviš. Scéna: Tomáš Rusín. Kostýmy: Zuzana Štefunková-Rusínová. Hudba: Petr Hromádka. Režie: Hana Burešová.
Adaptace her Johna Gaye a Bertolta Brechta. Dva šéfové konkurenčních zločineckých gangů Macheath s Peachumem a s nimi zkorumpovaný šéf policie Lockit bojují o moc nad londýnským podsvětím. Důsledně nesentimentální pohled na mafiánské praktiky vůdců londýnského podsvětí (a potažmo i vůdců světa). Princip bezzásadovosti a lži je tu doveden ad absurdum: každý lže každému a každý každého zrazuje. Nikdo není tím, kým se zdá být. Pravda nevítězí, protože každý zde má tu svou, a i ta platí jen, když se to vyplatí. Idealismus je směšný a musí zákonitě zemřít tam, kde za všech okolností vítězí pragmatický cynismus...
Městské divadlo Brno
Hodnocení inscenace
Redakce
75 %
Uživatelé
72 %
72171000
Hodnocení redakce
Michal Novák 80 % Tip Michal Novák
Pavel Širmer 70 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
25.10.Po19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (19)

HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák  80 %  Tip Michal Novák
(zadáno: 6.4.2020, počet hodnocení: 1068)
+ přínosný / zajímavý komentář
Mít v souboru Petra Štěpána (Macheath) a Jana Mazáka (Peachum) je polovina úspěchu této inscenace, o tu druhou se zasloužilo dramaturgicko-režijní čtení hry. Divákům je předložena velice živá, rytmizovaná a jemně stylizovaná podívaná, která otevírá prostor divákům k nacházení asociací, jež dílem pulsují. Ani o zábavu není nouze. Ironizující vhled do všech těch absurdit a decentní karikaturní obtahy figur tomu napomáhají. Stejně tak včlenění hry do ještě jednoho rámce… Tady vědí, o čem „Žebráckou“ hrát a jak toto panoptikální zpodobnění mechanismů světa bez zásad prezentovat právě teď. Pragmatismus a cynismus je metoda.
Pavel Širmer  70 %
(zadáno: 3.2.2020, počet hodnocení: 1694)
+ přínosný / zajímavý komentář
Havlova variace není snadnou inscenační látkou, v Brně si s ní však poradili. Model režisérky H. Burešové je propracovaný do nejmenšího detailu. Stylizace je pouze jemná a dává vyniknout humoru i zvláštnímu jazyku hry, který herci ve větších i menších rolích výtečně zvládají. Smysl má i scéna. Kostýmy odkazují k dnešku a nelze též opomenout výrazné vnější odlišení u herců hrajících více postav (na což se na českých jevištích obvykle dostatečně nedbá). Ku prospěchu bylo i zapojení živé hudby. Právě takové provedení může diváka pobavit a vybídnout k hledání asociací, o což autorovi šlo.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
J.anek  80 %
(zadáno: 13.9.2020, počet hodnocení: 362)
přínosný / zajímavý komentář
Haně Burešové nestačí Havlova absurdita o nesvobodě, rámuje ji nesvobodou další. Na herce i diváky dohlížejí jacísi policisté v civilu, naše svoboda je jen iluzí. I disidenti jen slouží systému, také oni jsou pouhými loutkami bez svobodné vůle.
Cosi podobného popisuje Ernst Jünger v eseji Chůze lesem.
Děsivé podobenství.
Jerman  80 %
(zadáno: 30.1.2020, počet hodnocení: 70)
přínosný / zajímavý komentář
Hana Burešová, tentokrát jako host v Brně, ukázala opět, že stále patří k špičce mezi českými a moravskými režiséry. V představení bez modernistních kejklů se opírá o výborné herce, které vede k lehce karikaturizujícímu projevu, Inscenace s rysy divadla na divadle má spád a švih. Jen v poslední třetině téměř tříhodinové inscenace při multiplikaci zápletek tempo trochu slábne. Havlova hra v pojetí Burešové je nesmírně zábavná, s aktualizujícím přesahem. Jen ten opilec byl zbytečně trochu navíc. Psáno z pohostinského představení v Divadle v Dlouhé.
Radarrius  80 %
(zadáno: 30.1.2020, počet hodnocení: 18)
přínosný / zajímavý komentář
Skvělé zpracování asi nejdějovější Havlovy hry. Vynikající režie a nezapomenutelné výkony Jana Mazáka, Petra Štěpána a Viktora Skály jako šéfů zločineckých organizací (a policie) hrajících své hry a podvádějících průběžně jeden druhého. Jediné, co v představení rušilo byly sice vtipné, leč zbytečné forbíny, bezpečáci na scéně a postava Opilce. Asi to měl být odkaz na dobu vzniku hry, který ale rušil tok představení.
Michvon  80 %
(zadáno: 29.1.2020, počet hodnocení: 175)
přínosný / zajímavý komentář
Velmi povedená inscenace, Burešová umí pojmout představení s patřičnou úctou a pietou, ale nechybí ani lehký ironický nadhled.
Nemám co vytknout, herci, hudba, scéna super.
Gimli35  70 %
(zadáno: 27.1.2020, počet hodnocení: 101)
přínosný / zajímavý komentář
Tvůrčí tandem Burešová-Otčenášek se statečně porval s dílčími nedostatky Havlova textu (např. rozvleklost) a na velice povedené scéně T. Rusína nabídl divákům kvalitní inscenaci. Zajímavé režijní nápady (hudba, forbíny, provedení dámského salonu), výborní J. Mazák, M. Sedláčková a V. Skála. Celkově spokojenost.
R.JELEN.21  70 %
(zadáno: 27.1.2020, počet hodnocení: 155)
přínosný / zajímavý komentář
Hra je velice dobře podána, má tempo jen škoda že v posledních části jí trochu dojde dech. Jsem nadšená z výkonu herců, propojení s živou kapelou vidím jako plus, jen sedět v předních řadách, tak by mě světla lampiček asi mírně stvala (viděno v Divadle v Dlouhé, takže nevím jak to vypadá na domácí scéně).
Johanka17  60 %
(zadáno: 23.1.2020, počet hodnocení: 40)
přínosný / zajímavý komentář
Zajímavá scéna, skvělý Petr Štěpán.
Eva123  70 %
(zadáno: 20.1.2020, počet hodnocení: 138)
přínosný / zajímavý komentář
Hra byla ironičtější, ale i srozumitelnější, než Brechtova Třígrošová opera, ale nebyla tak barvitá a chyběly tu Weilovy písně. Z herců se mi nejvíce líbil Petr Štěpán coby Macheath. Nepochopila jsem šaškování před oponou (že by pouhá přestavba?) a roli Opilce (v tomto případě Stanislav Slovák), jestli tam měl mít nějaký význam a jaký? - Teď bych se zase jednou ráda podívala na Brechtovu Třígrošovou operu.
Candie254  70 %
(zadáno: 23.11.2019, počet hodnocení: 217)
přínosný / zajímavý komentář
Klasicky zajímavé zpracování od Hany Burešové. Viděno 17.11., tudíž to mělo možná větší přesah než obvykle...
Kaca  100 %
(zadáno: 17.10.2019, počet hodnocení: 4)
přínosný / zajímavý komentář
Tuhle skvělou hru v brněnské inscenaci umocnili nápaditou výpravou a výbornými hereckými výkony. Politická angažovanost Městskému divadlu sluší.
Oliver  70 %
(zadáno: 30.12.2019, počet hodnocení: 22)
Puchal  80 %
(zadáno: 22.12.2019, počet hodnocení: 9)
Ge.or.ge  70 %
(zadáno: 14.12.2019, počet hodnocení: 73)
Ctíba  60 %
(zadáno: 10.10.2019, počet hodnocení: 61)
Cindy.92  60 %
(zadáno: 28.9.2019, počet hodnocení: 314)
Layer  60 %
(zadáno: 17.9.2019, počet hodnocení: 43)
Brtník  70 %
(zadáno: 12.9.2019, počet hodnocení: 43)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.