Švandovo divadlo [studio]
David Košťák
Trójanky
Premiéra: 27.5.2023 | 1:15x
Podle stejnojmenné Eurípidovy hry. Dramaturgie: David Košťák. Scéna: Ruslana Basenko. Kostýmy: Olena Zahrebina. Hudba: Martin Šimek a citace. Režie: Anna Turlo.
Anna Grundmanová, Anežka Šťastná, Marie Štípková, Jan Grundman; ze záznamu Andrea Buršová, Tomáš Petřík
Nová hra inspirována antickými motivy a osudy reálných žen, jimž válka vzala vše, co do té doby považovaly za samozřejmost. Válka, která patří mužům, očima žen, jež se musí vyrovnávat s jejími následky. Zatímco muži vyřizují účty s minulostí, ženy přicházejí o budoucnost. Jednoho večera usnuly jako manželky a matky a druhý den ráno se probudily jako vdovy. Jsou vytrženy z domova a uvrženy do kultury, jejímž jazykem nemluví. Osudy tří žen na prahu nového života v cizí zemi. První se snaží využít možnost neznámého světa ve svůj prospěch, druhá se v zájmu přežití sbližuje s nepřítelem, zatímco třetí čelí tomu, že se jí nedaří naplnit obraz, jaký od ní společnost očekává...
15! Hodnocení inscenace
Redakce
77 %
Uživatelé
76 %
Hodnocení redakce
Lukáš Dubský 70 %
Helena Grégrová 80 %
Pavel Širmer 70 %
Jan Pařízek 80 %
Michal Novák 80 %
Iva Bryndová 80 %
Lukáš Dubský 70 %
Helena Grégrová 80 %
Pavel Širmer 70 %
Jan Pařízek 80 %
Michal Novák 80 %
Iva Bryndová 80 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Volby
Hodnocení (31)
HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský 70 %
30.5.2024 | 1176 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Povedená adaptace Eurípidovy tragédie, v níž D.Košťák přidává k antickému námětu současné konotace, aniž by musel reportážním způsobem převyprávět příběhy současných žen utíkajících před válkou. Pracuje se tu spíše s jemným symbolismem, který ovlivňuje scénické i kostýmní řešení. Osud mnoha žen, jimž válka zasáhla do života, je koncentrován do tří životních příběhů, v nichž M.Štípková, A.Šťastná a A.Grundmanová předvádí tři odlišné strategie, jak přežít v nepřátelském prostředí a vykřesat z aktuální mizérie alespoň špetku naděje.
Helena Grégrová 80 %
12.1.2024 | 1699 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Silné téma, silný text, silné emoce, silný zážitek, který rozhodně neodezní se zvukem potlesku. Tři silné ženy (každá po svém), tři nešťastné osudy, tři soustředěné herecké výkony s bezesporným empatickým vkladem. A vše, bohužel, stále tak aktuální a zatraceně blízko. Válečným běsněním násilně zpřetrhané kořeny minulosti, mizérie přítomnosti, nejistota budoucnosti. Za pomoci minimalistických scénických prostředků se zde daří budovat maximálně efektní atmosféru. Velmi působivě vyznívá mrazivá symbolika improvizovaných hrobů a katarzní okamžiky v závěru, který doslova prostoupí potřebně očistný účinek tolik důležité naděje. Doporučuji neminout.
Pavel Širmer 70 %
20.11.2023 | 2036 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Autor D. Košťák se inspiroval Eurípidovými motivy i jinými zdroji a domyslel je s ohledem na to, co řeší váleční uprchlíci o několik tisíciletí později. Každá ze tří žen se v cizí zemi potýká s odlišnými problémy a vzhledem k rozdílnosti povah se jim staví vlastním způsobem. Nesporná přínosnost hry je ve výběru témat. Někdy však zůstává jen u zmínek, lze si představit intenzivnější rozvinutí a dramatické vytěžení vyřčeného. V kontextu současné české dramatiky stojí hra rozhodně povšimnutí! Pod správným vedením ukrajinské režisérky A. Turlo odvádějí herečky vynikající práci a dokáží dodat působivost i náročným monologům. Povedená scénografie.
Jan Pařízek 80 %
15.11.2023 | 917 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Moc pěkně se tu sešlo hned několik věcí. V první řadě dobře napsaná hra, jež zajímavým způsobem prolíná Trójskou válku se současností. Znázorněný pohled na postavení žen je zde myslím opravdu výstižný. V druhé řadě povedená scénografie, hlavně výborné využití světel. A v neposlední řadě výtečné herecké výkony všech aktérů, ze kterých mile rád vyzdvihuji M. Štípkovou. V součtu opravdu silný a krásný divadelní zážitek.
Michal Novák 80 %
28.9.2023 | 1159 hodnocení
+ souhlasím
85 % Zdařilá transkripce Eurípidovy tragédie. Tři ženy, co přišly o všechno, různého postavení i mentálního nastavení se vydávají na svou křížovou cestu. Autor předkládá pohled na válečné uprchlice (nejvíce zřejmá je analogie s Andromaché) bez prvoplánového zpřítomňování. Zřetelně a silně vypoví o jejich situaci tam i zde, scénář se ironicky otře o chcimíry nebo zmíní otřesnější druhy myšlení hýbající společností. Minimalistická režie Anny Turlo má působivou vnitřní logiku a spolu se třemi skvělými aktérkami celý sled fatálních obrazů dovádí k bravurní katarzní tečce. Všímejte si i promyšlené symboliky ve scénografickém a kostýmním řešení.
Iva Bryndová 80 %
16.6.2023 | 578 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Některé texty jsou tak silné, že k tomu, aby působily a zanechaly zážitek v podstatě stačí, aby je inscenátoři svou prací nezkazili. Text D.Košťáka čerpající z původní Eurípidovy tragédie o konci trojské války, která je obecně, ale dnes velmi snadno, zaměnitelná za jakoukoli jinou, a životech tří přeživších žen by mohl patřit mezi ně. Ve studiu ŠD mu ale navíc režisérka A.Turlo se svým týmem dodala velmi působivou divadelní formu. S využitím nepopisných, výrazně symbolických scénických prostředků, jímavých hudebních vstupů a silných hereckých výkonů všech tří obsazených dam, mezi nimiž nemohu nevyzdvihnout další mimořádný výkon A.Šťastné.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Vladimír Rogalewicz 100 %
19.6.2024 | 812 hodnocení
+ souhlasím
S inspirací Eurípidovými Trójankami na pozadí a bez zbytečného zdůrazňování a doslovné konkretizace tato inscenace mluví o současné válce na Ukrajině,kde mnoho z nás má osobní zkušenost s přicházejícími ženami.Válka skončila, ale ženy, které přišly o muže i děti a jsou donuceny žít v podřadném postavení v cizí zemi, kde neznají jazyk, zvyklosti, ani svá práva (či je fakticky ani nemají).Ukrajinská režisérka zvolila naprosto minimalistickou formu;v ní se vše soustřeďuje pouze na projev tří hereček a na obsah jejich závažného sdělení.Normálně bych hodnotil 90 %, 10 % navíc dostává celý inscenační tým za silný aktuální účinek.Takto rozhodně ano!
TerJan 60 %
9.5.2024 | 54 hodnocení
+ souhlasím
"Kvůli tomu, že jeden král přišel o svou královnu, přišly všechny ženy o své muže." Hra má spoustu podnětů k přemýšlení a Marie Štípková v ní dokazuje, že je silná herečka. Chápu, proč je zdejší hodnocení tak vysoké, ale mně se to pod kůži nedostalo.
Eliduc 60 %
7.5.2024 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Jak hodnotit, když hlasová vada Anny Grundmannové (sykavky - všechny!) prakticky znemožňovala soustředit se na cokoliv jiného? Naopak vyzdvihnout lze výkon Anežky Šťastné. Samotná hra místy silná, místy prvoplánová - spíš silná. Minimalistická režie také, co je nesnesitelné, je využití písní Navarové (jež jsou samy osobně ve své rádoby naivní rádoby moudrosti samy o sobě k nevydržení).
.SP. 90 %
5.4.2024 | 34 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Velmi povedená divadelní hra, ve které lze stále nalézt prvky ze současné doby. Ráda vyzdvihuji výkon Anežky Šťastné, je to opravdu talent, velmi mě ve hře bavila. Má takový příjemný přístup, který diváka nadchne. Musím ocenit také famózní zpěv paní Štípkové, dodnes mi v hlavě zní: ,,Já chci jít do nebe." Vše do sebe zapadlo, jak má, a to z této inscenace dělá nadprůměrný divadelní zážitek. Snad se mi zadaří ji vidět znovu, neboť je neustále vyprodaná!
MMK 60 %
11.1.2024 | 184 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Na uprchlicích po porážce Tróji se ukazují dnešní osudy uprchlíků a chování obyvatel "hostitelské" země k nim. Hodně z toho platí o Češích.
Fekete 70 %
1.12.2023 | 179 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75%. Videno dnes 1.12.2023, 75 min, studio Svandova divadla, 5 rada.
Valecne uprchlice po prohrane valce. Zajimave komorni predstaveni o kterem je tu napsano uz mnoho a vsechno je spravne. Vsechny trojanky se snazi porazeni Troje a smrt manzelu na cizim uzemi prezit. Vyjimecna svym projevem, prirozenosti a zivelnosti mi prisla A. Stastna, nejen hrou o jablko s divaky z 1 rady a v zaveru i delenim se o bezbublinkate sampanske. To ve scenari urcite nebylo :-). Vyrazny mi prisel i zpev M. Stipkove, na hrbitove mezi krizi, obsah kufru z minulosti a zaverecna oslava. Dekuji
Ve dne na nohou, v noci na zadech.
Valecne uprchlice po prohrane valce. Zajimave komorni predstaveni o kterem je tu napsano uz mnoho a vsechno je spravne. Vsechny trojanky se snazi porazeni Troje a smrt manzelu na cizim uzemi prezit. Vyjimecna svym projevem, prirozenosti a zivelnosti mi prisla A. Stastna, nejen hrou o jablko s divaky z 1 rady a v zaveru i delenim se o bezbublinkate sampanske. To ve scenari urcite nebylo :-). Vyrazny mi prisel i zpev M. Stipkove, na hrbitove mezi krizi, obsah kufru z minulosti a zaverecna oslava. Dekuji
Ve dne na nohou, v noci na zadech.
Studený Čumáček 80 %
29.5.2023 | 419 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Tři ženy. Tři kříže, tři šibeničky, tři...asi sušáky na prádlo, v době, kdy byl ještě mír a ony měly muže a děti. Teď dvě pečlivě opatrují své nic a jedna svůj kufr. Všechny mají zájem nějak přežít. Volí si taktiku nebo jsou k volbě okolnostmi donuceny. Drží se úzkostlivě minulosti, přísahají současnosti a lžou si o budoucnosti, pokud se přizpůsobí a naučí se být vděčné...
Antická ostře seříznutá tragédie se zřetelným přesahem. To stálé narážení a křečovité snahy nerozzlobit ty nové, zastoupené jediným cizím mužem...
Kvalitní herecká práce, pevná dramaturgie nedovolující sklouznutí k sentimentu, scéna a práce se světlem...díky, tohle ano!
Antická ostře seříznutá tragédie se zřetelným přesahem. To stálé narážení a křečovité snahy nerozzlobit ty nové, zastoupené jediným cizím mužem...
Kvalitní herecká práce, pevná dramaturgie nedovolující sklouznutí k sentimentu, scéna a práce se světlem...díky, tohle ano!
SVATOŠOVÁ 80 %
29.5.2023 | 39 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tři ženy. Každá úplně jiná. Jiné možnosti, jiné zkušenosti. Můžou začít znova? Kdo jim chce něco vyčítat?
No,zase jedna politická věc. Tedy já to tak cítím. Ale že to děvčatům sluší spolu. A prvně se pro mne zaleskla Anežka Šťastná. Někdy jsem se zasmála. A u scény s kufrem jsem plakala...a neměla jsem kapesník. Ale souznělo to se mnou. Kdo z nás, české ženy,by chtěl být poraženou osobou v cizí zemi,aby byl vděčen? To si nikdy nedokážeme představit, dokud nepotkáme ženu s jednou rukou plnou dítěte a v druhé kufr. Která ztrácí doklady od nové školky a s pláčem děkuje za vrácení. Velký dík za holčičí hru s koulema.
No,zase jedna politická věc. Tedy já to tak cítím. Ale že to děvčatům sluší spolu. A prvně se pro mne zaleskla Anežka Šťastná. Někdy jsem se zasmála. A u scény s kufrem jsem plakala...a neměla jsem kapesník. Ale souznělo to se mnou. Kdo z nás, české ženy,by chtěl být poraženou osobou v cizí zemi,aby byl vděčen? To si nikdy nedokážeme představit, dokud nepotkáme ženu s jednou rukou plnou dítěte a v druhé kufr. Která ztrácí doklady od nové školky a s pláčem děkuje za vrácení. Velký dík za holčičí hru s koulema.
VHE 90 %
2.4.2024 | 3 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Skvělé představení a velmi přesvědčivé herecké výkony! Geniální spojení příběhu Trójanek a uteklých Ukrajinek. Představení, po kterém má člověk nad čím přemýšlet, navíc ukazuje úhly, na které se obvykle nedíváme.
Herečky krásně zpívají. Minimalistické kulisy byly velmi dobře využité.
Tohle představení si budu dlouho pamatovat.
Herečky krásně zpívají. Minimalistické kulisy byly velmi dobře využité.
Tohle představení si budu dlouho pamatovat.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.