Z tiskových konferencí

Národní divadlo odhaluje plány pro sezonu 2024/25
Národní divadlo odhaluje plány pro sezonu 2024/25
Dramaturgický plán Činohry Národního divadla pro divadelní sezonu 2024/25 by mohl mít motto „Hledání lásky a naděje v rozvrácené zemi“, naplňovat jej budou například – dramatizace slavného románu o různých podobách lásky Paní Bovaryová v režii Tomáše Loužného, adaptace antické trilogie Oresteia Roberta Ickeho v režii Mariána Amslera, site specific projekt Don Quijote. Pustá země režijního dua SKUTR ve Státní opeře nebo autorská inscenace Dmitrije Krymova Tři mušketýři a já.
141. divadelní sezona Národního divadla
141. divadelní sezona Národního divadla
Národní divadlo představilo dramaturgické plány pro sezonu 2023/2024. Činoherní dramaturgický plán se po letošní sezoně vztahových her a vášnivých příběhů vydává docela jiným směrem. Posouvá se k aktuálnějším tématům, která odrážejí pohyby i určitý neklid v současné společnosti. Není proto náhoda, že autorsky je tentokrát zastoupen zejména středoevropský prostor, že dva tituly výrazně tematizují divadlo, dvě hry se svým způsobem dotýkají víry, že ve dvou textech se řeší touha po moci… Umělecké vedení však stále neopouští touha diváky vzrušovat a bavit :)
Národní divadlo představilo dramaturgický plán sezony 2018/19
Národní divadlo představilo dramaturgický plán sezony 2018/19
Pro nadcházející sezonu 2018/2019 je jedna novinka ohlášena do historické budovy Národního divadla, tři do Stavovského divadla a čtyři na Novou scénu. Až nečekaně dominantní postavení budou mít tentokrát čeští autoři nebo různé dramatizace. Nová sezona v činohře Národního divadla využije potenciálu režisérů z mladší střední generace, jakými jsou Jan Frič, duo SKUTR, Jiří Havelka, Jan Mikulášek a Petra Tejnorová. Dvě inscenace nastuduje umělecký šéf Činohry ND Daniel Špinar.
Hra, v níž o kafe vůbec nejde
23.11.2017, Národní divadlo
Hra, v níž o kafe vůbec nejde
Co bude mít společného jedenáctá Maryša na jevišti Národního divadla s tou úplně první (1894)? Dnešní tvůrci v čele s režisérem Janem Mikuláškem čtou tuto ikonickou hru naší dramatiky v provokativním a burcujícím vyznění, jak to původně zamýšleli i sami bratři Mrštíkové. Pro ztvárnění titulní role v této další inscenaci „nové krve“ byla Pavla Beretová jasnou volbou.
Herecké bytí v kleci, bytí šelmy
Herecké bytí v kleci, bytí šelmy
Iva Janžurová, Jana Preissová, Johanna Tesařová, Taťjana Medvecká a Eva Salzmannová společně pátrají, co znamená být ženou, být herečkou. A jediným mužským průvodcem na této cestě jim je démonický Karel Dobrý – navíc ve spojení s výjimečnou taneční skupinou 420PEOPLE. Inscenace je poctou velkému herectví a velké činohře, ale je v ní také ironie, zpěvy a tance. Téma pro přední herečky činohry ND vybral Daniel Špinar.
Jak máme blízko k laboratorní myši?
Jak máme blízko k laboratorní myši?
Na jevišti Nové scény se uskuteční vědecká myší konference a vy můžete být její součástí. Tvůrčí tým v čele s režisérem Jiřím Havelkou upozorňují, že to nebude příjemná podívaná. Experiment myší ráj totiž nepřináší žádné úlitby divákovi. Nahlédněte do života jedné ohrožené myší megapole...
Malý princ promlouvá skrze magické obrazy o obyčejných věcech
Malý princ promlouvá skrze magické obrazy o obyčejných věcech
Bon jour, bon voyage, nezapomeňte se připoutat a šťastný let! Tak zdravili letušky a piloti diváky veřejné generálky, když procházeli uličkami v hledišti Nové scény ND. Autorskou inscenaci Petra Oslzlého a Vladimíra Morávka na motivy románu francouzského spisovatele Antoina de Saint-Exupéryho Malý princ uvádí Laterna magika. Příběh pilota, který se zřítí kdesi v poušti a jemuž se zjeví chlapec z daleké planetky, se dnes řadí nejen k zásadním dílům moderní pohádkové literatury. Díky metaforickým obrazům, které kladou filozofické otázky po smyslu života, si našel místo i v duchovní literatuře pro dospělé.
Jizvy a závaží minulosti
Jizvy a závaží minulosti
Příspěvků k tématu kolektivní paměti není nikdy dost, jak dokazuje nepoučitelná současnost. Hra Kámen, jejímž autorem je německý dramatik Marius von Mayenburg, byla napsána u příležitosti 20. výročí pádu Berlínské zdi – jednoho z nejznámějších symbolů svržení totalitních režimů ve střední Evropě. V české premiéře ji uvede činohra Národního divadla, a to v režii Michala Dočekala, který touto inscenací uzavírá své působení na postu uměleckého šéfa.
Rozpadlá rodina = rozpadlý svět
Rozpadlá rodina = rozpadlý svět
V režii nastupujícího uměleckého šéfa činohry Národního divadla Daniela Špinara bude na Nové scéně uvedena česká premiéra hry Zemětřesení v Londýně úspěšného britského dramatika Mike Bartletta. Dá se říci, první profilová inscenace nové cesty Nové scény, která se má stát domovem pro moderní činoherní inscenace, které mluví současným divadelním jazykem o současném světě a k současnému divákovi.
Na vlně fantazie (s Davidem Drábkem)
Na vlně fantazie (s Davidem Drábkem)
Jedinou premiérou Laterny magiky v této sezoně jsou Podivuhodné cesty Julese Verna, multimediální inscenace, která je oslavou odkazu slavného francouzského spisovatele a také holdem průkopníkům filmu. Cestu na vlně fantazie režíruje David Drábek a setkáte se v ní s řadou známých činoherců. Jules Verne a Laterna magika? Spojení jistě velmi příhodné…
Othello nebude černý, ale dobrý
17.12.2014, Národní divadlo
Othello nebude černý, ale dobrý
Běsovský herec Karel Dobrý jako barbarský Maur s černou duší, David Prachař jako mistr slova Jago a Magdaléna Borová coby žena temperamentu a oběť ďábelské intriky Desdemona se představí na jevišti Stavovského divadla. Režíruje Daniel Špinar, jeden z kandidátů na post uměleckého šéfa činohry ND od sezony 2015/16. Vrcholná Shakespearova tragédie bude uvedena v překladu Jiřího Joska.
Postavy z her zahájily novou sezonu v Národním divadle
Postavy z her zahájily novou sezonu v Národním divadle
Netradičním způsobem byla zahájena nová sezona v Národním divadle – přehlídkou kostýmů z momentálně uváděných inscenací. A jaké budou ty připravované? Tematicky i žánrově různorodé divadelní hry budou souviset s otázkou ´Kdo jsme, odkud a kam jdeme?´, otázkou, kterou si po pětadvaceti letech od sametové revoluce možná kladete i vy.
Les – hra o hraní rolí v životě
Les – hra o hraní rolí v životě
Činohra Národního divadla uvede klasickou groteskní komedii, jejímž ohniskem je spor o les a která nastoluje stále aktuální témata vypočítavosti, intrik, měnících se hodnot i konvencí. Hra nabízí skvělou příležitost komediálnímu herectví Ivy Janžurové, která ztvární roli bohaté statkářky Gurmyžské.
Extravagance na scénu!
20.11.2013, Národní divadlo
Extravagance na scénu!
Režisér David Drábek, jehož styl se vyznačuje mimořádnou ostrostí na hranici grotesky (a věřte, že to má smysl či opodstatnění), inscenuje ve Stavovském divadle nejhranější komedii českého klasika Františka Ferdinanda Šamberka, Jedenácté přikázání. V inscenaci, zdá se, bude vše možné...
Ideje a ideály zmizely. Čekáme.
Ideje a ideály zmizely. Čekáme.
Po více jak dvaceti letech se opět na jevišti Stavovského divadla objeví inscenace hry A. P. Čechova Strýček Váňa. Zatímco hlavní motiv inscenace z roku 1990 vycházel z repliky Astrova („Zničené je téměř vše, vytvořeno není zatím nic“), tou hlavní ambicí nové inscenace v režii Michala Dočekala je pojmenovat pocit z naší doby a poukázat na důvody, proč právě dnes vrátit Strýčka Váňu na jeviště naší první scény.
Národní představí „nejhoršího“ Shakespeara
Národní představí „nejhoršího“ Shakespeara
Česko-švédský režisér David Radok přijal nabídku činohry ND a možná všechny překvapil tím, že si k inscenování vybral hru, která údajně patří mezi to nejhorší, co kdy Shakespeare napsal. Její téma však pozoruhodně zapadá do světa, v němž se rozpadají lidské hodnoty a všechen smysl lidské existence se proměňuje v nesmysl. A nikdo neví proč...
Když se prostinkej hlupák chová jako svině...
20.11.2012, Národní divadlo
Když se prostinkej hlupák chová jako svině...
Lakota, ziskuchtivost, hloupost, pýcha a touha po vlastním společenském vzestupu jsou témata, která hýbala společností nejen v době, kdy Molière Pána z Prasečkova psal, ale i dnes. Zajímavou ironií osudu je, že činohra Národního divadla právě teď stojí tváří v tvář lakotě a hlouposti jiné.
Lekce nosorožectví
Lekce nosorožectví
V nové inscenaci činohry Národního divadla vstoupí na jeviště Nové scény téma nosorožectví, čili ztráty lidskosti. Zápletka Ionescova absurdní dramatu je vystavěna na bizarní proměně lidí v tlustokožce a na tom, jak to ostatní, zatím nedeformovaní, vnímají.
Figaro prohlédl „umění“ vysoké politiky jako nikdo jiný
Figaro prohlédl „umění“ vysoké politiky jako nikdo jiný
I klasická komedie může být mementem dnešní doby, aniž byste tomu přidávali aktualizační schválnosti. Činohra Národního divadla uvedením Bláznivého dne aneb Figarovy svatby v režii Michala Dočekala reaguje na stav, kdy si někteří mocní dovolují až příliš!
Zkrocení zlé firmy a tragikomedie ze špatné doby
Zkrocení zlé firmy a tragikomedie ze špatné doby
Činohra Národního divadla uvede na svých scénách dvě do jisté míry dokumentární dramata, která pracují s reáliemi a dotýkají se naší současnosti, byť ze zcela jiných úhlů. Kdo by to byl čekal, že vznikne divadelní hra s tematikou Enronu, a o novou českou hru Má vzdálená vlast dramatika Karla Steigerwalda si naše společnost řekla sama, když neumíme vnímat otevřené rány z minulosti.