Divadlo na Vinohradech [velká scéna]

Ifigenie v Aulidě

Premiéra: 16.2.2018 | 2:25
Překlad: Josef Topol, Karel Hubka. Dramaturgie: Jan Vedral, Peter Lomnický. Scéna: Hans Hoffer. Kostýmy: Tom Ciller. Hudba: Ondřej Brousek. Texty písní: Peter Lomnický. Režie: Martin Čičvák.
Poslední uvedení: únor 2019.
Strhující antická tragédie nastolující etické otázky osobních a nadosobních hodnot, svobody a autority a smyslu oběti. Antické Řecko: svět hrdinů a svárlivých bohů. Trojská válka na samém svém začátku. Paris už unesl krásnou Helenu a Achajci sešikovali loďstvo, které má zpupnou Troju pokořit. Agamemnon, bratr poníženého Helenina manžela Meneláa, nemůže dál skrývat rozhodnutí bohů, které mu sdělil věštec: Pokud neobětuje svou mladičkou dceru Ifigenii krvavě na oltáři bohyni Artemidě, vojsko se příznivého větru nedočká. Vojevůdce vyláká Ifigenii do vojenského ležení v Aulidě. Dceru však doprovází její matka Klytaimnéstra, která lest prohlédne. Uprostřed války států a války rodinné stojí nevinná dívka a ručí za řešení konfliktu svým životem...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Divadlo na Vinohradech
Hodnocení inscenace
Redakce
60 %
Uživatelé
62 %
kontroverzní inscenace (523.)
62291000
Hodnocení redakce
Helena Grégrová 60 %
Pavel Širmer 60 %

Volby

Hodnocení (31)

HODNOCENÍ REDAKCE
Helena Grégrová  60 %
12.7.2019 | 1526 hodnocení
Pavel Širmer  60 %
1.3.2018 | 1846 hodnocení
+ souhlasím
Tato antická tragédie se na českých jevištích neobjevila mnoho let. Režisér vedl herce k zdůraznění účelových změn postojů podle aktuálních potřeb, s čímž se dnes setkáváme skoro na každém kroku. Odkaz posilují moderní kostýmy. Scénickou zajímavost částečně degraduje špatná viditelnost z nezanedbatelné části hlediště. Někdy se stane, že překvapí herci obsazení proti typu či do jiného žánru než obvykle hrají. Tentokrát však V. Vydra a P. Rychlý nepřekvapili, s rolemi se nepotkali. Lépe si vedli K. Brožová, S. Rojková a M. Lambora. Přestože inscenace zůstala na půli cesty, její směr je správný.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Monty70  80 %
29.4.2020 | 195 hodnocení
+ souhlasím
Známá antická hra zpracovaná v moderním aranžmá. Nejvíce překvapila Kateřina Brožová, která velice přesvědčivě zahrála matku, bojující o svoji dceru. Obsazení V. Vydry a hlavně Petra Rychlého do svých rolí mi však nepovažuji za příliš vydařené.
Teddy  70 %
22.4.2020 | 222 hodnocení
+ souhlasím
Antická tragedie na Vinohradské scéně inscenována moderně, včetně kostýmů a scény. Ta je na jednu stranu zajímavě řešena, herci hrají ve vyvýšeném hranolu, na druhou stranu je dosti snížena viditelnost. Záleží, kde sedíte. Co se mi nejvíce líbilo, to byly herecké výkony, emoce, napětí, strach, naděje i konečný zmar.
Romana35  80 %
18.4.2020 | 258 hodnocení
+ souhlasím
Zajímavý počin ve Vinohradském divadle. Přestože nemám ráda inscenované klasické hry v moderním pojetí, tak zde musím udělat výjimku. Dokonalá scéna, kdy herci hrají ve vyvýšeném tubusu a jen minimum odehrají dole na jevišti. Otázkou je, jaká je viditelnost pro dále sedící diváky. To částečně umožňují dva monitory umístěné po stranách jeviště. Kostýmy moderní odkazující na současnost. Umocňující hudba. Z hereckého obsazení jednoznačně vévodí Kateřina Brožová bránící život své dcery. Výborní Sabina Rojková a Marek Lambora. Pan Vlach přestože v menší roli vždy vyniká. Děkuji za toto představení.
Studený Čumáček  60 %
16.4.2020 | 346 hodnocení
+ souhlasím
68%
Doporučeno k shlédnutí, bohužel mi uteklo, tak alespoň záznam. A se vší poctivostí říkám Respekt. Odvaha, s jakou bylo k inscenaci přistupováno, po stránce textové, režijní, scénografické i herecké, není v nižších nadmořských výškách Vinohrad vídána často. Předsunutý vysoko umístěný tubus scény je až extravagantní, dal ale možnost pracovat s odrazem zvuku a světla. Znázornit vojsko přísně složenými komínky uniforem je také hravý nápad. K. Brožová lehce dokazuje, že není jen zdobná, úspěšně si si vede i S. Rojková a M. Lambora. Dobře nakročeno, sice zcela nedořečeno, ale vážně respekt.
Janinka123  70 %
15.4.2020 | 133 hodnocení
+ souhlasím
Ze záznamu. Musím vyzdvihnout výkon Kateřiny Brožové, který mě příjemně překvapil.
Varan  60 %
10.1.2019 | 114 hodnocení
+ souhlasím
Antická tragédie, kterou se Martin Čičvák rozhodl uvést v moderním hávu, minimálně co se kostýmů a "neantického" zjevu protagonistů týče. Výborná byla scéna, kdy 90% výstupů probíhá ve vyvýšeném tubusu, byť za cenu snížené viditelnosti pro část diváků (předposlední uvedení této hry ale zdaleka nebylo vyprodáno). Co se hereckých výkonů týče, vyzdvihl bych Václava Vydru a Oldřicha Vlacha. Petr Rychlý se se svou rolí nepotkal a Kateřina Brožová byla hlavně velmi krásná. Přes velké nasazení všech a velmi závažné téma mě toto uvedení nikterak neoslovilo, pán vedle mě dokonce první polovinu prospal.
Kuba_r  60 %
20.6.2018 | 100 hodnocení
+ souhlasím
Velké ambice, velká chuť provařených herců uhrát velkou klasiku, ale výsledek spíš rozpačitý. Ale na Vinohrady vlastně dost dobrý!
Marion Cobretti  70 %
14.4.2018 | 22 hodnocení
+ souhlasím
Premiéra. Představení vizuálně zajímavé, umístění scény do vyvýšeného tubusu velmi nápadité -> až na nechtěný pád Václava Vydry ze dvou metrů na hlavu, ještě že jako koňák umí padat :-) Povedené představení i herecky, bavil jsem se.
Kateřina Vodáková  80 %
4.4.2018 | 139 hodnocení
+ souhlasím
Mimořádně náročný, těžký text pro herce i pro divákovu pozornost a soustředění. Scénické řešení je neobvyklé, ale výborné a dějově funkční. Oceňuji také moderní kostýmy a hudbu, které je tak akorát. Herecké výkony jsou vynikající, obdivuji um herců naučit se takto hutný text. Dusno by se dalo krájet. Kvůli scéně doporučuji sedět co nejvíce vepředu a uprostřed (ale promítání zadní části "tunelu" na plátna v balkonech je poutavý nápad).
JirkaS  90 %
27.3.2018 | 258 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající scénické řešení včetně projekčních pláten v lóžích nad jevištěm, minimum moderních prvků, skvělé herecké výkony. Poprvé ve svém životě jsem šel do divadla na antickou hru. Neznalý předlohy ani obsahu hry jsem se do hry od samého začátku snadno ponořil a se zaujetím se nechal unášet příběhem, který byl skvostně ztvárněný. Příjemně mě překvapili K. Brožová a V. Vydra, standardně skvělí byli M. Lambora a O. Vlach. Ať přemýšlím jakkoliv, tahle inscenace asi nemá chybu. A tak není divu, že jsem nakonec tleskal vestoje. Ale k maximálnímu hodnocení cosi nedefinovatelné schází. /24.3.2018/
Suzana  40 %
26.3.2018 | 303 hodnocení
+ souhlasím
za scénu
Mora  60 %
24.3.2018 | 140 hodnocení
+ souhlasím
Scéna byla opravdu výjimečná a nápaditá. Představení jako celek spíše naopak.
Jirkan  70 %
21.2.2018 | 564 hodnocení
+ souhlasím
19.2. 2018: Jak tuto inscenaci hodnotit? Na jedné straně je srozumitelně podaný příběh, který do sebe něco má. Některé herecké výkony jsou zajímavé. Bavilo mne to sledovat. Na druhou stranu mám k této inscenaci určitý odstup díky jejímu scénickému řešení. Dotažení projekcí z míst, kam někteří diváci nedohlédnou je pro mne neuspokojivé. Nápad osamoceného pokoje jako metafory (hrana, na které se jedinec pohybuje, obraz či zrcadlo doby) není špatný... ale. M. Čičvák, z mého pohledu, pro DNV připravil zajímavější kousky, ale přesto nad touto inscenací dlouze přemýšlím (a má velmi povedený závěr).
Antioch  50 %
20.2.2018 | 149 hodnocení
+ souhlasím
repríza 19.2.2018
KSnow  80 %
17.2.2018 | 102 hodnocení
+ souhlasím
Výborná a funkční nadčasová scéna byla skvěle doplněna vhodnými kostýmy i hudebním doprovodem (hlavně na konci první půle mě doslova mrazilo). Hra je sama o sobě hodně těžká a antický jazyk není úplně přístupný, ale v podání většiny herců jsem s ním neměla problém. Odcházela jsem s velmi silným emocionálním zážitkem.
Nio767  0 %
24.5.2018 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Tato pochybná koncepce tragédie byla bohužel tragédií, ale v úplně jiném slova smyslu. Moderní kostýmy, do kterých byli herci navlečeni, působí jako pověstná pěst na oko. Nápad s vyvýšeným tubusem je dalším z řady přehmatů. A co se týče hereckých výkonů, tak to byla další kapitola sama pro sebe. Přehrávání citových stavů v podání pánů Vydry a Rychlého, absolutně nevýrazná Rojková, směšně působící sbor žen a představitel Achillea. Určitá měřítka by snad snesl pouze výkon Kateřiny Brožové, ale to je na celou inscenaci zatraceně málo. Představení jsme si vysloveně protrpěli.
Mirunak33  30 %
29.3.2018 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé herecké výkony ničí režijní záměr. Scéna působí jako laciné sci-fi, kostýmy bídu jen podtrhují. Nechápu proč režiséři musí antické drama zasadit do současnosti, jde jen o snahu nějak šokovat a upozornit na sebe ? Škoda, obsazení herců mohlo pod jiným zpracováním vytvořit živé antické představení.
Pav.hlav  80 %
22.2.2018 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Po dlouhé době mi nebylo líto dát za vstupenku peníze.
+- melodie použité v představení profláklé 40%
monology - vždyť je to antika, to se dalo čekat 50%
kostými - dokreslují charakter postav - debil nosí hnusnou mikinu 70%
výkon herců Ifigenie -75% občas 90%
Menelaos a Agamemnon 82% prostě se jim dalo věřit
OLDŘICH VLACH a KATEŘINA BROŽOVÁ = 100%
sluha je dokonalý - divákovi je okamžitě líto starého člověka. KRÁSNÉ
Klytaimnéstra - ženská krev a mlíko, ostrá jako břitva. Takovou ji v televizi nikdy neuvidíte.
Scéna .. to si chcete užít.
nečekejte zázrak prostě se nechte VTÁHNOUT
Vostaluc  30 %
20.2.2018 | 4 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Obsazení a výkon herců byl úžasný, ale jejich kostými kazily historický dojem (měli na sobě obleky, mikiny, ..).

První polovina nevyvolala nadšení, spíše naopak, ale říkali jsme si, že po přestávce to bude kratší a že to třeba bude mít větší spád. Po přestávce trvalo představení vice jak hodinu a scény byli opravdu dlouhé a nekonečné.
Kjama  60 %
5.2.2022 | 106 hodnocení
Lucy22  100 %
11.6.2020 | 7 hodnocení
Ryccoly  70 %
2.5.2020 | 26 hodnocení
Dave  80 %
25.4.2020 | 112 hodnocení
Fedorocko  50 %
16.4.2020 | 665 hodnocení
Nemeceko  50 %
8.2.2019 | 26 hodnocení
Martikovodivadlo  60 %
18.1.2019 | 51 hodnocení
Kokoska  30 %
30.11.2018 | 41 hodnocení
Vladimír10  70 %
22.10.2018 | 513 hodnocení
Plšík  70 %
25.4.2018 | 713 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.