Národní divadlo [Nová scéna]
<< Koncové světlo | Krajina těla >>
Witold Gombrowicz, Ivan Buraj, Jan Kačena
Kosmos
Premiéra: 14.11.2019 | 2:20x
Překlad románu: Erich Sojka. Dramaturgie: Jan Tošovský. Scéna: Antonín Šilar, Františka Králíková. Kostýmy: Kateřina Kumhalová. Hudba: Tomáš Vtípil. Režie: Ivan Buraj.
Poslední uvedení: říjen 2022.
Poslední uvedení: říjen 2022.
Matyáš Řezníček, Petr Reif, Jan Bidlas, Ondřej Pavelka, Jana Boušková / Lucie Brychtová, Jindřiška Dudziaková, Tereza Vilišová / Jana Pidrmanová, Radúz Mácha, Pavla Beretová, Filip Rajmont, Pavlína Štorková...
Adaptace románu oceněného nominací autora na Nobelovu cenu. Hlavní hrdina utíká z domova do zakopanského letoviska, opouští známý svět ukotvený v kosmu souborem soudů a názorů na skutečnost a objevuje svět nový, zaplněný prapodivnými věcmi. Vytvořit z nich nový, logicky uspořádaný systém však může být nad jeho síly...
14! inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (40)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 60 %
14.1.2020 | 2072 hodnocení
+ souhlasím
Adaptace Gombrowiczova románu byla na jevišti koncipována převážně jako live cinema specificky pracující se scénou a prostorem. Blízké záběry do tváří herců umožnily divákům vnímat nejmenší detaily a ocenit jejich propracované výkony. Divák se stává svědkem „čehosi“ zvláštně nejednoznačného, neuchopitelného, na samé hranici srozumitelnosti. Na druhou stranu se právě zdánlivá nesrozumitelnost může stát pro někoho fascinující a vybízet k hledání a snaze o pochopení do posledních minut poměrně dlouhého představení. Inscenace uspokojí spíše užší okruh diváků vyhledávající experimenty. I o ty by se měla činohra ND pokoušet.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Birter 80 %
11.10.2022 | 219 hodnocení
+ souhlasím
Na to jak jsem se obával, že bude představení zdlouhavé (navíc bez pauzy) jsem byl až překvapen, jak mě filozoficko-poetické myšlenky tolik chytly a že bych rýpání v nich v této formě absurdního dramatu i klidně prodloužil. Skvěle navíc fungoval i humor zejména v podání Ondřeje Pavelky. Děkuji panu Burajovi, že jsem v Gombrowiczovi našel nového zajímavého autora.
Guildenstern 70 %
7.10.2022 | 470 hodnocení
+ souhlasím
Skvěle sehrané představení se sugestivní atmosférou a zajímavou formou na jedné straně; těžko stravitelný odtažitý text, který diváka tak trochu týrá (nejen délkou), na straně druhé. Je to otázka divácké chuti. Já osobně byl více fascinován, než unuděn, proto se přikláním k vyššímu hodnocení. Oceňuji, jak se režijnímu záměru dokázali herci přizpůsobit.
Vencis 80 %
17.5.2022 | 31 hodnocení
+ souhlasím
Skutečnost, že čtení nebo sledování Gombrowiczových knih/her je často nesnesitelně náročnou činností, nedokáže dramaturgickým, scénografickým a hereckým kvalitám tohoto zpracování v ND ubrat na hodnocení.
Pozoruhodný, místy traumatizující zážitek.
Pozoruhodný, místy traumatizující zážitek.
Vladimír10 40 %
24.11.2021 | 669 hodnocení
+ souhlasím
Burajův Kosmos je po Příliš drahém jedu dalším kusem, v němž se roztrhl pytel s videoprojekcemi. Děj se i zde odehrává z velké části na plátně s tím, že některé aktéry si divák může pořádně prohlédnout až při děkovačce. Zároveň mě mrzí, že se publikum opět nemohlo dívat především na živé herce a bylo nuceno sledovat jejich zploštělé obrázky přenášené několika kamerami ze zázemí Nové scény či interiéru domku stojícího na jevišti. Text jako takový rovněž postrádá smysluplný děj, a proto celá hra vyznívá do prázdna. Pamatovat si budu snad jen ohlušující "hudbu" a solidní výkon O. Pavelky.
Michvon 80 %
10.11.2021 | 197 hodnocení
+ souhlasím
Rozhodně hra, ke které si divák vytvoří silný vztah. Já patřím k té části, kterou to pohltilo, bavilo. Vynikajícím způsobem budovaná atmosféra, dobrá práce s kamerou (i když chvílemi jí pak je možná až moc).
Slamajak 90 %
16.9.2020 | 72 hodnocení
+ souhlasím
Vynikající inscenace, vynikající scénografie a tak dále, perfektní herecké výkony (M. Řezníčkovi pořád nemůžu přijít na chuť, ale byl skvělý, stejně jako J. Bidlas, O. Pavelka, J. Boušková a v miniroli i P. Beretová plus T. Vilišová a J. Dudziaková, které zbožňuju čím dál tím víc). Pro tenhle ideální mix absolutního vytržení, pocitu přemíry skutečnosti, smíchu a pocitu totálního WTF (kam se hrabe nějaký Pynchon) si půjdu znovu.
Tristan 80 %
6.3.2020 | 58 hodnocení
+ souhlasím
Bravurní Řezníček, Pavelka, Boušková. Skvělá režie hrající si mistrně s detaily, film na divadle, divadlo ve filmu. Souhra všech složek a dokonalá přesnost. Naplňující intelekt. Asociace vedoucí k nemocné mysli, ale možná je jen nemocný svět. Intenzivnost jenž není nutné rozklíčovat úplně. Jedna část mne si intenzivně vzpomněla na vlastních třicet. Mé já se nechce již vracet, o to víc smeká.
Ivo Železný 10 %
26.2.2020 | 282 hodnocení
+ souhlasím
"Gombrowiczův filosofický thriller´ je znepokojivá četba o světě, který ztratil úběžník a kde má v důsledku toho jakýkoliv čin stejnou, totiž žádnou váhu." To je přesné. Prejtové vyjádření o prejtu. Byl to slovní prejt. Pamatujete Monty Pythony: spam, spam, spam. Ale bože, na dvě hodiny dvacet bez přestávky. Úbytek diváků během představení 5+, ale druhý východ z hlediště jsem nesledoval. Kouř byl.
Jerman 50 %
7.1.2020 | 141 hodnocení
+ souhlasím
Nelehkého úkolu převést Gombrowitzův román na scénu se zhostil tandem Buraj/Kačena o něco úspěšnějším způsobem než v případě jich adaptace Frischova Stillera v Studiu Hrdinů. Maximálně je využit princip live cinema s kameramany na scéně, až místy má divák dojem, že je spíše v kině než na divadle. Zaujaly herecké výkony Pavelky, který si vyhraje s textovými novotvary, a Bouškové v rolích majitelů penzionu. Inscenace se však stává postupem času stále temnější a méně srozumitelnou, trvá bez mála dvě a půl hodiny bez pořestávky, divák v závěru stěží ví o čem se hraje a těší se hlavně až to skončí.
Weller 90 %
19.12.2019 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Výborné představení, navíc skutečně originální. Oceňuji skvělé výkony herců, kreativní kulisy a funkční zapojení technologií. Sice delší stopáž (dalo by se ještě trochu prostříhat), ale každopádně vskutku chvályhodný počin!
Národosolsobě 70 %
10.12.2019 | 336 hodnocení
+ souhlasím
efektní a zdlouhavé.
máte divadlo A film - show, don't tell.
máte divadlo A film - show, don't tell.
Suzana 10 %
10.12.2019 | 348 hodnocení
+ souhlasím
za záběry zákulisí, jinak předlouhá komentovaná projekce
Michal1982 60 %
28.11.2019 | 174 hodnocení
+ souhlasím
Velmi neotřelý koncept, který mě dost bavil. Matyáš Řezníček exceloval. Dále mě zaujal výkon O. Pavelky a J. Bouškové. Druhou část bych přirovnal k takové velké halucinaci. Pro náročného diváka jednohubka...
Tomas22 80 %
15.11.2019 | 89 hodnocení
+ souhlasím
Za mě velmi vydařený kus, který je svou formou celkem neobvyklý v repertoáru ND.
Live cinema koncept me neskutecne bavi! Od zacatku jsem byl vtazen do deje a ackoliv ma predstaveni nezvyklou delku, nenudil jsem se. Hra s detaily, kamerou a vyborne herecke vykony O. Pavelky a M. Reznicka!
Druha pulka je mnohem tezsi na pochopeni a propojeni vsech souvislosti. Misty pusobi jako velka halucinace.
Rozhodne doporucuji!
Psano z druhe premiery (15. 11. 2019)
Live cinema koncept me neskutecne bavi! Od zacatku jsem byl vtazen do deje a ackoliv ma predstaveni nezvyklou delku, nenudil jsem se. Hra s detaily, kamerou a vyborne herecke vykony O. Pavelky a M. Reznicka!
Druha pulka je mnohem tezsi na pochopeni a propojeni vsech souvislosti. Misty pusobi jako velka halucinace.
Rozhodne doporucuji!
Psano z druhe premiery (15. 11. 2019)
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.