Depresivní děti touží po penězích
Jakub Čermák
O polednách
Premiéra: 17.3.2024 | 2:25
Dramaturgie: Marta Ljubková. Výprava: Pavlína Chroňáková, Martina Zwyrtek. Hudba: Matěj Kotouček. Režie: Jakub Čermák.
Groteskní óda na dlouhé kilometry napečených štrůdlů, zábavná hra na spravedlnost, jevištní pátrání po stopách lítosti. A také obskurní spiritistická seance, ve které defilují komunistický prokurátor, prominentní recitátorka, oběšená politička i dovedně ukryté svědomí. Ludmila Brožová-Polednová, klíčová figura procesu s Miladou Horákovou, svou minulost nechce vyvolávat, minulost ovšem vyvolává ji a žene k odpovědnosti. Původně aspirantka herectví, pozdější dělnická prokurátorka jako hlavní postava inscenace, v níž jde sice o základní otázky provinění a trestu, ale také o schopnost podívat se na dějiny s nadhledem a ironií. Abychom se nakonec všichni nezbláznili z otázek po spravedlnosti kdysi, dnes a jednou v budoucnu...
Anketa 2023/24
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Hlasování končí za 1 den.
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Hlasování končí za 1 den.
Termíny představení
28.1. | Út | 20:00 | Venuše ve Švehlovce | vstupenky | |
16.2. | Ne | 19:00 | Národní divadlo Brno | divadlo Reduta | DSB+; 30 minut před představením probíhá dramaturgický úvod + diskuze s tvůrci po představení | vstupenky |
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (12)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
18.4.2024 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Autor a režisér J. Čermák nahlédl na kontroverzní osobnost Ludmily Brožové-Polednové, resp. důsledky jejích činů z více úhlů pohledu a poměrně komplexně. Zdařile mísí jistou míru pochopení s nemilosrdností. Výtečná Z. Bydžovská skvěle navázala na roli v „Očistec si zaslouží každý“. Inscenace by se obešla bez některých odboček, výpovědní hodnotě neprospívají ani určité extravagance (např. pasáž narážející na ztopoření). V roli vnučky D. Krejčík tíhu odkazu předků divákům zprostředkuje, ale nevyzněla by i v podání dobré mladé herečky? Každopádně jde o přínosnou inscenaci, po jejímž zhlédnutí se nejeden divák zamyslí nad miskami vah.
Helena Grégrová 70 %
18.3.2024 | 1723 hodnocení
+ souhlasím
Adekvátní a důstojné vypořádání se se stíny naší minulosti je úkolem přetěžkým. Lze to vůbec, nebo ten horký, mezigeneračně neustále přehazovaný brambor nikdy nevychladne? Nestavíme možným východiskům spíše bariéru, mj. extrémní démonizací viníků a devocí k obětem? Zatímco tápeme, na složky archivů sedají nové nánosy prachu... Znepokojivé téma s řadou otázek k vině, trestu a svědomí otevírá v inscenaci Jakub Čermák bez obalu, řízně ironickou optikou, skrze jakýsi "zlý horečnatý sen" bývalé dělnické prokurátorky, plný duchů a monster, noh štrůdlů od babičky a nezhojených stigmat doby. Skvělí a v rolích přesní Zuzana Bydžovská a Daniel Krejčík.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Kateřina Vodáková 80 %
19.10.2024 | 271 hodnocení
+ souhlasím
Hořko-melancholicky-dojemné s všudypřítomným nádechem štrúdlu. Od začátku na mě dýchla specifická atmosféra a jiná "esence". Není to hra, na kterou jen tak zapomenu. Pro mě se jedná o až překvapivě dobrý text s palčivými otázkami a dilematy... Přitom diváka nenutí k jasným odpovědím. Míra viny vs. dohánění spravedlnosti až na sklonku života? Co má větší váhu a cenu? Babička, tedy vlastní krev, nebo morální hodnoty? Z. Bydžovská hraje celou duší a uvěřitelně, má hodně prožito a kus toho vždy předává i na jevišti. Výborná souhra D. Krejčíka (skvělý nápad s rolí vnučky, její poslední návštěva babičky je vrcholem hry), M. Königa i I. Uhlířové.
Vladimír Rogalewicz 70 %
8.10.2024 | 823 hodnocení
+ souhlasím
Plně se ztotožňuji s hodnocením Pavla Širmera.
Domi.Mac 50 %
1.5.2024 | 90 hodnocení
+ souhlasím
Rozporuplné. Příběh Polednové je bezesporu zajímavým tématem na zpracování, u Čermáka jsem se ale minula s provedením. Silný příběh, ale táhne se jako třicet let. Hodně zbytečných promluv (soudnictví v Německu, erekce při popravách - proč?), zmatené pobíhání herců, divné projekce, kladivo na čarodějnice? Na druhé straně fantastická Bydžovská v životní formě. Uhlířová zábavná v první polovině, Krejčík silně dojemný v poslední scéně. Nekoukatelný výkon byl pro mě ten Königův. Herecky nevyvážené. Průměrných 50%.
Jarmil Křemen 80 %
30.4.2024 | 274 hodnocení
+ souhlasím
velice zajímavá inscenace, tažená hereckými výkony Z. Bydžovské, M. Königa a dalších
je kladeno spoustu otázek, nabízeny nové pohledy a fakta
akorát scény D. Krejčíka mi někdy přišly příliš patetické
je kladeno spoustu otázek, nabízeny nové pohledy a fakta
akorát scény D. Krejčíka mi někdy přišly příliš patetické
LavinieCamui 80 %
26.4.2024 | 855 hodnocení
+ souhlasím
Trošku bych zkrátila zejména druhou polovinu, jinak silná inscenace s výbornými herci v čele se Zuzanou Bydžovskou.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.