Divadlo na Vinohradech [velká scéna]
Josef Škvorecký, Jan Vedral
Danny Smiřický (Příběhy inženýra lidských duší)
Premiéra: 27.1.2023 | 2:55
Dramaturgie: Zuzana Paulusová, Vladimír Čepek. Scéna: David Bazika. Kostýmy: Eva Kotková. Hudba: Pavel Helebrand a citace. Pohybová spolupráce: Eliška Vavříková. Režie: Radovan Lipus.
Poslední uvedení: listopad 2024.
Poslední uvedení: listopad 2024.
Svatopluk Skopal, Tomáš Pavelka, Aleš Petráš, Petr Matyáš Cibulka, Karolína Knězů, Jindřiška Hanušová / Sára Rychlíková, Sára Rychlíková / Elizabeth Kateřina McIntosh, Ondřej Kraus, Jan Šťastný, Marek Holý, Pavel Rímský, Jiří Maryško, Viktor Javořík, Stanislav Moskvin, Carmen Mayerová, Petr Kostka, Andrea Elsnerová, Otakar Brousek ml., Jiří Šesták, Zdeněk Palusga, David Steigerwald, Jiří Roskot, Dominick Benedikt, Tomáš Dastlík, Barbora Poláchová...
„Scénický entrtejment z díla Josefa Škvoreckého.“ Věčně zamilovaný, dívky a ženy marně svádějící neúspěšný tenorsaxofonista a posléze autor detektivek Danny Smiřický je Škvoreckého literárním druhým já. Znamenitý vypravěč, důkladný pozorovatel, vtipný glosátor, velký empatik, celoživotní milovník jazzu, bravurní mistr českého jazyka a muž, který dokázal nepodlehnout nikdy žádné ideologii a miloval svobodu. Danny (jako teenager, mladík, zralý muž a senior) prožije řadu povrchních zamilovaností ke gymnaziálním spolužačkám, i osudovou tragickou lásku k „fabričce“ Nadě. Zúčastní se nerozvážných opovážlivostí, ale i hrdinství. Setkává se s řadou obdivuhodných lidí, ale i množstvím mravních kreatur. A česká společnost prožije dvě okupace, hrůzná 50. léta, úsilí „rozmazlenců revoluce o pražské jaro“, normalizační otupělost, kolaboraci, emigraci a disidentský odpor...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Volby
Hodnocení (29)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 50 %
27.3.2023 | 2101 hodnocení
+ souhlasím
Scénář vychází především z těch děl J. Škvoreckého, jimiž prochází postava Dannyho Smiřického, do něhož autor ve značné míře otiskl sám sebe. Ve své podstatě dobrý nápad postavit s pomocí skoků v čase vedle sebe různé doby a režimy, ev. je s pomocí rozdělení hlavní postavy mezi více herců komentovat (obdobný tým postup uplatnil již v „Českém románu“). V tomto sledu mnoha epizod, z nichž některé nemají dostatečný a jiné naopak nadbytečný prostor, se však jen tu a tam najde prostor pro hlubší ponor, převážně jde o letmá banálnější konstatování, v nichž se ucelenější sdělení ztrácí. Povedená hudební složka leccos zachraňuje.
Iva Bryndová 60 %
3.2.2023 | 638 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace završující trilogii mapující více než sto let české historie trpí značnou nevyrovnaností. Zajímavé je rozštěpení hlavní postavy mezi čtyři herce (byli všichni výborní) - jednoho pro každou etapu života - i hudební doprovod a hudebně taneční mezihry. Nevadí skoky v čase; společně se střídáním milostných dobrodružství s realitou všedních dní, ať jí je nacistická okupace, lehce načrtnuté hrůzy režimu padesátých let či problémy následující, baví a nutí udržovat pozornost. V mnoha momentech však inscenace ztrácí tempo, výše zmiňovanými složkami úspěšně navozené, což jí značně ubližuje.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Adaben 70 %
27.11.2024 | 52 hodnocení
+ souhlasím
Dobré představení, které bystře připomnělo Škvoreckého i jeho vrstevníky. Tyhle velké kaleidoskopy mají přirozeně svá úskalí, je otázka jestli jednotlivých scén nebylo až příliš. Přišlo mi, že mnohem lépe fungovaly jednotlivé dialogy a dílčí scény než masové (inscenace v ND o J. Traxlerovi byla v tomhle asi povedenější) a jestli Škvorecký musel mít až čtyři představitele. Co mne překvapilo, že o přestávce spíš odešlo pár starších diváků, naopak spousta mladých se zřetelně bavila 20.stoletím až do konce - Škvorecký by hlavně ze smíchu studentek měl jistě radost. A řada dobrých hereckých výkonů, od P. Kostky, C. Mayerové počínaje. Derniéra.
MarekT 80 %
25.11.2024 | 82 hodnocení
+ souhlasím
Vkusná inscenace oživuje svět Škvoreckého hrdinů, snílků a zbabělců plastickým způsobem se zapojením značné části vinohradského souboru. Škvoreckého pohled na české dějiny 20. století je neotřelý, a proto osvěžující a lidský, už jen za nejspíše první uvedení jevištní podoby románu palec nahoru. Navzdory místy přílišné doslovnosti jako celek inscenace funguje a zhmotňuje nedávné dějiny sugestivním způsobem, navíc zdařile pracuje s temporytmem. Plejáda charakterů rozličných osudů a motivací umožňuje hlubší ponor a zamyšlení nad obecnými otázkami lidského chování v extrémních situacích. Herecky vyniká především S. Skopal, zpětně glosující dění.
Gimli35 70 %
25.6.2023 | 350 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Milerád trochu zvedám pro mne nepříliš pochopitelné nizoučké hodnocení. Inscenace Radovana Lipuse je díky své klipovitosti příjemně živá, drží pozornost, herecké výkony dobré, hudba též. Prostě fajn divadlo.
SVATOŠOVÁ 50 %
18.6.2023 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Včera. No... nevím, čeho se chytit. Ačkoliv jsem tam měla své oblíbence. I když jsem se zasmála. A já když se tam zasmějí... Seděla jsem přímo uprostřed první řady. To je pak těžké. Jsem tak hlučná? Okolo mne se nikdo nesmál. Viděla jsem víc, než jiní?
Celkově nikdo moc nereagoval. To jsou ti vinohradsti diváci. Ono to nebylo tak špatné. Celkově vzacne sourodé, nikdo není "za hvězdu". I jazz tam byl. Ale jinak žádná další přidana hodnota, než motivy z jeho románů. Což není k zahození. Od Škvoreckého mluvím o"Hacasprndovicich", to je neznámé město na severu Čech,kam dostal Danny umístěnku v Nylonovem věku. Například.
Celkově nikdo moc nereagoval. To jsou ti vinohradsti diváci. Ono to nebylo tak špatné. Celkově vzacne sourodé, nikdo není "za hvězdu". I jazz tam byl. Ale jinak žádná další přidana hodnota, než motivy z jeho románů. Což není k zahození. Od Škvoreckého mluvím o"Hacasprndovicich", to je neznámé město na severu Čech,kam dostal Danny umístěnku v Nylonovem věku. Například.
Fr2709 80 %
7.4.2023 | 199 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Po přečtení zdejších recenzí jsem šel do divadla s despektem, ale výsledek předčil má očekávání. Inscenace měla spád a klidně bych ji doporučil každému ke shlédnutí. A to se přiznávám, že Vinohradské divadlo nemám za ředitelování pana Topfera rád?.
Suzana 30 %
7.2.2023 | 349 hodnocení
+ souhlasím
Zájezdovka pro školní mládež, lze zahrnout do výuky dějepisu i literatury. Nechybí opilý Rus v podání herce z Ukrajiny. Praktikáblová scéna i herecké výkony většiny jsou inspirací a povzbuzením pro amatéry.
RaB 10 %
2.2.2023 | 414 hodnocení
+ souhlasím
Další nezdařilý pokus v DnV (opravdu už by bylo potřeba vyměnit vedení nebo minimálně dramaturgy - jeden přešlap za druhým).
Hra vlastně o ničem, herecké výkony až na výjimky (Mayerová, Kostka, Petráš) zde nejsou. Scéna hrozná (a rozpadající se jako celé divadlo).
Připadal jsem si jak na besídce žáků základní školy, kteří nazkoušeli divadelní představení.
Hra vlastně o ničem, herecké výkony až na výjimky (Mayerová, Kostka, Petráš) zde nejsou. Scéna hrozná (a rozpadající se jako celé divadlo).
Připadal jsem si jak na besídce žáků základní školy, kteří nazkoušeli divadelní představení.
BloggarSumec 30 %
31.1.2023 | 71 hodnocení
+ souhlasím
Zase další z inscenací, u kterých si říkám, proč ji dramaturgie vybrala. Třeba si najde své publikum, přál bych ji to. Zcela nevyužitá živá kapela na jevišti. Herecké výkony - Pavelka, Petráš, Skopal, Mayerová, Kostka, Maryško nadprůměrné, ostatní nevýrazní až podprůměrní. Tak třeba příště.
PatyMaty 40 %
21.2.2024 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Nemohu jinak, než si dovolit trochu té kritiky. Velmi slabé představení. Divadlo na Vinohradech bylo dříve známkou kvality, ale dnes to nějak vymizelo. Důvod nevím, ale dobrých her je pomálu. Zklamání, velké zklamání.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.